שמן מנטה לשיער: 64% יותר יעיל מתכשירים אחרים?

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

לפי כמה מחקרים, זה נראה כי שמן מנטה (נענע חריפה) יעיל באותה המידה (אם לא יותר) בתור טיפול בנשירה, כמו תרופת המינוקסי שהפכה לבחירה מקובלת ומובנת מאליה עבור מקריחים רבים.

מגוון היתרונות הבריאותיים וההשפעות החיוביות של שמן מנטה (נענע חריפה) הופכים אותו לתוספת מועילה במיוחד לשגרת הטיפול היומיומית שלכם בקרקפת ובשיער.

אם אתם שוברים את הראש איך לעצור את הנסיגה בקו השיער שלכם, אז שמן מנטה יכול להיות הפתרון המושלם עבורכם: אולי הוא אפילו יעזור לכסות את הקרחות שלכם בשיער סמיך ושופע.

המדריך הזה מוקדש לשימוש בשמן מנטה בתור טיפול בנשירת שיער. אנחנו נלמד מה יש למחקר המדעי לומר בנושא ונעבור על הממצאים העדכניים והחשובים ביותר בנוגע להשפעה של שמן מנטה על צמיחת השיער. בנוסף לכך, אתם הולכים ללמוד איך להשתמש במרכיב הזה בצורה הנכונה והיעילה ביותר.

אם אתם רוצים לדעת איך שמן מנטה (שמן פפרמינט) יכול להועיל לבריאות השיער והקרקפת שלכם או שאתם שוקלים להשתמש במוצר הזה, אבל אין לכם מושג איך לעשות את זה כמו שצריך ומאיפה להתחיל, הגעתם למקום הנכון. פשוט תמשיכו לקרוא ותלמדו כל מה שצריך לדעת על שמן מנטה וצמיחת השיער.

מה זה שמן מנטה?

צמח המנטה הוא הכלאה של שני זני נענע שונים: נענע קרחת (ספירמינט) ונענעת מים. לעשב התבלין והמרפא הזה יש שימושים רבים במגוון רחב של תעשיות שונות.

לא רק שהיא מככבת במטבח שלנו (מוסיפה טעם וניחוח עוקצני ומרענן לתה, ריבה, גלידה, ועוד), אלא ידועה גם בסגולות הרפואיות שלה שהתגלו לאחרונה. לנענע חריפה יש כמה יתרונות בריאותיים מוכרים ומוכחים:

הקלה על גלי חום אצל נשים, הפחתת התסמינים של תסמונת המעי הרגיז וטיפול בבחילות (12). בגלל האפקט המקרר שלה, המנטה משמשת לעיתים קרובות לטיפול זמני בכאבי שרירים ובכאבים עצביים, כמו גם להרגעת ושיכוך גירויים וגירודים (34). בנוסף לכך, הניחוח הממריץ והמעורר של המנטה עוזר לשמור על ערנות לאורך זמן.

האם שמן מנטה יכול לעודד צמיחה מחודשת של השיער?

אישה צעירה עם שיער שופע מחזיקה אותו בין הידיים

אין ספק שמגוון האיכויות של שמן מנטה הופכות אותו למרכיב רב תכליתי שיכול לשפר את בריאותכם במספר דרכים שונות. אבל, הגיע הזמן לענות על השאלה החשובה ביותר שמטרידה כל אדם מקריח: האם שמן מנטה מספק את הסחורה כשזה מגיע לטיפול בהתקרחות?

בהמשך המאמר, אני הולך להציג כמה השפעות חיוביות של שמן המנטה על בריאות השיער שלכם. היכולות האלה הופכות את המרכיב הזה לתוספת מועילה ושימושית במיוחד לשגרת הטיפול של כל אדם שמעוניין לשחזר את צמיחת השיער הטבעית שלו.

אנחנו נתמקד בארבעה יתרונות בריאותיים של שמן המנטה שרלוונטיים לשיפור והגברת צמיחת השיער:

  1. מפעיל את שלב הצמיחה הפעילה (אנגן).
  2. ממריץ את זרימת הדם.
  3. נלחם בחיידקים ובזיהומים פטרייתיים.
  4. בעל תכונות אנטי-דלקתיות.

אז בואו נצלול למים העמוקים ונגלה איך שמן מנטה משפיע על הקרקפת והשיער שלכם!

הראיות המדעיות ליכולת של שמן המנטה לטפל בהתקרחות

מדען מבצע מחקר במעבדה

בשנת 2014, חוקרים קוריאנים בדקו את ההשפעות של שמן מנטה על צמיחת השיער (5). הם החליטו להשוות את השמן האתרי ל minoxidil- תכשיר רפואי פופולרי שאושר על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) לטיפול בהתקרחות ונשירת שיער.

המדענים הופתעו מהממצאים המדהימים שהתקבלו.

מהלך הניסוי

בתחילת הניסוי, החוקרים גילחו את שיער העורף של 20 עכברים זכרים כדי ליצור נקודת התחלה אחידה מבחינת צמיחת השיער – מה שיקל לעקוב אחרי התוצאות. העכברים חולקו לארבע קבוצות נפרדות, שכל אחת מהן קיבלה את אחד מהתכשירים הבאים בטיפול חיצוני על פני העור:

  1. תמיסת מלח.
  2. שמן חוחובה.
  3. שמן אתרי של מנטה.

הטיפול התבצע שישה ימים בשבוע במשך תקופה של ארבעה שבועות.

במהלך הניסוי, החוקרים צילמו את העכברים כדי לעקוב אחר צמיחת השיער באופן חזותי. כל תצלום סווג על פי סולם הערכה מיוחד שדירג את השיפור בצמיחת השיער. לפניכם הדרגות של הסקאלה הזאת:

  • השיער לא צמח בכלל.
  • צמיחה של פחות מ-20%.
  • צמיחה של 20% עד 40%.
  • צמיחה של 40% עד 60%.
  • צמיחה של 60% עד 80%.
  • צמיחה של 80% עד 100%.

מדד נוסף ששימש להערכת התוצאות היו דגימות עור (ביופסיות) שנלקחו בסוף הניסוי, והמדענים האחראיים על המחקר בדקו באופן אקראי חלק מהן.

תוצאות הניסוי

כמו שכבר אמרתי, מדי שבוע התבצעו תצלומים כדי לתעד את התקדמות צמיחת השיער. אתם יכולים להתרשם מהתמונות שנלקחו:

תוצאות הניסוי של שמן נענע חריפה על עכברים

כפי שעולה בבירור מהצילומים של קבוצות הניסוי השונות, תמיסת מלח ושמן חוחובה סיפקו תוצאות מינימליות שהיו בקושי גלויות לעין. בניגוד לכך, העכברים שטופלו באמצעות minoxidil ושמן מנטה השיגו התקדמות חיובית בצמיחת השיער החל מהשבוע השני, והשיפור נמשך לאורך כל ארבעת השבועות שבהם התקיים הניסוי.

אבל הממצא המפתיע ביותר היה ששמן מנטה השיג תוצאות טובות יותר מאשר minoxidil, וצמיחה של השיער נמשכה במלוא העוצמה גם לאחר שהמחקר הסתיים. לאחר ארבעה שבועות, זקיקי השיער של העכברים בשתי קבוצות הניסוי האלה המשיכו לצמוח באופן פעיל (שלב האנגן).

מחזור צמיחת השיערה

נכון שתמונה שווה אלף מילים והתיעוד המצולם עוזר להמחיש בצורה טובה יותר את הממצאים, אבל חשוב להבין מה מתרחש מאחורי הקלעים ולנתח את המנגנון המדעי מאחורי השפעתו החיובית של שמן מנטה על צמיחת השיער. דגימות העור שנלקחו יספקו לנו תמונת מצב מעמיקה ומפורטת יותר על אופן הפעולה של כל אחד מהפתרונות שנבדקו.

קודם כל, בואו נעבור על הטבלה הבאה שמציגה את היעילות של כל אחד מארבעת הטיפולים שנחקרו. התוצאות מבוססות על דירוג צמיחת השיער של חמישה עכברים שנבחרו באופן אקראי מכל קבוצה:

ספירת שיער של שמן נענע חריפה בהשוואה למינוקסידיל

הביצועים של שמן המנטה וה minoxidil היו דומים בשבוע הראשון, אבל מהר מאוד שמן המנטה עקף את ה minoxidil בביצועים – הוא התגבר על ה minoxidil והראה תוצאות עדיפות בהרבה. לא מדובר בהבדל זניח ולא משמעותי, אלא בפער בולט לטובת שמן המנטה. כפי שמוכיח דירוג צמיחת השיער המחודשת (על פי הסולם שתיארנו קודם לכן), הפער רק המשיך להתרחב במשך השבועות שעברו והגיע ל-60% בסיום הניסוי.

כעת, הגיע הזמן לבחון את הביופסיות שנלקחו. לפניכם חתך היסטולוגי (תמונה מוגדלת של רקמות העור) שמדגים את איכות וכמות זקיקי השיער:

תקריב היסטולוגי על העור של העכברים מהניסוי עם שמן מנטה

אפשר להבחין בצמיחת שיער ממשית רק אצל העכברים שטופלו באמצעות שמן מנטה ו minoxidil. היא משתקפת היטב בזקיקי השיער המוארכים וגם בתעלות השיער המפותחות.

לבסוף, החוקרים השוו את מספר ועומק זקיקי השיער בכל ארבע קבוצות הניסוי:

השוואה של תוצאות הניסוי עם שמן מנטה

כשהמחקר הגיע לשבוע הרביעי שלו, כמות זקיקי השיער אצל קבוצת שמן המנטה הייתה פי 7 יותר גדולה מהקבוצה שטופלה בתמיסת מלח ופי 3 מהקבוצה שקיבלה שמן חוחובה.

מעבר לממצאים האלה, התגלתה גם יכולת חשובה נוספת של שמן המנטה: הגברת זרימת הדם לקרקפת. החוקרים הגיעו למסקנה הזאת באמצעות בדיקת פוספטזה בסיסית בדם (ריכוז האנזים Alkaline Phosphatase בדם).

עלייה בפעילות האנזים הזה משחררת ומרפה את תאי השריר בדפנות כלי הדם. זה עוזר לזרימת דם מלאה וחופשית שמספקת לזקיקי השיער את כל המזון והחמצן שנדרשים לתפקודם התקין.

החוקרים שעומדים מאחורי הניסוי הגיעו למסקנה הבאה:

שמן מנטה ממריץ את צמיחת השיער אצל בעלי חיים באמצעות כמה מנגנונים שונים. הממצאים מוכיחים שגם בני אדם יכולים להשתמש בו לריפוי ומניעת נשירת שיער.

הקשר בין חמצן לנשירת שיער

אז ראינו ששמן מנטה יכול לשפר את זרימת הדם בעת שימוש חיצוני על העור. ההשפעה החיובית הזאת עוזרת להעלות את כמויות החמצן והרכיבים התזונתיים החיוניים שמגיעים לקרקפת. אבל, איך זה בכלל מועיל להתמודדות עם נשירת שיער מוגברת?

הגוף האנושי לא יכול להתקיים בלי חמצן. היסוד החיוני הזה נדרש לתפקוד היעיל והתקין של כל איברי הגוף, וזקיקי השיער אינם יוצאים מן הכלל. לא רק שהוא שומר עלינו בחיים, אלא מספק את הסביבה והתנאים הנוחים והטובים ביותר לצמיחת שיער בריאה.

למה הכוונה? כשהטסטוסטרון מיוצר בערמונית (פרוסטטה), הוא לא נשאר שם להרבה זמן, אלא מתחיל לטייל בכל רחבי הגוף. הנדודים שלו מביאים אותו לקרקפת ולזקיקי השיער. הצורה הפעילה הזאת של ההורמון הגברי בדם נקראת "טסטוסטרון חופשי" (6).

כשהטסטוסטרון החופשי עושה את דרכו לקרקפת הוא פוגש את האנזים 5-אלפא רדוקטאז (7). בתנאים מסוימים (שבדרך כלל מתקיימים), התגובה ביניהם תוביל לייצור של DHT. זה בכלל לא מזיז לאנשים בריאים, אבל אצל מטופלים הסובלים מהתקרחות טיפוסית (אלופציה אנדרוגנית), המצב שונה לגמרי. הנוכחות של ה-DHT יכולה לגרום לתהליך דלקתי בזקיקי השיער ולהפעיל את תהליך המזעור שמחליש ומכווץ את הזקיקים.

אז, אילו נסיבות יכולות להגביר ולהאיץ את המרת הטסטוסטרון ל-DHT?

התגובה הזאת דורשת רמות נמוכות של חמצן ולכן מחסור של החומר החיוני הזה יוצר את הסביבה המושלמת להתרחשות התהליך. החמצן ממלא חלק חשוב בסביבת קרקפת בריאה שהיא הבסיס לשיער חזק ושופע. מחסור בחמצן גורם לחוסר איזון בקרקפת ומגביר את ייצור ה-DHT.

אם אתם סובלים מהתקרחות טיפוסית, רמות נמוכות של חמצן רק יחמירו את המצב ויגרמו לתגובת שרשרת הרסנית. נוכחות ה-DHT בקרקפת תגרום להתפתחות תהליך המזעור שיפגע בזרימת הדם לזקיקים ויגביל את אספקת החמצן לקרקפת, התוצאה הסופית תהיה נשירת שיער.

כדי לעצור את כדור השלג המתגלגל הזה, חייבים להגדיל את ריכוז החמצן בקרקפת (בעזרת תמציות טבעיות כמו שמן מנטה),כדי לשנות את תוצאות המפגש בין הטסטוסטרון לאנזים 5-אלפא רדוקטאז.

תוצר לוואי אחר של הטסטוסטרון הוא ההורמון אסטרדיול שדווקא נחשב למרכיב מועיל לצמיחת השיער (8). העלאת רמות החמצן בקרקפת תגביר את ייצור ההורמון הזה על חשבון ה-DHT, וכמובן שאלו הן חדשות מצוינות לשיער שלכם.

המשמעות של המחקר עבור אנשים הסובלים מנשירת שיער

תמונה של סימן שאלה מצוייר בגיר לבן על לוח

למרות שהמחקר שדיברנו עליו נערך על עכברים, לממצאים שלו יכולות להיות השלכות רציניות על הטיפול העתידי בהתקרחות. למה אני מתכוון?

תוצאות הניסוי הראו ששמן מנטה ממלא תפקיד מרכזי בהתחדשות תאי הזקיקים ובשיקום היכולת שלהם להיכנס לשלב האנגן שבו מתרחשת הצמיחה הפעילה – מדובר בשני תנאים הכרחיים לצמיחה מחודשת של שיער חזק ובריא.

בנוסף לכך, שמן מנטה הגביר באופן משמעותי את ביטוי הגן שמווסת את הייצור והפעילות של גורם גדילה דמוי אינסולין (IGF-1) כבר לאחר שבועיים בלבד, בעוד של minoxidil זה לקח ארבעה שבועות (9).

איך כל זה קשור לצמיחת שיער? הורמון הגדילה הזה משפר את עובי וסמיכות השיער. לכן, ביטוי יתר של הגן האחראי עליו יעזור לכסות את הקרקפת שלכם בשיער חזק ושופע.

בשורה התחתונה, שמן מנטה יכול להיות שימושי ומועיל במיוחד עבור כל אדם שסובל מהתקרחות טיפוסית או צורות אחרות של התקרחות על רקע גנטי והורמונלי. היכולת שלו "לאתחל" את מחזור צמיחת השיער ולהחזיר לחיים זקיקי שיער רדומים ולא פעילים הופכים אותו לפתרון שיכול לעזור עם שיפור צמיחת השיער.

יתרונות נוספים של שמן מנטה

אין ספק שהמחקר על שמן המנטה גילה כמה ממצאים מבטיחים ומעודדים, עם זאת שמן מנטה יכול להועיל לשיער דק ודליל גם בדרכים אחרות.

קודם כל, הצמח בעל הניחוח הנעים הוא קרוב משפחה של הרוזמרין ושניהם משתייכים לאותה משפחה בוטנית.

מדובר בעוד צמח הידוע בהשפעה החיובית שלו על צמיחת השיער, והקשר בין השניים יכול להצביע על יתרונות נוספים של שמן המנטה לבריאות הקרקפת והשיער.

הסגולות הרפואיות של שמן מנטה אינן מוגבלות רק לקרקפת, אבל יש לו כמה יתרונות בריאותיים חשובים שיכולים להועיל לכל אדם עם בעיות קרקפת ושיער.

ניקוי הקרקפת וזקיקי השיער

הצטברות שכבת פסולת ולכלוך על הקרקפת שכוללת עודפי סבום (השומן הטבעי של העור), תאי עור מתים, שאריות של מוצרי טיפוח לשיער, ואפילו DHT, יכולה לגרום לצרות צרורות על הקרקפת שלכם וליצור סביבה גרועה לצמיחה בריאה של השיער.

המשקעים האלה יכולים לעורר גירויים ודלקות בעור, ולעודד התרבות של בקטריות וזיהומים פטרייתיים. שמן מנטה יכול לשים סוף לכל החגיגה הזאת בזכות היכולת המוכחת שלו להילחם בחיידקים ופטריות (10).

מחקר שנערך בשנת 1996 בחן את ההשפעה של 10 שמנים אתריים שונים על 22 מיני בקטריות ו-12 סוגי פטריות.

השמנים שנכללו בניסוי היו:

  • שמן חבוש בנגלי.
  • שמן אגרטום.
  • שמן ציטרונלה.
  • שמן אקליפטוס.
  • שמן גרניום.
  • שמן למון גראס.
  • שמן תפוז.
  • שמן פלמרוזה.
  • שמן פטצ’ולי.
  • ושמן מנטה.

החוקרים הוסיפו את השמנים השונים שנבדקו לתרביות של זני החיידקים והפטריות שנכללו במחקר ועקבו אחר המתרחש.

אז בואו נתרשם מהביצועים של שמן המנטה:

הוא הפגין יכולות מרשימות בדיכוי של כל 22 זני החיידקים השונים, והתגבר על 11 מתוך 12 סוגי פטריות העור – אין ספק שמדובר באחוזי הצלחה גבוהים במיוחד!

אם אתם סובלים מגזזת, קשקשים, דלקת עור חלבית, או פוליקוליטיס, שמן מנטה יכול לעזור להרחיק את בעיות העור האלה מהקרקפת שלכם: הוא יטפל במקור הבעיה וינקה באופן עמוק ויסודי את הקרקפת שלכם מחיידקים וזיהומים.

אם אתם באמת רציניים במאמצים שלכם לחדש את צמיחת השיער, אתם חייבים לשמור על סביבת קרקפת בריאה ומאוזנת שתאפשר לזקיקי השיער לפרוח. שמן מנטה יעזור להתמודד עם המשימה הזאת באופן יעיל ומוצלח.

שיכוך של גירויים בקרקפת

בעיות העור והשיער שהזכרנו קודם לכן, כמו קשקשת ופוליקוליטיס, יכולות לגרום להתפתחות גירויים ודלקות. מדובר בהרבה יותר מסתם תופעות מציקות ומטרידות: מעבר לתחושת האי נוחות, הן יכולות להוביל גם לתוצאות חמורות יותר, כמו הצטלקות והתקרחות קבועה ובלתי הפיכה באזורים מסוימים על הקרקפת שלכם.

מנתול (המרכיב העיקרי של שמן המנטה) ידוע בתכונות האנטי-דלקתיות שלו. מחקר שנערך בשנת 2016 ניסה לקבוע האם ניתן להשתמש במנתול לשתי מטרות מרכזיות: בתור טיפול בזיהומים טפיליים ולהפחתת התסמינים של זיהומים אלה (כולל דלקות עור) (11).

הניסוי התבצע על עכברים שהיו נגועים בטפיל. העכברים חולקו לחמש קבוצות נפרדות:

  1. קבוצת ביקורת שלא הודבקה בטפיל.
  2. קבוצת ביקורת שהודבקה בטפיל אך לא קיבלה כל טיפול.
  3. קבוצה שטופלה בעזרת מנתול במשך 15 ימים רצופים במינון יומי של 50 מ"ג ביום.
  4. קבוצה שטופלה בעזרת מנתול במשך 60 ימים רצופים במינון יומי של 50 מ"ג.
  5. קבוצה שקיבלה פרזיקוונטל – תרופה נפוצה המיועדת לטיפול בזיהומים.

הערה:

המנתול שניתן בניסוי הופק מתכשיר רפואי בשם – Mentaliv טיפול שכיח בתסמונת המעי הרגיז. הטיפול שניתן לעכברים כלל גם מרכיב פעיל אחר – Methone (בריכוז של 32% מכלל אבקת המנתול).

אחת מהדרכים לאבחן דלקת היא לבדוק את רמות הציטוקינים בגוף (12). מדובר בחלבונים שמעודדים תהליכים דלקתיים ומשפיעים באופן ישיר על כאבים ודלקות. לפניכם תרשים המסכם את ריכוז הציטוקינים לאחר 61 יום של זיהום (וטיפול):

ריכוז הציטוקנים אחרי 61 ימים של ניסוי במנטול

הממצאים מראים שהקבוצה שטופלה בעזרת מנתול במשך 60 יום השיגה את התוצאות הטובות ביותר בהשוואה לקבוצת הביקורת.

המחקר גילה שרמות הציטוקינים מהסוג IL-4 ירדו ב-53.5% בהשוואה לקבוצת הביקורת שלא קיבלה כל טיפול, ונרשמה ירידה של 62% גם ברמות הציטוקינים מהסוג IL-10.

ההשפעה האנטי-דלקתית של שמן המנטה הוכחה פעם נוספת במחקר שנערך בשנת 2001. הוא מצא ששמן מנטה מפחית שחרור היסטמינים הקשורים לתגובה אלרגית (13). היסטמין הוא הגורם העיקרי לאלרגיות ודלקות בגוף.

הכל טוב ויפה, אבל מה זה בדיוק אומר לאנשים בעלי שיער דליל ומקריח, וכיצד המנתול יכול לשפר את מצב הקרקפת?

הסגולות האנטי-דלקתיות של שמן מנטה מסוגלות להרגיע קרקפת מגורה ולמנוע מהדלקת לחזור ולהטריד אתכם בעתיד.

הגברת זרימת הדם התת עורית

כמו שהוזכר במחקר משנת 2014 שהתפרסם תחת הכותרת: "ההשפעה החיובית של שמן מנטה על צמיחת השיער ללא סימני רעילות", שמן המנטה מסוגל להמריץ את זרימת הדם. החוקרים הגיעו למסקנה הזאת באמצעות ניטור רמת הפעילות של אנזים הפוספטאז הבסיסי בדם.

אבל, מהי המשמעות של הממצא הזה עבור אנשים הסובלים מהתקרחות ?

הסיבה העיקרית לנשירת השיער אצל גברים ונשים עם התקרחות טיפוסית היא הנוכחות של ה-DHT בזקיקי השיער: היא גורמת להתפתחות תהליך מזעור השיער, שגורם לגירוי ודלקת בזקיקים.

תגובת השרשרת ההרסנית הזאת פוגעת גם בזרימת הדם באזור הקרקפת.

זה מתרחש בגלל שפקעת השערה (מנגנון ההזנה בבסיס הזקיק) מתנתקת מכלי הדם שאחראיים על אספקת המזון והחמצן הנדרשים לצמיחת השיער התקינה.

מחקר שהתבצע בשנת 2016, הראה שמנתול (המרכיב העיקרי של שמן מנטה) מגביר את זרימת הדם התת עורית בשימוש חיצוני על העור (14). ככל שריכוז המנתול גבוה יותר, כך זרימת הדם הופכת לחזקה יותר, כפי שמתבטא בבדיקת כלי הדם התת עוריים.

תרשים של ריכוז המנתול ביחס לשיפור זרימת הדם

זה אומר ששימוש בשמן מנטה יכול להביא תועלת כפולה לבריאות הקרקפת: שיכוך התהליך הדלקתי ושיפור זרימת הדם באיזור. זה הופך את שמן המנטה לפתרון טבעי יעיל לבעיות שיער.

איך להשתמש בשמן מנטה לטיפול בשיער דליל ומקריח?

הדרך הטובה והבטוחה ביותר לנצל את היתרונות של שמן מנטה לבריאות השיער ועור הקרקפת היא להשתמש בשמפו ותכשירי טיפוח המיועדים לטיפול בשיער דק ודליל.

כמו כל שמן אתרי אחר, צריך לדלל את שמן המנטה לפני שמשתמשים בו ישירות על העור: זה יפחית באופן משמעותי את הסיכון לגירוי של העור, ויבטיח שהשמן יחדור באופן יעיל יותר לזקיקי השיער.

כדי לדלל את שמן המנטה, יש להשתמש בשמן נוסף (לא אתרי) ולערבב ביניהם עד שמגיעים לריכוז הרצוי של שמן המנטה. הנה טבלה שמסבירה את היחס:

ריכוז של שמן המנטהכמה טיפות שמן מנטה צריך לכל 5 מ"ל של שמן מובילכמה טיפות שמן מנטה צריך לכל 100 מ"ל של שמן מוביל
1%120
2%240
3% – הריכוז המומלץ360
4%480
5%5100

לדוגמה, אם אני רוצה לדלל שמן מנטה בריכוז של 3% עם 100 מ"ל של שמן מוביל (למשל שמן חוחובה), אני הולך לערבב 60 טיפות של שמן מנטה עם 100 מ"ל של שמן מוביל. או במילים אחרות, אני הולך לערבב 3 מ"ל של שמן מנטה, עם 100 מ"ל של שמן מוביל.

האם יש סיכונים ותופעות לוואי הקשורים לשימוש בשמן מנטה?

לאחר שהתרשמנו מהיתרונות של שימוש בשמן מנטה, הגיע הזמן לבחון את הצד השני של המטבע ולראות אם יש לו גם השפעות שליליות.

עדיף להימנע מהשימוש בשמן מנטה במקרה של מחלות הקשורות לכבד או לכיס המרה (כמו חסימת דרכי המרה ואבנים בכיס המרה). בנוסף לכך, בטיחות השימוש בשמן המנטה בתקופת ההיריון עדיין לא נבדקה.

תופעות הלוואי של שימוש בשמן מנטה הן נדירות, אבל בהחלט יכולות להתרחש בעת טיפול חיצוני על העור. לכן, ההמלצה הכללית היא לא לקחת סיכונים מיותרים ולבחון כיצד אתם מגיבים לשמן – לפני שאתם משתמשים בשמן המנטה באזורים רגישים יותר (כמו הקרקפת), תבדקו אותו על אזור קטן בגוף (למשל בפרק כף היד).

אלו התסמינים השכיחים ביותר של הופעת גירוי בעור בעקבות השימוש בשמן מנטה:

  • צריבה או עקצוץ.
  • אדמומיות.
  • גירוד.
  • אודם וסומק בעור שמסביב.

אם אתם רגישים למרכיב הפעיל של שמן מנטה – מנתול, אז כדאי להימנע לגמרי משימוש בשמן מנטה. לפניכם רשימת התסמינים האופייניים של תגובה אלרגית למנתול:

  • גרד.
  • אדמומיות ו/או חבורות אדומות בעור.
  • שיעול ו/או צפצופים.
  • קשיי נשימה.
  • בחילות, הקאות, שלשול.

בעוד שהאדמומיות, הגירוד והפריחה בעור בדרך כלל פוחתים עם הזמן (למרות שצריך לעקוב אחר התסמינים האלה), אם אתם חווים את אחד מהסימפטומים האחרים שהזכרתי, תפנו באופן מיידי לטיפול רפואי דחוף.

דרמה רולר: שיטה טבעית להגברת היעילות של שמן מנטה

דרמה רולר עם ידית שחורה

דרמה רולר הוא מכשיר מיוחד של מזותרפיה (דיקור עור) שמאפשר לכם לבצע את הטיפול הזה לגמרי בעצמכם ומבלי לצאת מהבית.

הטכניקה הזאת מבוססת על פציעה מבוקרת של עור הקרקפת באמצעות דקירה עם מחטים זעירות. הפצעים עמוקים מספיק כדי להגביר את ייצור התאים ולחזק את זרימת הדם, אבל אינם גורמים לכאב (15).

הדרמה רולר מסוגל להעניק תוצאות מאוד טובות בהרבה מהמקרים, והרוב ממליצים לשלב את הטיפול הזה יחד עם מרכיב המגביר את צמיחת השיער, כמו שמן מנטה. השימוש בגלגלת הדיקור יגביר את ספיגת השמן בקרקפת וישדרג את התוצאות שתקבלו.

תוצאות המחקר של דרמה רולר מול מינוקסידיל
מחקר מדעי גילה עלייה דרמטית בכמות זקיקי השיער לאחר 12 שבועות של טיפול משולב של minoxidil עם מזותרפיה. אם לוקחים בחשבון ששמן מנטה יעיל יותר מ minoxidil, אין ספק ששמן מנטה יחד עם דיקור עור יכול להיות שילוב עוצמתי עם השפעה חזקה במיוחד.

תוכלו להפקיד את הקרקפת שלכם בידי איש מקצוע שיבצע את הדיקור או לעשות את הטיפול בעצמכם.

לפניכם כמה טיפים חשובים שיעזרו לכם להתמודד עם המשימה הזאת בצורה הטובה והיעילה ביותר:

  1. תפעילו את רמת הלחץ הנכונה. המטרה שלכם היא להפעיל מספיק כוח כדי שמחטי הדיקור יחדרו לשכבת העור האמצעית, מבלי לפגוע בעור ולגרום לכאב ודימום. איך תדעו שאתם מפעילים את הלחץ הנכון? אתם תחושו עקצוץ קל.
  2. תניעו את אביזר הדיקור לכיוונים שונים. כדי לקבל את התוצאות הטובות ביותר מהטיפול, עליכם לכסות כמה שיותר אזורים בקרקפת שלכם. לכן מומלץ לגלגל את הדרמה רולר בכמה שיותר כיוונים – אנכי, אופקי ובאלכסון.
  3. הקפידו לשטוף ולחטא את גלגלת הדיקור לאחר כל שימוש. לאחר כל טיפול, תשרו את הדרמה רולר בנוזל חיטוי למשך דקה אחת לפחות. לאחר מכן, תשטפו ותייבשו את האביזר ותאחסנו אותו במיכל נקי. אם תחזרו על הפעולה הזאת באופן קבוע לאחר כל שימוש במכשיר, זה יפחית את הסיכון לזיהומים.

הערה חשובה:

יש להשתמש בדרמה רולר לפני מריחת השמן, תאפשרו לקרקפת שלכם לנוח במשך 12 שעות לפחות לפני השימוש בשמן. זה יכול להיראות כמו המון זמן, אבל ההשפעות של דיקור העור יכולות להיות מורגשות גם כמה ימים לאחר הטיפול.

כמה עולה שמן מנטה?

יד שמחזיקה כרטיס אשראי

הנענע הוא צמח נפוץ ואהוב וזאת ממש לא בעיה להשיג אותו בישראל. זה הופך את שמן המנטה למוצר זמין במחיר שווה ונגיש לכל כיס.

תוכלו למצוא שמן מנטה על מדפי חנויות הטבע ומוצרי הבריאות ואפילו בבתי המרקחת. אפשרות נוספת היא להזמין אותו באינטרנט – תוכלו למצוא אותו בקלות במגוון רחב של אתרים שונים, כולל אמזון וiHerb.

שמן מנטה: סיכום ומסקנות

בחורה צעירה עומדת על רקע של צמחים שמהם עושים שמן מנטה

אם אתם מחפשים מוצר טבעי לגמרי לשיכוך, ניקוי והרגעת הקרקפת, כנראה ששמן מנטה הוא בדיוק מה שאתם צריכים.

לא רק ששמן מנטה הוכח כטיפול יעיל בנשירת שיער הנגרמת מהתקרחות טיפוסית, אלא שהוא יכול לעזור גם במניעה של נשירת שיער הנובעת מזיהומים ודלקות בעור (כמו דלקת עור חלבית). שמן מנטה יעזור להפחית ולבלום את התהליכים הדלקתיים והגירויים בעור הקרקפת שפוגעים בצמיחת השיער שלכם.

כמובן ששמן מנטה אינו פתרון פלא לכל בעיות השיער שלכם. אבל זה בטוח לא יזיק לנסות את הפתרון הטבעי הזה, במיוחד בשילוב עם טיפול של דיקור עור שישדרג את היעילות שלו.

חושבים שפספסנו משהו? רוצים לשתף אותנו בניסיון שלכם עם שמן מנטה? ספרו לנו בתגובות למטה!

יגאל בולדינג
יגאל בולדינג

יגאל הוא דמות פיקטיבית של פרופסור מפורסם בתחום נשירת והשתלות השיער. מוחו הוא מעיין ידע לא נגמר של כל מה שקשור לנשירת שיער גברית, וגם קצת נשית. פרופסור בולדינג תמיד ישמח לענות על שאלות, לתת מענה לקוראי האתר ולפרסם מחקרים, מאמרים, טיפים וגם את הגיגיו האישיים.

22 תגובות
  1. שלום אני יהונתן בן 18 והתחלתי להשתמש בדרמה רולר פלוס מינוקסידיל 5 אחוז בעצתו של רופא.
    השאלות שלי הם כאלה.
    כמה פעמים בשבוע להשתמש ברולר?
    והאם אפשר לשלב בטיפול גם שמן מנטה?
    תודה ושבוע טוב

    • הגב
      פרופסור יגאל בולדינג 20 בינואר 2020 ב08:32

      שלום יהונתן,
      לגבי הדרמה רולר, ההמלצה הכללית היא פעמיים בשבוע אם מדובר באורך מחטים של 0.5 מ"מ (עם זאת כדאי שתתייעץ עם הרופא שהמליץ לך על זה לגבי כמות הפעמים השבועים המומלצת לך).
      לגבי השילוב של שמן מנטה עם דרמה רולר – כן, כמובן. אפשר למרוח שמן מנטה מדולל עם שמן אחר (כמו שמוסבר במאמר), לאחר השימוש בדרמה רולר.
      שבוע טוב,
      יגאל

      • אז לא הבנתי,
        צריך לעשות עם הרולר על הקרקפת ורק לאחר 12 שעות למרוח את השמן?

        • פרופסור יגאל בולדינג 25 ביוני 2020 ב17:32

          שלום אורי,

          יש מי שמורח את השמן ישר אחרי הדרמה רולר, אבל הדיעה הרווחת היא לחכות 12 שעות לפני.

          יגאל

      • שלום בקשר לדילול שמן המנטה עם שמן חוחובה. ראיתי במאמר אחר שלך מתכון שונה עם שמן מגנזיום ושמן רוזמרין, השאלה מה ההבדל והאם דילול בשמן חוחובה עדיף?
        תודה רבה, בזכות המאמרים הברורים שיש באתר אני יודע ממש המון על הנושא.

        • פרופסור יגאל בולדינג 25 ביוני 2020 ב17:35

          שלום יוסף,

          תודה רבה על הפרגון, נעים לשמוע!

          לשאלתך – הטיפול בשמנים טבעיים והתוצאות שלו תלויות בהרבה גורמים שונים והם מאוד אינדיבידואליים.
          באופן אישי, אני אוהב לנסות את הדברים על עצמי למשך תקופה, ואז להשוות את התוצאות. לאחר מכן, פשוט להמשיך עם מה שהביא לי את התוצאות הטובות ביותר.

          יגאל

      • שלום, לפי הבנתי המניקוסידיל יכול לעורר צמיחה של שיער באיזור הפנים עבור נשים. האם קיים סיכון שכזה גם בשמן מנטה?

        • פרופסור יגאל בולדינג 25 ביוני 2020 ב17:53

          שלום שלי,

          לא נחקרו תופעות לוואי מהסוג הזה על שמן מנטה.

          יגאל

      • לא הבנתי את הקטע של הדילול שמן מנטה

        • פרופסור יגאל בולדינג 25 ביוני 2020 ב18:05

          מדללים את השמן האתרי כדי שהריכוז לא יהיה גבוה מדי ויגרום לצריבה בעור.

  2. תוך כמה זמן ניתן לראות תוצאות?
    אני מתכוון להשתמש בזה כתחליף למינוקסידיל כי הוא עושה לי סחרחורות.

    • הגב
      פרופסור יגאל בולדינג 25 ביוני 2020 ב17:57

      שלום שלמה,

      זה משתנה מאדם לאדם.
      אישית הייתי מנסה חודשיים ורואה אם יש שיפור.

      יגאל

  3. היי יגאל אם אני משתמש כל יום… עם הדמר רולר של 0.5 במשך שלוש/ארבע דקות ואז משתמש בתמציות צמחים
    אני יכול לעשות נזק?
    תודה לחג שמח(:

    • הגב
      פרופסור יגאל בולדינג 25 ביוני 2020 ב18:12

      שלום טל,

      בגדול ההמלצה היא להשתמש בדרמה רולר כל כמה ימים, ולא כל יום ברצף.

      יגאל

  4. האם ידוע לך האם ניתן למרוח פעם אחת בבוקר מינוקסדיל ופעם ביום בערב שמן מנטה ?

    האם הפעולות אפשריות והם לא סותרות זו את זו ?

    • הגב
      פרופסור יגאל בולדינג 25 ביוני 2020 ב17:46

      שלום אלירן,

      מותר לעשות את זה, זה לא סותר אחד את השני.
      יש אנשים שמורחים מינוקסידיל בבוקר, נותנים לו להתייבש 4 שעות, ואז מורחים שמן מנטה, ובערב שוב מינוקסידיל.

      יגאל

  5. שלום לגבי השימוש בדרמה רולר עם שמן מנטה כמה פעמים בשבוע לחזור על הפעולות ? ותודה על המאמר מועיל ומעשי מאד

    • הגב
      פרופסור יגאל בולדינג 25 ביוני 2020 ב17:33

      שלום יהונתן,

      תודה רבה על הפרגון!

      לגבי כמות הפעמים, זה תלוי באורך המחטים של הדרמה רולר שבו אתה משתמש.

      יגאל

  6. לא ברור לי איך עושים ניסוי על פרווה מגולחת של עכברים ומשליכים את התוצאות על נשירת שיער בבני אדם בה השיער נופל מהשורש ולא נקצץ. (אני לא מתחכמת רק רוצה להבין). תודה.

    • הגב
      פרופסור יגאל בולדינג 25 ביוני 2020 ב15:54

      היי אורלי

      שאלה מצוינת.
      המטרה בבדיקה על פרוות עכברים, היא בין היתר לבדוק את הבטיחות של הניסוי ברמה בסיסית, כדי שאפשר יהיה לאחר מכן "להעלות שלב" ולנסות אותו גם על בני אדם.

      יגאל

  7. היי, קודם כל תודה רבה על המאמר.

    רציתי לשאול כיצד לעשים את זה על הראש, האם צריך לעסות את העור אחרי ששמים את זה?
    ורק בשביל להיות בטוח כמה פעמים לעשים את זה ביום וכמה שבועות?
    כמה זמן זה אמור להיות על הקרקפת?

    אני אתמול ניסיתי לעשים את זה בפעם הראשונה שמתי קצת על צמר גפן ופשוט מרחתי על כל איזור הקו קידמי של השיער.
    ואיזה שמפו את ממליץ לי להשתמש?

    תודה רבה ושבת שלום 🙂

    • הגב
      ד"ר עדי היירלוס 27 ביוני 2020 ב21:00

      היי אילן

      יש המון מחקרים שמראים ספיגה גבוהה יותר בשימוש עם דרמה רולר.
      תוכל לקרוא במאמר שלנו על זה:

      בנוסף יש המון סוגי שמפו בשוק שועשים עבודה מצוינת – העדיפות היא תמיד לעשות שמפו אחר כל יום (לדוגמא: 3 ימים: ניזורל\שמפו קפאין וכו)
      תוכל לקרוא ולהחליט איזה שמפו עדיף בשבילך במאמר שלנו:

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo