האם סויה יכולה לגרום לנשירת שיער או שהיא דווקא עוזרת לו לצמוח?

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

האם מוצרי סויה יכולים לגרום לנשירת שיער או דווקא לעזור לעצור אותה? הנושא הזה שנוי במחלוקת וטענות רבות הושמעו בעד ונגד שימוש בסויה לשיפור צמיחת השיער. גם המחקר המדעי לא הכריע באופן חד משמעי בשאלה הזאת והצטברו הרבה ראיות לכאן ולכאן.

במאמר הזה אנחנו ננסה לעשות סדר בבלאגן ולבחון באופן אובייקטיבי את הממצאים המדעיים בנוגע להשפעת מוצרי סויה על בריאות וצמיחת השיער.

אם אתם סובלים מבעיות שיער ומתלבטים האם כדאי לשלב סויה בתפריט התזונתי שלכם – המאמר הזה בדיוק בשבילכם. אני אנסה לפזר את הערפל סביב הנושא הזה ולעזור לכם לקבל החלטה מושכלת ומבוססת יותר שלא תתחרטו עליה בהמשך.

אין ספק שסויה היא אחד מהמזונות הבריאים והמזינים ביותר בעולם. מוצרי סויה עשירים במיוחד בחלבון. אף אחד לא מפקפק בערך התזונתי הגבוה של הסויה וביתרונות הבריאותיים החשובים שלה, אבל יש כמה סימני שאלה בנוגע לתועלת של מוצרי סויה לשיער.

מספר מחקרים מדעיים גילו שלסויה יכולה להיות גם השפעה הפוכה על הבריאות של השיער והיא יכולה להחמיר בעיות שיער מסוימות. אז בואו נברר פעם אחת ולתמיד האם מוצרי סויה יכולים לגרום לנשירת שיער.

מה זה סויה?

גרגירי סויה

סויה היא שם כולל לקבוצה גדולה של מוצרי מזון שונים העשויים מפולי סויה. השם המדעי של צמח הסויה הוא Glycine max והוא שייך למשפחת הקטניות. הסינים היו הראשונים לגדל את הצמח הזה כבר לפני אלפי שנים. במשך הזמן, פולי הסויה התפשטו בכל רחבי המזרח הרחוק ובשנים האחרונות הם כבשו גם את העולם המערבי.

למרות שסין גילתה לעולם את צמח הסויה, ארצות הברית היא יצרנית ויצואנית הסויה הגדולה בעולם. רוב גידולי הסויה משמשים להפקת שמן סויה ולהזנת בעלי חיים.

אני בטוח שיצא לכם להכיר כמה ממוצרי הסויה הידועים והנפוצים ביותר כמו חלב סויה, שמן סויה, טופו, נאטו, טמפה, ואדממה.

אילו סגולות רפואיות מוכחות יש לסויה?

בשנת 1999, מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) הכיר באופן רשמי ביכולת של הסויה להפחית את הסיכון להתפתחות מחלות כלי דם. בנוסף, צריכת סויה עשויה למנוע סרטן, סוכרת מסוג 2, אסתמה, ודלדול עצם.

האם הסויה טובה לשיער שלכם?

בחורה צעירה עם שיער שופע מתנופף ברוח

חיפוש מהיר בגוגל חושף כמה ראיות נקודתיות וחוות דעת אישיות של אנשים שטוענים שמוצרי סויה הם האחראיים הישירים להתקרחות שלהם.

קשה למצוא גיבוי מדעי ממשי לכל ההאשמות וההשמצות האלה ועומדים לרשותנו מעט מאוד מחקרים מוגבלים ונקודתיים שגילו קשר ממשי בין סויה להידלדלות שיער.

המחקרים שהוקדשו לנושא הזה לא מצאו ראיות חותכות וחד משמעיות להשפעה שלילית של מוצרי סויה על בריאות הקרקפת והשיער. רוב המחקר המדעי שהתבצע בתחום הגיע למסקנה ההפוכה ומצא שסויה יכולה דווקא לתרום ולהועיל לשיער שלכם.

בואו נעבור על כמה מהמחקרים החשובים והרציניים ביותר שחקרו את ההשפעה של צריכת סויה על בריאות זקיקי השיער.

סויה יכולה למנוע התקרחות גברית תורשתית

על פי אחד מהמחקרים שבדקו את הסוגייה הזאת, סויה יכולה להאט או למנוע את אחת מבעיות השיער הנפוצות ביותר- התקרחות גברית טיפוסית, הידועה גם בתור: "אלופציה אנדרוגנית".

הגורם האחראי להיווצרות הבעיה הוא הורמון בשם דיהידרוטסטוסטרון (DHT). מדובר בתוצר של הטסטוסטרון שמיוצר באופן טבעי בגוף. למרות שהמנגנון המדויק מאחורי השפעתו המזיקה על השיער עדיין לא ברור, החוקרים משערים שה-DHT משבש את מחזור הצמיחה של השיער.

ההורמון הזה מפעיל את תהליך המזעור שפוגע בזקיקי השיער. הזקיקים נחלשים ומתכווצים בקצב הולך וגובר עד שהם אינם מסוגלים להצמיח שערות בוגרות ומפותחות. התוצאה תהיה התקרחות.

בעת תהליך עיכול ופירוק מוצרי סויה בגוף, במעיים מיוצרת מולקולה הנקראת "אקוול" (Equol). על פי החוקרים, המולקולה הזאת מתפקדת כחומר אנטי-אנדרוגני והיא מסוגלת להגביל ולחסום את הפעילות של הורמון ה-DHT, מבלי לפגוע בתפקוד של הטסטוסטרון, שהוא הורמון חיוני שממלא תפקיד חשוב במגוון מערכות ותפקודים בגוף.

המשמעות היא שצמיחת השיער הבריאה והטבעית יכולה להימשך ללא כל הפרעה ובעיות השיער שהטרידו אתכם יישארו בעבר.

הממצאים של המחקר הזה תואמים לתוצאות של ניסויים נוספים שערכו חוקרים אמריקאים מהאוניברסיטה לרפואה וטרינרית בקולורדו. החוקרים הסיקו שמולקולת האקוול (שנוצרת בעת תהליך עיכול הסויה בגוף) יכולה למנוע התקרחות וגידולים סרטניים בערמונית.

הם גילו שהמולקולה הזאת קושרת את הורמוני ה-DHT ומונעת מהם לתקוף את הזקיקים.

פרופסור רוברט הונדה, ראש צוות החוקרים האחראי על הניסוי, סיכם את ממצאי המחקר: "היכולת להגביל בצורה ישירה את מעבר ה-DHT בגוף ולנטרל את ההשפעות ההרסניות שלו על זקיקי השיער מבלי לפגוע בפעילות הטסטוסטרון, מאפשרת למולקולות האקוול להפחית את תופעות הלוואי השליליות של ההורמונים הגבריים ובמקביל לא להשפיע על התפקידים החיוניים שהם ממלאים בגוף."

למרות הראיות המדעיות האלה ליכולת של הסויה להאט ולעצור התקרחות, צריך לקחת בחשבון שמדובר בממצאים ראשוניים ולא סופיים שצריך לקחת אותם בעירבון מוגבל. יש צורך במחקרים גדולים ומעמיקים יותר שיאשרו את יעילותם של מוצרי סויה בטיפול בהתקרחות גברית תורשתית.

סויה יכולה להפחית תסמינים של התקרחות אזורית (אלופציה אראטה)

מחקר אחר גילה שתמציות סויה יכולות להקל על התקרחות אזורית – בעיה בקרקפת הקשורה לדלקת בזקיקי השיער ומובילה לנשירה באזורים שונים של הקרקפת.

במסגרת הניסוי, החוקרים האכילו עכברי מעבדה בכמויות שונות של שמן סויה: 1%, 5%, ו-20% מסך התזונה היומיומית שלהם. הממצאים שהתקבלו בסוף המחקר חשפו שהעכברים פיתחו חסינות מסוימת בפני התקרחות אזורית (שהופיעה אצלם באופן מלאכותי באמצעות השתלת עור).

רמת העמידות הגבוהה ביותר נצפתה אצל העכברים ש-20% מהתפריט התזונתי שלהם היה שמן סויה. תוצאות הניסוי מצביעות שהתגובה לסויה תלויה באופן ניכר במינון.

בנוסף לכך, זריקה של איזופלבון גניסטאין (חומר מעכב ייצור חלבונים שנמצא בסויה) עזרה להפחית את נשירת השיער שנגרמה כתוצאה מהתקרחות אזורית. החוקרים הסיקו שסויה יכולה להשפיע באופן דומה גם על בני אדם ולסייע לפתח סוג של חסינות בפני התקרחות אזורית.

הוספת סויה לשמפו מגבירה את יעילותו

לאחרונה התברר שחומרי ניקוי יוצרי קצף המיוצרים מסויה (המונח המדעי הוא חומרים פעילי שטח) עושים עבודה מצוינת בתור רכיב בתוך שמפו תעשייתי (אני מעדיף להכין שמפו ביתי לטיפול בהתקרחות).

מחקר שהתפרסם בכתב העת הבינלאומי למדעי הקוסמטיקה בדק את הביצועים של חומר פעיל שטח פולימרי המבוסס על שמן סויה (SBPS) בתור חלק מפורמולת שמפו מסחרי. התוצאות חשפו ששמפו שמכיל חומר ממיס ומקציף המיוצר משמן סויה יחד עם חומר ניקוי נוסף (בניסוי השתמשו בלאוריל סולפט, הידוע יותר בשמו המקוצר SLS) עשה עבודה טובה יותר לעומת שמפו רגיל שהכיל אך ורק SLS בתור חומר מקציף.

בנוסף לכך, המחקר הראה ששימוש ב-SBPS מאפשר להפחית את ריכוז הלאוריל סולפט (SLS) במוצר מבלי לפגוע ביעילות וביכולת הניקוי שלו. אם זה לא מספיק, מקציפים (חומרים פעילי שטח) המופקים מסויה יכולים להוריד את מחירו הכולל של השמפו בזכות העלות הזולה שלהם.

אז בואו נסכם: לשילוב של חומר מקציף המבוסס על סויה יש שלושה יתרונות מרכזיים: הוא משפר את פעולת השמפו, מאפשר להפחית את כמות ה-SLS במוצר, וחוסך לכם כסף בזכות המחיר הזול שלו.

הוספת סויה לשמפו יכולה לסייע בשמירת הלחות בעור

מחקר נוסף קובע שאיזופלבון גניסטאין, רכיב המצוי בתמצית סויה, מסוגל להאיץ את הייצור של חומצה היאלורונית.

מדובר בסוג של פחמימה שנמצאת ברוב חלקי הגוף, כולל בשכבה החיצונית והאמצעית של העור (אפידרמיס ודרמיס). גם רקמות הקרקפת מכילות חומצה היאלורונית שאוגרת מים בעור ויוצרת נוזל סיכה דמוי ג’ל שמספקת לחות והזנה מוגברת לרקמות העמוקות של הקרקפת.

רמת לחות תקינה והזנה מלאה של שיער ועור הקרקפת יוצרות את הסביבה המושלמת לצמיחה בריאה של זקיקי השיער. קיימת השערה שהחומצה ההיאלורונית יוצרת מעטפת מגן סמיכה בעלת מרקם של ג’ל ששומרת על זקיקי השיער מההשפעה השלילית של ה-DHT. תכונה זו יכולה לעזור למנוע אלופציה אנדרוגנית (התקרחות טיפוסית).

כשמשלבים את כל הממצאים המדעיים האלה בנוגע לאיכויות וליתרונות של מוצרי סויה, נראה שהצטברו ראיות רבות המצביעות על היכולת הממשית של פולי סויה לעזור למנוע נשירת שיער.

בנוסף, סויה זולה יותר מרוב תרופות המרשם של טיפול בנשירת שיער. לכן, מוצרי סויה יכולים להיות אלטרנטיבה יעילה לתכשירים המקובלים להתמודדות עם שיער דק ודליל, בעיקר כשהעלות הנמוכה של הטיפול לא מגיעה על חשבון האיכות והיעילות שלו.

חשוב לזכור שסויה עשירה מאוד בחלבון ויכולה להשפיע לטובה על הבריאות הכללית שלכם. כשהגוף שלכם יקבל את כל הרכיבים התזונתיים שהוא זקוק להם, זקיק השיער יזכו לאספקה מלאה וחופשית של המזון שנדרש לתפקוד התקין והיעיל שלהם. זה יעזור להחזיר את צמיחת השיער שלכם למסלול הנכון.

מי צריך להימנע מסויה?

אישה שעושה תנועת עצור עם יד פתוחה

השימוש בסויה נחשב לבטוח עבור רוב האנשים, אבל כמה מחקרים הצביעו על מצבים מסוימים שבהם מומלץ להימנע מצריכת סויה. תימנעו מאכילת מזונות המכילים סויה במקרים הבאים:

  • נשים שחלו בסרטן השד: סויה מכילה תרכובות צמחיות שנקראות איזופלבונים. ההשפעה של הרכיב הזה על נשים שהתמודדו בהצלחה עם סרטן השד שנויה במחלוקת. המחקר המדעי בנושא העלה ממצאים סותרים ומנוגדים. חלק מהמחקרים הראו שאיזופלבונים מעלים את הסיכון להישנות המחלה ויכולים להאיץ התפתחות תאים סרטניים. למרות שיש גם ממצאים מדעיים הפוכים, חלק מהרופאים ממליצים למטופלות שסבלו מסרטן השד בעבר להימע מצריכת סויה ומוצרי סויה שונים.
  • אנשים האלרגיים לסויה: אלרגיה לפולי סויה היא אחת מהאלרגיות הנפוצות ביותר, במיוחד בקרב פעוטות וילדים צעירים. חוק הגנת הצרכן האמריקאי (FALCPA) דורש לציין באופן בולט רכיבים אלרגניים שכיחים על תווית המוצר. חקיקה דומה קיימת גם בישראל, ולכן כל מוצר שמכיל סויה חייב לכלול אזהרה מפורשת על הימצאות האלרגן הנפוץ. אם אתם סובלים מרגישות לסויה תקפידו לא לצרוך מוצרי מזון שמכילים סויה.

סויה וצמיחת שיער: סיכום ומסקנות

ילדה קטנה עם כובע בשדה של פרחים עושה קריצה עם העין

אז מהי השורה התחתונה? האם צריכת סויה מועילה וטובה לצמיחת השיער או שהיא דווקא יכולה להזיק? תלוי את מי שואלים.

למרות שהמחקר המדעי עדיין לא הכריע באופן מוחלט וסופי בסוגייה הזאת, רוב המחקרים שבדקו את הנושא הגיעו למסקנה שפולי סויה משפיעים באופן חיובי על בריאות השיער. הצטברו כמה ראיות התומכות ביכולת של הסויה לעזור למנוע התקרחות ולשפר את צמיחת השיער.

חשוב להתייעץ עם רופא לפני שאתם מחליטים לשלב סויה בתפריט היומיומי שלכם. למרות הממצאים המעודדים, עדיין מוקדם להכריז על סויה כפתרון מלא לנשירת שיער. חשוב שתשמרו על ציפיות מציאותיות ואל תחשבו שצריכת סויה תפתור את כל בעיות השיער שלכם.

צריכת מוצרי סויה לא מבטיחה הגנה מוחלטת מהידלדלות שיער, אבל היא עשויה לשפר את בריאות הקרקפת שלכם, ולמעט מקרים של רגישות לסויה או התמודדות עם סרטן, אין שום סיבה שלא תשלבו סויה בתפריט התזונתי שלכם, במיוחד אם לוקחים בחשבון את הערך התזונתי הגבוה שלה.

אבל, אם אתם מחפשים פתרון יעיל ואמין יותר לנשירת שיער עם תוצאות מובטחות, עדיף שתשקלו לנסות מכלול רחב של טיפולים רפואיים מוכחים שמתאימים לצרכים ולדרישות שלכם, כמו למשל השתלת שיער.

יגאל בולדינג
יגאל בולדינג

יגאל הוא דמות פיקטיבית של פרופסור מפורסם בתחום נשירת והשתלות השיער. מוחו הוא מעיין ידע לא נגמר של כל מה שקשור לנשירת שיער גברית, וגם קצת נשית. פרופסור בולדינג תמיד ישמח לענות על שאלות, לתת מענה לקוראי האתר ולפרסם מחקרים, מאמרים, טיפים וגם את הגיגיו האישיים.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo