WAY-316606: הסוף לנשירת שיער? תמונת מצב עדכנית לשנת 2024

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

במאמר הזה נכיר את הפיתוח המהפכני (התורן) שמבטיח לספק מענה יעיל לבעיית נשירת השיער של מיליוני אנשים בכל רחבי העולם: WAY-316606.

כן, זה נכון שכבר התרגלנו לשמוע הצהרות בומבסטיות על פריצות דרך בטיפולים בנשירת השיער, שמתיימרות לשים סוף לבעיה. לכן, במקום לזרוק מילים באוויר, נסתמך אך ורק על מידע אמין ובדוק ממקורות מדעיים.

במאי 2018, חוקרים בריטיים עלו לכותרות בזכות גילוי מלהיב ומרגש: תרופה שמיועדת במקור לבריחת סידן ומשמשת כטיפול נפוץ באוסטאופורוזיס (הידלדלות העצם) יכולה להפוך לתקווה הגדולה ביותר של המקריחים.

אז, רוצים לדעת מהם בדיוק הממצאים והמסקנות של המחקר החדשני? מה זה בדיוק WAY-316606? ואיך הוא עשוי להועיל לאנשים הסובלים משיער דליל ונסוג?

במאמר הזה, אני הולך לענות על כל השאלות המסקרנות האלה ולספק לכם מבט מעמיק על הפיתוח החדשני והיתרונות הפוטנציאליים שלו לצמיחת השיער. נבדוק כיצד מתקדם המחקר המדעי הנושא, וניגע בנושאים הבאים:

  • נערוך השוואה עם ציקלוספורין A (או בקיצור: CsA), תרופה בעלת יעילות דומה של הצמחת שיער, רק שבמקרה שלה יש תופעות לוואי חמורות וקשות.
  • האם התגלו תופעות לוואי במחקרים של WAY-316606, ועד כמה צריך לקחת אותם בחשבון לפני שמשתמשים בתכשיר?
  • באיזה שלב בתהליך של אישור התרופה על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) נמצא כרגע הטיפול החדשני, ומתי צפויה להיות הופעת הבכורה שלו על המדפים של בתי המרקחת?
  • האם כדאי לבדוק פתרונות חלופיים לנשירת שיער?

על הדרך, אספר לכם על מספר שיטות מוכחות ומומלצות לטיפול בהתקרחות, שיעזרו לכם לשקם את שיערכם ואולי אפילו להחזיר לחיים את השערות שאיבדתם ולהצמיח אותן מחדש!

מה זה WAY-316606?

תמונות אילוסטרציה של WAY 316606

התרופה הזאת פותחה לטיפול באוסטאופורוזיס – בעיה רפואית שמחלישה את העצמות ומעלה את הסיכון לשבר (2). היא מעכבת את פעילותו של החלבון SFRP1 ומונעת את ייצורו ופעילותו בגוף (3).

איך WAY-316606 עובד?

החלבון SFRP1 מתפקד כמודולטור (בעברית: "מאפנן" – חלקיק המעביר מסרים ואותות בגוף) במסלול האיתות התאי Wnt שדיברנו עליו קודם (4).

המנגנון הזה אחראי על וויסות ובקרת תעתוק הגנים – תהליך שמתרגם את הקוד הגנטי לחלבונים פעילים. בשפה פשוטה יותר, הוא קובע כיצד המאפיינים התורשתיים יתבטאו בגופכם ומפרש את הפקודות לסיווג וחלוקת התאים החדשים שנוצרים בגוף (5).

באופן מעניין למדי, נמצא קשר בין מערכת האיתות Wnt להתפתחות אוסטאופורוזיס (הידלדלות העצם) (6). הבעיה נוצרת כאשר מערכת האיתות מעודדת ייצור מוגבר של תאים שמפרקים את העצם ויוצרים בתוכה "מפרצי ספיגה".

תאים אלה ברקמת העצם נקראים "אוסטאוקלסטים" והם חיוניים לזרימת הדם בעצם. כשהכמות שלהם גדלה באופן חריג, זה נעשה על חשבון תאי בניית העצם (אוסטאובלסטים). כשנוצר מחסור חמור בתאים החשובים האלה, צפיפות העצם יורדת והיא מתחילה להתפורר ולהיסדק.

WAY-316606 פועל על מנגנון האיתות התאי Wnt ומסייע לתקן את המצב. כשמתקנים את התקלה, המצב חוזר לאיזון, מה זה מוביל לצמצום התנוונות העצם ומאפשר לה לצמוח בצורה בריאה.

בנקודה הזאת אתם בטח תוהים איך כל הסיפור הנחמד הזה קשור להתקרחות ונשירת שיער?

אנחנו נדבר על זה במפורט בהמשך הדרך, אבל כבר עכשיו כדאי שתדעו שמסלולי האיתות התאי Wnt משחקים תפקיד גם בנשירת שיער.

בזמן התפתחות זקיקי השיער והשערות שבתוכן, מתחיל תהליך חשוב שנקרא התמיינות התאים. התמיינות התאים מתרחשת בדרמל פפילה – מנגנון ההזנה הנמצא בבסיס הזקיקים. במהלך התהליך, חלבונים מופקים ומועברים לחלקים שונים של הזקיק כדי לבנות את השערות החדשות. אבל, "ביטוי יתר" של חלבונים מסוימים, במיוחד של SFRP1, יכול לפגוע במחזור הצמיחה התקין והטבעי של השערה ולהזיק למבנה ולמרקם של השערות החדשות שמפלסות את דרכן אל מעל לקרקפת שלכם.

אם מאפשרים לבלאגן האדיר הזה להימשך ללא הפרעה, זה יכול להוביל למזעור הזקיקים: הצטמקות והיחלשות של השערות שמפריעה לצמיחתן הטבעית ומאיצה את נשירתן בטרם עת.

רגע, אבל איך מערכת האיתות Wnt נכנסת לתמונה? היא מעורבת בכל ההתרחשות, ותפקוד בעייתי שלה שכיח מאוד אצל אנשים הסובלים מנשירת שיער (7).

WAY-316606 משתלט על העניינים ומתקן את הסטיות בפעילות של מסלולי האיתות החשובים האלה. התוצאה היא האטת "ביטוי היתר" של החלבון וחזרה לצמיחת שיער חזקה וטובה.

האם WAY-316606 בטוח יותר מציקלוספורין A?

ניגע בזה גם בהמשך, אבל ציקלוספורין A היא תרופה לדיכוי מערכת החיסון המשמשת לטיפול בפסוריאזיס (דלקת כרונית של העור), דלקת מפרקים שגרונית, ואפילו למניעת דחיית איברים מושתלים על ידי הגוף (8). מחקרים קליניים של התרופה גילוי תופעה לוואי מפתיעה שלה: צמיחת שיער מוגברת.

אז למה לא מוכרים אותה בתור תרופה לנשירת שיער והתקרחות?

ציקלוספורין A אינו משווק בתור טיפול לנשירת שיער כי יש לו תופעות לוואי רציניות וקשות, כולל בחילות, הקאות, פרכוסים, וכאבי שרירים ומפרקים.

לעומת זאת, WAY-316606, עושה את אותה העבודה מבלי לגרום לתופעות לוואי חמורות (אם בכלל).

מה יש למדע להגיד על WAY-316606?

תמונה של יד עם כפפה מחזיקה נוזל כחול במעבדה

מספר מחקרים קליניים שונים הוכיחו את ההשפעה החיובית של מדכא מערכת החיסון ציקלוספורין A על צמיחת השיער, אבל, החוקרים לא הצליחו להבין את הסיבה המדויקת לכך. בשנת 2018 התרחשה התקדמות משמעותית, כשהתפרסם מחקר טרי בנושא בכתב העת המדעי: "פלוס ביולוגי" (9).

הניסוי התבצע בכמה שלבים שונים, וחשף 3 תובנות חשובות:

  1. המדענים הבינו שמעבר לדיכוי מערכת החיסון, ה-CsA משפיע על מנגנון האיתות Wnt.
  2. זיהוי החלבון SFRP1 כמווסת פעילותו של בטא-קטנין (β-catenin) באיברי הגוף האנושי.
  3. והכי חשוב לדיוננו: מציאת ראיות מדעיות שמבססות את הפוטנציאל הגבוה של WAY-316606 להפוך לטיפול יעיל בנשירת שיער.

בואו ננסה להבין איך החוקרים הגיעו לכל אחת מהמסקנות האלה.

שיטת המחקר והתוצאות שלה

השלב הראשון בניסוי נועד לקבוע כיצד CsA משפיע על צמיחת השיער. כדי לענות על השאלה הזאת, זקיקי שיער אנושיים טופלו בעזרת ציקלוספורין A בתנאי מעבדה ובסביבה מלאכותית (לא על יצורים חיים). השינויים בתעתוק הקוד התורשתי נמדדו בעזרת צ’יפ גנטי.

הממצאים הראו שהחלבון SFRP1 שמגביל את פעילות מערכת האיתות Wnt רשם את הירידה הגדולה ביותר בכמותו לאחר הטיפול:

תוצאות הניסוי על SFRP1

הצניחה ברמת החלבון נרשמה בדרמל פפילה (מנגנון ההזנה בשורש זקיק השיער), איפה ש-SFRP1 מיוצר.

כדי לאשר את התוצאות הראשוניות, זקיקי השיער טופלו בעזרת CsA והתבצעה השוואה עם קבוצת ביקורת.

הממצאים הראו שהטיפול בציקלוספורין A הביא לעלייה גדולה יותר במספר השערות בשלב הצמיחה הפעילה (אנגן) לעומת קבוצת הביקורת, כשהמדידה נערכה לאחר ארבעה ולאחר שישה ימים.

אבל, מה זה אומר מבחינת צמיחת השיער?

הנוכחות של חלבון SFRP1 גורמת לכניסה מוקדמת מדי לשלב המעבר (קטגן) ומשבשת את קצב הצמיחה התקין של זקיקי השיער. כאשר השפעתו של חלבון זה נחסמת, זקיקי השיער ממשיכים לצמוח כרגיל (שלב האנגן) והשערות מממשות את מלוא פוטנציאל הגדילה שלהן.

לאחר מכן, החוקרים החליטו לחקור את הסוגיה הבאה:

"האם פעילות מולקולת הליגנד (מתקשרת לקולטן ומפעילה את מערכת האיתות) במנגנון ה-Wnt, מסדירה את תפקוד חלבון הבטא-קטנין בפקעת שבבסיס זקיקי השיער האנושיים?"

התברר שמסלול העברת האותות Wnt/β-catenin בעל תפקיד מפתח בחלוקת התאים (10). לבסוף, החוקרים רצו לדעת האם גירוי של מנגנון זה בצורה מלאכותית יכול להאיץ את צמיחת השיער.

והתשובה שהתקבלה?

אכן כן!

זקיקי שיער אנושיים טופלו על ידי WAY-316606 במשך 6 ימים. במהלך הניסוי, נמדד קצב ייצור תעלת הזקיק ושורש השערה.

WAY-316606 שיפר במידה משמעותית את תהליך יצירת בסיס הזקיק, כבר אחרי יומיים מרגע תחילת הטיפול. כלומר, קצב בניית השערות החדשות גדל באופן משמעותי:

תוצאות של טיפול בנשירת שיער עם WAY-316606 אחרי 6 ימים

וזה רק הולך ומשתפר: WAY-316606 השיג תוצאות מרשימות יותר מה-CsA!

המפתח לניצחון במאבק נגד התקרחות הוא להגדיל את כמות השערות שצומחות באופן פעיל (בשלב האנגן), וזה בדיוק מה שעושה WAY-316606.

מהי המשמעות של זה?

אני בטוח שאתם מנסים לעכל את כל המידע שקיבלתם ושרצות לכם בראש המון שאלות ותהיות בנושא. אבל ייתכן שהחשובה ביותר מכולן היא:

"מה זה באמת אומר עבור אנשים מקריחים שמתחילים לאבד את שיערם?"

התשובה הקצרה היא שהפיתוח הזה יכול להתברר כחלופה מבטיחה לשני הפתרונות הפופולריים והמקובלים שזמינים כיום בשוק: פרופסיה ומינוקסידיל. במקום לפעול על הורמון ה-DHT שכל פגיעה בו יכולה להיות בעייתית לגברים שבינינו, WAY-316606 פשוט מסדיר את מסלולי האיתות שיכולים לתרום לנשירת שיער מוגברת.

האם יש תופעות לוואי?

אישה שסובלת מתופעות לוואי מחזיקה את הראש עם היד

כבר דיברנו על כך שלמדכא מערכת החיסון ציקלוספורין A יש תופעות לוואי קשות ומדאיגות. זה יכול לנוע מבעיות קלות במערכת העיכול, ולהגיע עד לקריסה של הכליות (11).

השאלה המרכזית שבוודאי עוברת לכם בראש היא: האם WAY-316606 מסוכן באותה המידה? ובכן, לפי מה שידוע כרגע, נראה שהתשובה היא שלילית.

הסיבה להבדל כנראה נעוצה בכך שה-CsA משפיע על כמה מסלולי איתות תאי במקביל, וזאת היא הסיבה המשוערת לרעילות הגבוהה שלו (12).

כשבוחנים את WAY-316606, התמונה שונה לחלוטין: הוא לא משפיע על כל מסלולי האיתות ללא הבחנה, אלא מתמקד בחלקים ספציפיים בצורה סלקטיבית. למעשה, 2 מיקרומטר של הרכיב הצליחו להוריד את רמת הפעילות של החלבון SFRP1 ב-40%, אבל קרובי המשפחה (SFRP2 ו- SFRP5) שלו הושפעו רק באופן זניח – הפחתה של 5% ו-2% בהתאמה (13).

מה זה אומר בתכל'ס? זה אומר שהתכשיר מדכא רק את החלבון הספציפי (SFRP1) שגורם למעבר מוקדם מדי לשלב הביניים (קטגן) במחזור צמיחת השערה, ולא מתערב בתפקוד שאר הגנים ואינה משבשת את השפעתם.

קשר אפשרי למחלת הסרטן?

בעוד שיש לבחון ולחקור לעומק את ההשפעות השליליות ארוכות הטווח של WAY-316606, יש סיכון אחד פוטנציאלי שחייבים לקחת בחשוב: סרטן.

זה קשור לתפקיד ספציפי של מסלולי האיתות Wnt (בקרה על יצירת תאים חריגים), שיש לו חלק בהתפתחות מחלת הסרטן (14).

לפי סקירה בנושא שפורסמה בשנת 2017, הקשר בין מנגנון האיתות Wnt להיווצרות תאים סרטניים תואר בעיקר בהקשר של סרטן המעי הגס. אולם, הוא נצפה גם בסוגים אחרים של סרטן.

אבל איך בדיוק ההתערבות במערכת האיתות תורמת להופעת סרטן? כנראה שזה מתרחש בשלושה מישורים: שימור תאי גזע סרטניים, הופעת גרורות, וויסות מערכת החיסון. במילים אחרות, כשמתרחש דיכוי מלאכותי של מסלולי האיתות, זה יכול להוביל לתגובת שרשרת הרסנית שתסתיים בהתפתחות של סרטן.

זה לא אומר ש-WAY בהכרח יגרום לכדור השלג הזה להתגלגל ולגרום לסרטן, במיוחד בגלל שההבדלים המדויקים בין סוגי מסלולי האיתות השונים עדיין לא ידועים במלואם. מחקרים מדעיים נוספים שיחקרו לעומק סוגייה זאת בעתיד עשויים לשפוך אור על הנושא ולפזר את הערפל שיש מסביבו.

אז מה הלאה?

למרבה הצער, WAY-316606 עדיין אינו זמין לשימוש, ולא סביר שהסטטוס שלו הולך להשתנות בשנים הקרובות. המסע של תרופה חדשה מרגע הגילוי שלה במעבדה ועד לקבלת אישור לשימוש על בני אדם הוא ארוך, איטי ומורכב. היא חייבת לעבור סדרה של מחקרים קליניים קפדניים שעומדים בסטנדרטים המחמירים והקשוחים ביותר, שיכולים לקחת כמה שנים טובות.

המסלול האיטי והמייגע עד לשיווק בבתי המרקחת יכול להשתנות מתרופה לתרופה, אבל פיתוח רוב התרופות מורכב מהשלבים הבאים (15):

שלב ראשון: גילוי ופיתוח

נקודת ההתחלה בדרך המפותלת היא גילוי (מכוון או מקרי) של תכשיר רפואי חדש. במקרה שלנו, פריצת הדרך הזאת התרחשה במסגרת המחקר ממאי 2018 שהצגנו בפירוט קודם לכן. באופן טבעי, זהו הצעד הראשון בפיתוח כל תרופה.

בשלב הזה, החוקרים יכולים לגלות את הטיפול התרופתי החדש במספר דרכים. לפניכם רשימה של כמה מהן:

  • בתור תופעת לוואי מפתיעה ופתאומית של תרופה מאושרת אחרת שנמצאת היום בשוק.
  • חלק מפיתוחים טכנולוגים.
  • חלק מתגלית חדשה בקשר לסיבות מאחורי היווצרות והתפתחות מחלה מסוימת.

לאחר שהמדענים עלו על משהו חשוב ושימושי, הם צריכים לבחון היטב את אופן התפקוד וההשפעה של הרכיב החדש. החוקרים מנסים לענות על השאלות הבאות:

  • איך הוא נספג ומפונה מהגוף?
  • כיצד הוא מגיע לאזור או איבר המטרה?
  • איך הוא פועל בגוף?
  • היתרונות ותופעות הלוואי האפשריות?
  • איך התכשיר מגיב עם תרופות או טיפולים אחרים?
  • מה היא מידת היעילות של הפיתוח החדש לעומת הפתרונות הנוכחיים שיש בשוק?

כמה היבטים של השלב הזה יכולים להתמזג עם השלב השני, שכן יש לבצע הרבה מחקרים לפני שמנסים את התרופה על בני אדם.

שלב שני: מחקר פרה-קליני

בנקודה זאת, החוקרים בודקים את התרופה במעבדה. זה מתבצע בשתי דרכים:

  • מחקר חוץ גופי: המרכיב נבדק בכלי פלסטיק או זכוכית, כמו מבחנה או צלחת פטרי.
  • מחקר על יצורים חיים: התרופה נבדקת על אורגניזמים חיים, כלומר, בעלי חיים. לפני שבוחנים את הטיפול החדש על בני אדם, חייבים לבדוק אותו על חיות מעבדה כמו עכברים או עכברושים.

הניסויים בשלב הזה הם בקנה מידה והיקף קטן וצנוע יותר, אבל הממצאים שנאספים מכוונים את החוקרים לתכנון המחקרים שיבוצעו בהמשך. לדוגמה, מהו המינון היעיל ביותר של הטיפול? מהי מידת הרעילות שלו? באיזו צורה התרופה נקלטת בגוף בצורה הטובה ביותר? וכו’.

שלב שלישי: מחקר קליני

ברגע שהחוקרים מאשרים שהתרופה בטוחה לניסוי על בני אדם, אפשר להתחיל במחקרים הקליניים. ניסוי קליני מכיל ארבעה שלבים עיקריים:

  • שלב ראשון: הוא נמשך כמה חודשים, ובדרך כלל כולל פחות ממאה משתתפים. היעד המרכזי הוא לקבוע את בטיחות התרופה והמינון המומלץ, ואז לבחון לעומק מסקנות ראשוניות אלה בניסויים עתידיים.
  • שלב שני: אורך בין כמה חודשים לשנתיים. מטרת השלב הזה היא לקבוע את מידת היעילות של התכשיר ולבדוק את קיומן של תופעות לוואי אפשריות. קרוב לוודאי שהנסיינים יהיו כמה מאות מטופלים שסובלים מהבעיה הרפואית שהתרופה אמורה לטפל בה.
  • שלב שלישי: היקף משתתפי המחקר מגיע ל-300 עד 3,000 משתתפים עם המחלה הספציפית שהתכשיר מיועד לתת לה מענה, והוא נמשך בין שנה אחת לארבע שנים. המטרה היא לנטר בצורה רחבה ומדויקת יותר תופעות לוואי שעלולות להופיע בטווח הארוך, ולעקוב אחר אופן ההשפעה של התרופה לאורך זמן.
  • שלב רביעי: זהו השלב הסופי והארוך ביותר. כמה אלפי משתתפים לוקחים חלק בניסוי. למחקר הרציני והחשוב ביותר יש יעד מכריע: להוכיח את ההשפעה החיובית של התרופה ואת בטיחותה. אם עוברים בהצלחה את השלב הזה, יש סיכוי גבוה שהתכשיר יקבל אישור ממנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA).

התעייפתי רק מלתאר ולפרט את כל התהליך האין סופי הזה, אבל האם לאחר כל זה, אפשר סופסוף להפיץ ולשווק את התרופה? לא בדיוק!

שלב רביעי: בדיקה של מנהל המזון והתרופות

זה בדיוק מה שיכול לעשות את כל ההבדל בין אישור סופי של התרופה לכישלון צורב בדקה התשעים. בעת בקשת אישור התכשיר החדש שנשלחת למנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), יש לספק לרשויות את כל המידע והממצאים שנאספו לאורך המחקרים השונים. ה-FDA יבחן מקרוב ובאופן מדוקדק את הפרטים הבאים:

  • התווית של המוצר,
  • עדכוני בטיחות,
  • מידע בנוגע להתמכרות ושימוש יתר בתרופה,
  • פרטי המטופלים וקהל היעד של התרופה,
  • הוראות שימוש.

מנהל המזון והתרופות האמריקאי יעבור באופן יסודי על כל פרטי הניסויים שהתרופה עברה ויאשר את תקינותם ואמינותם. החוקרים צריכים לשתף פעולה באופן מלא עם צוות האישור של ה-FDA: לענות על כל הטיעונים והשאלות שלהם ולשלוח מידע משלים במידת הצורך.

לאחר שהתרופה עברה את כל תהליך האישור הנדרש, הרגע הגדול הגיע ובשעה טובה היא תתחיל להימכר בבתי המרקחת!

שלב חמישי: מעקב וניטור בטיחות התרופה לאחר השיווק לציבור הרחב

התרופה מתחילה לפלס את דרכה בשוק, בין אם היא תדרוש מרשם מהרופא או תהיה זמינה לשימוש ללא מרשם.

כל עוד התרופה זמינה למכירה, מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) ימשיך לנטר ולבדוק תלונות וחוות דעת של צרכנים בנוגע לשימוש בתכשיר. אם הם זיהו בעיה מסוימת שחוזרת על עצמה, ייתכן שהחברה שמייצרת את התרופה תידרש להוסיף אזהרה מפורשת או התוויית נגד, לשנות את אופן השימוש, או אפילו להסיר אותה מהמדפים ולהפסיק על מכירתה.

באיזה שלב בתהליך הזה נמצא WAY-316606?

בעוד שהתרופה אושרה על ידי ה-FDA לטיפול באוסטאופורוזיס (הידלדלות העצם), היא תצטרך לעבור מחדש את כל סדרת המחקרים והניסויים כדי לקבוע את מידת יעילותה ובטיחותה בהתמודדת עם נשירת שיער.

אתם כבר מכירים את חוקי המשחק, והתכשיר נמצא רק בתחילת הדרך: שלב הגילוי והפיתוח הראשוני.

יעברו עוד שנים רבות עד שהתכשיר יאושר בתור פתרון להצמחת שיער, וזה כמובן בהנחה שהוא בכלל ישרוד את כל השלבים השונים ויעבור אותם בהצלחה.

אז מהי המשמעות של זה לאנשים הסובלים מנשירת שיער?

לצערנו הרב, אתם יכולים להפסיק לעצור את נשימתכם ולספור לאחור עד לרגע המרגש שבו תוכלו לנסות את הפתרון החדש. אם תמתינו להשקת התרופה, קרוב לוודאי שעד אז (אם זה בכלל יקרה), תאחרו את הרכבת והצלת השיער שלכם תהפוך למשימה בלתי אפשרית. במקום ללכת עם הראש בקיר ולחכות לנס, תקחו את עצמכם בידיים ותבדקו כמה דרכי טיפול בנשירת שיער שכבר קיימות היום.

גישה אלטרנטיבית לטיפול בנשירת שיער

עלי ומכתש שבתוכו יש צמח בעל עלים סגולים

במקום לחכות שנים על גבי שנים לטיפול אפשרי שבינתיים קיים רק על הנייר ונמצא בתהליכי בדיקה ראשוניים, למה לא להתמקד בהווה ולטפל באובדן השיער עוד כשהוא נמצא בתחילתו ולא גדל למימדים רחבים וקשים יותר לטיפול? אם תדעו כיצד לפעול ותקפידו על הצעדים הנכונים, תוכלו לא רק לבלום את ההתקרחות שלכם, אלא אולי גם לשחזר את רעמת השיער שהייתה לכם פעם.

אז מהו הסוד?

תנסו כמה שיטות טבעיות שעבדו במקרה שלי: ניסיתי אותן על עצמי וקיבלתי מהן תוצאות טובות, ככה שאני יודע על מה אני מדבר!

עיסוי של הקרקפת

עיסוי קרקרפת לטיפול בנשירת שיער

כמו שכבר אמרתי, כדי לשמור על קרקפת בריאה, חשוב לשמור על זרימת דם חופשית ומספקת לאזור, זה יפחית את הסיכויים למזעור השיער.

הדרך הטובה ביותר לשפר את זרימת הדם לקרקפת היא באמצעות מסאז' (16). העובדה הזאת זכתה לתמיכה מדעית רחבה והוכחה במגוון רחב של מחקרים שהוקדשו לנושא (17). המסאז' שאני ממליץ עליו באופן אישי? מדובר בעיסוי פשוט של הקרקפת ותרגילים לגירוי זרימת הדם באזור.

איך עושים עיסוי לקרקפת?

אפשר לעשות את זה לגמרי בעצמכם, בעזרת הידיים והאצבעות, או אביזר עיסוי מיוחד.

פשוט תעקבו אחרי השלבים הבאים:

  1. תצמידו את האגודלים והאצבע האמצעית והמורה של שתי הידיים לשני צדי הראש (מעל האוזניים). תפעילו לחץ קל, ותתחילו להניע אותן בתנועות מעגליות.
  2. תמשיכו בתנועות מעגליות (ותשנו מדי פעם את הלחץ המופעל), תזיזו את הידיים באיטיות כלפי מעלה לכתר (קודקוד) הראש. תוכלו לחזור לאזורים הקודמים שכיסיתם בכל רגע, ולחזור על עקבותיכם לאזור הכתר.
  3. תמשיכו לעסות את כתר הראש והאזורים מסביב. לאט, לאט, תתקדמו לקדמת הקרקפת.
  4. הידיים שלכם צריכות להיפגש באמצע קו השיער. תתחילו להתקדם לעבר אזור הרקות. תמשיכו לעסות את העור בתנועות מעגליות.
  5. לבסוף, תחזרו לצדי הקרקפת ולחלקה התחתון. תתמקדו באזור במשך 2 דקות, והטיפול הגיע לסיומו!

כל העיסוי לא צריך לקחת יותר מעשר דקות עד רבע שעה. תקדישו את פרק הזמן הזה לעצמכם מדי יום וזה ישתלם לכם בגדול.

איך עושים תרגילים לקרקפת?

באופן אישי, אני מעדיף עיסוי של הקרקפת, בזכות האפקט המרפה והמרגיע שעוזר להירגע ולהפיג לחצים. אבל, דרך אחרת להגביר את זרימת הדם היא לאמץ את שרירי הפנים כדי להפעיל אזורים נשכחים שבדרך כלל ממעטים להשתמש בהם.

ישנם שלושה צעדים בסיסיים לתרגול שרירי הפנים והמרצת הדם לקרקפת:

  1. הרימו את הגבות גבוה ככל האפשר, והחזיקו אותן במצב זה למשך 1-2 דקות. תחזרו לתנוחה רגילה ורפויה.
  2. תקמטו את הגבות עמוק ככל האפשר, ותישארו במצב הזה במשך דקה או שתיים. תחזרו לתנוחת המוצא.
  3. הרימו את הגבות גבוה ככל האפשר, והחזיקו אותן במצב זה למשך 1-2 דקות. תקמטו את הגבות עמוק ככל האפשר, ותישארו במצב הזה במשך דקה או שתיים. לאחר מכן, תחזרו למצב רפוי.

תוכלו גם להשתמש בקצות האצבעות כדי למתוח את השרירים והעור.

איך עושים את זה?

תמקמו את האגודל והאצבע האמצעית והמורה בתצורה משולשת על הקרקפת. תמתחו את העור על ידי הרחקת האצבעות אחת מהשנייה, ותכווצו אותו באמצעות קירוב האצבעות. אתם יכולים לבצע את זה בכל רחבי הקרקפת, אבל תעניקו תשומת לב מיוחדת לאזורים מגורים ומתוחים.

מזותרפיה (דיקור העור)

דרמה רולר בגדלים שונים

אם אתם מעוניינים לשפר ולהמריץ את זרימת הדם לקרקפת, אז מזותרפיה יכולה להיות בדיוק מה שאתם מחפשים!

שיטה זאת מבוססת על פציעה מבוקרת של העור באמצעות מחטים זעירות שחודרות לעור מבלי להכאיב. למרות שהפצעים בקושי נראים ומורגשים, הם עדיין מפעילים את מנגנון הריפוי וההתחדשות של הגוף. במסגרת התהליך, מתגבר ייצור הקולגן ובניית התאים החדשים בגוף מעלה הילוך, מה שבסופו של דבר גורם להיווצרות של זקיקי שיער בריאים יותר.

אבל עד כמה השיטה הזאת באמת יעילה?

בואו נראה מה יש למדע להגיד בנושא. התוצאות האלה של ניסוי משנת 2013 שבדק את הסוגייה מדברות בעד עצמן (18):

תוצאות המחקר של דרמה רולר מול מינוקסידיל

הקבוצה שטופלה אך ורק באמצעות מינוקסידיל רשמה תוצאות גרועות יותר מאשר הקבוצה שנהנתה מטיפול משולב של מינוקסידיל עם מזותרפיה. המסקנה פה פשוטה: אם תוסיפו טיפול מזותרפיה לשגרת טיפוח השיער שלכם, סביר להניח שאתם תגיעו לתוצאות יותר טובות!

איך משתמשים בדרמה רולר?

יש כמה סוגים שונים של מכשירים למזותרפיה, אבל אני אוהב להשתמש בדרמה רולר בגלל שהוא פשוט, נגיש וזול.

השימוש בו פשוט מאוד:

  1. מוודאים שהשיער שלנו יבש.
  2. מניחים את הדרמה רולר על הקצה של האזור שעליו אנחנו הולכים לעבוד.
  3. מגלגלים באיטיות את הדרמה רולר עד לקצה השני של האזור שעליו אנחנו עובדים.
  4. מבצעים את התנועה הזאת מספר פעמים הלוך וחזור, ואז עוברים לאזור הבא.

אל תלחצו חזק מדי על הדרמה רולר, אבל גם תלחצו עליו חזק מספיק כדי שהמחטים יכנסו לעור – מבטיח לכם שזה בכלל לא כואב וכמעט לא מורגש. כמובן שאם יש שיער באזור שאתם עושים עליו את הטיפול, תזיזו את השיער כדי שלא יתקע במכשיר.

אחרי הסיום, נקו את הדרמה רולר באמצעות אלכוהול לחיטוי, ותנו לו להתייבש לפני שמחזיקים אותה לקופסה. אפשר לעשות את הטיפול פעם בשבוע או פעם בשבועיים, תלוי באורך של המחטים בדרמה רולר.

WAY-316606 סיכום ומסקנות

משקפיים וספר שמדמים הסקת מסקנות אחרי למידה מעמיקה

אין ספק שהמחקר של ד"ר הוקשואו והצוות שלו, הוא בשורה חשובה לכל האנשים הסובלים מהתקרחות, ולמעשה, הוא יכול להוביל לפריצת דרך ממשית באופן שאנו מבינים נשירת שיער ומטפלים בה.

אבל, אני מציע לצנן מעט את ההתלהבות ולהוריד ציפיות: עדיף לא להסתנוור מכל הרעש והצלצולים מסביב ל: "הדבר הגדול הבא".

לפני שאתם מתחילים לחלום על הרגע שבו תניחו את ידיכם על WAY-316606, צריך לחזור רגע למציאות: עד לאישור הסופי ולשיווק הרשמי של התכשיר בתור תרופה לטיפול בנשירת שיער יעברו עוד כמה שנים טובות (אם זה בכלל יקרה).

בשורה התחתונה, עם כמה שהוא נשמע יעיל ומבטיח, WAY-316606 הוא עדיין פתרון לא נגיש, וזה לא הולך להשתנות בזמן הקרוב. אז במקום לחכות לטיפול נסיוני שעתידו מעורפל ולא ברור, אני ממליץ להתחיל לפעול כבר עכשיו ולטפל בהתקרחות שלכם בשיטות בדוקות שכבר נתנו תוצאות מוכחות לעשרות ומאות אלפי מטופלים.

אם תזניחו את המצב ותאפשרו לבעיה לצאת משליטה, היא עלולה להרוס חלק גדול משיערכם ואפילו להגיע לנקודה שבה שום טיפול כבר לא יעזור, וזה הדבר האחרון שאתם רוצים.

בסוף המאמר שיתפתי כמה דרכים יעילות שלא דורשות הרבה זמן, טרחה ומאמץ. לא רק שהן יכולות לעזור עם האטה או עצירה של נשירת השיער, אלא במקרים רבים הן יכולות לסייע לכם לכסות את הקרקפת שלכם מחדש בשיער בריא ושופע.

יגאל בולדינג
יגאל בולדינג

יגאל הוא דמות פיקטיבית של פרופסור מפורסם בתחום נשירת והשתלות השיער. מוחו הוא מעיין ידע לא נגמר של כל מה שקשור לנשירת שיער גברית, וגם קצת נשית. פרופסור בולדינג תמיד ישמח לענות על שאלות, לתת מענה לקוראי האתר ולפרסם מחקרים, מאמרים, טיפים וגם את הגיגיו האישיים.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo