ידע כללי

5 דרכים לשמור על השיער והקרקפת במזג אוויר חם ויבש

הקיץ כבר כאן וכולם רצים לים ולבריכה כדי לשחות ולהשתזף. החום של יולי – אוגוסט בישראל הוא לא הדבר הכי נעים שיש, ואני בטוח שגם לכם לפעמים בא לברוח ממנו ולרבוץ תחת המזגן או להתקרר עם כמה ארטיקים ובירות קרות.

אבל, השמש הקופחת והאוויר החם לא מרחמים גם על שיערכם ויכולים לגרום לבעיות בקרקפת שלכם. אז כדי לנטרל את נזקי מזג האוויר ולהבטיח שהשיער שלכם ייראה טוב גם תחת קרני השמש הלוהטות, דאגנו לספק לכם כמה המלצות "חמות" שיגנו על השיער שלכם וישמרו על בריאותו גם בעונת הקיץ.

מעבר לאמצעי הזהירות השגרתיים שכולם מכירים (צל, קרם הגנה והרבה מים), נדבר על הרגלים חשובים ומועילים שתוכלו לשלב בשגרת הטיפוח שלכם כדי למנוע פגיעה בבריאות זקיקי השיער שעל הראש. אז לפני שתלבשו את בגד הים ומשקפי השמש, כדאי שתלמדו איך לשמור על בריאות השיער ועור הקרקפת גם כשהם חשופים לשמש החזקה.

איך אקלים חם ויבש משפיע על השיער?

אם שמש בהירה עושה לכם טוב על הלב ומקפיצה לכם את מצב הרוח, היא יכולה לפעול בצורה הפוכה על השיער: השמש פולטת קרינה אולטרה סגולה מהסוג UVA ו- UVB שיכולים להזיק למעטפת המגן החיצונית (קוטיקולה) של השערה. כששכבה חיונית זאת נפגעת, השיער נוטה להפוך לשברירי והגוון שלו משתנה.

חשיפה ממושכת לשמש יכולה לשאוב את השמנים הטבעיים והלחות מהשיער, לייבש אותו למוות ולהפוך אותו למקורזל וקשה לסידור. שערות עדינות ובהירות הן הפגיעות ביותר לנזקי השמש בגלל חוסר האלסטיות שלהן ועצם העובדה שהן מאוד דקות.

אם אתם מכורים לרביצה על החוף וטבילה נעימה במי הים הכחולים, תצטרכו להגן על שיערכם גם ממי הים, שכן המלח המצוי בהם בשפע מסוגל לפגוע בשיער, וליצור מראה דהוי, עייף ועמום.

לפניכם כמה גורמים אחרים שיכולים להזיק לבריאות השיער והעור שלכם:

  • זיעה: כשהחום הישראלי מעלה הילוך והטמפרטורות נוסקות לשמיים, זיעה מוגברת היא דבר בלתי נמנע. הזעה של הקרקפת יכולה לגרום להתפתחות של פטרת השמש שגורמת לקשקשים.
  • רוח: עוד אחד מאיתני הטבע שאסור לזלזל בהם. מעבר לזה שהיא יכולה להרוס תסרוקת שעבדנו עליה ויוצרת קצוות מפוצלים וקשרים בשיער, היא גם מסירה את הלחות הטבעית בשערות בגלל אפקט האידוי שהיא יוצרת על השיער. עליכם לזכור שהיעדר לחות בשיער הופך אותו ליבש ושברירי.
  • לחות: רמות מטורפות של לחות זאת לא תופעה נדירה בארץ. השיער סופח את אדי המים שממלאים את האוויר, מה שגורם לשבירת השיער. השפעת הלחות על בריאות שיערכם תלויה בסוג ובמרקם שלו: אנשים עם שערות עדינות ודקות יסבלו מירידה בנפח השיער בגלל עודף הלחות, ואלה המתגאים בשיער עבה ומלא יותר יבחינו בהופעת שיערות מקורזלות וקופצניות בגלל התרחבות זקיקי השיערה.

בגלל כל ההשפעות השליליות האלה, חשוב לטפל בצורה נכונה בשיער ובקרקפת כדי להגן עליהם מנזקי החום. אז כדי שתוכלו ליהנות מכל פעילויות הקיץ האהובות עליכם בראש שקט ובלי דאגות, הכנתי לכם כמה טיפים שימושיים ומועילים במיוחד:

הגנו על הראש מקרני השמש

תיזכרו במשפט המפורסם ששמעתם כשהייתם ילדים: חכם בשמש ראש גדול. לפני שאתם יוצאים החוצה, תנקטו בכל אמצעי הזהירות הנדרשים להגנה יעילה מהשמש היוקדת:

  • לחבוש כובע מסנן קרינה: תשתמשו בכובע נוח ואוורירי עם שוליים רחבים שיגנו על פניכם. כובעי שמש מיוחדים עם מקדם הגנה UPF גבוה (תקן מיוחד המדרג את רמת ההגנה של בגדים מקרינה אולטרה סגולה). הדרגה הנמוכה ביותר של מדד ה- UPF עומדת על 15, וכובע בעל מקדם הגנה כזה יחסום 93% מהקרינה העל סגולה המזיקה. הדירוג הגבוה ביותר בסולם UPF הוא +50, ויכול לחסום עד 98% מקרינת השמש.
  • תכשיר הגנה מהשמש: כולנו מודעים לחשיבות של קרם או תרסיס להגנה מהשמש. אבל לא רק העור שלנו חשוף לאור השמש, אלא גם השיער שסופג את אותה כמות הקרינה. בכל פעם שאתם מבלים בחוץ, חשוב להקפיד להשתמש במקדם הגנה כדי לשמור על בריאותכם. קרני השמש מפרקות את החלבונים בשיער, מה שמוביל לקצוות מפוצלים, פגומים, ושערות שבורות. מוצרים לחסימת קרני השמש שומרים על סיבי השיער ללא פגע, משפרים את יכולתם להדוף את הקרינה הבעייתית ומונעים מהשיער להתייבש.

תספורת טובה וגיזום תקופתי

בחורה עומדת בשמש ומחייכת עם עיניים עצומות

מעבר ליובש, בעיית שיער נפוצה אחרת היא קצוות מפוצלים. הקפידו לקצץ את שיערכם באופן שוטף ולתחזק תספורת אלגנטית ומטוקטקת. זה ימנע היווצרות של קצוות שיער מפוצלים שיפגעו במראה הכללי שלכם. לגדל רעמת שיער ענקית וצפופה בקיץ ולאפשר לה לצמוח בפראיות ולצאת משליטה זה לא הרעיון הכי טוב. תעקבו אחר המצב של השיער שלכם ותורידו קצוות מפוצלים ברגע שאתם מגלים אותם. מזג אוויר חם ויבש בדרך כלל רק מחמיר את התופעה המציקה הזאת ופוגע במבנה והמרקם של זקיקי השיער.

הגבירו את הלחות בשיער

ידיים של אישה עם טבעת מחזיקות קופסה של קרם לחות לשיער

בימי הקיץ הלוהטים, זה חשוב פי כמה לשמור על מאזן נוזלים תקין בכל הגוף בכללי, ובשיער ועור הקרקפת בפרט. בלי אספקה של לחות שוטפת ומספקת הם לא יעמדו בנזקי החשיפה לשמש. אם אתם מרגישים שהשיער שלכם כבר הפך ליבש ושברירי, תנסו להעניק לו לחות עמוקה ומוגברת בעזרת מרכך להזנה מלאה של השיער. תבחרו במוצר איכותי שמתאים לסוג ולמרקם של שיערכם. כשאתם קופצים לבריכה או עושים בטן – גב בחו"ל, תמרחו על הקרקפת שכבה של מרכך המכיל שמן קוקוס. בנוסף, סיליקון הוא מרכיב נפוץ של מרככים רבים לשיער והוא נועד להגן עליו מכלור וכימיקלים אחרים.

הנה שיטה של 5 שלבים לשמירה על לחות בשיער:

  1. תשטפו את השיער עם מים חמים ושמפו עדין ולא חזק מדי. תעסו את התכשיר היטב לתוך הקרקפת עצמה ואל תתמקדו רק בקצוות של השיער. אם יש לכם שיער שומני, תשתמשו בשמפו מיוחד המיועד לניקוי עמוק ויסודי מבלי להזיק לקרקפת.
  2. תשטפו את הראש עם מים חמים. האדים יסייעו לפתוח את הנקבוביות ולאפשר ללחות לחדור. לאחר מכן, תשתמשו במרכך.
  3. אחרי ששמתם מרכך, חכו כמה דקות ואז תשטפו את שיערכם במים קרים כדי לכווץ ולהחליק את מעטפת הקוטיקולה בשערות.
  4. תעברו בעדינות על השיער עם מגבת כדי לספוג רטיבות עודפת.
  5. תייבשו את השיער באוויר הטבעי ותוסיפו קרם הגנה. אם השיער שלכם פרוע ומרדני, תנסו להוסיף סרום להחלקת השיער ותוודאו שמרחתם אותו היטב על הקצוות.

תזכרו שרמת לחות תקינה בשיער תלויה גם בכמות הנוזלים הכללית בגופכם, אז הקפידו לשתות כמה שיותר. למרות שהשיער מורכב ברובו מתאים מתים, זקיקי השיער מייצרים כל הזמן תאים חדשים, והמשימה הזאת דורשת הזנה מתמדת. רמת לחות בריאה חיונית לבניית תאים חזקים ועמידים יותר, אז הקפידו לשתות 2 או 3 ליטר של מים ביום ותאכלו כמות גדולה של פירות וירקות.

תתמקדו במזונות הבאים שיספקו את אבניי הבניין הנדרשים לצמיחת שערות חדשות:

  • ביצים: הם עשירים בחלבון, אבץ, סלניום וביוטין שמשפרים את צמיחת השיער. מחסור בחלבון הוא אחד מהגורמים העיקריים לנשירת שיער. גם ביוטין הוא רכיב תזונתי שחשוב לשים אליו לב, כי הוא חיוני לייצור של הקרטין, שהוא החלבון שממנו מורכב השיער.
  • תרד: העלים הירוקים האלה הם מקור מצוין לברזל, חומצה פולית ולויטמינים A ו-C. ויטמין A מגביר את הפרשת הסבום (שומן טבעי בעור) שמעניק לחות לקרקפת. הברזל מתדלק את צמיחת השיער ומאיץ את תהליך התיקון וההתחדשות של תאים פגומים.
  • בטטות: מכילות ויטמין A שמועיל לבריאות השיער. בטטה בגודל ממוצע עשירה בכמויות גדולות של בטא-קרוטן שעוזר בשמירה על שיער בריא ומעודד את צמיחתו.
  • אבוקדו: הפרי הטעים הזה (כן, זה פרי!) עשיר בויטמין E שמגן על הקרקפת והעור ומנטרל רדיקלים חופשיים. בנוסף, הוא גם מכיל חומצות שומן, שהן אבני הבניין של התאים.
  • בשר: החלבון שבבשר עוזר להשיב לחיים זקיקי שיער פגומים ולחזק אותם. בשר אדום מכיל ברזל שמסייע להעביר חמצן לתאים ולזקיקים.

התאימו את שגרת טיפוח השיער שלכם לעונת השנה

בחורה צעירה עם כובע רחב נגד קרני השמש

השיער שלכם מגיב בצורה שונה למזג אוויר שונה. השערות שלכם מתנהגות בצורה אחרת בכל אקלים, ולכן מה שעבד טוב בחורף, יכול להזיק בקיץ. אז אם אתם מרגישים שהטמפרטורות הלוהטות גורמות לשיער שלכם להתייבש ולהתקרזל, תעברו למרכך סמיך יותר. שיער שומני מאוד בקיץ, מצריך שמפו לטיהור של העור ומרכך עם פורמולה עדינה.

עזבו את מייבש השיער (לפחות לבנתיים)

אישה מחזיקה פן ומכוונת אותו על השיער על רקע אפור

השימוש במייבשי שיער ומכשירים המתבססים על חום בשביל לעצב את השיער, רק יפגעו בכל הניסיונות שלכם להעניק לחות לשיער ולשמור עליו מהשמש. ככה שעדיף להחביא אותם בארון עד לחזרה של הגשמים והקור.

אם אתם רוצים להבטיח שהשיער שלכם ישרוד את תקופת הקיץ החמה, תנסו ליישם את הטיפים החשובים האלה. לקבלת הכוונה ממוקדת ומידע מעמיק יותר, תפנו לרופא עור מוסמך שיתאים לכם כמה טיפולים לשמירה על הבריאות של העור ושיער הקרקפת, וידריך אתכם כיצד לשמור על שיער מושלם במשך כל השנה.

איך אתם מגנים על השיער בימי הקיץ הלוהטים? ספרו לנו בתגובות!

עדי היירלוס

עדי היא דמות פיקטיבית של דוקטור מפורסמת המומחית לכל מה שקשור לנשירת שיער אצל נשים. ד"ר עדי היא אישה חזקה, עצמאית ופורצת דרך שמטרתה בחיים היא להעניק מעצמה ומהידע שלה לכל אישה שסובלת מנשירת שיער או התקרחות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *