דיכאון ונשירה של השיער: איך דיכאון יכול לגרום לנשירת השיער והתקרחות?

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

יחסי הגומלין וההשפעה ההדדית בין הבריאות הפיסית והמנטלית שלנו עומדים במוקד המחקר המדעי כבר שנים רבות. קיים קונצנזוס בקהילה הרפואית שהמצב הנפשי שלנו בהחלט יכול להשפיע על בריאותנו הגופנית, ולהיפך (1).

אבל האם יש קשר בין דיכאון לתסמינים פיסיים אפשריים שנחקרו בצורה הרבה פחות מקיפה, כמו למשל נשירת שיער?

המאמר הזה יבחן לעומק את האפשרות שדיכאון עלול לגרום לנשירת שיער וינסה לענות על השאלה מדוע זה יכול לקרות. נעבור על הסימנים והסימפטומים השכיחים ביותר של דיכאון, ונלמד על הצעדים הנדרשים לטיפול יעיל גם בהיבט הגופני וגם בהיבט המנטלי של התופעה הזאת.

האם דיכאון יכול לגרום לנשירה?

גבר מדוכא בדיכאון שסובל מנשירת שיער

ישנם כמה שינויים גופניים לא צפויים שמתלווים לדיכאון, אבל האם נשירה היא אחת מהם? זה בהחלט יכול להיות.

אובדן שיער יכול לכלול נסיגה בקו השיער, התקרחות והופעת שיער דק, חלש ושברירי. צורת נשירת השיער הנפוצה ביותר היא התקרחות גברית טיפוסית (אלופציה אנדרוגנית) שנגרמת על רקע גנטי, אבל קיימות גם צורות נוספות שנגרמות מסיבות אחרות (2). באופן מעניין למדי, סוגי נשירת שיער רבים חולקים בדרך כלל גורם אחד משותף: דלקת בזקיקי השיער.

כשמתרחשת פגיעה בזקיק השיער, בין אם עקב נטייה תורשתית, פציעה או כשל במערכת החיסון, זה גורם להיווצרות של תהליך דלקתי בשערה. כשהוא לא זוכה לטיפול מתאים, זה יכול להוביל לתהליך מזעור השיערה, מה שמגביל את אספקת הדם לזקיקים ומשבש את צמיחתם התקינה.

אבל בין כל סוגי ההתקרחות השונים, האם יש אחד שנגרם כתוצאה מדיכאון?

לחץ נפשי לא גורם בצורה ישירה לנשירה, אבל הוא עלול ליצור תופעה הנקראת טלוגן אפלוביום.

מדובר בבעיה במחזור הצמיחה הטבעי של השיער שגורמת לזקיקים לסיים את שלב הצמיחה הפעילה שלו לפני הזמן, ולהיכנס מוקדם מדי לשלב הסופי במחזור החיים של השערה – הטלוגן.

התוצאה היא נשירה פתאומית של השיער שמובילה להידלדלות, נסיגה ברקות ובקדמת הראש, ואפילו להתקרחות קשה.

במקרים רבים, אובדן השיער המהיר יכול להחמיר את הדיכאון של המטופל וליצור מעגל אכזרי שקשה להשתחרר ממנו: דיכאון שמוביל לנשירה של שיער, ונשירת שיער שמובילה לדיכאון (3).

תרופות נגד דיכאון

כדורים של תרופות נגד דיכאון

לא רק הדיכאון עצמו יכול להוביל להתקרחות, אלא גם הטיפול התרופתי שנועד להקל עליו.

תכשירים נגד דיכאון מיועדים ליצור איזון בפעילותם של החומרים הנוירוכימיים במוח. קיימים כמה סוגים שונים של נוגדי דיכאון, והם מתחלקים למשפחות שונות על פי הכימיקלים שהם משפיעים עליהם.

הנה כמה סוגים של נוגדי דיכאון:

  • מעכבי ספיגת הסרוטונין (SSRIs).
  • מעכבי ספיגת הסרוטונין והנוראפינפרין (SNRIs).
  • מעכבי מונואמין אוקסידאז (MAOIs).

כמו לכל תרופה אחרת, גם לנוגדי דיכאון יש תופעות לוואי שונות, שאחת מהן יכולה להיות נשירה מוגברת.

האם אפשר להצמיח מחדש את השיער שאיבדתם?

מחזור צמיחת השיערה

אם אתם סובלים מנשירה מוגברת של שערות בשלב הטלוגן, הנובעת מדיכאון או נטילת תרופות פסיכיאטריות, כנראה שהשאלה הבוערת ביותר שלא מפסיקה להעסיק אתכם היא האם ניתן להציל את שיער הקרקפת שנשר?

כן, זה בהחלט אפשרי: התקרחות שנגרמת מחוסר איזון נפשי או נוגדי דיכאון היא תהליך הפיך שניתן לבלום ולהפוך על פיו. נשירה מפושטת (טלוגן אפלוביום), שהיא סוג נשירת השיער השכיח ביותר שנגרם כתוצאה מדיכאון מדיכאון, היא מצב זמני. לאחר שמטפלים בהצלחה בגורם שאחראי להתפרצות הבעיה, כמו לחץ, מתח, מחלה, ואפילו דיכאון, ברוב הפעמים השיער יחזור לקדמותו.

עם זאת, תזכרו שהשיער החדש לא יצמח תוך לילה אחד: יכולים לעבור כמה חודשים בין תחילת הטיפול בדיכאון עד שתבחינו בשינוי לטובה בצמיחת השיער. לא מדובר בזבנג וגמרנו, ולכן חשוב להיאזר בסבלות ולהיות עקביים: אל תפסיקו את הטיפול באמצע הדרך, ותתמידו בו כמה זמן שיידרש. הבריאות הנפשית והשיער שלכם רק ירוויחו מזה.

איך לזהות שאתם סובלים מדיכאון?

רגליים וידיים באילוסטרציה של דיכאון

הדרך היחידה לאבחן בצורה אמינה ומדויקת דיכאון היא ביקור אצל הפסיכיאטר.

אבל, לפני שתרצו לפנות לטיפול מקצועי ולהתחייב אליו, יכול להיות שאתם תוהים אם יש לכם סיבה טובה ומוצדקת לחשוד שאתם בדיכאון, ואתם רוצים להבין במה בכלל מדובר.

העניין הוא, שדיכאון היא תופעה שתוקפת מיליוני אנשים בכל רחבי העולם (4). היא יכולה להופיע אצל כל אדם ללא כל קשר לגיל, למין ולגזע שלו. אם לא מטפלים בה כמו שצריך, היא יכולה להחמיר ולפגוע בבריאותכם.

אז קודם כל, בואו ננסה להבין אילו סימנים יכולים להצביע על דיכאון וצריכים להדליק אצלכם נורה אדומה?

על פי המכון הלאומי לבריאות הנפש, התסמינים הנפוצים ביותר כוללים תחושת עצבות מתמשכת, חרדה, ריקנות, חוסר אונים, עצבנות, ואובדן העניין בתחביבים ופעילויות יחד עם חוסר יכולת ליהנות מהם (5).

אתם עלולים לשים לב שלפתע קשה לכם להתרכז או לקבל החלטות, ולסבול מקשיים להירדם או משינת יתר.

דיכאון יכול להתבטא גם בסימפטומים פיסיים כמו כאבי ראש, בעיות במערכת העיכול, חוסר תיאבון, תשישות ואובדן אנרגיה.

אנשים הסובלים מדיכאון עלולים לסבול ממחשבות ונטיות אובדניות. אם אתם נמצאים במצב כזה, תפנו באופן מידי לעזרה מקצועית.

אם אתם מרגישים שחלק גדול מהתסמינים ברשימה הזאת מאפיינים ומתארים אתכם, הגיע הזמן לנקוט בפעולות הבאות:

תבקשו עזרה

ידיים משולבות בתור סמל לאחדות ועזרה משותפת

ההחלטה להכיר בבעיה ולבקש עזרה מקצועית מגורם מוסמך יכולה להיות קשה ומורכבת ולדרוש מכם הרבה אומץ ונחישות. אבל אתם לא חייבים לסבול מדיכאון כל החיים: אפשר לתקן את המצב ולשפר את המצב. לא צריך להתמודד עם זה לבד ולהעמיס הכול על הכתפיים שלכם.

קודם כל תפנו לרופא המטפל שלכם, הוא יעזור לכם למצוא איש מקצוע בתחום בריאות הנפש שיענה על כל הצרכים והדרישות שלכם. ייתכן שהוא יתן לכם מרשם לתרופה זמנית שתקל על המצב בטווח הקצר, לפני שתקבלו המלצות מפורטות וממוקדות יותר מרופא המתמחה בטיפול בבעיות אלה.

אם אתם זקוקים לאוזן קשבת ותמיכה נפשית אתם יכולים לפנות לקו חם המציע סיוע מיידי לאנשים הסובלים מדיכאון וחרדה. עמותת ער"ן או כל ארגון דומה מפעילים קו עזרה נפשית סודי ואנונימי שיסייע להקל על המצוקה שלכם.

איך לטפל בנשירה שנגרמה כתוצאה מדיכאון?

אישה עם פנים שלוות שעוברת טיפול נגד דיכאון

לפניכם כמה צעדים שתוכלו ליישם כדי לעצור את נשירת השיער שלכם ואולי אפילו לעורר צמיחה של שיער חזק ובריא.

תטפלו בבעיית הדיכאון שלכם

כדי לשים סוף לנשירת השיער שלכם (כשהיא נגרמת כתוצאה מדיכאון), אתם צריכים לטפל בדיכאון שעומד מאחוריה. הדרך מספר אחת לעשות זאת היא לפנות לעזרה מקצועית.

דיכאון היא בעיה נפשית חמורה שאסור לזלזל בה. אל תצפו שהוא יעבור מעצמו מבלי שתנקטו בשום פעולה, ואף פעם אל תדחיקו אותו ותתעלמו ממנו. יש כמה צעדים חשובים שיעזרו לכם לשלוט במצב, ולנהל חיים מלאים ותקינים. קודם כל, תפנו לרופא. קודם כל אתם יכולים להתייעץ עם הרופא המשפחתי שמטפל בכם, אבל אפשר גם לקבוע פגישה אצל פסיכיאטר, פסיכולוג או מומחה אחר בתחום בריאות הנפש.

אם אתם מרגישים שנקלעתם למשבר רציני ועמוק, תפנו באופן מיידי למוקד רפואת חירום שיספק לכם עזרה דחופה.

אל תתביישו להודות שאתם סובלים מדיכאון, לחלוק את מה שעובר עליכם ולתאר לרופא מה בדיוק אתם מרגישים – אין פה משהו שצריך להתבייש בו.

הצעד השני הוא להתמיד בליישם את הטיפול שקיבלתם לאורך זמן. החלק הקשה ביותר הוא לבקש עזרה, אבל גם ביצוע ההנחיות, ההוראות והעצות שניתנו לכם יכול להיות אתגר קשה ומורכב כמעט באותה המידה. השלב הזה כולל לדבר עם הרופא שלכם, לחזק את בריאותכם הגופנית והנפשית, ולקחת את כל התרופות על פי המרשם שהוא העניק.

אם אתם חושדים שהתרופה נוגדת הדכאון שאתם לוקחים גורמת לנשירה מוגברת, דברו עם הרופא שלכם על אפשרויות אחרת שעומדות לרשותכם.

אף פעם אל תפסיקו לקחת נוגדי דיכאון באופן פתאומי, ללא אישור מהרופא שלכם ומבלי להתייעץ איתו בנוגע לעניין. אם אינכם מסוגלים להתמודד עם תופעות הלוואי של תכשיר מסוים וגופכם לא מגיב אליו טוב, תבקשו מהרופא להציע סוג אחר של נוגד דיכאון שיתאים לכם בצורה טובה יותר.

הקפידו על תזונה בריאה ומאוזנת

שולחן עם פירות וירקות חתוכים

אחד התסמינים הנפוצים של דיכאון הוא אובדן של תיאבון. כתוצאה מכך, המשקל שלכם יצנח בצורה חדה ופתאומית. במצב הרגיש הזה, חשוב לאכול נכון כדי למנוע חוסרים תזונתיים ולספק לגופכם את כל מה שהוא זקוק לו כדי לתפקד כמו שצריך.

בזמן שתת תזונה היא לא תופעה נפוצה במדינות מפותחות, היא עדיין יכולה לקרות. תזונה לקויה ולא מאוזנת הנגרמת מדיאטת כסאח קיצונית או התמכרות לאוכל תעשייתי ומעובד יכולות להביא למצב המסוכן הזה.

ירקות, פירות, ובשר רזה הם תוספת מצוינת לתזונה היומיומית שלכם. בנוסף, עוד דרך מומלצת לשמור על תפריט בעל ערך תזונתי גבוה היא להכין שייקים או מיצים מפירות וירקות.

תתייעצו עם הרופא שלכם בקשר לשימוש בתוספי תזונה איכותיים שישלימו חוסרים תזונתיים שיש לכם. רמות נמוכות של ויטמין D יכולות להוביל לדיכאון, ולכן חשוב שתקבלו את מלוא הכמות הדרושה לכם. בנוסף, תשקלו לקחת תוספים המכילים ויטמין B, ויטמין K וויטמין סי (67).

תתחילו להתאמן

גבר ואישה מתאמנים על מזרון בחדר כושר

כשאתם סובלים מדיכאון ואין לכם כוח או חשק לשום דבר, זה יכול להיות מאוד קשה לאסוף את עצמכם, לקום מהספה ולהתחיל להתאמן באופן קבוע. אבל קשה יש רק בלחם: להתעמלות יש אינסוף יתרונות בריאותיים והיא תשפר את התפקוד הפיסי והמנטלי שלכם לטווח הארוך.

פעילות גופנית הוכחה כטיפול יעיל בתסמיני הדיכאון העיקריים והשכיחים ביותר (8). אתם לא חייבים לקרוע את עצמם בחדר כושר: רמת האינטנסיביות והקושי של האימון יכולה להיות נמוכה עד בינונית. וודאו שהאימון שלכם כולל פעילות אירובית, תרגילי התנגדות, או שילוב של השניים (9).

הוספת אימונים ספורטיביים לשגרה היומיומית שלכם, תפחית את חומרת ועוצמת התקפי הדיכאון שאתם חווים. זה נכון שבעתיים אם תשלבו אותם עם שיטות אחרות להתמודדות עם דיכאון כמו טיפול תרופתי ועזרה נפשית מקצועית.

החלק הכי קשה הוא פשוט להתחיל. עם הזמן, כשתתרגלו לעשות אימוני כושר ותתחילו ליהנות מהאימון הגופני, זה יהפוך להרבה יותר קל. לא צריך לקרוע את עצמכם על ההתחלה, תתחילו מהתעמלות של חמש דקות בלבד, ותגדילו בהדרגה את משך האימון לעשר דקות, רבע שעה, ו-45 דקות. תגייסו את כח הרצון שלכם ותתחילו להשקיע בעצמכם.

אתם לא לבד

בחורה צעירה מחזיקה זיקוק די נור דולק

כשאתם נמצאים בעיצומה של תקופת דיכאון, אתם מרגישים שכול העולם נגדכם ומתקשים לראות את האור שבקצה המנהרה. אבל האמת היא שאתם לא לבד במערכה, ותמיד יש מישהו שיושיט לכם יד. לא משנה עד כמה אתם מרגישים מיואשים וחסרי אונים, קיימות מגוון דרכים לטפל ביעילות במשבר הנפשי שלכם ולחלץ אתכם מהפאניקה, הריקנות והמועקה.

ישנן ראיות המצביעות על כך שדיכאון יכול לגרום לנשירת שיער, ולכן, יש סיבה טובה להאמין שטיפול בבעיה הנפשית שמסתתרת מתחת לפני השטח יכול להחזיר לחיים את השיער המקריח שלכם ולשחזר את הצמיחה הבריאה והטבעית שלו.

תזכרו שהמפתח להצלחה הוא לשמור על הבריאות הגופנית והנפשית שלכם. זה ידרוש לא מעט מאמץ ועבודה קשה, אבל יחד עם עזרה מרופאים, משפחה וחברים קרובים, תוכלו לפתוח דף חדש ולהחזיר את השליטה לחיים שלכם. גם אם המצב נראה קודר וחסר תקווה, אם תאמינו בעצמכם, תתחייבו לשינוי אמיתי ותתמידו בו, תוכלו לפזר את הענן השחור שמרחף מעליכם.

עדי היירלוס
עדי היירלוס

עדי היא דמות פיקטיבית של דוקטור מפורסמת המומחית לכל מה שקשור לנשירת שיער אצל נשים. ד"ר עדי היא אישה חזקה, עצמאית ופורצת דרך שמטרתה בחיים היא להעניק מעצמה ומהידע שלה לכל אישה שסובלת מנשירת שיער או התקרחות.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo