התקרחות אצל נשים: למה זה קורה ואיך מטפלים בה?

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

כשמדברים על התקרחות ועל נשירה, נהוג לייחס את התופעה הזאת בעיקר לגברים, שכן אצלם היא נפוצה ומוכרת בעיקר בשל ההתקרחות הגברית הטיפוסית, זו המתרחשת בעיקר אצל גברים בוגרים וקשורה בהורמון הטסטוסטרון בגוף. עם זאת, מסתבר שלא מעט נשים סובלות מהתופעה שנגרמת מסיבות שונות ומגוונות. אם כך, מה אפשר לעשות? קודם כל צריך להבין ממה נובעת הבעיה ולאחר מכן אפשר לבחון כל מיני אפשרויות שונות לטיפול. בואו נדבר על כל האופציות.

מה זה התקרחות נשית?

אצל כל בני האדם, בלי יוצא מן הכלל, מתרחשת באופן קבוע נשירה של שיער במספר קבוע של שיערות שנושרות, כאשר במקביל צומחות שיערות חדשות שמחליפות אותן. כאשר מספר השערות הנושרות הוא גבוה ממספר השערות שצומחות, מגיעים למצב של נשירה. כאשר מדברים על התקרחות אצל נשים, מדובר במצב של ירידה בייצור השיער, מה שיכול להביא בפועל למצב של אובדן שיער והתקרחות. עם זאת, בעוד אצל גברים קיימת תופעה רפואית ידועה ומוכרת בשם "התקרחות גברית טיפוסית", אצל נשים הסיבות להתקרחות הן שונות ומגוונות והיא עלולה לקרות עקב סיבות שונות, ולאו דווקא בגלל סיבה אחת נפוצה ומוכרת. חשוב מאוד לזכור זאת כבר עכשיו, מפני שפעמים רבות זהו המפתח לפתרון הבעיה.

מהן הסיבות האפשריות להתקרחות אצל נשים?

כפי שתראו מייד, יש לא מעט סיבות לנשירת שיער אצל נשים. למה חשוב להכיר את כולן? ובכן, כדי לטפל בבעיה של התקרחות אצל נשים, חשוב להבין קודם כל באופן מדויק וברור מהו הגורם לבעיה. רק לאחר שמבינים מהו הגורם המדויק לאובדן השיער, אפשר לתקוף את הבעיה באופן יעיל ולהתמודד עימה כראוי. אם כך, בואו נעבור כעת הסיבות הנפוצות ביותר להתקרחות אצל נשים.

נשירת שיער בגיל המעבר

גיל המעבר אצל נשים הוא תקופה שמלאה בלא מעט ביטויים גופניים לא נעימים ובלתי רצויים. בין היתר אפשר לראות אצל נשים שינויים במצב הרוח, גלי חום, ירידה בחשק המיני וכן, גם נשירה. נשירת השיער בגיל המעבר מתרחשת מסיבות שונות ומגוונות כמו ירידה בזקיקי השיער, הידלדלות של מאגר החלבונים בגוף, הפחתה בכמות השמנים הטבעיים המגינים על השערות ועוד. עם זאת, הסיבה העיקרית לנשירה בגיל המעבר אצל נשים היא ירידה ניכרת בשני הורמוני המין, הורמון המין הנשי אסטרוגן והורמון המין הגברי טסטוסטרון (הקיים בכמות נמוכה יותר אצל נשים ומשחק תפקיד חשוב במאזן ההורמונלי בגוף). כל השינויים ההורמונליים האלה אחראיים בין היתר על נשירת השיער, אבל החדשות הטובות הן שיש בהחלט דרך לטפל גם בבעיה הזאת.

חוסר איזון של אנדרוגן אצל נשים

אז דיברנו כבר על חוסר האיזון ההורמונלי אצל נשים בהקשר של גיל המעבר, אבל חשוב לדעת כי הבעיה הזאת גורמת לנשירה אצל נשים בכל הגילאים ולאו דווקא בגיל המעבר. חיסור איזון של אנדרוגן בגוף בפרט וחוסר איזון הורמונלי באופן כללי הן סיבות שכיחות למדי לנשירה ולהתקרחות. הדבר הזה יכול לקרות על רקע של מגוון בעיות שונות כמו תסמונת שחלות פוליציסטיות, הפרעות בבלוטת התריס האחראית על ייצור ההורמונים, רמות גבוהות של מתח המשפיעות על רמת הקורטיזול בגוף (הורמון הלחץ), מה שמשבש את האיזון ההורמונלי התקין וכן הלאה. במצבים האלה, חשוב מאוד להגיע לשורש הבעיה, לתקן את חוסר האיזון ההורמונלי בגוף ובכך בעצם להתגבר על הבעיה. היתרון הוא שהיום אפשר לעלות על חוסר האיזון די בקלות בבדיקת דם פשוטה שעושים אצל הרופא.

לחץ נפשי

עוד סיבה נפוצה למדי להתקרחות אצל נשים היא לחץ ומתח נפשי, בעיקר כזה המופיע על בסיס כרוני. נשים רבות מצליחות להבחין בעצמן בנשירה שמתחילה דווקא בתקופות לחוצות וטראומטיות בחיים כמו משבר אישי או סערת רגשות שמחמירות את הבעיה. בעבר, הקשר בין שתי התופעות לא היה ברור ורבים חלקו על הסברה הזאת, אך היום ברור שיש קשר ישיר בין הגירוי של מערכת העצבים במצבי לחץ ודחק ובין ביטויים פיזיים שונים לכך כמו נשירה (שזוהי רק תופעה פיזית אחת מני רבות). כאשר מבינים שזהו אכן הגורם לנשירה, חשוב מאוד לטפל בכך בהקדם האפשרי מפני שללחץ כרוני יש עוד הרבה השפעות שליליות אחרות לגוף שנרצה להימנע מהן ולטפל בהן.

תופעות לוואי של תרופות

יש סוגים מסוימים של תרופות שחלק מתופעות הלוואי האפשריות שלהן הן התקרחות ונשירה. בין התרופות שיכולות לגרום לנשירה אפשר למצוא את כל נוגדי הדיכאון מקבוצות SNRI, SSRI וטריציקליים. גם תרופות לטיפול באפליפסיה כמו דפלפט ואוריפיל יכולות לגרום לתופעה דומה, תרופות לטיפול בפצעי בגרות, תרופות לטיפול בלחץ דם גבוה, מדללי דם ועוד. במקרים האלה, כאשר יש צורך להמשיך ולהשתמש בתרופות ורוצים מן הסתם להילחם בתופעה, אפשר להשתמש בתכשירים חיצוניים שעל כמה מהם נדבר בהמשך.

שימוש בגלולות נגד היריון

נשים רבות משתמשות בגלולות נגד היריון בתור אמצעי מניעה, ואצל חלקן הדבר עלול להביא לנשירה ולאובדן שיער. הסיבות כך הן הורמונליות, מפני שגלולות למניעת היריון הן למעשה הורמונים שהרבה פעמים מביאים לחוסר איזון הורמונלי בגוף. בלא מעט מקרים הגלולות מביאות לתופעות פיזיות ונפשיות נוספות ונשירת השיער היא בהחלט תופעת לוואי נפוצה. אפשר לטפל בבעיה בדרכים שונות ולפעמים רצוי לנסות ולהחליף את סוג הגלולות.

עודף DHT

במשך שנים הסברה בעולם המדעי הייתה שהגורם להתקרחות הגברית הוא הטסטוסטרון, עד שהדבר הופרך וגילו שהאשם הוא הורמון אחר שנקרא DHT, ואף שהוא משפיע בעיקר על גברים, הוא בהחלט עשוי לתת אותותיו גם על נשים. ההורמון הזה פשוט נצמד לקולטנים בקרקפת ובכך מתחיל לחסל אט אט את זקיקי השיער, מה שמביא בסופו של דבר להתקרחות. במקרים האלה, חוסמי DHT טבעיים הם לרוב הפתרון הטוב ביותר ואפשר למצוא לא מעט מוצרים כאלו (כדוגמת דקל ננסי לשיער), ככה שבהחלט אפשר לטפל בבעיה.

גנטיקה

המציאות מראה שגנטיקה משחקת תפקיד חשוב מאוד בתופעת נשירת השיער אצל נשים. נשים שיש להן היסטוריה משפחתית של נשים שסבלו מנשירה או מהתקרחות מוגברת שהחלה בגיל מסוים, נמצאות בסיכון מוגבר לתופעה הזאת בעצמן. בקרב נשים, ההתקרחות הגנטית באה פחות לידי ביטוי בהידלדלות באזור המפרצים ויותר באובדן שיער באזור השביל הממוקם באמצע הראש ובנשירה כללית של שיער באזור הקרקפת. במצבים האלה יש להתאים טיפולים ייחודיים כמו הצמחת שיער בלייזר.

תמונה של קוד DNA

דרכי טיפול מומלצות בהתקרחות אצל נשים

כמו שאמרנו קודם לכן, כדי לטפל באופן יעיל באובדן שיער אצל נשים, חשוב להבין קודם כל מהו מקור הבעיה. מי שסובלת מהתקרחות מסיבה שאינה ברורה לה, רצוי בהחלט שתיגש בהקדם האפשרי לבדיקת רופא וכך שיהיה אפשר לאבחן בצורה מדויקת את הבעיה. לאחר מכן, יהיה אפשר להתאים דרכי טיפול יעילות שיעזרו להתמודד עם הבעיה. בואו נעבור כעת על כמה טיפולים אפשריים שיעזרו להתמודד עם תופעת ההתקרחות הנשית.

אישה יושבת ליד החלון מסתכלת לצד ימין וחושבת על התקרחות אצל נשים

שימוש במינוקסידיל

התרופה הזאת נחשבת ליעילה למדי בקרב נשים בדיווח של 80 אחוז הצלחה בעצירת נשירת השיער עם עוד כ-40-30 אחוזי הצלחה בהצמחת שיער חדש. ראוי לציין כי ככל שמתחילים בטיפול מוקדם יותר, כך גדלים הסיכויים להצלחתו. משום שתהליך הנשירה הוא תהליך איטי, יש להשתמש בתכשיר בין שלושה לשישה חודשים לפני שאפשר להעריך את יעילותו. אפשר למצוא את התרופה בריכוז של שני אחוזים או של חמישה אחוזים, כאשר הריכוז הנמוך יותר מתאים לנשים ולגברים והריכוז הגבוה מתאים לגברים בלבד. כמובן שכמו כל תרופה אחרת, גם לתרופה הזאת יש מספר תופעות לוואי וחשוב מאוד להכיר אותן ולהיות מודע אליהן לפני שמתחילים בטיפול, וכמובן להתייעץ עם הרופא המטפל.

פינסטריד

כאן אנחנו מדברים על אחת התרופות הנפוצות ביותר לשימוש בקרב גברים, מוצר מצוין שבהחלט עושה את העבודה. עם זאת, היעילות אצל נשים עדיין לא הוכחה באופן חד משמעי ולכן השימוש עד היום הוא לא נפוץ למדי ואפשר רק בהוראה מפורשת של רופא. התרופה הזאת יכולה לטפל בהתקרחות נשית טיפוסית המתרחשת על רקע גנטי וחשוב להתייעץ לגביה עם רופא המשפחה לפני שמתחילים בטיפול.

שימוש בתוספי תזונה

אחת הסיבות הנפוצות ביותר להתקרחות אצל נשים היא תזונה לקויה ובלתי מאוזנת. חוסרים בוויטמינים חשובים ומינרלים כמו אבץ וסידן יכולים בהחלט להחליש את השיער ולגרום לנשירה מוגברת. מרוץ החיים בעולם המערבי מקשה על נשים רבות לדאוג לעצמן לתזונה איכותית ומאוזנת לאורך זמן, וכאן נכנסת האפשרות המעולה של שימוש בתוספי תזונה איכותיים שיעזרו להשלים את החסר. תוספי ברזל, אבץ, ויטמינים שונים, קולגן ועוד – כל אלו בהחלט יכולים לסייע במניעת נשירה ובחיזוק השיער לאורך הזמן. כמובן שחשוב מאוד להתייעץ עם רופא ותזונאי לפני שיוצאים לדרך ובפרט לבדוק את החוסרים בדם בעזרת בדיקות דם מסודרות.

לבצע השתלה של השיער

השתלת שיער, שגברים רבים עוברים בטורקיה (ושאפשר לעבור גם בישראל), הוא דרך מצוינת להתמודד עם התופעה של התקרחות ונשירת שיער. במסגרת טיפול השתלת שיער אצל נשים קוצרים שערות בריאות מאזורים שאינם מקריחים בראש ומשתילים אותן באזורים הדלילים שבהם קיימת התקרחות. עם הזמן וההחלמה, השיער המושתל שגדל הוא שיער בריא ומלא וזהו טיפול יעיל בהחלט.

לסיכום

ההתקרחות הנשית, נשירה ואובדן שיער הן כולן תופעות לא נעימות ונפוצות הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים. למרבה המזל, קיימים היום לא מעט טיפולים יעילים למדי ובעזרת קצת רצון, נחישות וסבלנות, בהחלט אפשר להתגבר על הבעיה וליהנות משיער מלא ובריא. אם גם אתן סובלות מתופעת הנשירה, אל תהססו לפנות אל רופא המשפחה שלכן כדי לברר מה הסיבה לכך. חשוב לזכור כי ברגע שמבינים את מקור הבעיה והגורם לנשירה, אפשר להתאים טיפולים יעילים ובתוך מספר חודשים כבר לראות שיפור משמעותי.

עדי היירלוס
עדי היירלוס

עדי היא דמות פיקטיבית של דוקטור מפורסמת המומחית לכל מה שקשור לנשירת שיער אצל נשים. ד"ר עדי היא אישה חזקה, עצמאית ופורצת דרך שמטרתה בחיים היא להעניק מעצמה ומהידע שלה לכל אישה שסובלת מנשירת שיער או התקרחות.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo