המדריך המלא על טיפול בנשירה של השיער

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

כשכתבתי את המדריך הזה על טיפול בנשירה, היה לי רק דבר אחד בראש…

להראות איך אפשר לרפא נשירת שיער לנצח לגמרי. במדריך הזה נדבר על 15 שיטות ודרכי טיפול יעילות, שנחלק אותן ל-3 חלקים שונים:

שיטות מקובלות ומסורתיות.

שיטות חדשניות ופורצות דרך שהתגלו לאחרונה.

שיטות טבעיות מבוססות מדעית.

בשונה מ-99% מהמדריכים בנושא שממחזרים קלישאות ופרסומות סמויות לטיפולים ותכשירים שונים, המדריך הזה מציע סקירה מקיפה, אמינה ומפורטת של כל הדרכים הטובות ביותר לשכוח לתמיד מהמפרצים והקרחות על הראש שלנו.

האם באמת יש טיפול שעוזר?

גבר מסתכל במראה ובודק אם הוא סובל משיער דליל

כמה פעמים יצא לנו לשמוע את הטענה שמציאת תרופת פלא או טיפול בנשירה זה רק עניין של זמן ותוך מקסימום של 5 שנים, כולנו נהנה ממכשיר מהפכני שישים סוף לתופעה המביכה והמטרידה הזאת?

אבל בפועל לא קורה כלום וכל ההבטחות וההכרזות לא מובילות לשום דבר משמעותי. כשאנחנו כבר טיפה סקפטיים ומיואשים, שאלת מיליון הדולר שעוברת לכולנו בראש היא:

"האם בכלל קיים טיפול בנשירה שיכול לשים סוף לתופעה המדאיגה הזאת?"

במדריך המעמיק הזה אנחנו הולכים לקבל תמונת מצב אמיתית ומציאותית על נשירת שיער ולהתרשם מכל טיפול שבאמת יכול לעזור באופן ממשי ולשפר את מצבנו: אנחנו הולכים לדרג את כל השיטות, הטיפולים והתכשירים שיופיעו בסקירה על פי מידת היעילות וההשפעה שלהם.

אני עוסק בתחום נשירת השיער כבר יותר מעשר שנים, חקרתי לעומק את הנושא וכתבתי ערמות של כתבות ומאמרים המוקדשים לתחום.

במהלך השנים הכוונתי ועזרתי לאלפי אנשים לגבי טיפול שונים בתחום, כך שאני יודע על מה אני מדבר ויש לי המון ניסיון בנושא. לכן, אני הולך לדלג על כל הטיפולים חסרי התועלת שאף פעם לא סיפקו קבלות מוכחות או זכו לביסוס מדעי ממשי: המטרה היא להציג את הטיפולים שבאמת משיגים את התוצאות שהמטופלים מחפשים, ובסופו של דבר מחזירים את השיער שלהם לימים יפים יותר.

כל האופנות החולפות בעולם הטיפולים בהתקרחות והטרנדים הזמניים שבאים והולכים לא מעניינים אותי ואנחנו לא הולכים לבזבז עליהם את הזמן.

קודם כל, חשוב לתאם ציפיות ולהישאר עם הרגליים על הקרקע: כשמשתמשים במונחים: "תרופה לנשירה" או: "טיפול בנשירה", הכוונה היא לא לשיקוי פלא שיעניק תוצאות מושלמות תוך זמן קצר – זה פשוט לא עובד ככה.

התקרחות גברית ונשית (הידועה גם בשמה המדעי: "אלופציה אנדרוגנית") היא לא ממש מחלה, ולכן אי אפשר לרפא אותה בדרך שבה אנו מבינים ותופסים בדרך כלל את המילה הזאת.

אין תכשיר שיתאים באופן גורף לכולם עם תוצאות חיוביות מובטחות מראש שיחזיקו מעמד לנצח. חוויתי על בשרי את התופעה הלא נעימה הזאת באופן אישי, ולכן אני יודע מה עובר בראש לגברים ונשים הסובלים מהתופעה של נשירת שיער, עם מה הם נאלצים להתמודד ועד כמה הם להוטים ונואשים לשים לזה סוף.

זה לא כזה מסובך: אנחנו מודאגים מנשירת השיער שעל הראש שלנו, רוצים להציל את השערות שנשארו ואולי גם להחזיר את רעמת השיער השופעת שהייתה לנו בזמנים טובים יותר.

עם זאת, אף אחד מאיתנו לא אוהב להמתין זמן רב וכולנו אוהבים לקצר תהליכים, לחסוך זמן ולא להתאמץ יותר מדי. זה בדיוק סוג הפתרון שרובנו בוודאי מחפשים: משהו פשוט, נגיש ונוח עם 100% הצלחה וודאית.

וזה בדיוק מה שגם אני רציתי וחיפשתי, והחדשות הטובות הן שמצאתי משהו שמתקרב לזה. לקראת סוף המדריך, אחשוף את "הנשק הסודי" שעזר לי לעצור את ההתקרחות שסבלתי ממנה והביא לתוצאות הטובות ביותר מכל הטיפולים והתכשירים שניסיתי (ובדקתי המון).

(שוב, לא הייתי קורא לזה לגמרי: "מרפא", אבל זה בהחלט הכי קרוב לזה שאפשר למצוא).

אני גם אחשוף מדוע התקרחות הפכה למגפה שמתפשטת במהירות מסחררת ותוקפת אותנו כבר מגיל יותר ויותר צעיר.

כל האמת על התקרחות טיפוסית

תמונה מאחורה של גבר שיש לו התקרחות טיפוסית עם אלופציה אנדרוגנית

השכיחות של התקרחות גברית טיפוסית (באנגלית: Male Pattern Hair Loss או בקיצור – MPHL), ונשירת שיער נמצאת בעלייה מתמדת והיא מופיעה אצל גברים רבים בגיל צעיר יחסית.

הנתונים והמספרים מראים בבירור שהתקרחות גברית טיפוסית הרבה יותר נפוצה במדינות מערביות מתועשות כמו ארה"ב, אנגליה, אירופה, קנדה ואוסטרליה. היא מאוד נדירה (למרות שבזמן האחרון כמות המקרים במגמת עליה) באסיה, אפריקה, ואמריקה הדרומית והמרכזית.

עוד פרט מעניין על התקרחות גברית טיפוסית הוא שעמים ושבטים ילידים לא סובלים מהתופעה: אוכלוסיות אלה כמעט ולא מכירות את תופעת ההתקרחות.

ועוד יותר מסקרן ומרתק, זאת העובדה שכשאנשים אלה עוברים למדינות מפותחות כמו ארצות הברית, הסיכוי שלהם להקריח מזנק בצורה חדה ומגיע עד לממוצע הארצי.

המסקנה פה פשוטה: הממצאים האלה מצביעים על כך שלא רק הגנים משפיעים על נשירת שיער והתקרחות, אלא גם הסביבה שבה אנחנו חיים משחקת תפקיד מכריע ברמת הסיכון לאובדן שיער.

כמובן, שגם למאפיינים תורשתיים יש חשיבות גדולה בסיפור הזה (אם האבא והסבא שלנו היו קרחים, אלה לא חדשות טובות ומעודדות במיוחד ויש סיכוי גבוה שגם לנו יהיה ראש מבריק וחלק). אבל, נקודת המפתח היא שמדובר רק בנטייה גנטית.

כלומר, גם אם הגנים שלנו בעייתיים, הם לא חייבים להשפיע על נשירת שיער מוגברת, והרבה תלוי גם בסגנון החיים שאנחנו מנהלים.

ואלה הן חדשות מעולות!

אפילו אם לא התמזל מזלנו ולא התברכנו בגנים הטובים ביותר, זה בכלל לא סוף הסיפור: זה לא אומר שהמצב שלנו אבוד, ושנגזר עלינו להתהלך קרחים.

כי גם הסביבה שלנו (תזונה, אורח חיים וכו’) יכולה להשפיע באופן משמעותי על נשירת שיער, במילים אחרות, הכל נמצא בידיים שלנו. אנחנו תמיד יכולים לשנות את סגנון החיים שלנו והסביבה שבה אנחנו נמצאים וליצור את התנאים הטובים ביותר לצמיחת שיער חזקה ובריאה. מדובר ביתרון עצום שאנחנו חייבים לנצל!

למעשה, אפילו שינויים קטנים (אבל מאוד ממוקדים) בתפריט התזונתי ובאורח החיים שלנו יכולים לחולל שינוי גדול ולהשפיע בצורה ישירה על המצב של השיער שלנו.

קיימות גם כמה דרכים ’לא טבעיות’ לטיפול בהתקרחות. יכול להיות שחלקנו כבר שמעו עליהן (פרופסיה ורוגיין), וכמובן שנתייחס אליהן בהמשך המדריך ונדון בהרחבה במידת היעילות והחסרונות שלהם.

במקום להסתמך על תכשירים מלאכותיים שיעשו את כל העבודה בשבילנו ויכסו את התסמינים החיצוניים והנראים לעין, למה שלא ניקח את עצמינו בידיים ונעשה הכל כדי להחזיר את גופנו לתפקוד תקין ובריא: זה יבוא לידי ביטוי גם במאבק הנחוש שלנו בקרחת שמתחילה לבצבץ על הראש שלנו.

תאמינו לי, זה בדיוק הנשק הסודי שיכול להכריע את המערכה הגורלית לטובתנו.

מה באמת גורם לנשירת שיער?

אישה צעירה עם נשירת שיער שתוהה מה גורם לזה

כדי למצוא טיפול יעיל ולעצור את ההתקרחות, אנחנו חייבים לדעת את הסיבות האמיתיות שגורמות לבעיה הזאת.

התפיסה המקובלת שכולם מדקלמים בלי הפסקה, טוענת שהורמון גברי שנקרא בקיצור: "DHT" (דיהידרוטסטוסטרון) תוקף את זקיקי השיער, וגורם להם להתנוון ולנשור בהדרגה. תהליך זה נקרא: "מזעור השיער".

מדובר בפגיעה קשה במחזור הצמיחה התקין של השיער, והזקיק הפגום מצטמק ונחלש עד שהוא נושר לגמרי ואינו צומח בחזרה.

אחרי הכל, גברים שנולדו עם רמות נמוכות של DHT אף פעם לא סובלים מהתקרחות, לכן, במבט ראשוני ושטחי, הרעיון שה-DHT הוא הגורם המרכזי והעיקרי להתקרחות נראה הגיוני ומתקבל על הדעת ומספיק לטפל רק בו כדי להעלים את הבעיה.

אבל המציאות היא הרבה יותר מורכבת. הבעיה היא שה-DHT הוא הורמון גברי טבעי וחשוב שממלא שורה ארוכה של תפקידים משמעותיים בגוף. למעשה, מדובר בנגזרת פעילה של ההורמון הגברי הידוע: "טסטוסטרון" שנוצרת ממנו על ידי האנזים 5 אלפא רדוקטאז.

כמו שתראו בהמשך, ישנן כמה דרכים להפחית את רמות ה-DHT באמצעות עצירתו של האנזים 5 אלפא רדוקטאז האחראי לייצורו.

לשיטות כאלה באמת יש השפעה חיובית ומוכחת על השיער, אבל הן רחוקות מלהיות תשובה מוחצת ובטוחה להתקרחות.

בין אם חוסמים את ה-DHT ומנטרלים את פעילותו בעזרת תרופה עוצמתית (פינסטריד) או בעזרת חומרים טבעיים המופקים מצמחים כמו שמן גרעיני דלעת ואצת הים אקלוניה קאווה (Ecklonia Cava), זה לא מטפל בשורש הבעיה ומרפא את המצב באופן יסודי וממשי.

בכל מקרה, צריכת חוסמי DHT בצורה של תכשירים סינתטיים או רכיבים טבעיים תמיד כרוכה בתופעות לוואי לא נעימות שחשוב להיות מודעים אליהן היטב.

אבל, אם בכל זאת אנחנו מחליטים ללכת על שיטה כזאת של טיפול, דאגתי לכלול ברשימה המובחרת שלנו כמה מחוסמי ה-DHT הטבעיים היעילים ביותר, כדי שנוכל לבחור מביניהם את מה שהכי מתאים בשבילנו.

בתחילת הסקירה שלנו, נדבר על כמה שיטות טיפול לא טבעיות. מדובר בדרכי טיפול שהן לא בראש רשימת המומלצים שלי ותמיד מדגיש שמדובר בפתרון נוח לאנשים עצלנים שלא אוהבים להתאמץ יותר מדי.

אנחנו חייבים להפנים שהתקרחות היא לא תופעה טבעית: לא מדובר בגזרה משמיים שנובעת אך ורק מגנים פגומים. העובדה שאוכלוסיות ילידיות ששומרות על אורח חייהן המסורתי אינן סובלות מנשירת שיער צריכה לגרום לנו לחשוב פעמיים לפני שאנו מתפתים לטפל במפרצים בעזרת תכשירים סינתטיים.

נטילת תרופות היא אולי האפשרות הקלה ביותר, אבל היא רק מסווה את הסימפטומים ואינה משנה את המצב באופן מהותי וממשי. גם אם נחווה שיפור מידי וגלוי לעין בטווח הקצר, יכול להיות שנצטרך לשלם על כך בהמשך ולא בטוח שתופעות הלוואי האפשריות שוות את האפקט החיובי הזמני.

בהמשך המדריך, אסקר את הדרך היעילה והטובה ביותר לצמיחה מהירה של השיער ולמניעה של הנשירה שלו בעתיד, באמצעות השיפור של תפקוד הגוף על ידי תפריט תזונתי נכון ומאוזן, אורח חיים פעיל ובריא ושמירה על סביבה נקייה, טבעית ונעימה.

לא מדובר בתכשיר אחד מסוים שבו נתלה את כל התקוות שלנו, אלא במכלול שלם שיחזיר את הצמיחה הטבעית והבריאה של השיער שלנו. בחלק האחרון של המדריך הזה, נכיר את הדרכים הטבעיות היעילות ביותר להפסיק נשירת שיער ולהצמיח מחדש את השיער שאבד.

טיפולים קונבנציונלים ומסורתיים

תמונה שמתארת מגוון טיפולים קונבנציונלים בנשירת שיער

עכשיו נדבר על 3 טיפולים קונבנציונלים לאובדן שיער. קצת מוזר לראות שרוגיין ופרופסיה הם התכשירים הפופולריים ביותר בעולם בשביל טיפול בנשירה, כשיש שיטות טבעיות עדיפות בהרבה שיעניקו תוצאות מצוינות ללא כל תופעות לוואי.

אני מאמין שזאת התוצאה של קמפיין שיווק אגרסיבי שהשקיעו בו מיליוני דולרים  כדי לגרום לאנשים לקנות מוצרים שיכולים לפגוע בבריאותם בטווח הארוך.

הרבה אנשים קונים את כל ההבטחות המפתות שהיצרנים מוכרים להם מבלי לחשוב פעמיים ולבדוק את העובדות בעצמם. בהמשך המדריך אני אציג כמה אלטרנטיבות טבעיות לגמרי לתרופות האלה, שרוב האנשים פשוט לא מודעים אליהן, אבל אנחנו ננסה לתקן את המצב המעוות הזה.

בואו נחזור על זה פעם נוספת כדי שזה ייכנס טוב לראש: נשירת שיער היא רק תסמין של בעיה בריאותית גדולה ורחבה יותר.

ניסיון להחביא את הסימפטומים ולהפחית אותם לא יתקן את הבעיה האמיתית. הדרך הנכונה והיעילה ביותר להתמודד עם המצב היא לטפל כמו שצריך בבעיה האמיתית המסתתרת מאחורי נשירת השיער ומחריפה אותה. בכל מקרה, בואו נחזור לשלושת הטיפולים השכיחים ביותר שרוב המטופלים בוחרים דווקא בהם.

מינוקסידיל (רוגיין)

מינוקסידיל (Minoxidil) היא תרופה נפוצה של טיפול בנשירה והתקרחות שנמכרת ללא מרשם. ניתן להבחין בתוצאות הטיפול לאחר תקופה של בערך 4-6 חודשים.

עם זאת, חייבים לקחת בחשבון חיסרון אחד של המינוקסידיל: ברגע שמפסיקים את הטיפול התרופתי, גם ההשפעה שלו חולפת באופן כמעט מידי. לא נמצא עדיין הסבר ברור וחד משמעי לאופן הפעולה של תמיסת מינוקסידיל ותרומתה לשיפור צמיחת שיער הראש.

למרות שלאף אחד אין מושג ממשי איך היא עובדת באמת, נמצאו ראיות מדעיות לכך שהתכשיר עוצר את תהליך מזעור השיער שגורם להחלשת והתנוונות זקיקי השיער.

בגלל שמדובר בטיפול כה מבוקש וידוע, לאורך השנים נערכו כמה מחקרים מדעיים לבחינת אופן ההשפעה ומידת היעילות של התרופה. מחקר עדכני, שהתפרסם בשנת 2014, בחן את ההשפעה של מינוקסידיל על עכברים (קבוצת הניסוי כללה 20 עכברים סך הכל). הם עברו גילוח מלא והעור בחלק העליון של גופם נצבע כדי להקל על הערכת צמיחת השיער.

עכברים שצבעו את החלק העליון של גופם בשביל ניסוי מינוקסידיל

העכברים חולקו לארבע קבוצות: הקבוצה הראשונה הייתה קבוצת הביקורת, שקיבלה טיפול דמה של נוזל חיטוי רפואי: אתיל אלכוהול 95% במינון של 0.1 מ"ל.

הקבוצה השניה קיבלה תמיסת קטוקונזול (Ketoconazole) בריכוז של 2%, פעם ביום לתקופה של שלושה שבועות. תכשיר זה מיועד לטיפול בזיהום פטרייתי בעור.

הקבוצה השלישית קיבלה תמיסת מינוקסידיל בריכוז של 5%, פעם ביום לתקופה של שלושה שבועות.

הקבוצה הרביעית קיבלה את אותה הכמות של מינוקסידיל בריכוז של 5% יחד עם טרטינואין (Tretinoin) בריכוז 0.1%, פעם ביום לתקופה של שלושה שבועות. תכשיר זה משמש לטיפול בבעיות עור.

בסופו של המחקר שנמשך שלושה שבועות, התבצעה השוואה בין התוצאות של ארבעת שיטות הטיפול.

מדדי ההערכה של הניסוי כללו את מספר זקיקי השיער והקוטר שלהם. הממצאים של המחקר הראו באופן ברור שהקבוצה שטופלה בעזרת מינוקסידיל הצמיחה כמות גדולה יותר של זקיקי שיער לעומת שאר הקבוצות שנבדקו.

כמו שאפשר לראות בתמונה שלמטה, ההשפעה העוצמתית של מינוקסידיל הייתה גלויה לעין והיה קל להבחין בעדיפות הברורה מבחינת נפח השיער שצמח בקרב קבוצת המינוקסידיל על פני 3 הקבוצות האחרות שהשתתפו בניסוי.

תוצאות המחקר של המינוקסידיל

אפשר לראות את התוצאות הויזואליות די בבירור:

העכברים שעשו עליהם ניסוי במינוקסידיל תמונת האחרי

בצד שמאל אנחנו רואים את הקבוצה המבוקרת אחרי 3 שבועות ללא טיפול ומצד ימין אפשר לראות את קבוצת המינוקסידיל אחרי 3 שבועות של טיפול.

כמובן, שהמחקרים בנושא לא הוגבלו רק לחיות מעבדה והתבצעו גם בקרב בני אדם.

אני רוצה לעבור על הממצאים של אחד מהמחקרים שהוקדשו לסוגיה ונערך באוניברסיטת דיוק בארה"ב. הוא כלל 31 גברים שאובחנו בתור סובלים מהתקרחות גברית תורשתית (AGA).

הנסיינים עברו טיפול בעזרת תמיסת מינוקסידיל (בריכוז 2% או 3%) במשך 4.5 עד 5 שנים. המחקר גילה כי הצמיחה המחודשת של השיער הגיעה לשיאה עד סוף שנת הטיפול הראשונה, ואז מדי שנה חלה ירידה הדרגתית ומתמדת בתוצאות הטיפול. לאחר הפסקת הטיפול, הצמיחה המוגברת של השיער נבלמה בצורה ניכרת.

לפני שאנחנו מתלהבים מהתוצאות המרשימות וההשפעה העוצמתית, וקופצים על הטיפול בעזרת תמיסת מינוקסידיל, חשוב לעצור לרגע ולהבין שעם הפסקת הטיפול, כל השיפור המרשים שהשגנו יכול להתמוגג, ואז נאלץ להתמודד עם הנשירה מחדש.

היעילות של התכשיר הזה בטווח הקצר מפתה אנשים רבים שסובלים מנשירת שיער ובטוחים שההצלחה הראשונית של הטיפול במינוקסידיל תישאר לנצח, גם אחרי שיפסיקו להשתמש בתכשיר.

עם זאת, ברוב המקרים אחרי שהם מפסיקים להשתמש בו, הנשירה חוזרת. זאת הסיבה שרוב האנשים שמתשמישים במינוקסידיל בתור טיפול לנשירה, משתמשים בו במשך הרבה מאוד שנים.

העובדה הזאת נובעת מכך שמינוקסידיל מעלים לזמן מוגבל את התסמינים החיצוניים, ולא מטפל בסיבה האמיתית שעומדת מאחוריהם. בנוסף, כמו כל תרופה אחרת, היא יכולה לגרום לכמה תופעות לוואי:

  • גרד
  • פריחה
  • שינוי בצבע השיער
  • בצקת (בגלל הצטברות נוזלים ומלחים בגוף)
  • הפרעות בקצב הלב
  • הזדקנות מואצת של העור
  • עיגולים שחורים מתחת לעיניים

נכון שהרוב המוחלט של תופעות הלוואי הלו אינן מסכנות חיים (למעט הפרעות בקצב הלב, שבמקרה כזה יש לפנות מיד לרופא), אבל הן בהחלט יכולות להציק. חלק מהאנשים יגידו שזה שווה את זה, וחלק מהאנשים יגידו שההשפעה של התרופה לא מצדיקה את תופעות הלוואי הלא נעימות שאנחנו עלולים לחוות.

פינסטריד (פרופסיה)

פינסטריד פרופסיה

בדומה למינוקסידיל, גם פינסטריד הוא תכשיר של טיפול. עם זאת, הוא עובד בצורה אחרת לגמרי: הפינסטריד מעכב את האנזים 5 אלפא רדוקטאז (ובכך מפחית את רמות ההורמון DHT). בדיוק כמו בטיפול בעזרת מינוקסידיל, התוצאות יעלמו ברגע שנפסיק לצרוך את התרופה. אבל, קודם כל, בואו נבדוק מה הן התוצאות של השימוש בתרופה?

בשנת 2005, נערך מחקר שבדק את יעילות הטיפול בפינסטריד בקרב קבוצה אקראית של 80 גברים. הנסיינים חולקו לשתי קבוצות:

הקבוצה הראשונה צרכה פינסטריד במינון של 1 מ"ג בבליעה דרך הפה, במשך תקופה של שנה.

הקבוצה השנייה קיבלה טיפול דמה (פלצבו) במשך שנה.

כדי לקבוע את תוצאות הטיפול, החוקרים השתמשו בארבעה מדדים:

  • ספירת שיער באיזור בעל היקף של 2 ס"מ על הקרקפת
  • השוואה של תמונות לפני ואחרי הטיפול
  • הערכה עצמית של המטופלים באמצעות שאלון אישי
  • בדיקה רפואית של השינויים בשיער ובקרקפת

הערכת הנסיינים התבצעה ארבע פעמים: לאחר שלושה חודשים, חצי שנה, תשעה חודשים, ושנה. בכל הבדיקות האלה נמצא כי הקבוצה שטופלה בפינסטריד רשמה גידול ניכר בספירת השיער. אצל קבוצת הפלצבו שקיבלה טיפול דמה, נשירת השיער המשיכה באופן הדרגתי.

תוצאות הספירה של הפינסטריד

אחרי 12 חודשים, 87.5% מהמטופלים בקבוצת הפלצבו רשמו ירידה בספירת השיער שלהם. לעומת זאת, רק 21.74% מהמטופלים שצרכו פינסטריד רשמו ירידה בספירת השיער שלהם.

מחקרים נוספים גילו שניתן להשיג תוצאות חיוביות אפילו במינון נמוך של 0.2 מ"ג ליום, למרות שהמינון היעיל ביותר שיעניק את מירב התוצאות עומד על מ"ג אחד ליום.

אז נכון שבאמת יש ראיות מדעיות חזקות להשפעה החיובית של פינסטריד בתור טיפול, עם זאת אסור לשכוח גם כמה חסרונות שיש לתרופה:

  • צמיחת השיער נמשכת רק לאורך הטיפול. ברגע שאנחנו מפסיקים טיפול באמצעות פינסטריד, לא רק שצמיחת השיער המשמעותית עוצרת לגמרי, אלא שיש סיכוי שנאבד את כל השיער החדש שצמח לנו. כלומר, ברגע שנחליט שמספיק לנו ונרצה להפסיק עם נטילת התכשיר, יש סיכוי שנאבד את כל התוצאות המרשימות שהשגנו.
  • לטיפול יש כמה תופעות לוואי קשות (ולפעמים לא הפיכות). צריכת פינסטריד יכולה להוביל לפגיעה בתפקוד המיני (בעיות זקפה, ירידה בחשק המיני), חרדה, דיכאון ועייפות.
  • התכשיר יכול לפגוע בהתפתחות התקינה של עוברים. השימוש בפינסטריד אינו מומלץ לנשים בהיריון (או נשים שמנסות להביא ילד לעולם). היכולת שלו לעבור בזרע הגברי עדיין לא נחקרה מספיק ואנחנו לא יודעים את כל הנזקים הפוטנציאליים לעובר.
  • כימיקלים סינתטיים מאיצים את תהליך ההזדקנות. במילים אחרות, קיים חשש שחומרים כימיים בפינסטריד יכולים להחמיר עוד יותר את נשירת השיער עם תום הטיפול, ואפילו לפגוע במראה העור ובגמישות שלו. אז לא רק שהוא יכול לפגוע בביצועים שלנו במיטה ולערער את הגבריות שלנו, אלא גם לגרום לנו להיראות הרבה יותר מבוגרים ועייפים ממה שאנחנו באמת.

אבל הסיבה מספר אחת שבגללה איני נוהג להמליץ על טיפול בפינסטריד היא שקיימות שיטות טבעיות של הטיפול עם יעילות דומה או אפילו גבוהה הרבה יותר.

אין כל צורך להפסיק את הטיפול, ואפשר להמשיך אתו ללא כל חשש ובראש שקט כמה זמן שבא לנו. בנוסף, היתרון המכריע שלהן הוא הרבה יותר פשוט: טיפול טבעי יכול לטפל בשורש הבעיה שממנה מתחילה נשירת שיער, מאשר פשוט להעלים את התסמינים.

השתלת שיער

השם די מדבר בעד עצמו: מדובר בטכניקה כירורגית שנועדה להשתיל זקיקי שיער בריאים באזורים קרחים בקרקפת. אנשים רבים הסובלים מאלופציה אנדרוגנית (AGA) או סוגים אחרים של נשירת שיער בוחרים באפשרות הזאת.

כדי להכריע האם השיטה הזאת באמת מתאימה לנו, חשוב לשים לב לכמה שיקולים ומאפיינים מרכזיים. אבל לפני שנעבור עליהם, אני רוצה שנבין איך בכלל מתבצע ניתוח של השתלת שיער.

התהליך הזה מתחלק לשני חלקים עיקריים: קודם כל, מוציאים רצועת עור ממקום בריא בקרקפת שמכונה: "האזור התורם". לאחר מכן, מעבירים את רצועת העור שנלקחה יחד עם שתילי השיער הבריאים למקום הבעייתי שסובל מהתקרחות מוגברת: "האזור הנתרם".

זה עובד נהדר למי שרוצה להסתיר באופן קוסמטי איזורים דלילים ונטולי שערות בראש. עם זאת, למרות שהשתלת שיער יכולה לכסות איזורים על הקרקפת שהושפעו מנשירת השיער, היא לא פותרת את הסיבה שבגללה יש נשירה מלכתחילה.

האם זה אומר שהשתלת שיער זה תהליך שלא מצדיק את הכסף והמאמץ שהשקעתם בו?

לא בהכרח. נכון שאני תמיד בעד לתת עדיפות עליונה לטיפול טבעי בשיער דליל, אבל לפעמים אפשר לשלב בין שיטות טבעיות לבין ניתוח השתלת שיער, כדי להשיג את מירב התוצאות מהטיפול. במקרים מסוימים, השתלת שיער יכולה באמת להועיל ויש לבחון אותה ברצינות.

לפני שאנחנו מתחייבים לתהליך המורכב והתובעני, חשוב שנענה לעצמנו בכנות על השאלות הבאות:

  • האם אני מצפה שהניתוח ירפא לגמרי את נשירת השיער שלי?
  • האם המטרה היא להשיג שיער קרקפת מלא, בריא ושופע לאחר הניתוח?
  • האם אני מצפה לתוצאות מיידיות?
  • האם המטרה שלי היא למצוא טיפול פשוט ומהיר שלא ידרוש שום הסתגלות ומאמץ?

אם אחת מהתשובות שלנו לשאלות האלה היא תשובה חיובית, אז אני ממליץ לחקור יותר לעומק את העניין של ניתוח השתלת שיער. למרות שזה הפך לטרנד לוהט ואופנתי בזמן האחרון, לא כולם מוכנים למה שהתהליך הזה דורש ולתוצאה שהוא מעניק.

נכון שזה יאפשר לנו לכסות את הקרחת המביכה בשיער מלא ושופע, ולשפר את המראה החיצוני שלנו, אבל שום דבר מעבר לזה.

אם אנחנו רוצים לגמור פעם אחת ולתמיד עם ההתקרחות שלנו ולשמור על שיער בריא וחזק, אנחנו צריכים לחפש בנוסף להשתלת השיער, פתרונות נוספים שיטפלו בסיבות הגורמות לאובדן השיער שלנו (למשל רגישות יתר ל-DHT, במקרה של אלופציה אנדרוגנית).

מעבר לכך, אסור לשכוח שהניתוח אינו נטול סיכונים ובטוח לגמרי. אף אחד לא מבטיח תוצאות מושלמות, ואף אחד לא חסין מסיבוכים וקשיים לא צפויים שעלולים לקרות. הנה רשימת תופעות לוואי שיכולות לקרות בעקבות השתלת שיער:

  • נפיחות ואדמומיות באזור הניתוח
  • דימום
  • דלקת זקיק השערה
  • צמיחת שערות דקות ופגומות
  • גרד
  • חוסר תחושה

הרשימה הזאת לא נועדה להפחיד: אין פה משהו אישי נגד השתלות שיער, והמטרה היא להביא לאור דרכים נוספות (וטבעיות) של טיפול בנשירה.

חשוב לנו לעודד בחינה של כל היתרונות והחסרונות של ניתוח השתלת שיער כדי להבין היטב את המשמעות והמגבלות שלו. המידע הזה נועד להציג את העובדות בדיוק כמו שהן, כדי שאחרי זה לא יהיה מצב של: "לא ידעתי, לא שמעתי".

טיפולים חדשניים בנשירת שיער והתקרחות

ציור של נורה צהובה על מחברת שמדמה פריצת דרך

עכשיו נציג 6 טיפולים פורצי דרך לנשירת שיער. חשוב לקחת בחשבון שהרוב המוחלט של הטיפולים הללו עדיין לא נגיש לקהל הרחב ועדיין נמצא בשלבים שונים (חלק מתקדמים יותר, חלק מתקדמים פחות) של מחקר.

יחד עם זאת, בהחלט נראה שיש אור בקצה המנהרה, וכולנו תקווה שאחד מהמחקרים האלה טיפול לנשירת שיער שישים סוף לתופעה הזאת אחת ולתמיד.

RU58841

אריזת 5 גרם של RU58841

RU58841 הוא מרכיב סינתטי שאינו סטרואיד. הוא בעל יכולות אנטי אנדרוגניות (מגביל את פעילות ההורמונים הגבריים) ולכן אמור להיות יעיל במניעה של נשירת שיער.

הוא עדיין אינו זמין לקהל הרחב, ומיטב החוקרים ממשיכים לבדוק את מידת היעילות והתוצאות של הרכיב הנסיוני הזה בטיפול באלופציה אנדרוגנית (AGA).

אחד מהמחקרים הראשונים שבחנו נושא זה, התמקד באופן ההשפעה של RU58841 על צמיחה מחדש של זקיקי השיער אצל קופי מקוק. עשרה מתוך עשרים הקופים שהשתתפו בניסוי קיבלו שילוב של פינסטריד ופלסבו, בעוד שהשאר קיבלו טיפול חיצוני בעזרת RU58841.

דגימות של רקמות העור נלקחו בתחילת הניסוי ולאחר שישה חודשים אצל קבוצת הפינסטריד, ועם תחילת המחקר וכשחלפו ארבעה חודשים אצל קבוצת ה- RU58841.

החוקרים מדדו את כמות זקיקי השיער שנמצאים בשלב הצמיחה הפעילה (אנגן) בדגימות רקמות העור שנאספו. קבוצת הפינסטריד רשמה גידול משמעותי של 88%, אבל קבוצת הנסיינים שטופלה בעזרת RU58841 השיגה גידול יוצא דופן של 103%!

תוצאות המחקר של RU58841 אחרי 4 חודשים

על פי החוקרים: "58841 RUבריכוז של 5% הגביר בצורה ניכרת את צמיחת השיער כבר לאחר חודשיים". עורכי המחקר מאמינים שהאפקט החיובי מושג באמצעות היכולת של המרכיב החדיש לחסום את קולטני ההורמונים הגבריים בזקיקי השיער. בגלל שהוא אינו פוגע באופן ישיר ב-DHT, רמות הטסטוסטרון וה-DHT בדם כלל לא מושפעות מהטיפול.

מעבר לבדיקת התוצאות שמעניק השימוש ב-RU58841 לטיפול בהתקרחות, החוקרים רצו ללמוד יותר על המינון היעיל והמוצלח ביותר מבחינת בטיחות והשפעת הטיפול.

כדי לבחון את הנושא הזה, הם חילקו את קופי המקוק לחמש קבוצות.

הקבוצה הראשונה הייתה קבוצת ביקורת שקיבלה טיפול דמה (פלצבו), הקבוצה השנייה קיבלה RU58841 בריכוז 5%, הקבוצה השלישית קיבלה RU58841 בריכוז של 3%, הקבוצה הרביעית קיבלה ריכוז של אחוז אחד, והקבוצה החמישית קיבלה ריכוז של חצי אחוז. החלק הראשון של המחקר נמשך 6 חודשים, והחומר ניתן לקופים באמצעות טיפול חיצוני פעם ביום.

החלק השני של המחקר בחן את ההשפעות ארוכות הטווח. נבחרו שלושה קופי מקוק מקבוצת הביקורת, ומהקבוצות שקיבלו RU58841 בריכוז של 5% ו-0.5%. הטיפול במסגרת הניסוי נמשך מ-12 עד 24 חודשים.

מבחינת עובי, אורך וצפיפות השיער, ריכוז של 5% היה היעיל מכולם: כבר לאחר תקופה קצרה שעמדה על 3 חודשים בלבד, הטיפול העניק תוצאות מלאות!

לאחר 5 חודשים, הייתה אפילו עלייה ניכרת במספר זקיקי השיער בשלב האנגן.

למרבה הצער, המחקר של המרכיב הסינתטי RU58841 נפסק לחלוטין ונדחה למועד בלתי ידוע עקב העברת הבעלות על זכויות היוצרים והקניין הרוחני של המרכיב. נשאר רק לקוות שהסוגיות המשפטיות האלה ייפתרו במהרה והמחקרים החשובים סביב ה-RU58841 ימשיכו ויחקרו בצורה מפורטת ומעמיקה את ההשפעות שלו ואופן פעולתו גם בקרב בני אדם.

טיפול באמצעות פלזמה עשירה בטסיות

טיפול PRP לשיער (פלזמה עשירה בטסיות) היא שיטה נסיונית שנכון לעכשיו, בודקים את מידת יעילותה בטיפול לאובדן שיער.

מדובר בנוזל מרוכז של טסיות דם המלאות בחלבונים חיוניים. מחקרים עדכניים מצביעים על תוצאות חיוביות של הטיפול המתקדם בקרב אנשים שסובלים מהתקרחות גברית תורשתית (AGA) וקיבלו זריקה של ה-PRP לאזור הקרקפת שמתאפיין בשיער דליל ופגום. בואו נבחן מקרוב את הממצאים של מחקרים אלה:

מחקר הודי שנערך בשנת 2015 כלל 10 מטופלים (8 גברים ושתי נשים) עם התקרחות גברית תורשתית. הנסיינים קיבלו זריקה של פלזמה עשירה בטסיות פעם בשבועיים עד שלושה שבועות במשך תקופה של 3 חודשים. הייתה גם קבוצת ביקורת של 10 מטופלים נוספים.

טיפול בנשירת שיער באמצעות פלזמה עשירה בטסיות לפני ואחרי

המחקר מצא כי: "נצפתה צמיחת שיער בולטת וגלויה לעין אצל שישה מטופלים כבר לאחר שבוע, אצל ארבעה מטופלים נוספים לאחר 15 יום, ובסוף תקופת הניסוי לאחר שלושה חודשים, כל הנסיינים נהנו מצמיחת שיער טובה."

מעבר לבדיקה חזותית, החוקרים גם ביצעו בדיקת: "משיכת שיער". בתחילת ובסוף הניסוי נמשכה בעדינות קווצת שערות מהמטופלים כדי לאבחן את שבירות הזקיקים ואת חומרת נשירת השיער. הנה התוצאות של הבדיקה:

תוצאות הבדיקה של PRP

חוץ מאדם אחד (שרשם ירידה של 60% בכמות השערות שהוצאו בין תחילת לסוף הניסוי), כל שאר המטופלים השיגו ירידה בשיעור של לפחות 70%. למעשה, בקרב 6 מתוך 10 המשתתפים אובחנה ירידה של 100%!

אז מה המשמעות של תוצאות ומסקנות המחקר הזה לעתיד של טיפול בפלזמה עשירה בטסיות?

אין ספק שהממצאים הראשוניים וההתחלתיים מראים על פוטנציאל עצום של ה-PRP בעת טיפול באלופציה אנדרוגנית. עם זאת, למרות התוצאות המבטיחות והמעודדות, חייבים להתקדם בזהירות ולהמשיך את המחקר המדעי בנושא כדי לשלול תופעות לוואי אפשריות.

טיפול בלייזר

הרבה לייזרים מותקנים על התקרה

שיטת הטיפול זאת נראית כאילו היא לקוחה מסרט מדע בדיוני. הצמחת שיער בלייזר רך (LLLT) עדיין נמצא בשלבי המחקר והפיתוח הראשוניים שלו. למרות שכמה מטופלים אמיצים כבר ניסו את השיטה החדישה, עדיין מדובר בטיפול שלא הרבה מכירים.

בשנת 2017 הציגו טיפול באמצעות לייזר שזכה לביסוס מדעי רשמי וקיבל אישור ממנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA).

אז אם אנחנו מחפשים טיפול המבוסס על טכנולוגיית לייזר רפואית שזכה להכרה רשמית מרשויות הבריאות והוכח מחקרית, כדאי לבדוק על מסרק לייזר של חברת: "היירמקס", שבעזרת טיפולי אור לייזר בעוצמה נמוכה מסייע להשיג את הדברים הבאים:

  • לעורר כניסה לשלב האנגן בזקיקי שיער הנמצאים בשלב הטלוגן
  • להאריך את שלב הצמיחה הפעילה (אנגן) של השערות
  • להגדיל את מספר זקיקי השיער שנמצאים בצמיחה בריאה ותקינה
  • למנוע מזקיקי השיער להיכנס לשלב המנוחה והמעבר (קטוגן) בטרם עת
טיפול בנשירת שיער עם לייזר תמונה של לפני ואחרי

אז איך עובד המנגנון מאחורי קרני הלייזר? המושג LASER הוא למעשה ראשי תיבות שמשמעותם: "הגברת אור על ידי פליטה מאולצת של קרינה" (באנגלית: Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation).

ואיך זה עובד על שיער? בשפה פשוטה, באמצעות פעימות אור מרוכזות, קרני הלייזר חודרות לזקיקי השיער. הן מתמקדות בתאים ספציפיים בתוך זקיקי השערות, שידועים בתור: "כרומופורים". התאים האלה סופגים אור צבעוני, ולכן כשקרני הלייזר פוגעות בהם, המולקולות האלה ממירות אותן לאנרגיה.

בעזרת האנרגיה החדשה שהם מקבלים, התאים מסוגלים להפעיל ולשפר מספר תהליכי צמיחת שיער חשובים.

באופן מדהים למדי, קרני הלייזר יכולות להשפיע גם על שיער הגוף הפלומתי והעדין (vellus). המשמעות של היכולת הזאת היא האפשרות לעצור את תהליך המזעור של זקיקי השיער ולהחזיר אותם לתפקוד תקין ובריא. כלומר, קרני הלייזר פועלים על השערות כשהן נמצאות בשלב הביניים המכריע עוד לפני שהן מתפתחות באופן סופי.

עוד לפני שתהליך המזעור ההרסני הופך לבלתי הפיך ומחסל את זקיקי השיער לגמרי, הטיפול בלייזר מציל את המצב ומשחזר את הצמיחה הטבעית של השיער.

למרות שנעשו כבר כמה מחקרים בנושא: 2 על חלקיקים בתנאי מעבדה, 7 בבעלי חיים, ו-12 ניסויים קליניים, יש עוד המון עבודה לעשות כדי להבין באופן רחב ומעמיק את יעילותו טיפול בנשירה באמצעות לייזר.

שכפול שיער

תמונה של גבר צעיר בחליפה שסובל מנשירת שיער ששיכפל את עצמו

במילים פשוטות: קודם כל, מתבצע איסוף זקיקי שיער בריאים מהקרקפת של המטופל. לאחר מכן, מבודדים את הזקיקים, מגדלים אותם במעבדה ומגדילים את מספרם, ואז מזריקים את השתילים המשוכפלים שגדלו במספרם לאזור הבעייתי בקרקפת.

הרעיון המהפכני הזה עדיין נמצא בחיתוליו ומחקרים שבודקים את השפעותיו עדיין נמצאים בעיצומם, כך שנדרש עוד לא מעט זמן עד שהטכנולוגיה הזאת תבשיל לטיפול מבוסס ואמין שניתן ליישם בתור טיפול בקנה מידה רחב.

בגלל הטבע המסובך והמורכב של שכפול זקיקי השיער, עוד נותרו אתגרים ומכשולים רבים שהחוקרים בתחום יצטרכו להתגבר עליהם לפני שהם יצליחו להציג פתרון סופי ומוגמר.

למרות שלפנינו עוד דרך ארוכה ומפותלת עד לאישור רשמי של טיפול בשכפול שיער, נערכים מחקרים רבים בתחום והוא מתקדם בדרך הנכונה. בעתיד הקרוב, נהיה עדים להתפתחויות הבאות בנושא:

  • מחקר קליני שיוקדש לשיטת שכפול מסוימת- שמכונה RCH-01.
  • ניסוי מדעי שיתבצע במקסיקו יתמקד בשכפול שיער באמצעות חילוץ והזרקת תאי גזע באזורים המקריחים.
  •  ניסיון לבצע השתלת תאי גזע מתורם בעל שיער בריא למטופל אחר שסובל מהתקרחות.
  • מחקרים נוספים אודות שיטת HASCI שמתבצעת באמצעות חילוץ חלק מזקיקי השיער ובידוד תאי הגזע כדי להשתיל אותם לאזור עם צמיחת השיער החלשה.

למרות שטכניקת הטיפול הניסיונית הזאת עדיין לא מיושמת בקנה מידה רחב, ניתן לעבור טיפולים כאלה בלונדון, קאן, מאסטריכט, וג’קרטה. ככל שחקר הנושא יתקדם ויעמיק, כך תגדל גם הזמינות והפופולריות של הטיפול באמצעות שכפול זקיקי השיער.

עלויות שכפול השיער דומות להשתלת שיער רגילה, ולכן יש סיכוי שהטכנולוגיה הזאת תהפוך לשיטה המבוקשת והמובילה עבור אנשים הסובלים מאובדן שיער.

SM04554

SM04554 היא תרופה ניסיונית שכרגע נבדקת על ידי החוקרים בתור טיפול בנשירה שנחשב לפורץ דרך. המפתחים של התכשיר טוענים "שגלולת הפלא" הזאת עובדת באמצעות ויסות של תגובת Wnt, או בשפה פשוטה – רשת של חלבונים שמאמינים שיש לה השפעות מסוימות על צמיחת השיער.

החוקרים העלו שתי טענות ספציפיות על להשפעה של תרופת SM04554 על המנגנון של Wnt:

  • SM04554 מגביר את צמיחת השיער באמצעות חיזוק פעילות תאי האב.
  • SM04554 מרסן את פעילות החלבון DKK-1, שמווסת ייצור יתר של התאים במנגנון Wnt.

המדענים האחראיים על בדיקת התרופה דוחפים לביצוע השלב השלישי של הניסויים על התרופה, כשתוצאות הביניים מהשלב המחקרי השני היו בהחלט מבטיחות ומרשימות.

החלק הראשון בשלב השני של הניסוי כלל 49 משתתפים שיש להם נשירת שיער בדרגת חומרה של 4 עד 6 על פי סולם נורווד. הנסיינים חולקו לשלוש קבוצות: הקבוצה הראשונה קיבלה SM04554 בריכוז של 0.15%, הקבוצה השנייה טופלה על ידי SM04554 בריכוז של 0.25%, והקבוצה השלישית הייתה קבוצת ביקורת שקיבלה טיפול דמה (פלצבו).

במהלך הניסוי, נבדקו מדדים כמו ספירת שיער ונאספו זקיקי שיער בשלב הצמיחה הפעילה (אנגן):

תוצאות המחקר על ספירת זקיקי השיער בשלב השני של הניסוי ב SM04554

כמו שאפשר לראות בממצאים שלמעלה, שתרופת ה-SM04554 הביאה לתוצאות טובות בהרבה מטיפול הדמה, למעשה, ההשפעה החיובית נמשכה גם לאחר תום המחקר שארך 90 יום.

החלק השני של השלב השני בניסוי כלל 300 גברים בסך הכל, כולם סבלו מהתקרחות בדרגת חומרה של 4 עד 6 על פי סולם נורווד. בנקודה הזאת, החוקרים התמקדו במינון היעיל ביותר של טיפול (0.15% או 0.25%).

המחקר בדק מדדים חשובים כמו ספירת וצפיפות שיער כדי לבחון את השפעת התרופה:

תוצאות המחקר על צפיפות וספירת השיער של SM04554

כמו שאפשר לראות, התוצאות הצביעו על שיפור גם בספירת השיער וגם בצפיפותו בשני הריכוזים של תכשיר SM04554. בדומה למחקר הקודם, גם פה ההשפעה החיובית של הטיפול נמשכה גם לאחר סיומו.

שינויים בספירת השיער בניסוי של SM04554
שינויים בצפיפות השיער בניסוי בSM04554

למרבה ההפתעה, תמיסת SM04554 בריכוז של 0.15% הביאה לתוצאות טובות יותר מאשר התרופה העוצמתית יותר בריכוז של 0.25%. החוקרים הסבירו את התופעה על ידי עיקרון: "אפקט הילדה עם תלתלי הזהב".

למה הכוונה? לכולנו יצא לשמוע את סיפור הילדים המפורסם על זהבה ושלושת הדובים. הילדה בסיפור יכלה להשתמש רק בחפצים של הדובון הקטן ביותר, והדברים של כל שאר הדובים פשוט לא התאימו לה. משהו דומה מתרחש עם גופנו בקשר לריכוז היעיל ביותר של SM04554: הוא מזהה את המינון המדויק האופטימלי בשבילו – 0.15%, ומעל לסף זה, יעילות הטיפול נבלמת.

למרות שהמחקר המדעי בנושא נמצא רק בשלביו הראשוניים וההתחלתיים, מה אנחנו כבר יודעים על SM04554 מהממצאים שנאספו עד עכשיו?

בעוד שהוא עשוי לא לחסום את ההורמון DHT (יש לחקור את ההיבט הזה לעומק), לתפקיד של התכשיר בוויסות של מנגנון Wnt יש חשיבות עצומה ואין להמעיט בערכו.

ייתכן שבעתיד, התרופה הזאת תהיה טיפול שיהיה לגיטימי ומוצלח. עם זאת, נכון לעכשיו עדיין נותרו המון שאלות לא פתורות על התרופה, כמו: כמה זמן מחזיקות מעמד תוצאות הטיפול? האם אין לו תופעות לוואי שונות? יש לחקור את הסוגיות האלה בהקדם תוך כדי פיתוח התכשיר.

WAY-316606

כדורים של WAY 316606

במאי 2018, חוקרים הכריזו על טיפול אפשרי חדש לאובדן שיער: WAY-316606.

WAY-316606 היא תרופה שבמקור מיועדת לטיפול בבריחת סידן ובדלדול עצם (אוסטאופורוזיס). היא מבצעת את עבודתה באמצעות עיכוב של החלבון SFRP1

(שמשפיע על תאים רבים בגוף וחוסם את מנגנון Wnt שלוקח חלק חשוב בבניית העצמות בגוף).

אבל מעבר לייעודו המקורי של התכשיר, הוא יעיל גם בתור טיפול בנשירה?

מנגנון ה-Wnt אחראי לבידול של התאים. במילים פשוטות יותר, הוא עוזר להבחין בין סוגי התאים השונים ולהבטיח את תפקודו התקין של כל אחד מהם. התהליך הזה מתרחש בבסיס זקיק השערה (בתוך בליטה זעירה שנקראת בשפה הרפואית דרמל פפילה).

בזמן התהליך נוצרים כמה חלבונים שונים (שמשחקים תפקיד חשוב במחזור הצמיחה של זקיקי השיער), אבל פעילות לא מאוזנת ומוגברת יתר על המידה של חלבונים מסוימים, כולל SFRP1, יכולה לגרום למחזור התקין של השיערה לקרות מהר מדי.

אם לא מפסיקים את זה בזמן, זה יכול להוביל להיחלשות והצטמקות של זקיקי השיערה, ובסופו של דבר להתקרחות.

תרופת ה- WAY תורמת לויסות מנגנון הייצור של חלבונים אלה, ולכן מדענים מאמינים שהיא יכולה למנוע פעילות יתר של חלבונים חשובים אלה ולהבטיח צמיחת שיער חזקה ובריאה.

אבל איך המדענים גילו את הקשר בין מנגנון Wnt אל נשירת שיער?

באמצעות בדיקת תרופה אחרת: Cyclosporine A  או בקיצור CsA.

תכשיר זה הוא מדכא עוצמתי של המערכת החיסונית שנועד להחליש אותה, ובדרך כלל משמש לטיפול בדלקת מפרקים שגרונית ובמניעת דחייה של איברים חדשים שהושתלו.

אחת מתופעות הלוואי של תרופה זאת היא צמיחת שיער מוגברת, אבל השלכות פחות נעימות של השימוש בתכשיר (כולל בחילות, הקאה, והתקפים אפילפטיים) מונעות ממנה לשמש בתור טיפול מוצלח לאלופציה אנדרוגנית (AGA).

אבל, באמצעות המחקר אודות התרופה CsA והגילוי של יחסי הגומלין עם מנגנון Wnt, החוקרים הצליחו להבין כיצד היא בכלל תורמת ומועילה לצמיחת שיער הראש.

אז איך התבצע המחקר שבחן את הנושא?

זקיקי השיער טופלו בעזרת CsA במשך 6 שעות, ולאחר מכן התבצעה בדיקה מיקרוסקופית, והנה התוצאות:

תוצאות הבדיקה של ה-CSA

חלבון ה- SFRP1, שמגביל פעילות את מנגנון ה- Wnt, רשם את הירידה הגדולה ביותר ברמתו לאחר הטיפול באמצעות CsA.

לאחר מכן, הרופאים רצו לחזק ולאמת את הממצאים באופן סופי. הפעם בנוסף לזקיקי השיער שטופלו על ידי CsA, הייתה קבוצת ביקורת שעברה טיפול דמה. נערכה השוואה בין מחזורי הצמיחה של שתי הקבוצות.

על פי הממצאים, בקבוצת השערות שטופלו בעזרת CsA, נצפתה עליה במספר הזקיקים שעברו לשלב הצמיחה הפעילה (אנגן), גם לאחר 4 ימים וגם לאחר 6 ימים.

ידוע שחלבון ה-SFRP1 גורם להקדמה מיותרת של שלב הקטגן, ולכן הממצאים חשפו שתכשיר ה- CsA בולם את פעילות החלבון הבעייתי ומנטרל את השפעתו המזיקה.

לבסוף, החוקרים רצו לדעת האם גירוי מוקדם של מנגנון ה- Wnt בטרם עת יאיץ את צמיחת השיער? והתשובה שהתגלתה: אכן כן!

כשזקיקי השיער עברו טיפול על ידי WAY-316606 במשך 6 ימים, הייצור של תעלות בקיעת זקיקי השיער השתפר בצורה משמעותית:

תוצאות של טיפול בנשירת שיער עם WAY-316606 אחרי 6 ימים

ומה שיותר חשוב, התרופה החדשה השיגה זאת ביעילות גבוהה יותר מתכשיר ה- CsA!

אז מהי המשמעות של זה עבור אנשים הסובלים מהתקרחות?

למרות שיש צורך בהמשך המחקר המדעי בנושא, נראה שהתרופה WAY-316606 יכולה להיות אלטרנטיבה מבטיחה לטיפול במינוקסידיל ופינסטריד, ובתקווה גם טיפול שתחליף את הטיפולים שיש היום.

טיפולים טבעיים

אישה עם שיער ג'ינג'י שעברה טיפול טבעי בנשירת שיער

גיבינו עד כמה שאפשר את כל המידע על השפעות, דרכי הטיפול והתוצאות של הטיפולים הטבעיים הבאים בנשירת שיער, בכמה שיותר מחקרים קליניים שבדקו את הנושא. במקום לפזר מילים באוויר ללא כל הוכחות וראיות, נסתמך על עובדות ונתונים.

עם זאת, במקרים מסוימים, אין מחקרים רשמיים ומקצועיים שבדקו בצורה ישירה את מידת היעילות של אותו הטיפול, אבל הם תמיד זכו לאישור של המון מטופלים מרוצים שנהנו מהיתרונות שלהם ונבדקו באופן אישי על ידי. אמליץ רק על טיפולים ושיטות שניסיתי בעצמי וחוויתי על גופי את האפקטים החיוביים שלהם.

דרכי טיפול טבעיות בהתקרחות צריכות להיות הבחירה המועדפת עלינו. מדוע? ההיגיון המנחה הוא מאוד פשוט: נשירת שיער היא תופעה לא טבעית (שוב, כמו שאמרנו קודם: אוכלוסיות של ילידים ששומרות על אורח חיים מסורתי כלל לא סובלות מהתקרחות גברית טיפוסית) ולכן כדי לרפא אותה בצורה מלאה, מומלץ להשתמש בדרכים טבעיות.

תרופות, התערבות כירורגית, ותכשירים ניסיוניים יטשטשו את הסימפטומים הנראים לעין על הקרקפת, עם זאת הם לא יחזירו את הגוף עצמו לתפקוד תקין ומאוזן.

מזותרפיה (ידועה גם בתור דיקור עור או שימוש בדרמה רולר)

מזותרפיה היא שיטת טיפול נטולת תרופת, שמתבצעת באמצעות דיקור העור במחטים זעירות עם מכשיר שנקרא דרמה רולר. בואו נבחן מה יש למחקר המדעי להגיד עליה.

מחקר שנערך בשנת 2013, השווה בין שתי קבוצות של גברים: הראשונה קיבלה משחה עם מינוקסידיל בריכוז 5% בשילוב עם טיפול מזותרפיה לשיער שהתבצע פעם אחת בשבוע.

הקבוצה השנייה טופלה אך ורק באמצעות משחת מינוקסידיל.

כדי להקל על ביצוע הניסוי ולהבטיח תוצאות מדויקות יותר, כל המשתתפים נדרשו לגלח לגמרי את שיער הראש בתחילת המחקר. החוקרים בחנו את התוצאות במשך 12 שבועות. הנה סיכום של הממצאים:

תוצאות המחקר של מזותרפיה למען טיפול בנשירת שיער אל מול קבוצת ביקורת

"אחרי 12 שבועות, המחקר הראה שטיפול במכשיר דרמה רולר יחד עם מינוקסידיל הביא לתוצאות טובות יותר מאשר הטיפול בעזרת מינוקסידיל בלבד. המדדים שנבדקו כללו ספירת שיער והערכה עצמית של המטופל או של מומחה לגבי אופן צמיחת השיער בקרקפת. ניתן להסיק כי מזותרפיה היא שיטת טיפול שהוכיחה את עצמה כיעילה ביותר".

לפני ואחרי טיפול בנשירת שיער עם מזותרפיה ומינוקסידיל

אבל איך מזותרפיה מסייעת לשפר את צמיחת השיער ולמנוע התקרחות?

החדרת המחטים הזעירות לתוך העור באזור המטופל מעודדות את תהליך ההתחדשות הטבעי של העור. כשהדיקור מתבצע בצורה מקצועית ונכונה, הוא נטול כאבים ואינו משאיר צלקות. למרות שפצעי חדירת המחטים בקושי נראים ומורגשים, הם עדיין מפעילים את מנגנון הריפוי של הגוף. התהליך החשוב הזה מורכב משלושה שלבים:

  1. דלקת.
  2. הגברת ייצור ובניית התאים.
  3. תיקון ושחזור הרקמות.

תהליך הריפוי מגביר את ייצור הקולגן בגוף, מה שגורם לבניית תאי עור חדשים שמכילים (בדרך כלל) זקיקי שיער בריאים. כלומר, דיקור האזור המקריח בקרקפת מסייע להגביר ולהאיץ את תהליך החלפת השערות הפגומות בזקיקים חדשים שיצמחו בצורה תקינה.

אז לכל מי שטכניקת המזותרפיה (דיקור העור) מדברת אליהם, אני ממליץ על רקיחה מיוחדת לשיפור צמיחת השיער שאפשר למרוח לאחר הטיפול. הנה המתכון המלא:

המרכיבים שנצטרך:

  • שמן אמו
  • שמן דקל ננסי
  • חומצה היאלורונית
  • פוליפנול תפוחים
  • שמן מגנזיום

הוראות הכנה:

יש לשפוך את כל המרכיבים למיכל שהוכן מראש. עדיף להתחיל מהחומצה ההיאלורונית ושמן האמו, ולאחר מכן להוסיף את שמן הדקל הננסי ביחס של 6:1. לבסוף יש להוסיף את הפוליפנול ביחס של 1 ל-6.

הוראות שימוש: קודם כל, יש להשתמש במכשיר הדרמה רולר. לאחר מכן, בעזרת אצבעות נקיות, יש לעסות את הרקיחה לתוך הקרקפת. חשוב להקפיד לפזר אותה באופן אחיד ושווה, ולהשאיר אותה ללילה שלם. בבוקר, אנחנו יכולים לשטוף אותה. זה יסייע להגביר את האפקטיביות של הדרמה רולר בשביל טיפול בנשירה.

שמפו נגד נשירת שיער

שמפו נגד נשירת שיער

על מדפי החנויות אפשר למצוא מגוון רחב של תכשירי ניקוי וחפיפה לצמיחה מהירה וטובה יותר של שיער הקרקפת.

הבעיה שתכשירים מלאכותיים אלה מלאים בכימיקלים וחומרים משמרים מזיקים שהרבה פעמים עדיף להימנע מהם. הרבה יותר מומלץ ועדיף להכין במו ידיכם שמפו ביתי וטבעי: זה אחד הדברים הטובים ביותר שתוכלו לעשות עבור השיער שלנו והוא יודה לנו בגדול.

כשתחליפו את השמפו התעשייתי הקנוי במוצר ביתי, איכותי וטבעי, שאנחנו יודעים היטב את הרכיבים שלו ויודעים ב-100% שהוא בטוח לגמרי לשימוש, תוכלו לספק לזקיקי השיער את כל חומרי ההזנה הנדרשים לצמיחה תקינה ובריאה שלהם מבלי לגרום לתופעות לוואי שונות.

הרי אנחנו מבינים שלרוב היצרים והמותגים השונים לא באמת אכפת מהבריאות שלנו, והם יעשו הכל כדי להאריך את חיי המדף של המוצר ולהוזיל את עלותו. אחרי הכל, אנחנו לא מצפים שכל הכימיקלים המסוכנים והמיותרים האלה באמת יעשו טוב לגוף שלנו בטווח הארוך? גם השיער שלנו לא יוצא מהכלל.

שימוש בשמפו נגד נשירת שיער תוצרת בית יכול לספק את התנאים הטובים ביותר לצמיחה מהירה של שיער בריא, חזק ועבה.

עוד יתרון בלהכין שמפו נגד נשירת שיער ביתי משלנו, היא היכולת להתאים אותו לצרכים, לדרישות ולהעדפות שלנו: אנחנו יכולים לשלב בו את המרכיבים המתאימים והיעילים ביותר לסוג העור שלנו. לא משנה אם עור הקרקפת שלנו יבש, שומני או מעורב, תמיד נוכל להגיע לשילוב המושלם עבורנו.

החדשות הטובות הן שזה דיי פשוט להכין שמפו נגד נשירת שיער בבית: זה לא דורש ידע מקצועי, רכיבים נדירים ויקרים, או ציוד מיוחד. כדי להתחיל בתהליך כמה שיותר מהר, אני מצרף לכאן את אחד מהמתכונים האהובים עלי לשמפו תוצרת בית:

מרכיבים:

  • סבון קסטיליה נוזלי (חצי כוס)
  • סירופ מייפל (כף אחת)
  • שמן אתרי של זרעי גזר (5-10 טיפות)
  • שמן קיק (10 טיפות)

הוראות הכנה:

שופכים את כל המרכיבים לתוך המיכל שבו נאחסן את השמפו הביתי. מערבבים היטב, וחוזרים על הפעולה הזאת לפני כל שימוש.

כשאנחנו רוצים לחפוף את השיער בעזרת השמפו שהכנו, פשוט נשפוך כמות קטנה שלו על שיער רטוב. את השמפו יש לעסות לתוך הקרקפת במשך 2-3 דקות, ולהשאיר אותו על העור למשך 2-3 דקות נוספות. לאחר מכן, יש לשטוף היטב בעזרת מים פושרים או קרים.

התועלת לשיער שלנו:

למרות שהוא מכיל ארבעה מרכיבים בלבד, מדובר בפצצת בריאות שתחזיר לחיים את השיער שלנו.

סבון הקסטיליה הנוזלי מנקה ומקרצף את הקרקפת ומסיר משקעי פסולת ולכלוך עקשנים. שמן זרעי הגזר מטהר את הקרקפת מרעלים ומסלק אותם: מדובר בחומר נוגד פטריות וזיהומים שמלא בויטמינים חיוניים. תכונות אלה ממריצות את הקרקפת, משפרות את תפקודה ותורמות לצמיחת שיער טובה.

סירופ המייפל, כנראה המרכיב המפתיע ביותר של השמפו, משכך ומזין את העור, ואפילו מונע הצטברות חיידקים. לבסוף, שמן הקיקיון (קיק) מגביר את פעילותו החיובית של שמן זרעי הגזר ומאפשר לו לחדור עמוק יותר לקרקפת, כשבמקביל הוא מזין את העור ומגביר את לחותו. השילוב המופלא הזה יעשה את כל ההבדל ויעצור נשירת שיער מוגברת.

כמובן, שאנחנו יכולים לנסות שילובים אחרים של שמנים אתריים, שמני בסיס, ומרכיבי ניקוי וחיטוי טבעיים: פשוט צריך את המוצר המועדף עלינו שיעניק בדיוק את התוצאות שאנחנו מחפשים וצריכים.

אפשרות נפלאה לאלה שמחפשים צמיחת שיער מהירה במיוחד היא להשתמש בתמצית צמח התויה המערבית (Thuja Orientalis). למעשה, מחקרים שבדקו את השפעת הצמח על עכברים גילו שהוא יותר יעיל מתמיסת המינוקסידיל העוצמתית!

תוצאות המחקר על השפעות צמח התויה המערבית אל מול מינוקסידיל

למרבה המזל, צמח המרפא הזה די נגיש וניתן לרכוש אותו ולשלב אותו בקלות בשמפו הביתי שלנו. וכמובן, הנה המתכון:

  • סבון קסטיליה נוזלי
  • חליטת ענפי צמח התויה (במים חמים)
  • שמן אתרי של רוזמרין
  • שמן קיק

הוראות ההכנה זהות למתכון הקודם: שמים קצת מהתערובת על הקרקפת, נותנים לה לנוח 2-3 דקות ואז שוטפים את השמפו. זה הכל. כמו שאפשר לראות, ממש פשוט להכין שמפו ביתי לצמיחת השיער.

שמנים אתריים

שמנים אתריים בשביל טיפול בנשירת שיער

הטרנד האחרון בעולם הבריאות הוא לפקפק בסגולות הבריאותיות של שמנים אתריים, לערער על חשיבותם ולטעון שהם מוערכים יתר על המידה. למרות זאת, יש מספר הוכחות המראות כי שמנים אתריים מסויימים יכולים להיות תוספת מצוינת לשגרת טיפוח השיער שלנו.

הנה כמה מהשמנים האתריים היעילים ביותר לשיפור צמיחת השיער:

  • שמן אתרי מנטה (נענע חריפה)
  • שמן אתרי רוזמרין
  • שמן מחרצני ענבי שועל (Blackcurrant)
  • שמן אתרי של צמח נר הלילה (Evening primrose)
  • שמן גרעיני דלעת
  • שמן עץ התה

אבל מה הופך אותם ליעילים כל כך? בואו נעבור על כמה מחקרים שיעזרו לנו להבין בצורה טובה יותר את אופן ההשפעה של שמנים אתריים מסוימים על צמיחת שיער הקרקפת.

שמן מנטה

עלים של נענע חריפה לפני הפיכתם לשמן

השמן האתרי הזה הוא בעל ניחוח עוקצני ומרענן ותכונות הרגעה ושיכוך. אבל מעבר לשימושים ידועים היטב אלה של שמן מנטה (נענע חריפה), מחקר עדכני הוכיח שמדובר גם בטיפול יעיל באלופציה אנדרוגנית (AGA).

בשנת 2014, קבוצת חוקרים ביצעה ניסוי שבחן את מידת ההשפעה של שמן  על צמיחת השיער של עכברים. חיות המעבדה חולקו לארבע קבוצות: הקבוצה הראשונה טופלה במי מלח, הקבוצה השנייה קיבלה שמן חוחובה, הקבוצה השלישית תמיסת מינוקסידיל, והקבוצה הרביעית זכתה לטיפול באמצעות שמן מנטה לשיער.

שמן נענע חריפה תוצאות הניסוי על טיפול בנשירת שיער

החוקרים נדהמו לגלות ששמן מנטה (נענע חריפה) התגלה כיעיל יותר בהאצת צמיחת השיער אפילו מתמיסת מינוקסידיל.

תוצאות הניסוי של שמן נענע חריפה על עכברים

איך אפשר להסביר את התוצאות המפתיעות? המדענים האחראיים על המחקר אמרו: "שמן המנטה הביא לצמיחת שיער עבה וארוך לאחר 4 שבועות של טיפול חיצוני ובמקביל תרם להתארכות זקיקי השיער, גם בשכבת העור החיצונית וגם בבסיס השערה מתחת לעור".

שמן גרעיני דלעת

דלעת בשלה על רקע אפור

מחקר משנת 2014 בחן את השפעת השמן על קבוצה של 76 גברים שסבלו מהתקרחות גברית תורשתית בדרגת חומרה קלה עד מתונה. חצי מהנסיינים קיבלו 400 מ"ג קפסולות שמן גרעיני דלעת פעם ביום. האחרים קיבלו טיפול דמה. הקבוצה שטופלה עם שמן גרעיני דלעת הציגה גם עלייה משמעותית בספירת השיער וגם שיפור ניכר בעובי השערות לעומת קבוצת הפלצבו שזכתה לטיפול דמה.

כמו שאפשר לראות למטה, נסיינים שקיבלו טיפול באמצעות שמן גרעיני דלעת הגדילו את ספירת וצפיפות השיער ביחס לנסיינים מקבוצת הפלצבו:

ספירת שיער אחרי 24 שבועות של טיפול בנשירת שיער עם שמן גרעיני דלעת

לדברי החוקרים, המנגנון מאחורי ההשפעה החיובית של שמן זרעי הדלעת מבוסס על: "הגבלה מסוימת של האנזים 5 אלפא רדוקטאז".

כמובן שצריך לבצע שורה ארוכה של מחקרים נוספים כדי להבין בצורה מלאה ומדויקת את אופן הפעולה של השמן המועיל. אבל התוצאות הראשוניות קובעות: "לשמן גרעיני דלעת השפעה חיובית על צמיחת זקיקי השיער… בקרב מטופלים הסובלים מהתקרחות גברית טיפוסית חלשה ומתונה".

שמן רוזמרין

ייצור של שמן רוזמרין עם הידיים בשביל טיפול בנשירת שיער

ריח העשבים הנעים והמעורר הפך לסימן ההיכר של שמן הרוזמרין. השמן האתרי מופק מצמח הרוזמרין (או בשמו המדעי Rosmarinus officinalis). צמח התבלין והמרפא הידוע מכיל שלל מרכיבים שונים: חומרים מרירים, שרף, חומצה טאנית, שמנים נדיפים, ופלבנואידים (סוג של נוגדי חמצון). לחלק גדול מהם סגולות בריאותיות מוכחות.

אבל איך שמן רוזמרין מועיל לצמיחת השיער?

מספר מחקרים נערכו כדי לבדוק את דרך ההשפעה של שמן הרוזמרין על צמיחת השיער, גם בקרב עכברים וגם בקרב בני אדם. אחד מהמחקרים האחרונים בנושא השווה את יעילות השימוש בשמן רוזמרין לתמיסת מינוקסידיל בריכוז של 2%.

הוא התבצע בשנת 2015, והחוקרים גייסו מאה מתנדבים שכולם אובחנו עם אלופציה אנדרוגנית (AGA). הנסיינים התחלקו לשתי קבוצות:

  1. טיפול בשמן רוזמרין, או –
  2. טיפול בתמיסת מינוקסידיל בריכוז של 2%

לאורך תקופה של 6 חודשים, המשתתפים בניסוי נדרשו למרוח את התכשיר שקיבלו על עור הקרקפת באופן יומיומי. הם עברו בדיקה לקביעת קו השיער שלהם, ועברו בדיקות נוספות לאחר 3 ו-6 חודשים כדי לבחון את תוצאות הטיפול.

אף אחת מהקבוצות לא רשמה הבדל ושינוי משמעותי לאחר 3 חודשים, אבל לאחר 6 חודשים חל שיפור ניכר בצמיחת השיער.

למרבה ההפתעה, לא היה שוני משמעותי בין התוצאות שהעניקו שתי התכשירים. החוקרים הסיקו מהממצאים ששמן רוזמרין יכול להיות אלטרנטיבה טבעית מצוינת לתמיסת מינוקסידיל בריכוז 2% בטיפול באלופציה אנדרוגנית (AGA).

בעת שימוש בשמנים אתריים מרוכזים ועוצמתיים, חשוב להקפיד על דילול שלהם בשמני בסיס שיעזרו להם להיספג בצורה טובה ועמוקה יותר בזקיקי השיער. כמה מהאפשרויות העומדות לרשותנו כוללות: שמן חוחובה, שמן קוקוס, שמן זית ושמן שקדים. אבל זה רק חלק קטן מהשמנים השונים שמצטיינים ביתרונות בריאותיים משלהם, ובתור טיפול בנשירה.

חוסמי DHT טבעיים

ידיים של בן אדם שעושות סימן של חסימה

דיברנו כבר על זה שאפשר להוריד את רמות ה- DHT ולהגביל את פעילותו גם באמצעים טבעיים. בחלק הזה נציג מידע מפורט על החומרים הטבעיים הטובים ביותר שעוזרים לחסום DHT, אבל אני לא ממליץ להשתמש בהם.

לחסום את ה-DHT הוא לא הפתרון הטוב ביותר שיש כדי להתמודד עם נשירת שיער והתקרחות (בהמשך נדון בדרכים טבעיות שאינן משבשות את תפקוד הגוף ומטפלות בשורש הבעיה שגורמת לנשירת השיער). אבל, בכל זאת, שווה להכיר כמה מהרכיבים הצמחיים האלה ולהבין את דרך פעולתם.

שמן גרעיני דלעת

כמה דלעות בתוך סלסלה מברזל

מדובר בתמצית  של גרעיני דלעת. זהו מקור עשיר ביותר לנוגדי חמצון ומגוון מינרלים חיוניים. שימוש בשמן זה מספק שורה ארוכה של השפעות חיוביות על בריאותנו: החל מוויסות רמות האינסולין ועד טיפול בהגדלה שפירה של הערמונית (Benign Prostatic Hyperplasia, BPH).

הריכוז הגבוה של חומצות שומן הופך אותו לחטיף בריא ומזין. כבר דיברנו בקצרה על האפקט החיובי של שמן גרעיני דלעת על צמיחת השיער, אבל בואו נדון בזה קצת יותר בהרחבה.

מחקר שנערך בשנת 2014 חיפש לקבוע האם שמן גרעיני דלעת מביא לתוצאות ממשיות בעצירת אלופציה אנדרוגנית (AGA), ואם כן, אז עד איזו רמה הוא מסוגל לבלום את הבעיה ולהחזיר את צמיחת השיער?

הניסוי התבצע בקרב 76 גברים שסובלים מהתקרחות גברית תורשתית קלה עד בינונית. החוקרים חילקו אותם לשתי קבוצות.

הקבוצה הראשונה קיבלה תוסף תזונה יומי (המכיל 400 מ"ג שמן גרעיני דלעת), בעוד הקבוצה השניה קיבלה טיפול דמה כדי לבחון את אפקט הפלצבו.

הנסיינים בשתי הקבוצות הונחו לקחת את התוסף מדי יום, והחוקרים השתמשו בטכניקת צילום טריכוגרפי כדי לבחון את תוצאות הטיפול ומידת הצלחתו.

הניסוי נמשך 24 שבועות, ובמהלנו בוצעה בדיקה מקיפה של שיער המשתתפים, כולל ספירת שיער ומדידת העובי של תעלות הזקיקים. הבדיקות האלה נערכו בתחילת הניסוי (כדי לקבוע את קו השיער), לאחר 12 שבועות, ולאחר 24 שבועות. הנה הממצאים הבולטים:

שמן גרעיני דלעת בתור חוסם DHT תוצאות ניסוי ויזואליות

חברי הקבוצה שטופלה באמצעות שמן גרעיני דלעת רשמו עליה ניכרת בספירת השיער, למרות שעובי תעלות זקיקי השערות לא השתנה באופן משמעותי. קבוצת הפלצבו שקיבלה טיפול דמה השיגה התקדמות מינימלית בצמיחת שיער, אם בכלל:

ספירת שיער אחרי 24 שבועות של טיפול בנשירת שיער עם שמן גרעיני דלעת

התוצאות מדברות בעד עצמן, אבל האם אנשים הסובלים מהתקרחות הנובעת מנטייה תורשתית באמת יכולים לתלות את התקוות שלהם בשמן גרעיני דלעת? איך הוא בכלל יכול לעזור להם ולמנוע נשירת שיער?

המנגנון העיקרי מאחורי השפעתו של שמן גרעיני דלעת הוא הגבלת הפעילות של האנזים 5 אלפא רדוקטאז. זה מוביל לירידה בייצור הורמון ה-DHT ולנטרול הנזק שהוא גורם לזקיקי השיער.

הראיות שנאספו עד עכשיו מראות ששמן גרעיני דלעת הוא אחד מחוסמי ה-DHT הטבעיים החזקים והיעילים ביותר, ושצריכה של השמן הרבה יותר יעילה משימוש חיצוני על עור הקרקפת. בדרך הזאת הוא מצליח להתמודד עם משימתו להגביל את האנזים AR5 בצורה טובה יותר, ומונע מהורמון ה-DHT לחדור לאזור הקרקפת ולפגוע בבריאותה.

אצת אקלוניה קאווה (Ecklonia Cava)

אקלוניה קאווה היא אצת ים אכילה המגיעה אלינו מחופי יפן וקוריאה. נמצאה תמיכה מדעית לכמה יתרונות בריאותיים חשובים שלה, כולל תכונות נוגדות חמצון ואנטי דלקתיות. רק לאחרונה, החלו לחקור גם את השפעותיה על נשירת שיער.

האקלוניה קאווה נחשבת גם לנשק יעיל נגד האנזים 5 אלפא רדוקטאז: היכולת שלה למנוע פעילות יתר שלו הוכחה במחקר שנערך בשנת 2012 והשווה את ההשפעה של כמה תמציות שונות של האצה לאפקט של פינסטריד. התוצאות הראו שהיא מסוגלת להפחית את ריכוז ה-DHT באופן דומה לתרופה הידועה פינסטריד.

תוצאות הניסוי של אצת אקלוניה קאווה בתור חוסם DHT

מינון גבוה יחסית של תמצית אצת אקלוניה קאווה התגלה כיעיל מאוד בוויסות תפקוד האנזים 5AR. למרות שההשפעה שלו לא הייתה עוצמתית כמו זאת של הפינסטריד, התוצאות של המחקר עדיין היו מבטיחות ומרשימות.

מעבר לתכונה החשובה הזאת, נמצאו ראיות ראשוניות לכך שאצת אקלוניה קאווה מסוגלת להגדיל את מספר הבליטות המבניות בבסיס זקיקי השיער (דרמל פפילה), ויש לכך חשיבות עצומה בהתמודדות עם התקרחות.

כאשר הורמון ה-DHT פוגע בזקיקי השיער באמצעות תהליך המזעור, קשה מאוד לעצור את התהליך הזה ולהציל את השערות שניזוקו באופן חמור ולפעמים בלתי הפיך. אבל היכולת לחזק את מבנה הזקיקים מאפשרת לבלום את תהליך המזעור ולהצמיח שערות חדשות.

מוצרי צמח הדקל הננסי (Saw palmetto)

עלים של דקל ננסי

דקל ננסי לשיער הוא תוסף תזונה צמחי המגיע בכמה צורות שונות: פירות מיובשים, טבליות, קפסולות העשויות מאבקה, ושמנים. המחקר אודות השפעות הצמח הזה על בריאותנו רק נמצא בראשיתו ואין הרבה מחקרים בנושא זה. למרות זאת, המחקרים הספורים שהתבצעו בתחום מספקים הצצה ראשונית ליעילותו הגבוהה ולפוטנציאל הגבוה של הצמח בהתמודדות עם התקרחות.

אחד המחקרים הראשונים שבדק את הצמח בהקשר של צמיחת שיער נערך בשנת 1998. המשתתפים קיבלו טיפול דמה, תמצית דקל ננסי, כמוסות דקל ננסי, או שילוב של שני התכשירים האחרונים. בסופו של הניסוי באורך 50 שבועות, התקבלו התוצאות הבאות:

תוצאות הניסוי עם דקל ננסי לאפקטיביות של טיפול בנשירת שיער

כפי שציפו החוקרים, השילוב בין התמצית וכמוסות הדקל הננסי הניב את התוצאות הטובות ביותר מבחינת זירוז צמיחת השיער. הכמוסות לבליעה הוכחו כטיפה יעילות יותר מאשר התמצית לבדה, אבל שניהם השיגו תוצאות הרבה יותר טובות מאשר טיפול הדמה.

על פי החוקרים, הממצאים תומכים בטענה כי דקל ננסי יעיל בדיכוי פעילותו של האנזים 5 אלפא רדוקטאז. למרות הגילויים המעודדים, יש להמשיך ולחקור לעומק את הנושא. חשוב במיוחד לבחון היטב את המינון היעיל ביותר מבחינת השפעה לטווח הארוך על קצב ועוצמת צמיחת השיער.

פטריית ריישי

פטריית ריישי שעוזרת עם נשירת שיער

אחד מהרכיבים האקזוטיים והנדירים ביותר ברשימה, אבל נראה שגם היא חוסמת את הורמון ה-DHT. פטריית ריישי או בשמה המדעי (G. lucidum) היא פטריית שמר הזוכה לפופולריות רבה באסיה בזכות מגוון הסגולות הבריאותיות שלה. תוספת של מאכל טבעי זה לתפריט התזונתי שלנו יכולה להועיל לבריאות של השיער ולשפר את צמיחתו.

מחקר שנערך בשנת 2005, חקר את ההשפעה של 19 סוגי פטריות שונים על הגבלת פעילות האנזים 5 אלפא רדוקטאז. החוקרים הפיקו מיצוי אתנול של כל הפטריות שנבדקו, ולאחר מכן הוסיפו אותו לתרחיף של כבדי עכברושים.

תוצאות המחקר של פטריית ריישי בתור מעקב או חוסם DHT

הממצאים הראו כי פטריית ריישי הייתה היעילה ביותר מבין כל המינים שנדגמו. היא צמצמה את פעילותו של האנזים 5 אלפא רדוקטאז בשיעור של 70% עד 80%! אבל החוקרים לא הסתפקו בגילוי הזה, והמשיכו לשלב הבא.

הצעד הבא של החוקרים היה לבחון כיצד סוגי הפטריות השונים ישפיעו על הגודל של בלוטת הערמונית (פרוסטטה), איבר זה עניין אותם כי הוא קשור ישירות לרמות הטסטוסטרון בגוף ולכן הם התמקדו בו.

ההשפעה של פטריית ריישי על הגדלת הפרוסטטה אצל עכברושים

כפי שציפו המדענים, פטריית הריישי הצליחה להפחית את גודל הפרוסטטה בשני הריכוזים שנבדקו. המסקנות היו שהיא לא רק מדכאת את האנזים 5 אלפא רדוקטאז (וכתוצאה מכך גם את ה-DHT), אלא גם יכולה להגביל את רמות הטסטוסטרון.

שמן עץ התה

תמונה של עץ התה שממנו עושים שמן למעל טיפול בנשירת שיער

אחרון חביב ברשימה שלנו (כמובן שהיא לא כוללת את כל האפשרויות שיש) הוא שמן עץ התה. השמן הזה מגיע עם ניחוח שמזכיר מנטה והוא רכיב נפוץ בתערובות ארומתרפיות ובתחליבי ניקוי ורחצה לפנים, אבל ניתן להשתמש בו בהצלחה גם במסגרת שגרת הטיפוח היומיומית של השיער שלנו.

האם הוכח מחקרית ששמן צמחי זה חוסם את הורמון ה-DHT ומשפר את צמיחת השיער? לא בצורה ישירה ומוחלטת, אך עדיין יש כמה ראיות משכנעות למדי שמראות את היתרונות שלו.

קודם כל, מדובר בחומר חיטוי נוגד חיידקים, שיכול לשמש כטיפול יעיל עבור בעיות בריאותיות שונות בקרקפת (כמו קשקשים ודלקת עור חלבית- (Seborrheic Dermatitis). הוא יכול להתמודד עם זיהומים פטרתיים שכתוצאה מהם יכולה להתפרץ נשירת שיער, כמו גזזת (Tinnea capitis). בנוסף לכך שמן עץ התה נחשב לאנטי אנדרוגני.

אבל, איך הוא מתקשר ל-DHT?

תגובה בין טסטוסטרון לאנזים 5AR יוצרת הורמון גברי המכונה DHT. כאשר החומר הזה מגיע לזקיקי השיער של גברים ונשים הסובלים מאלופציה אנדרוגנית (AGA), הוא מפעיל את תהליך מזעור השיער שמגביר את נשירתו. בתור מרכיב אנטי אנדרוגני, שמן עץ התה מונע פעילות יתר של DHT ומונע ממנו להציף את זקיקי השיער.

אבל איך החוקרים הגיעו למסקנה הזאת?

המחקר הראשון בנושא התבצע בשנת 2007, והוכיח ששימוש בשמן עץ התה יכול להוביל לתופעת לוואי שנקראת גינקומסטיה (הגדלה שפירה של הרקמה הבלוטית בשדיים הגבריים). זה סימן מובהק לפעילות אנטי אנדרוגנית (נוגדת הורמונים גברים).

מחקר שני שבחן סוגיה זאת ונערך בשנת 2013, התבצע בקרב נשים שסבלו משעירות יתר באזורי הפנים והגוף. ככל הנראה הבעיה הזאת נובעת מנוכחות של הורמונים גבריים בגוף, ולכן העובדה ששמן עץ התה הצליח להסיר חלק גדול מהשיער העודף מרמזת על התכונות האנטי אנדרוגניות שלו.

כמובן שעדיין לא מדובר במסקנה סופית וחד משמעית, ויש לבצע מחקרים נוספים שישפכו אור של השפעות שמן עץ התה על השיער.

עיסוי הקרקפת

עיסוי קרקרפת לטיפול בנשירת שיער

לבסיס של כל זקיק שיער מגיעה אספקת דם רציפה ושוטפת שמזינה אותו והיא זאת שמאפשרת לשערה לצמוח.

אספקת הדם חייבת להיות טובה וחזקה כי כל החומרים המזינים הנדרשים לשיער (מינרלים, חומצות אמינו, חומרי הזנה, וחמצן) עוברים לשערה בעזרתה. כל המרכיבים האלה משתתפים בתהליך ההתקרנות (keratinization), שבמהלכו נבנים זקיקי השיער מחלבון הקרטין.

זרימת דם חלשה ובעייתית תוביל למוות הבלתי נמנע של זקיקי השיער.

עיסוי הקרקפת מסייע להמריץ ולשפר את זרימת הדם, מה שמבטיח הזנה וצמיחה טובה יותר של זקיקי השיער. הוא גם מסייע למנוע את תהליך מזעור השיער, שבמהלכו הזקיקים מתנוונים ונחלשים.

טיפול באלרגיות

אישה עם שיער קצר שסובלת מאלרגיה

אני מאמין שאורח החיים המודרני גרם לרבים מאיתנו לאבד כל קשר עם גופנו: אנחנו לא קשובים לצרכים האמיתיים שלו ולא יודעים איך לפרש את המסרים שהוא שולח לנו מדי יום. אם זה לא מספיק, אז רוב האנשים לא לוקחים שליטה על מה על מה שהם מכניסים לפה, והרבה פעמים מעדיפים לצרוך מזון מעובד ולא איכותי שמזיק לבריאות.

השכיחות של אלרגיות ורגישויות סמויות למזון עולה בקצב מסחרר בשנים האחרונות. גם כשמאבחנים את הבעיה, רוב האנשים מעדיפים לדחות את הטיפול בה למועד לא ידוע ולהמשיך לזלול ללא הכרה. למרות שרוב האנשים לא מודעים לכך, אלרגיות למאכלים שונים יכולות להגביר במידה ניכרת את נשירת השיער.

כשמדובר באלרגיות קשות וחמורות במיוחד, שיכולות לגרום לסיבוכים משמעותיים ומתרחשות מייד לאחר צריכת המזון, לא צריך להיות גאון גדול כדי לאבחן אותן ולקלוט מה קורה: אנשים שסובלים מרגישות כזאת נזהרים שבעתיים ומקפידים אפילו לא להתקרב למאכל שהם אלרגיים אליו.

במקרה של טעות או חוסר תשומת לב, התוצאה יכולה להיות קטלנית.

המאכלים הנפוצים ביותר שגורמים לאלרגיות קשות כאלה הם בוטנים ורכיכות.

כשהתגובה האלרגית הרבה פחות קשה ומורגשת, ומתרחשת באופן הדרגתי וזמן רב יחסית לאחר צריכת המזון שאנחנו רגישים אליו, קשה מאוד לקלוט שאנחנו בכלל סובלים ממנה. אבל, האם אלרגיות עם תגובה דחויה יכולות לגרום לבעיה במערכת החיסונית שעלולה להוביל להתקרחות אצל גברים או התקרחות אצל נשים? התשובה היא חיובית, ועכשיו אנחנו הולכים להבין איך בדיוק זה קורה.

מה הקשר בין נשירת שיער לבין אלרגיות למוצרי מזון כמו אי סבילות לגלוטן?

אלרגיה למזון יוצרת ואז מעצימה תגובות לא תקינות של המערכת החיסונית. היא מגבירה את הרגישות של מערכת החיסון וגורמת לה לראות בכל גורם בגוף עצם זר ועוין שיש לתקוף אותו.

איך ההורמון DHT נכנס לתמונה?

הוא זה שמטעה את המערכת החיסונית וגורם לה לזהות את זקיקי השיער באזורי הקרקפת בעלי הנטייה הגנטית להתקרחות בתור גופים זרים שיש להילחם נגדם.

הכשל החמור במערכת החיסון גורם לגוף לפעול נגד שיער הראש ולגרום לתהליך המזעור שבו נגענו מספר פעמים קודם לכן: הזקיקים מצטמקים ונחלשים כתוצאה מתגובת הנגד העוצמתית של מערכת החיסון ובסופו של דבר נושרים.

המחקר האחרון שהוקדש לנושא זה גילה את הממצאים הבאים: אנשים שסבלו מהתקרחות בגיל צעיר הציגו אחוז גבוה מהרגיל של תאי דם לבנים (תאי מערכת החיסון) ונוגדן לגופים זרים (אימונוגלובולין) סביב זקיקי השיער שלהם, לעומת אנשים בריאים בעלי שיער מלא ושופע.

אלרגיות עם תגובה דחויה ומאוחרת למוצרי מזון שונים מגבירות את רגישות הגוף מעבר לרמה התקינה והרצויה. בגלל מאמץ היתר להיפטר במהירות מכל עצם שלכאורה פלש לגוף, מערכת החיסון תוקפת את זקיקי השיער ומחזקת את תהליך המזעור.

רגישות למזון יכולה להזיק לצמיחת השיער גם בדרך נוספת: היא עלולה לגרום לדלקת בקרקפת וכך לגרום בצורה ישירה לתהליך המזעור. במסגרת ליקוי משמעותי זה, פתח הזקיק הופך להרבה יותר צר והשערה לא יכולה לפלס את דרכה החוצה ולצמוח בצורה תקינה. זה יגרום לשיער דק ושברירי שנושר בצורה מוגברת ומהירה יותר.

גיליתי שהימנעות ממאכלים שאנחנו רגישים אליהם יכול להיות טיפול מעולה, וגם לעזור להצמיח מחדש שיער שנשר.

אז איך מגלים אנחנו סובלים מאלרגיה דחויה למאכל כלשהוא ולאיזה מזון ספציפי אנחנו רגישים?

בואו נדבר על שיטה פשוטה לאתר את קבוצת המאכלים שאנחנו אלרגיים אליהם, להיפטר מהאלרגיה שאנחנו לא תמיד אפילו מודעים לקיומה, ולבלום נשירת שיער והתקרחות.

המזונות הבאים ידועים ביכולתם להחמיר ולהאיץ נשירת שיער בגלל תגובות אלרגיות:

  • גלוטן (חיטה, שיפון, כוסמין, שעורה, חיטת קמוט קדומה)
  • מוצרי חלב (גבינה, חמאה, יוגורט, חמאה, חלב)
  • תירס
  • סויה
  • פירות הדר
  • ביצים
  • אגוזים
  • ירקות סולניים (עגבניות, תפוחי אדמה, פלפל, חצילים)
  • שמרים (מוצרים מותססים כמו חומץ, בירה וכו’)

 איך לגלות האם אנחנו אלרגיים לגלוטן או לקבוצת מזונות אחרת?

הדרך היעילה ביותר לאבחן באופן עצמאי אלרגיה עם תגובה דחויה ומאוחרת למאכלים מסוימים, היא להימנע מהם באופן שיטתי במשך שבועיים, ואז להכניס מחדש את המזונות האלה בהדרגה אחד אחרי השני.

לא צריך להסתכל על קו השיער שלנו כדי לקבוע האם אנחנו אלרגיים או לא, מספיק פשוט לבדוק את התגובה של גופנו למאכלים שאנחנו מכניסים בהדרגה לתפריט.

חשוב להתמקד בתסמינים כמו עייפות, עצבנות, כבדות, חולשה, חרדה, מערכת חיסונית חלשה, וחוסר מוטיבציה. הם יכולים להיות עדינים ובקושי מורגשים בהתחלה, אז יש לשים לב לכל שינוי במצב הכללי של הגוף.

כבדות, עצבנות וחולשה הם סימני המפתח השכיחים ביותר לרגישות למזון מסוים שהכנסנו מחדש לתפריט שלנו. כשנימנע מהמאכלים האלה שגורמים לכשל רציני במערכת החיסון שלנו, זה יכול יתבטא היטב גם על השיער שלנו: יש סיכוי שנשירת ונסיגת השיער תיפסק ושיער יצמח במקומו במהירות. לדוגמה, אני הפסקתי לאכול מזונות המכילים גלוטן.

חשוב לזכור שהתסמינים שפירטתי הם פעמוני האזהרה הראשוניים והמוקדמים ביותר ולא לוקח זמן רב להרגיש אותם אם צרכנו מאכל שאנחנו אלרגים אליו. אובדן שיער מתחיל בשלב הרבה יותר מאוחר, כי מדובר בסממן חיצוני לתהליכים פנימיים הדרגתיים וארוכים כמו תהליכים דלקתיים ותגובות שגויות של המערכת החיסונית.

לעיתים קרובות, אנשים שמנסים את דרך האבחון הזאת, לא מצליחים להבדיל בין תסמין של רגישות למוצר מזון מסוים לבין סתם עייפות, חולשה ומצב רוח רע שנובעים מגורמים אחרים כמו למשל עומס, לחץ ושחיקה בעבודה.

אז הנה כל הצעדים בתהליך כדי שנוכל לחזור עליהם בצורה נכונה ויעילה:

  1. יש להימנע לגמרי מאכילת מוצרי חלב במשך שבועיים (כולל חלב, חמאה, יוגורט, קצפת).
  2. אחרי שבועיים, יש לחזור בהדרגה לתפריט התזונתי הרגיל שלנו, מלבד הכפלת כמויות מוצרי החלב שאנחנו בדרך כלל צורכים במשך 3 ימים. חשוב להקפיד לא לשנות את שאר ההרגלים ושגרת היומיום שלנו כדי לבודד את התגובה האלרגית.
  3. חשוב להקשיב טוב לגוף: האם אנחנו מרגישים מרץ, שמחת חיים ומצב רוח חיובי? האם הריכוז שלנו השתפר? האם אנחנו מרגישים הרבה יותר התלהבות ומוטיבציה, והמחשבה שלנו הפכה ליותר חדה וצלולה? או שאולי התרחש התרחיש ההפוך, והפכנו להרבה יותר מתוחים, עצבניים ועייפים ללא כל סיבה מיוחדת ומוצדקת. האם המוטיבציה שלנו ירדה, אין לנו חשק וכוח לכלום, ואנחנו סובלים משינויים קיצוניים ותכופים במצב הרוח?
  4. אם אנחנו מרגישים שינוי לרעה לאחר הצריכה המוגברת של מוצרי החלב, אז כנראה שהגוף שלנו לא מגיב אליהם היטב ויש לו רגישות מיוחדת לקבוצת המאכלים הזאת. כדי לשפר את בריאותנו הכללית ולהועיל לצמיחת השיער שלנו, כדאי להימנע עד כמה שאפשר ממוצרי מזון אלה.
  5. אם לא הרגשנו שום שינוי מיוחד, יש לחזור על הניסוי עם קבוצת הגלוטן, וכך הלאה, עד שנבין האם יש לנו אלרגיה למאכלים מסוימים או לא.

באופן כללי, תגובות אלרגיות דחויות מאיצות את תהליך נשירת השיער, ולכן מומלץ לזהות כמה שיותר מהר את סוגי המזון שאנחנו רגישים אליהם ואז להפסיק לצרוך אותם באופן קבוע או בכלל.

אם אנחנו באמת רוצים להציל את השיער שלנו מהתקרחות מוחלטת, זה פתרון מצוין שהתוצאות שלו כמעט תמיד מפתיעות לטובה.

הערה על מוצרי חלב

מוצרי חלב שונים בייצים גבינה וחלב בגינה

פסטור הוא הגורם המרכזי לתגובות אלרגיות למוצרי חלב שונים.

לא קל למצוא מוצרי חלב טבעיים ולא מפוסטרים, אבל זה בהחלט יכול להוריד את הסיכוי לתגובה אלרגית אליהם. מעבר לכך, אם נמצא חלב גולמי טהור שלא עבר שום עיבוד תעשייתי מזיק, הוא יהיה בעל ערך תזונתי הרבה יותר גבוה כי גופנו יספוג בצורה הרבה יותר טובה את כל המינרלים, האנזימים והרכיבים התזונתיים החיוניים שהוא מכיל.

האם זה שווה את המאמץ הכרוך באיתור המוצרים האלה? בהחלט!

במוצרי חלב מפוסטרים, האנזים שמאפשר לגוף לעכל אותם בצורה טובה נהרס לגמרי בעת תהליך הפסטור, לכן החומרים המזינים, המינרלים והאנזימים במוצרים האלה הם חסרי זמינות ביולוגית.

הערה על בדיקות דם

בדיקת דם

מעבר לבדיקה הביתית שהצעתי, גם בדיקות דם הן עוד אפשרות לאבחן תגובה אלרגית למוצרי מזון שונים. אבל לדעתי, השיטה של הימנעות וצריכה מחודשת של קבוצת מזונות מסוימת במשך שבועיים עדיפה בהרבה.

דו"ח יבש עם תוצאות הבדיקה וסוג הרגישות שלנו למאכל מסוים לא ימחישו לנו עד כמה האלרגיה שממנה אנחנו סובלים מזיקה לנו ופוגעת לנו בבריאות, ולא תהיה לנו כל מוטיבציה ממשית לוותר על קבוצת המזונות האלה.

לעומת זאת, המעבר החד מהרגשה נהדרת ומצב רוח חיובי ללילות חסרי שינה, דיכאון, כבדות ועייפות במשך תקופת הניסוי, יגרום לנו לחשוב פעמיים האם המאכל הזה באמת שווה את כל התופעות המציקות והלא נעימות האלה. מעבר לכך, טכניקת האבחון הזאת תעלה את המודעות שלנו לגופנו ותשפר את היכולת להבין את האיתותים והמסרים שהוא שולח לנו.

אז מה עושים לאחר מכן…

  1. חוזרים על הליך זיהוי התגובה האלרגית עבור כל קבוצות המזון הבעייתיות- שמרים, מוצרי חלב וגלוטן. מסירים אותן לחלוטין מהתפריט התזונתי שלנו למשך שבועיים ואז מחזירים אותם בכמות כפולה מהרגיל. עוקבים אחר המצב הגופני והנפשי שלנו במשך הימים הבאים.
  2. מתאימים את התזונה שלנו לתוצאות שהתקבלו. מפסיקים לצרוך מזונות שגורמים לנו לחרדה, חולשה, עצבנות יתר, בלבול, ודיכאון.
  3. עכשיו מנסים לאתר את המאכלים שעובדים בצורה הטובה ביותר עבור גופנו. כל אדם הוא ייחודי מהבחינה הזאת ומגיב בצורה שונה למזון שהוא צורך.

חשוב לזכור שזאת רק דרך אחת מתוך הרבה דרכים שונות להחזיר את השיער שנשר ולגרום לו לצמוח מחדש. אגב, חלק מהאנשים אינם רגישים לשום מוצר מזון, גם מצב כזה יכול לקרות.

אבל אנשים שסבלו מאלרגיה כזאת זמן רב ואפילו לא שיערו שהיא עומדת מאחורי נשירת השיער שלהם, מרוויחים בגדול מהשינוי התזונתי הזה. כל אדם הוא שונה וייחודי, ולכן אין כלל אצבע אחיד שיתאים לכולם.

 חיזוק הסביבה הבסיסית בגוף (אלקלניזציה)

תקריב של רמת חומציות מושלמת שמונעת נשירת שיער

כבר קראנו על תרופות ורכיבים צמחיים שיכולים לחסום את ההורמון הגברי DHT, אבל אני לא ממליץ על אף אחד מהם כי מדובר בדרך לא טבעית של טיפול באמצעות הגבלת פעילות ה-DHT בגוף: פגיעה מלאכותית במאזן ההורמונלי בגוף היא אף פעם לא רעיון טוב במיוחד.

אחרי הכל, מרכיב צמחי שמפחית את פעילות ה-DHT כמו למשל שמן גרעיני דלעת המופק בכבישה קרה לא היה נגיש וזמין על מדפי החנויות, כמעט לכל אורך ההיסטוריה האנושית.

אז כנראה שזה אומר שאפשר לשמור על שיער בריא וחזק גם בלעדיו.

גם כימיקלים סינתטיים עוצמתיים וגם חומרים טבעיים שיפגעו בתפקוד ההורמונים הגבריים בגוף יכולים לגרום לכמה תופעות לוואי שאף אחד מאיתנו לא רוצה לחוות.

אבל יש עוד אפשרות טבעית ובטוחה לגמרי להוריד את ריכוז ה-DHT בגוף. היא עדיפה בהרבה על שתי הדרכים הקודמות ואני באופן אישי הייתי ממליץ לנסות אותה לפני שמנסים דרך אחרת ופחות טבעית. השיטה הזאת אינה משבשת תהליכים ומנגנונים חשובים בגוף, ומשיגה את מטרתה מבלי לאלץ אותו לסטות מתפקודו הרגיל.

אז במה מדובר?

מדובר בצריכה של מזונות בסיסיים שינטרלו חומציות מוגברת המזיקה לגוף. בואו נבין למה הכוונה ואיך זה עובד.

כשאנחנו צורכים מזון ומשקאות, הגוף שלנו מעכל, קולט ומפרק אותם לאבני הבניין וחלקי היסוד שמרכיבים אותם: הוא ממיר את המזון שבעזרתו אנו מתדלקים את הגוף לאנרגיה, סופג ומנצל את החומרים החיוניים הנדרשים לתפקודים ותהליכים שונים בגוף, ומסלק את הפסולת שנשארה. התהליך הזה נקרא "חילוף חומרים" (מטבוליזם).

לאחר תהליך העיבוד, נשארות בגוף שאריות שהוא לא צריך. אפשר לתאר את זה כמו למשל אפר שנשאר לאחר שריפת העץ.

ה"אפר" הזה יכול להיות מעט חומצי ויכול להיות מעט אלקלי. סולם PH הוא מדד לרמת האלקליות והחומציות בחומרים שונים. הוא נע בין 1 ל-7 עבור חומר חומצי, ובין 7 ל-14 עבור חומר אלקלי. pH1 מראה על החומציות הגבוהה ביותר, pH 14 מראה על האלקליות הגבוהה ביותר. כשמדד ה-PH עומד על 7, זאת אומרת שיש איזון מלא בין החומציות והאלקליות והחומר הוא ניטרלי (כמו מים).

כדי שנהיה בריאים, הגוף שלנו זקוק לרמת PH נכונה ומאוזנת. אם סביבת הגוף הופכת לחומצית או לאלקלית מדי, התפקוד שלו משתבש.

אנזימים הם דוגמה טובה לכימיקלים חשובים בגוף שזקוקים לרמת PH מאוזנת כדי לתפקד בצורה תקינה.

כשרמת ה-PH בגוף חורגת מהטווח התקין, האנזימים מתחילים להשתגע ולעבוד באופן חריג ולא צפוי. וזה הדבר האחרון שאנו צריכים.

אז מה כל זה אומר?

למעשה, רמת ה- pH האופטימלית עבור הגוף האנושי היא מעט אלקלית (7.3- באופן מקרי, מספר זה זהה לרמת ה- pH של מי ים).

אבל, התפריט המודרני שמבוסס ברובו על מאכלים חומציים פוגע באיזון הזה ומזיק לתפקוד הגוף.

הפתרון נמצא בידיים שלנו: עלינו לשנות את התפריט התזונתי שלנו, ולהתחיל לצרוך יותר מאכלים אלקליים ופחות מאכלים חומציים.

רבים מהמאכלים האהובים, הנפוצים והזמינים ביותר מתאפיינים בחומציות גבוהה. אבל אף אחד מהמזונות האלה אינו מזין וחיוני במיוחד וניתן לוותר עליו בקלות: מאכלים תעשייתיים לחימום במיקרו ואוכל מהיר צריכים להישאר מחוץ לתחום. כשאנחנו טוחנים בלי הפסקה מדי יום טונות של אוכל חומצי ומזיק, השאריות שלו מצטברות בגוף וכל הסביבה בתוכו הופכת לחומצית מאוד.

כל זה טוב ויפה, אבל איך זה בכלל משפיע על צמיחת השיער שלנו?

רמת החומציות בגוף משפיעה באופן ישיר גם על נשירת שיער ופעילות יתר של ההורמונים הגבריים. מספר רב של מחקרים שבחנו את הנושא לעומק הגיעו לאותה המסקנה: סביבה אלקלית של הגוף מגבילה את פעילותו של האנזים 5 אלפא רדוקטאז. כמו שאנחנו כבר יודעים, זהו האנזים שמייצר את ה-DHT, האויב המושבע של שיער הקרקפת שגורם להתקרחות גברית טיפוסית.

בשורה התחתונה, המשמעות של סביבה אלקלית בגוף (המצב הטבעי והטוב ביותר) היא רמה נמוכה יותר של DHT והאטה משמעותית של נשירת שיער.

כמויות גדולות של דגנים, מוצרי חלב ובשר (התפריט הטיפוסי של רבים מאיתנו) יגרמו לגוף שלנו להיות חומצי במיוחד. האנזים 5AR הופך ליותר פעיל ואגרסיבי, מה שמקפיץ את רמות ה-DHT שמציפות את הקרקפת, ומשם נשירת שיער היא כמעט בלתי נמנעת.

אז מה הפתרון?

הפתרון פשוט במיוחד ואינו דורש שום תכשיר חיצוני: יש להקפיד על תזונה נכונה ובריאה יותר המורכבת מיותר מאכלים אלקליים ופחות מאכלים חומציים. זה ישיב את הגוף למצב הבסיסי הטבעי שלו ויגן על שיער הראש שלנו מעודף DHT.

תפקוד אוכלוסיית החיידקים בגוף (מיקרוביום)

מיקרוביום בצבע ירוק

לא משנה לאן נלך או נסתכל, תמיד נוכל לראות מוצרי טיפוח והיגיינה בכל מקום. העולם המודרני מלא בהמצאות המיועדות לחסל את כל החיידקים מסביבנו ולנטרל כל נזק אפשרי שהם יכולים לגרום. האובססיה שלנו לסטריליות מוחלטת שוברת שיאים והמלחמה הטוטלית בחיידקים ובבקטריות בעולמנו לא רק מגנה עלינו, אלא גם עלולה לפגוע בבריאותנו ולערער אותה.

את החלק הזה של המדריך נקדיש לנושא הזה ונבין איך הפחד המוגזם שלנו מחיידקים והבורות לגבי חשיבותם והלתפקידים החיוניים שלהם יכולה להוביל להתקרחות או נשירת שיער.

קודם כל, בואו נעבור על כל רשימת החומרים והתכשירים שנועדו להפסיק את החגיגה של החיידקים ולהשמיד אותם:

  • אנטיביוטיקה
  • תוספת כימיקלים למים (בעיקר פלואור)
  • תחליבי רחצה עם כימיקלים (כמעט כולם)
  • שמפו עם כימיקלים (כמעט כולם)
  • דיאודורנטים
  • מוצרי חיטוי ועיקור (סטריליזציה)
  • חומרים משמרים במזון
  • חומרים משמרים במשקאות
  • תרסיסים, ווקסים, וכימיקלים אחרים להארכת חיי המדף של מוצרי מזון
  • מטהרי אוויר
  • מזונות ומשקאות שעברו תהליך פסטור או הקרנה
  • מוצרי מזון שמקורם מבעלי חיים שטופלו באנטיביוטיקה

וזה רק חלק קטן מרשימה מאוד ארוכה. קשה לחשוב על מוצר בסיסי ונפוץ שלא מכיל שנועד להרוג חיידקים בצורה כזאת או אחרת. במקרים רבים, המטרה הנעלה והחשובה הזאת מקדשת את כל האמצעים: כולל הוספת רעלנים, תוספים תעשייתיים ותרופות.

אבל למה זה בכלל משנה לנו? נראה שאין בכך שום דבר פסול ומזיק, אם כבר ההיפך הוא הנכון: חיידקים יוצרים מחלות, גורמים לאוכל להתקלקל ולהירקב, מפיצים ריח מסריח, אז למה העובדה שאנחנו מחסלים אותם בכמויות וללא הבחנה בכל מקום ואמצעי אפשרי צריכה בכלל לעניין ולהדאיג אותנו?

אז ההסבר הוא מאוד פשוט: עד כמה שלא נעים לחשוב על זה, צריך להכיר במציאות: הגוף שלנו מלא בחיידקים. הוא מכיל יותר תאי בקטריות מאשר תאים אנושיים רגילים. כל עולמנו מוקף בבקטריות והיצורים המיקרוסקופיים האלה נמצאים בכל מקום. גם אם אנחנו לא רואים אותם, הם משגשגים בתוך ועל גופנו.

כשאנחנו משמידים לגמרי אוכלוסיות שלמות של חיידקים, אנחנו פוגעים באיזון של סביבת החיידקים בגופנו. זה יכול להישמע מפתיע לחלקנו, אבל לא כל החיידקים "רעים" – יש גם המון חיידקים "טובים" שממלאים שורה של תפקידים חיוניים בגוף ומסייעים לתפקוד תקין ובריא שלו.

כל מוצרי ההיגיינה והחיטוי, החומרים המשמרים והאנטיביוטיקה לא יודעים להבדיל בין החיידקים המועילים לחיידקים המסוכנים שמזיקים לגופנו ולכן הם מחסלים את כולם באופן גורף. את מקומם של החיידקים הטובים יכולים לתפוס בקלות חיידקים בעייתיים ומסוכנים שיזיקו לגוף.

אוכלוסיית החיידקים השוכנת בגופנו נקראת מיקרוביום (microbiome). כשהאיזון במערכת הרגישה והחשובה הזאת שממלאת כל חלק בגופנו נפגע, זה מתכון בטוח לצרות צרורות. נשירת שיער היא רק דוגמה אחת למגוון רחב מאוד של נזקים בריאותיים אפשריים כתוצאה מפגיעה במיקרוביום.

כשהמיקרובוים בגופנו נפגע, זה גורם לכשלים במערכת החיסון, שסביר להניח יובילו לתהליכים דלקתיים ולרגישות יתר של זקיקי השיער להורמון ה- DHT.

כדי לרפא נשירת שיער באופן טבעי יש להחזיר את האיזון למיקרוביום, לעצור את הפגיעה במערכת החיסונית ולטפל בתהליכים הדלקתיים הגוף. בהמשך, נדבר על כמה טיפים חשובים שיעזרו לנו להשיג את המטרה הזאת.

אולי זה אחד מההסברים העיקריים לעובדה שהשכיחות של נשירה השיער הרבה יותר גבוה במדינות מודרניות מפותחות ומתועשות מאשר מדינות מתפתחות ועניות יותר: בהן כמעט ואין חומרים משמרים במוצרי המזון, הוספת פלואור למים היא תופעה נדירה, ואנטיביוטיקה לא זוכה לשימוש רחב ונפוץ.

רמת ההיגיינה נחשבת לאחד מהמדדים העיקריים ביותר לעושר ולאיכות החיים של מדינה מסוימת. מדינות מתקדמות ומתפתחות מתגאות בסטנדרטים גבוהים במיוחד של היגיינה, ויכול מאוד להיות שזה הגורם האמיתי להתפשטותה של תופעת ההתקרחות בארצות אלה.

כל כשל במערכת החיסון עשוי לגרום לגוף לתקוף את עצמו. בעיקרון, זה בדיוק מה שמתרחש כאשר הורמון ה-DHT תוקף את זקיקי השיער ומפעיל את תהליך המזעור שגורם להתנוונות השערות ולנשירתן הסופית.

אם השמדנו את כל הבקטריות הטובות בגופנו ואפשרנו לבקטריות מזיקות לתפוס את מקומן ולשגשג, הסיכון לפתח בעיות במערכת החיסון עולה באופן משמעותי.

אף אחד לא חולק על כך שאיננו יודעים מספיק על הנושא החשוב הזה ובאמת מבינים אותו לעומק, על כן יש צורך במחקרים מדעיים נוספים שישפכו אור על תופעות אלה ויחשפו את המנגנונים המדויקים מאחוריהן. אבל כבר עכשיו ברור לכולם, שמיקרוביום (סביבת חיידקים) בריא יפחית נשירת שיער באופן כמעט ודאי, ויחזק את בריאותנו הכללית.

אז איך מחזירים את אוכלוסיית החיידקים שבגופנו לתפקוד נורמלי ותקין? קודם כל, בוחנים את רשימת המוצרים המודרניים שנועדו לפגוע בבקטריות וצורכים אותם כמה שפחות. במיוחד אנטיביוטיקה, פלואור במי הברז, וחומרים משמרים במאכלים ובמשקאות – כל אלה צריכים להיות ברשימה השחורה שלנו.

השלב הבא הוא לשלב בתפריט התזונתי כמה שיותר מזונות ומשקאות שמסייעים לבקטריות בגופנו לתפקד באופן טבעי ומאוזן:

  • תוסף פרוביוטי
  • מזונות עשירים בסיבים תזונתיים
  • מאכלים מותססים ופרוביוטיים כמו כרוב כבוש, קימצ’י וכו’
  • משקאות פרוביוטיים כמו קומבוצ’ה או קפיר
  • והכי חשוב: לאכול כמה שיותר פירות וירקות טריים. הם צריכים להיות אורגניים ונטולי רעלנים וחומרי הדברה. החיידקים על החלק החיצוני של מזונות אלה הם ללא ספק הפרוביוטיקה העוצמתית והיעילה ביותר.

עם הזמן, המון מוצרים ומזונות שמזיקים למיקרוביום ופוגעים בבריאותו ייעלמו מחיינו. זה יגרום לסביבת החיידקים בגופנו לחזור לאיזון ולתפקוד נורמלי, והבריאות שלנו רק תרוויח מכך.

אם אנחנו באמת רציניים בקשר להבראת המיקרוביום שלנו, ורוצים לנטרל חומציות יתר בגוף, אני ממליץ על דיאטת מיצים לסילוק וניקוז רעלים מהגוף.

צריכת המזונות הבסיסיים האלה תחזיר את ה-PH בגופנו לאיזון, תסיר רעלנים מזיקים ומסוכנים ממחזור הדם ומהאיברים שלנו, תסדיר ותנקה את מערכת העיכול, תשפר את חילוף החומרים ותעודד התרבות טבעית ותקינה של החיידקים בגופנו.

סיכום ומסקנות

תמונה של ארבעה אנשים שמחים כי הם מצאו טיפול בנשירת שיער

אם אנחנו מחפשים "תרופת פלא" לשיער דק, דליל ומקריח, ומצפים שהיא תשיג תוצאות מושלמות באופן מיידי, מצפה לנו אכזבה גדולה.

אני זוכר מצויין איך הרגשתי: כל יום התבוננתי חסר אונים ומיואש במראה וכל מה שראיתי היה השיער שהולך ונסוג. הרגשתי שהשיער נעלם ואין לי שום דרך להציל אותו ולעצור את תהליך ההתקרחות.

אבל, אין כל סיבה אמיתית וממשית להרגיש ככה ולמלא את עצמנו באומללות ורחמים עצמיים: יש המון שיטות ואמצעי טיפול בנשירה שיכולים להחזיר את הקרקפת לחיים.

אז גם אם אנחנו מגלים מפרצים וקרחות, זה בכלל לא סוף העולם ואסור לנו להרים ידיים, לשכנע את עצמו שהכל אבוד ושאין טעם אפילו לנסות להילחם בתופעה הזאת.

אני הצלחתי להצמיח מחדש את כל השיער שהתחיל לנשור לי ברוב האיזורים שעל הקרקפת, והיום אני יכול להתגאות בשיער שופע, בריא ומלא נפח – לא נשאר כל זכר להתקרחות שסבלתי ממנה ושטעיתי לחשוב שהיא הולכת ללוות אותי לכל החיים.

וזאת אחת הסיבות שגרמו לי לרצות להראות לאחרים שזה אפשרי ולחלוק איתם את כל הידע והניסיון שרכשתי בהתמודדות  האישית שלי עם נשירת שיער: אני רוצה שההצלחה שלי לא רק תעודד ותעניק השראה לגברים ונשים אחרים שסובלים מהתקרחות, אלא גם תסייע לרפא את הבעיה הזאת פעם אחת ולתמיד.

הסוד טמון ביישום עקבי ורציף של כמה שיטות יעילות ועוצמתיות שבסופו של דבר יבואו לתוצאות מדהימות.

כבר לימדתי עשרות אלפי אנשים איך להיפרד לנצח משיער דק, שברירי ודליל מבלי לסבול מתופעות לוואי, לעבור ניתוחים וטיפולים יקרים ומסובכים, ולבחור בתכשירים חסרי תועלת ממשית בטווח הארוך, ואני רוצה שגם אתם, הקוראים היקרים שלי, תצטרפו לרשימה ההולכת ומתארכת הזאת של מטופלים מרוצים שניצחו את ההתקרחות באמצעות כוח המרפא הבלתי מוגבל של הטבע.

למעשה, עכשיו אני רואה בנטייה להתקרחות תורשתית סוג של ברכה ולא אסון בלתי הפיך.

למה?

כי אנחנו יכולים להתמודד עם הבעיה הזאת בכוחות עצמו על ידי שינוי התזונה, סגנון החיים והסביבה שלנו. זה ישנה לטובה את חיינו ויעזור לנו להפיק מהם את המירב.

לאחר שנשבר לי מכל הטיפולים הרגילים והמקובלים שלא באמת שיפרו את מצבי, רציתי לצאת מהמבוי הסתום שנקלעתי אליו ולחפש פתרונות טובים ויעילים יותר. להפתעתי, מצאתי המון דרכים טבעיות לשים סוף לנשירת השיער הקשה שמיררה את חיי.

כשאנחנו מביסים נשירת שיער באמצעים טבעיים לגמרי, אנחנו מרוויחים המון בונוסים חשובים שיעזרו לנו ליהנות מחיים מהנים, חיוביים ומספקים יותר: אנחנו הולכים לחזק את מערכת החיסון שלנו, לשפר את תפקוד הגוף, להגיע למשקל האידיאלי עבורנו (בין אם אנחנו סובלים מהשמנה או תת משקל), ולראות את הרופא המטפל שלנו לעתים הרבה יותר רחוקות.

אנחנו לא רק נרוויח שיער מרשים ומבריק שצומח במהירות, אלא נטפל בכל הבעיות הבריאותיות האחרות שלנו ונמנע מהן לחזור.

נשירת שיער היא לא גזירת גורל שאין לנו ברירה אלא להשלים איתה, מדובר בחריגה מהפעילות הטבעית והתקינה – תוצאה של חוסר איזון בגוף. זה הכל.

צריך להתמקד בשורש הבעיה, לתקן את הסטייה שהתרחשה ולהחזיר את המצב לקדמותו, ואת זה אפשר להשיג רק בטיפול טבעי.

להסוות ולטשטש את הסימפטומים החיצוניים זה לא פתרון של המצב אלא בריחה מהתמודדות אמיתית איתו. לכן, תכשירים עוצמתיים עם שורה אינסופית של תופעות לוואי צריכים להיות תמיד המוצא האחרון אם השיטות הטבעיות לא עבדו. עדיף לא ללכת עליהם בהתחלה ולא לסכן את בריאותנו לשווא.

לא רק שנצטרך לקחת תכשיר סינתטי, אלא גם שלא נשיג בעזרתו שום דבר ממשי כי ברוב המקרים הקרחת תכה בנו שוב בעוצמה מחודשת בטווח הארוך אם נפסיק להשתמש בו.

התקרחות היא פעמון אזהרה של הגוף. זאת הדרך שלו לאותת לנו: משהו לא בסדר! אנחנו עושים משהו לא נכון וצריך לטפל בבעיה לפני שהיא תחמיר.

אבל רבים מאיתנו בוחרים להתעלם מסימני האזהרה הברורים האלה, ולהמשיך ללכת עם הראש בקיר. הגוף שלנו מנסה להגיד לנו: "אני סובל מחומציות יתר", או: "יש חוסר איזון בסביבת החיידקים בגוף (מיקרוביום)", או אולי: "אני אלרגי לגלוטן". אבל אנחנו בכלל לא טורחים להקשיב לקריאות המצוקה האלה ומתפתים להסתיר באופן זמני את הסממנים החיצוניים של הליקויים הנסתרים האלה. חשוב להבין שצריכת תרופה או ניתוח השתלת שיער לא יטפלו במקור ההתקרחות ולא ימנעו ממנה לחזור שוב ושוב.

נכון, במקום ללמוד המון דברים חדשים שצריך להפנים ולהבין, לשנות את ההרגלים וסגנון החיים שהתרגלנו אליו, לצאת מאזור הנוחות ולקחת את עצמנו בידיים, הרבה יותר נוח ופשוט לסמוך על תכשיר שיעשה את כל העבודה במקומנו.

אבל, הגיע הזמן להתחיל לעשות דברים אחרת. עד כמה שזה נראה מסובך, מפחיד וקשה בהתחלה, ברגע שמתחילים לעשות את זה ומרגישים את התוצאות המדהימות שיתבטאו היטב בכל היבט בחיינו, אנחנו נראה את האור בקצה המנהרה ונקבל זריקת מרץ ומוטיבציה שתעזור לנו להמשיך במסלול הזה עד הסוף.

חשוב לזכור שזה לוקח זמן. ראשו של תינוק מתכסה בשיער מלא רק לאחר שנה. אם אנחנו רוצים להצמיח שיער בדרך טבעית, אנחנו צריכים להתאזר בסבלנות. אנחנו לא נמצאים במרוץ נגד הזמן ולא ממהרים לשום מקום. אבל אם נעניק סיכוי לטיפול טבעי בנשירת שיער, אנחנו נתחיל ליהנות מהיתרונות וההשפעה שלו כבר אחרי חודשיים.

בתחילת הדרך התוצאות יהיו צנועות והשיפור יהיה הדרגתי, אבל עם הזמן נרגיש ונראה את ההשפעה. כל זה יתרחש רק בתנאי שניישם את מה שדיברתי עליו במדריך הזה באופן רציף ועקבי.

וגם אם בסופו של דבר נבחר לא ללכת על הטיפול ה 100% טבעי, וכן נעדיף להשתמש בתרופות או לעבור השתלה – זה בסדר. במקרה הזה, אני עדיין מאוד ממליץ ליישם את שאר השיטות שעליהן דיברתי במדריך הזה, כדי למקסם את ההשפעה של הטיפולים הלא טבעיים.

בכל מקרה, אז עד שלא יושלם בהצלחה שלב הפיתוח והמחקר של אחת מהשיטות החדשניות והמהפכניות לטיפול בהתקרחות שדיברנו עליהן כאן, וייפתח עידן חדש בתחום מניעת נשירת שיער, אני מציע לבחור בטיפול הטבעי שעליו אני ממליץ בחום: שיער סמיך ושופע זה רק חלקיק מהיתרונות שלו, מאחר והוא יכול להיות טיפול משנה חיים לגמרי, שישפיע בצורה חיובית גם על הגוף כמכלול וגם על הנפש.

יגאל בולדינג
יגאל בולדינג

יגאל הוא דמות פיקטיבית של פרופסור מפורסם בתחום נשירת והשתלות השיער. מוחו הוא מעיין ידע לא נגמר של כל מה שקשור לנשירת שיער גברית, וגם קצת נשית. פרופסור בולדינג תמיד ישמח לענות על שאלות, לתת מענה לקוראי האתר ולפרסם מחקרים, מאמרים, טיפים וגם את הגיגיו האישיים.

18 תגובות
  1. אני בן 23 ובשלוש שנים האחרונות אני סובל מנשירת שיער ממש חזקה
    יצא לי לנסות הרבה דרכים שונות של טיפול אבל בנתיים זה לא נראה שמשהו עוזר באופן דרסטי
    התחלתי להשתמש בדרמה רולר לא מזמן ואני מקווה שזה מה שיעשה בשבילי את ההבדל
    האתר שלכם פשוט מדהים והוא ממש עוזר לי ללמוד הרבה דברים שלא ידעתי קודם.. תודה רבה!!

    • הגב
      פרופסור יגאל בולדינג 26 ביולי 2019 ב15:09

      היי ניצן,
      תודה רבה על הפירגון!
      דרמה רולר הוא בהחלט מכשיר מצויין לטיפול בנשירת שיער.
      אתה מוזמן לעדכן אותנו לגבי התוצאות שקיבלת ממנו.

  2. הגב
    אילן הנגבי 31 ביולי 2019 ב14:41

    מאמר מצויין.. השתמשתי כמה שנים בפרופסיה כדי לטפל בנשירת השיער שלי וזה עבד טוב וגם לא היו יותר מדי תופעות לוואי.. עשיתי הפסקה קצרה של כמה חודשים ועכשיו חזרתי עוד פעם להשתמש

    • הגב
      פרופסור יגאל בולדינג 31 ביולי 2019 ב15:25

      היי אילן,
      תודה רבה!
      פרופסיה היא בהחלט אחד הדרכים המומלצות לטיפול בנשירת שיער.
      להבדיל מהשמועות, מחקרים מדעיים אומרים שברוב המקרים אין תופעות לוואי חריגות.

  3. הגב
    ג'ורג' בן אוריה 9 באוגוסט 2019 ב12:59

    היי פרופסור יגאל,
    דבר ראשון זה מדריך מצוין, ללא ספק הכי טוב שקראתי על הנושא של טיפול בנשירת שיער.
    דבר שני, עזרת לי להבין שכדאי לי לנסות גם דרכים טבעיות בהתמודדות שלי עם הנשירה.
    אני דיי מסכים עם דרך החשיבה של צריך למצוא גם את המקור האמיתי של הבעיה בזמן שמטפלים במה שמסביב. אני מודה לך מאוד.

    • היי, תודה על האתר המדהים. שאלה-
      לא הבנתי אם בדיקות דם לאלרגיות יכולות לתת לי את אותה תוצאה של הורדת פריטים מהתפריט, פשוט בדרך יותר מהירה?

      • הגב
        פרופסור יגאל בולדינג 25 ביוני 2020 ב17:28

        בדיקת אלרגיה יכולה להצביע על אילו רכיבים במזון יכולים לגרום לאלרגיה במקרה הספציפי שלך.

    • הגב
      פרופסור יגאל בולדינג 9 באוגוסט 2019 ב13:21

      היי ג'ורג',
      תודה רבה על המילים החמות!
      ובהחלט – אני תמיד בעד לטפל בשורש הבעיה כדי להגיע לפתרון ארוך טווח.

  4. היי
    תודה רבה על המדריך המלא בלי ספק הכי מפורט שראיתי עד עכשיו.
    ברשותך שאלה…
    אני סובל מנשירה מתמשכת כבר מספר שנים, עדיין יש שיער טפו טפו, אני בן 35.
    קראתי מה שכתבת לגבי שמן הנענע ושמן גרעיני דלעת.
    אפשר לקבל הסבר בבקשה איך השימוש בזה, איך מורחים, מתי, האם לערבב את זה עם חומר נוסף…
    תודה רבה שוב על הכל

    • הגב
      פרופסור יגאל בולדינג 4 בספטמבר 2019 ב12:16

      היי יוני,
      תודה רבה על הפידבק החיובי, אנחנו מאוד שמחים שאהבת את המדריך 🙂
      לשאלתך, יש לנו מדריך מקיף על שמן זרעי דלעת שאותו תוכל בלחיצה כאן.
      לגבי שמן הנענע, בקרוב נעלה מדריך גם עליו – ממליץ לך להירשם לעדכונים, כדי שתוכל לקבל התראה בכל פעם שעולה כתבה או מדריך חדש.
      בשמחה רבה,
      יגאל

      • תודה על התגובה!
        נכנסתי וקראתי על שמן הדלעת.
        אשמח אם תוכל להסביר האם לערבב את זה עם עוד חומר, ואיזה הכי טוב, ואם כן באיזה יחס…
        כמה זמן להשאיר על הקרקפת

        תודה רבה שוב !!

        • פרופסור יגאל בולדינג 14 בספטמבר 2019 ב20:03

          היי יוני,
          בשמחה!
          אין צורך לערבב את שמן הדלעת עם חומר נוסף (הכוונה היא לשמן דלעת רגיל, ולא שמן דלעת אתרי).
          אפשר להשאיר את השמן למשך של כ-30 דקות על הקרקפת ואז לשטוף.
          המשך יום נעים,
          יגאל

  5. היי ותודה על המידע הרב שחלקת בצורה מפורטת ופשוטה. יש לי שתי שאלות הראשונה לגבי שימוש ברולר, יש מספר דרגות מחטים מה המומלץ ביותר וכמה זמן צריך להשתמש בכל פעם?
    האם מומלץ להשתמש ברולר בשילוב עם שמן דלעת לפני / אחרי?
    האם אתה ממליץ על ליפוגיין שזה בעצם מינוקסידיל 5% בשילוב עם רולר? קראתי היכנשהו שיש חשיבות לתזמון הרולר והמרווח בזמני השימוש ומריחת מינוקסידיל אשמח אם תוכל להסביר האם זה בעייתי למרוח מינוקסידיל אחרי שימוש ברולר
    תודה !

    • הגב
      פרופסור יגאל בולדינג 26 בספטמבר 2019 ב09:59

      היי שימי,
      תודה על הפידבק החיובי!
      לגבי המחטים – בין 0.5 ל-1 מ"מ.
      במחטים של 1 מ"מ אפשר להשתמש פעם בשבועיים, במחטים של 0.5 מ"מ אפשר להשתמש 2-3 פעמים בשבוע.
      לגבי שילוב של דרמה רולר עם שמן דלעת – אין מחקר מדעי שבדק את הנושא לעומק, עם זאת אפשר לעשות את זה. כדאי לחכות 8 שעות אחרי השימוש בדרמה רולר לפני שמורחים את שמן זרעי הדלעת, כדי לצמצם את הסיכון לגירוי העור.
      לגבי ליפוגיין, אני לא יכול להמליץ או לא להמליץ על זה, עם זאת ממעבר חטוף על רשימת המרכיבים שהמוצר שלהם מכיל (אפשר לראות את רשימת הרכיבים באתר שלהם), לא נראה שיש שם משהו מסוכן או לא מוכר, לפי הידוע לי,מלבד "אזטינול" שזה משהו שעדיין לא שמעתי עליו.
      הבעייתיות במריחת מינוקסידיל ישר אחרי השימוש בדרמה רולר נובעת מכך שבגלל הניקובים הזעירים שהדרמה רולר יוצר, המינוקסידיל נכנס מהר יותר ובכמות גדולה יותר למחזור הדם, מה שיכול להוביל גם לתופעות לוואי חזקות יותר.
      לכן חלק מהמשתמשים שבוחרים לשלב בין 2 הטיפולים שמים מינוקסידיל 24 שעות אחרי השימוש בדרמה רולר, וחלק שמים אותו 30 דקות אחרי או ישר – משתנה מאדם לאדם.
      המשך יום נעים,
      יגאל

  6. הי כמה זמן אחרי שימוש בדרמהרולר אפשר לשים מינוקסי
    יש אתרים שרשום שאסור 24 שעות אחרי
    כמה פעמים בשבוע יש להעביר את בדרמהרולר 0.5 מ"מ עובי.

    • הי תודה על מאמר מעניין ומורחב,כיצד ניתן לטפל בהתקרחות אצל תינוקת בת שנתיים?

      • הגב
        פרופסור יגאל בולדינג 23 בדצמבר 2019 ב10:16

        היי מורן,
        בשמחה!
        הגוף של התינוק מתפתח ועובר המון שינויים בשנים הראשונות של חייו, וגם השיער שלו משתנה ללא היכר.
        למשל, בהרבה מקרים שיער מתולתל אצל תינוקות "מתיישר" והופך עם השנים לשיער ישר וחלק (בחודשים הראשונים של התפתחותם).
        גיל שנתיים זה כבר פחות תינוקת, ויותר נחשב ל: "פעוטה", ונשירת שיער בגיל הזה, יכולה לנבוע מהסיבות שציינתי למעלה, וגם מכמה סיבות אחרות שחלקן עוברות עם הזמן ללא כל התערבות חיצונית, ובחלקן אפשר לטפל (מחסור בברזל למשל).
        על כל פנים, למרות הסיבות הרבות והמגוונות לסיטואציה, אני ממליץ לא לשחק את: "משחק הניחושים" או להילחץ כשעוד לא יודעים מה באמת קורה, אלא ללכת לרופא מומחה שייתן לילדה את האבחון המתאים, ואם צריך גם ימליץ על טיפול ספציפי למצב שלה.
        בברכה,
        יגאל

    • הגב
      פרופסור יגאל בולדינג 26 בספטמבר 2019 ב09:51

      היי צחי,
      יש כמה דעות בנושא (לא מדעיות).
      האחת אומרת שאפשר לשים מינוקסידיל 24 שעות אחרי השימוש בדרמה רולר.
      השניה אומרת שאפשר לשים מינוקסידיל 30 דקות לפני או אחרי השימוש בדרמה רולר.
      לגבי כמות הפעמים שיש להעביר דרמה רולר בעובי של 0.5 מ"מ, בין 2 ל-3 פעמים בשבוע.
      המשך יום נעים,
      יגאל

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo