נשירת שיער נשים: 4 דרכים מומלצות לטיפול בנשירת שיער

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

שיער הראש הוא סמל של יופי וחיוניות אצל בני האדם זה מאות רבות, אך נשים רבות נאלצות להתמודד עם מצבים שונים של נשירת שיער מוגברת, המובילים לפגיעה בביטחון העצמי שלהן. במאמר זה נדבר על הגורמים העיקריים למצב הזה, על סוגי הנשירה השונים ומה אפשר לעשות כדי להתמודד עם המצב, הן מבחינת מוצרים שאפשר להשתמש בהם והן מבחינת צעדים שאפשר לנקוט לשיפור אורח החיים. בואו נתחיל.

מדוע מתרחשת נשירת שיער אצל נשים? כל הגורמים העיקריים

תמונה מאחורה של מישהי שעברה טיפול בנשירת שיער אצל נשים

בשיח סביב צמיחת השיער ונשירתו, בדרך כלל מדברים על הגורמים לנשירת שיער אצל גברים – ההשפעה של הורמון הטסטוסטרון, הנטיות הגנטיות ועוד, ונוטים שלא לדבר באותה מידה על הגורמים לנשירת שיער אצל נשים. כעת נדבר על הגורמים העיקריים האלו לעומק:

רמת החומציות בדם

הקשר בין רמות החומציות בדם לנשירת שיער אצל נשים הוא נושא מורכב. יש הטוענים שיש מתאם פוטנציאלי בין רמות pH מערכתיות ובריאות השיער, אך חשוב להזכיר שנשירת שיער מושפעת ממגוון רחב של גורמים, וההשפעה הישירה של חומציות הדם על תופעה זו עדיין אינה חקוקה באבן (או במחקרים מבוססים ומאומתים).

מאזן החומציות הכולל של הגוף מווסת היטב, והערך האופטימלי לשמירה על תפקוד תקין של כולו ושל התהליכים השונים הוא בערך 7.4 (שהוא קצת מעבר למצב של איזון מוחלט בין חומציות לבסיסיות על הסקלה). סטיות מהטווח הנורמלי עלולות להשפיע על תהליכים פיזיולוגיים שונים, ובהם על קצב צמיחת השיער ועל קצב נשירתו.

בעולם המודרני יש מגוון רחב מאוד של מוצרי מזון הנחשבים חומציים – מוצרי חלב, בשר, סוכר ועוד, וכשאנשים צורכים אותם בכמות גדולה הם עלולים להפוך את הגוף לחומצי יותר וליצור חוזר איזון שישפיע על נשירת השיער. הגוף מווסת בעצמו את החומציות הזאת בעיקר באמצעות קרטין, אותו חלבון הנדרש ליצירת שערות חזקות ובריאות, ולכן עליכם לעזור לו בתהליך ולשמור על תזונה מאוזנת שאינה מורכבת אך ורק ממוצרים כאלו – שתיית מים מספקת ואכילת ירקות, פירות ועוד מוצרים ממקור צמחי יעזרו לגוף להימנע מחומציות יתר.

חוסר יציבות ברמת הסוכר בדם

עוד גורם העלול להשפיע על קצב הצמיחה והנשירה של שיער אצל גברים וגם אצל נשים הוא רמת הסוכר בדם. יש הטוענים שרמות סוכר גבוהות מדי בדם עלולות להוביל לרגישות של הזקיקים ל-DHT – אותה נגזרת של ההורמון הגברי טסטוסטרון אשר מכווצת את הזקיקים ומובילה לנשירה. כדי לשמור על יציבות של רמת הסוכר בדם, עליכם להימנע ממאכלים עתירי סוכר (ואנחנו יודעים שבתעשיית המזון היום יש המון כאלו), ולהכניס לתפריט היומי שלכם מוצרי מזון שיש בהם הרבה סיבים תזונתיים. מומלץ להימנע ממשקאות ממותקים ומכל מוצר שיש לו אינדקס גליקמי גבוה, ואם בכל זאת אתם צורכים מזון עתיר בסוכר מומלץ לצוות אליו מזון עשיר בסיבים כמו סלט ירקות, מנת קטניות או מנה של דגנים מלאים.

הצטברות רעלים וכשל בכבד

לגוף יש מנגנון סילוק רעלים ופסולת מהגוף, והאיברים העיקריים במנגנון הזה הם הכבד, הכליות והמעי. המנגנון הזה גם נפטר מעודף השומן באוכל התעשייתי שאנו צורכים וגם מהאלכוהול, שאינם בעלי השפעה טובה על הגוף. שמירה על תזונה מאוזנת תמנע הצטברות של פסולת ורעלנים בגוף, ויש הטוענים שפעילות תקינה של המנגנון הזה משפיעה גם על הקרקפת, ושומרת עליה בריאה ועל השיער שופע, בריא וחזק.

חוסר איזון בהורמונים נשיים

צמיחת השיער ונשירתו מושפעות מאוד מאיזון ההורמונים בגוף, וחוסר איזון עלול להוביל לנשירה מוגברת. חוסר האיזון הזה לא בהכרח נובע ממחלה כלשהי, והוא יכול להיות מצב "טבעי" של הגוף. גם בגיל ההתבגרות, במהלך ההיריון (וגם אחריו) או בגיל המעבר ההורמונים בגוף משתוללים והמאזן משתנה, וייתכן שתחוו בתקופות האלו נשירה מוגברת.

בעיות רפואיות שונות

יש לא מעט בעיות רפואיות המובילות לחוסר איזון בהורמונים או שאחד התסמינים שלהן הוא נשירת שיער, למשל תסמונת השחלות הפוליציסטיות, בעיות בתפקוד של בלוטת התריס (פעילות יתר או תת-פעילות), אלופציה אנדרוגנית, אנמיה, זאבת ועוד. ייעוץ עם רופא יכול לעזור לכם למצוא את הפתרונות המתאימים לכם ביותר.

שימוש בגלולות למניעת הריון

אפילו ששימוש בגלולות למניעת היריון יכול לעזור להתמודד עם חוסר איזון בהורמונים, אחת מתופעות הלוואי שלו יכול להיות נשירת שיער וירידה בנפח שלו. חשוב להתייעץ עם רופא או רופאת הנשים כדי לבדוק אפשרויות אחרות, בין שמדובר בהחלפת הסוג של הגלולות או מציאת חלופות רלוונטיות. בכל אופן מומלץ מאוד שלא להפסיק טיפול תרופתי לנשירה על דעת עצמכן, ולפנות לבעל מקצוע בתחום לקבלת ייעוץ ממוקד.

מהם הסוגים השונים של נשירת שיער אצל נשים?

כל גבר או אישה משירים כ-100 שערות ביום, כחלק מהתהליך הטבעי של חיי השיער שלנו. אז אם אתן רואות מדי פעם שערה או שתיים במקלחת או על הכרית – אין סיבה לדאגה. עם זאת, כאשר אתן מתחילות לראות כמות ניכרת של שערות נושרות מהקרקפת, ייתכן שהגיע הזמן לבדוק אם יש עניין שצריך לטפל בו. ייתכן שירשתן בגנים שלכן נטייה לשיער דליל או לנשירה מוגברת, וייתכן שאתן סובלות ממשהו זמני שאולי אפשר לטפל בו באמצעות הרפואה הקונבנציונלית או בעזרת שיפור אורח החיים. הינה כמה סוגים נפוצים של נשירת שיער אצל נשים:

  • אלופציה אנדרוגנית – הסוג הנפוץ ביותר של התקרחות אצל נשים. זהו מצב הנגרם משינויים הורמונליים וגם מגורם גנטי, והוא מתבטא בדילול של השיער, בירידה בנפח שלו ובנשירה מוגברת. אין דרך לעצור אותה או למנוע אותה, אך יש מגוון טיפולים שמטרתם לחזק את השיער הקיים ולעודד את הזקיקים הפעילים להמשיך את פעילותם – על כל אלו נרחיב בהמשך.
  • טלוגן אפלביום – מחזור צמיחת השיער מורכב משלושה שלבים, כאשר שלב הטלוגן הוא השלב השלישי שבו זקיק השיער נכנס לתרדמת והשערה אינה צומחת. השלב הזה יכול להימשך כמה חודשים ובסופו השערה נושרת. במצב של טלוגן אפלוביום, זקיקים רבים נכנסים מהר מהרגיל לשלב המנוחה, ונשירת השיער מגיעה גם היא מוקדם מהצפוי. זהו מצב שהוא בדרך כלל זמני, אך דורש טיפול בגורם לו כמו לחץ נפשי, שינויים במאזן ההורמונים, חוסרים תזונתיים, מחלות או תרופות ספציפיות.
  • אלופציה אראטה – מחלה אוטואימונית כרונית שבגללה הגוף מזהה את השיער כגוף זר ופולש וגורמת לנשירתו. יש טוענים שיש למחלה גורם גנטי תורשתי, אך המקור שלה לא ידוע, והיא עלולה להתפרץ אצל כל אחד או אחת. הסימפטום של המצב הזה הוא הופעת קרחות עגולות במגוון אזורים על הקרקפת. לאחר נשירת השיער הוא כנראה יחזור לצמוח בעצמו, וכרגע אין טיפולים להתמודדות עם אלופציה אראטה או למניעתה.

    אלופציה צלקתית – סוג של התקרחות שבה זקיק השערה נפגע ואינו יכול לצמוח עוד ועל הקרקפת מופיעה צלקת. זהו סוג של התקרחות הנובע ממחלות כמו זאבת, LPP ועוד.

איך בפועל מתרחשת הנשירה?

אצל כל אחת הנשירה יכולה להתבטא באחת מכמה דרכים:

נסיגת קו השיער

יש נשים שהנשירה אצלן מתבטאת בנסיגה של קו השיער, כלומר הוא עולה מאזור המצח והרקות ותתחילו לראות "מפרצים" או התרחקות של קו השיער כולו מקו העיניים.

הידלדלות השיער

יש נשים שאצלן הנשירה מתרחשת בכל אזור הקרקפת, ועם הזמן תתחילו לראות שיש "חורים" בשיער ושקל יותר לראות את הקרקפת דרכו.

התפשטות ההתקרחות לאזור כתר הראש

אצל נשים מסוימות ההתקרחות תיראה דווקא די דומה למה שגברים חווים, ובאזור הכתר של הראש (איפה שהשיער צומח בצורה דמוית מערבולת) השיער ינשור ותתחיל להופיע קרחת.

איך אפשר למנוע את הנשירת שיער נשים?

אישה מסתכלת בפנים עצובות על המברשת שיער שלה שמלאה בשערות שנשרו מהראש

עדיין לא נמצא הפתרון בעולם הרפואה שיאפשר עצירה מוחלטת של נשירת שיער או מניעתה עוד לפני ההתפרצות. עם זאת, יש כמה צעדים שאתן יכולות לנקוט בעצמכם כדי לשפר את אורח החיים שלכן, וגם לעזור לגוף כולו ולזקיקי השיער עצמם להמשיך את הפעילות התקינה שלהם, כדי להבטיח כמה שאפשר צמיחה בריאה ומרובה של שיער חזק.

שמירה על תזונה מאוזנת

תזונה היא באמת אחד העניינים הכי חשובים בשמירה על הבריאות של הגוף. חשוב ליצור תפריט מאוזן הכולל מנות בריאות של פחמימות, חלבונים ושומנים, לצד חומרי בניין חשובים שהגוף צריך. במקרה של חיזוק השיער והקרקפת, החומרים שהגוף צריך הם ברזל, אבץ, מגנזיום, ויטמין A, כמה ויטמינים מקבוצת B: ויטמין B6, B7 (או ביוטין) וגם B12, ויטמין C, ויטמין E וחומצות אומגה 3. את כל אלו תוכלו למצוא במגוון ירקות (ובעיקר ירקות ירוקים ועלים), בפירות, בביצים, בכל מיני סוגי אגוזים (קשיו, שקדים, זרעי דלעת ועוד), בדגנים מלאים וגם במוצרי בשר, בדגים או במוצרי חלב. אם אתן לא בטוחות כיצד ליצור תפריט מאוזן ובריא, כדאי להתייעץ עם גורם מוסמך בתחום התזונה.

נטילת ויטמינים ותוספי תזונה

נוסף על תפריט התזונה הרגיל שלכם, תוכלו לרכוש תוספי תזונה וויטמינים שיספקו לגוף שלכם מנה בריאה של חומרים חיוניים, ובהם מה שהוא צריך כדי להמשיך לגדל שיער חזק ושופע. מומלץ להתייעץ עם רופא בטרם השימוש, אם כי אלו מוצרים שאפשר לקנות בלי מרשם רופא.

הימנעות ממצבי לחץ וחרדה

לחץ וחרדה עלולים להכניס את הגוף למצב הישרדותי, ובמקרה כזה הוא נפטר מכל מה שלא חיוני – בין היתר מהשיער. איזון רמת הלחץ והחרדה שלכן יכולה לעזור לכן לשמור על מאזן הורמונלי תקין ככל האפשר ולהימנע ממצבים שבהם הגוף נאלץ לגרום לשיער לנשור כדי לנתב את החומרים החיוניים בגוף לאיברים אחרים.

טיפול בנשירת שיער: 4 דרכים מומלצות

קודם לכן ציינו שיש כמה דרכים לטפל במצבי התקרחות ונשירה, שאומנם אינם פותרים את הבעיה לחלוטין אך יש להם פוטנציאל לעודד את צמיחת השיער, לחזק את השערות הקיימות ולעכב את נשירתן:

שימוש במינוקסידיל

אחד המוצרים המוכרים ביותר בשוק לטיפול בנשירת שיער הוא מינוקסידיל (או מינוקסי). זהו תכשיר ללא מרשם רופא שיכול לעזור לעכב נשירת שיער. האפקט שלה הוא הרחבת כלי הדם, כדי שהקרקפת תוכל לקבל את הוויטמינים והחומרים החשובים המועברים דרכו לכל הגוף. המוצר הזה מגיע בצורת תמיסה למריחה חיצונית על הקרקפת. המינון המומלץ לנשים הוא 2%, לעומת גברים המשתמשים בדרך כלל בתמיסה בריכוז 5%. על אף שהתרופה ניתנת ללא מרשם, אנחנו ממליצים בכל זאת להתייעץ עם רופא לפני תחילת השימוש.

שימוש בפינסטריד

עוד אחד מהמוצרים הפופולריים לטיפול במצב של התקרחות או נשירת שיער הוא פינסטריד (או פרופסיה). לעומת מינוקסי, זוהי תרופה הניתנת במרשם רופא בלבד. האפקט של התרופה הוא לחסום את האנזים המפרק את הורמון הטסטוסטרון, זה שיוצר את ה-DHT המשפיע על הזקיקים ויוצר מצב של זקיקים חלשים ושל שיער נושר. התרופה ניתנת במינון של 1 מיליגרם כדי לטפל בנשירת שיער, וכדי לקבל אותה יש להתייעץ עם רופא עור.

לסיכום

הבנת הסיבות לנשירת שיער אצל נשים היא חיונית למציאת הטיפול המתאים והיעיל ביותר. מחוסר איזון הורמונלי ונטייה גנטית ועד לחוסרים תזונתיים, יש מגוון גורמים היוצרים מצב של נשירת שיער מוגברת. בין שאתן מעוניינות להשתמש בתרופות הקיימות ברפואה הקונבנציונלית או לא, יש גם מגוון שיפורים באורח החיים שאתן יכולות לנקוט בעצמכם עוד היום כדי לעזור לגוף שלכן לשמור על פעילות תקינה, המתבטאת בין היתר בצמיחה בקצב טוב של שיער בריא ומלא חיים.


עדי היירלוס
עדי היירלוס

עדי היא דמות פיקטיבית של דוקטור מפורסמת המומחית לכל מה שקשור לנשירת שיער אצל נשים. ד"ר עדי היא אישה חזקה, עצמאית ופורצת דרך שמטרתה בחיים היא להעניק מעצמה ומהידע שלה לכל אישה שסובלת מנשירת שיער או התקרחות.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo