סבוריאה – המדריך השלם והעדכני לשנת 2024

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

סבוריאה, הידועה גם בשם סבוריאה דרמטיטיס, היא מחלת עור כרונית נפוצה המשפיעה על אנשים רבים ברחבי העולם מסיבות שונות. הופעת הסבוריאה מאופיינת באדמומיות ובגרד, וכמו כן בכתמים מודלקים ונגועים על העור, ולרוב היא תופיע על הקרקפת או על הפנים. אף שהגורמים הישירים להופעת הסבוריאה אינם ידועים תמיד, מומחים סבורים כי הסבוריאה נובעת משילוב של גורמים גנטיים, סביבתיים וכמו כן חיסוניים. אך משום שמדובר במחלה מוכרת בעולם, מתפתחים טיפולים חדשים שיכולים לעזור לכל אחד ואחת בהתאם לסוג הסבוריאה שלו ולחומרתה. במאמר זה נרחיב על הסבוריאה, על הגורמים השונים שיכולים להשפיע על הופעתה, על הסימפטומים השונים שלה, על הדרכי האבחון ועל פתרון שיכול לעזור להתמודד עם ההשלכות של הסבוריאה.

מה זה סבוריאה?

סבוריאה, או סבוראיק דרמטיטיס, היא דלקת המופיעה בעור בצורת אדמומיות וקשקשת. הסבוריאה מופיעה בעיקר על עור המכיל בלוטות חלב, ולכן נראה אותה לרוב דווקא על הפנים והקרקפת. אך עם זאת, הסבוריאה יכולה להופיע גם באזורים נוספים בגוף כמו באוזניים, בגב, בחזה ובבטן ובאזורים בעור שבהם יש קיפולי עור כמו בתי השחי, המפשעות, מתחת לשדיים או הטבור. אצל גברים, להבדיל מנשים, הסבוריאה מופיעה דווקא באזורים בפנים שבהם יש יותר שיער כמו בזקן לדוגמה. פעמים רבות מבלבלים את הסבוריאה באקזמה, אך חשוב לזכור שאף שהסבוריאה והאקזמה דומות בתסמיניהן, האקזמה היא מחלה דלקתית של העור ואילו הסבוריאה היא מחלה כרונית שלפעמים מופיעה ולפעמים נסוגה וחוזר חלילה. לכן, הסבוריאה דורשת טיפול מתמיד ומתמשך כדי לתרום להקלה על המטופל כאשר היא מופיעה.  

מהם התסמינים?

התסמינים של הסבוריאה יכולים להשתנות מאדם לאדם ולהופיע בצורה שונה בהתאם לחומרת המחלה כשהיא מופיעה, ובהתאם לאזור בגוף שבו היא מתפתחת. התסמינים הנפוצים ביותר של הסבוריאה, כמו שהזכרנו קודם, הם אדמומיות ניכרת בצורת כתמים ועור מודלק ומגרד. כמו כן העור עלול להיראות שמנוני, למרות התחושה היבשה והצורבת למגע לעיתים. לפעמים יהיה אפשר להבחין בקשקשים ובהתקלפות של העור היבש. במקרים מסוימים הופעת הסבוריאה יכולה לגרום ליצירת קרום וקליפה צהבהבה או לבנה בקרקפת או במקומות הנגועים האחרים שבהם היא מופיעה. 

אצל מי זה יכול להתפתח?

סבוריאה היא לרוב לא מחלה שנגרמת מהדבקה אלא מתפתחת באופן טבעי, והיא יכולה להתפתח אצל אנשים בגילאים שונים, מתינוקות ועד למבוגרים, אצל נשים וגברים. משום שהמחלה נגרמת גם מסיבות גנטיות, היא נפוצה יותר בקהילות מסוימות. תינוקות קטנים יכולים לפתח סבוריאה והיא לרוב תעבור מעצמה לאחר כמה חודשים, אך אצל מבוגרים מדובר במצב קצת שונה. אצל מתבגרים ומבוגרים שיש להם היסטוריה של סבוריאה במשפחה, יכולים לפתח סבוריאה בשלב מסוים בחיים, בגלל סיבות שונות ובהן מצב פסיכולוגי, בעיקר לחץ וחרדה, וגם מצבי פיזי כמו שינויים הורמונליים. נוסף על כך, כדאי לדעת שלחולי איידס יש נטייה מוגברת להופעת סבוריאה.

איך אפשר למנוע הופעת סבוריאה?

אומנם סבוריאה היא לא מחלה מדבקת, אך בהחלט אפשר לנקוט אמצעים מסוימים כדי להקל על הסימפטומים ולהפחית את התפתחותה ואת תדירות הופעתה. שמירה על היגיינה טובה הכוללת ניקוי ושטיפה שגרתיים של האזורים הנגועים בסבוריאה, יכולה לעזור מאוד בהתמודדות עם המחלה. כמו כן, הימנעות מסבונים, משמפו וממוצרי טיפוח אגרסיביים המכילים רכיבים כימיים היכולים לגרום לגירוי בעור, גם היא חשובה לא פחות. סבוריאה בקרקפת יכולה להיות דומה מאוד לקשקשים, ולכן שימוש בשמפו ובסבון המיועדים לטיפול בקשקשים יכול לעזור להתמודד עם הסבוריאה בקרקפת. נוסף על אלה, חשוב לדעת לווסת את רמות הלחץ ולשמור על איזון ועל אורח חיים בריא, להשתדל לזהות טריגרים פוטנציאליים כמו מזונות מסוימים או תנאי סביבה ואקלים קשים ולהימנע מהם. כל אלה יכולים לעזור מאוד בהתמודדות עם התפרצות מחלת הסבוריאה ולעזור בהפחתת הופעתה בצורה הדרגתית. 

איך מתבצע האבחון?

אבחון סבוריאה נעשה באופן ויזואלי בעיקר. לא קיימות בדיקות מעבדה שנועדו לזהות סבוריאה, ורק איש מקצוע מומחה לרפואת עור יכול לאבחן סבוריאה ולהעריך את הנגעים ואת הכתמים של האדמומיות או הקשקשת. כמו כן, במקרים נדירים שבהם יתקשה הרופא להבדיל בין סבוריאה למחלות עור אחרות בעלות תסמינים דומים, הרופא ישלח את המטופל לבדיקות נוספות לשלילת מקרים אחרים, כגון תרבית חיידקים או פטריות מהנגעים השונים בעור, ובמקרים נדירים וחריגים עוד יותר, תיתכן גם בקשה של הרופא לבצע בדיקת ביופסיה של העור.

איפה סבוריאה יכולה להופיע?

כאמור, סבוריאה יכולה להתפתח בעיקר באזור הקרקפת והפנים. עם זאת, היא עלולה להופיע גם באזורים אחרים בגוף. בפנים, הסבוריאה תופיע לרוב באזורים שהם יש שיער כמו הגבות, הזקן אצל גברים ולפעמים גם בעפעפיים. כמו כן, הסבוריאה מופיעה בקפלי העור השונים בגוף שלנו כמו מתחת לאף, בבתי השחי, מתחת לשדיים ובמפשעות. בחלק מהמקרים הסבוריאה יכולה להופיע גם בגב ובחזה אם קיימות שם בלוטות חלב בגלל אקנה או עור שומני. 

סבוריאה בקרקפת

כאשר הסבוריאה מופיעה בקרקפת היא לרוב תופיע בצורה של קשקשים, ולכן קשקשים נחשבים למקרה קל של סבוריאה. לרוב, מי שסובל מסבוריאה בקרקפת יחוש גרד, והקרקפת תהיה אדמומית ומגורה ויהיה אפשר להבחין בכמות גדולה של קשקשים. חשוב לציין שסבוריאה בקרקפת היא שונה מאוד ממחלות אחרות, כמו פסוריאזיס או זיהומים פטרייתיים, והיא דורשת אבחנה נאותה וטיפול מתאים. 

סבוריאה בפנים

סבוריאה המופיע בפנים לרוב תופיע בעיקר בצורת כתמים אדמומיים, בהתקלפות של העור ובקשקשים קלים. לרוב, כאשר הסבוריאה תופיע בפנים, נראה אותה דווקא באזורים שומניים יותר שבהם יש יותר בלוטות חלב. אזורים כמו הגבות, העפעפיים, קפלי האף והקפלים של הסנטר מתחת לשפה הם אלו שיהיו נגועים בסבוריאה. סבוריאה בפנים היא מקור רב לאי נוחות מכיוון שהאזור מגרד ומגורה, וחשיפתו לאוויר או לשמש יכולה לגרום לכאבים ולאי נעימות. חשוב מאוד לאבחן כי אכן מדובר במקרה של סבוריאה לפני התחלת טיפול כלשהו שיכול לגרום למצב להחמיר, ולהקשיב להוראות הרופא.

האם סבוריאה משפיעה על השתלת שיער?

חששות רבים עלולים להעלות בכל הקשור להשפעת הסבוריאה על הצלחת הליך השתלת השיער, אך אין היא פוגעת ישירות בהליך השתלת השיער ולא ידוע כי היא מזיקה להצלחתו ולהשלמתו בצורה מיטבית. עם זאת, לפני שניגש לתחילת הליך השתלת שיער עלינו לוודא כי אנו מנהלים את המחלה ולא היא מנהלת אותנו. משמע, עלינו להשתדל לטפל בה בצורה יעילה שתגרום להפחתת הופעת הסבוריאה. בצורה זו נוכל לייעל את הליך השתלת סיבי השיערה אל תוך הקרקפת שלנו, וכמו כן לייעל גם את הליך השיקום וההחלמה מההליך. כמובן, שחשוב מאוד להתייעץ עם גורם רפואי מוסמך המטפל בבעיות עור, לפני שניגש להתחיל את טיפול השתלת השיער כדי לוודא שאכן לא תהיה השפעה של הסבוריאה על השתלת השיער ולהיפך.  

סיכום

סבוריאה היא מחלת עור כרונית נפוצה. המחלה מתבטאת בחומרות שונות ובאזורים שונים, בין היתר על הפנים ועל הקרקפת. הסבוריאה תופיע לרוב בצורה של כתמי אדמומיות על העור שילוו לעיתים בגירוי וגרד קל, או בקשקשת והתקלפות של העור. הגורמים להופעת המחלה ולהתפתחותה אינם ברורים, אך לרוב מדובר במרכיבים גנטיים או סביבתיים. אפשר לטפל במחלה ולהשתלט עליה, ובצורה זו להפחית את הופעתה ואת התפרצותה באמצעות טיפול מתאים. הטיפול יינתן על ידי רופא עור מומחה, שכן טיפול מתאים יכול לעזור מאוד להתמודדות עם הסבוריאה ולחיים נעימים יותר. 

עדי היירלוס
עדי היירלוס

עדי היא דמות פיקטיבית של דוקטור מפורסמת המומחית לכל מה שקשור לנשירת שיער אצל נשים. ד"ר עדי היא אישה חזקה, עצמאית ופורצת דרך שמטרתה בחיים היא להעניק מעצמה ומהידע שלה לכל אישה שסובלת מנשירת שיער או התקרחות.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo