שמן זרעי דלעת: סגולות של שמן גרעיני דלעת לשיער

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

האם ידעתם כי שמן זרעי דלעת יכול לסייע להעלות את כמות זקיקי השיער ולהגדיל את העובי שלהם אצל אנשים הסובלים מהתקרחות? לא מדובר בעוד פרסומת לתרופת סבתא, אלא בממצאים ראשוניים של מחקר מדעי רציני ומושקע שארך 24 שבועות ולכאורה גילה את היעילות הגבוהה של שמן זרעי דלעת בתור טיפול בנשירת שיער מוגברת, ואנחנו עוד נחזור לניסוי החשוב הזה בהמשך ונדון בו בהרחבה.

המטרה של המאמר הזה היא לספק את כל העובדות הרלוונטיות בנוגע להשפעה של שמן זרעי דלעת על צמיחת השיער, כדי שתוכלו לשפוט בעצמכם האם השמן הזה באמת מסוגל להצמיח שיער בריא וחזק, או שאין לו כל אפקט ממשי שהוכח מדעית.

במקום הערכות אישיות, חוות דעת סובייקטיביות והשערות לא מגובות, אתם הולכים לקבל את כל המספרים, הראיות והנתונים שנאספו בנושא כדי תוכלו לקבל החלטה מושכלת ומבוססת.

אם תתרשמו לטובה משמן המרפא ותחליטו לבדוק את הסגולות הבריאותיות שלו על עצמכם, תמצאו כאן המון מידע מועיל וחשוב בנוגע לאופן השימוש המומלץ והנכון בשמן זרעי דלעת ולדרכים להשיג את מירב התוצאות ממנו.

אתם הולכים לקבל מענה לשאלות הבאות:

  • מה זה שמן זרעי דלעת ומה הוא עושה?
  • מה יש למחקר המדעי לומר בנוגע להשפעה של השמן?
  • האם יש לשימוש בשמן הזה תופעות לוואי שצריכות להדאיג אותנו?
  • איך צריך להשתמש בשמן זרעי דלעת?
  • מה היא השורה התחתונה בנוגע לשמן הזה: האם מדובר בפתרון מבטיח שכדאי לנסות או בעוד טרנד שלא באמת עובד במציאות?

אבל קודם כל, צריך להבין ממה נגרמת התקרחות טיפוסית (אלופציה אנדרוגנית) מלכתחילה, ורק אז ללמוד איך שמן זרעי דלעת אמור להקל על בעיה זאת.

התקרחות טיפוסית: תסמינים, סיבות להיווצרותה ודרכי הטיפול העיקריות

תמונה מאחורה של גבר שיש לו התקרחות טיפוסית עם אלופציה אנדרוגנית

על פי ההערכות, 50 מיליון גברים בארצות הברית סובלים ממחלה זאת (1). היא מתחילה באזור המצח והרקות, מתפשטת לאזור כתר הראש, ובסופו של דבר, יכולה להשאיר ראש חלק ונטול שיער לגמרי.

התקרחות טיפוסת (אלופציה אנדרוגנית) נגרמת מנטייה תורשתית (2). הבעיה קשורה גם לרגישות יתר של זקיקי השיער להורמון הגברי DHT (דיהידרוטסטוסטרון) (3).

כאשר ההורמון הזה מציף את הזקיקים, מחזור הצמיחה הטבעי של השיער מתקצר ומשתבש, מה שמוביל לעיכוב בצמיחת שערות חדשות (4). עם הזמן, הזקיקים מפסיקים להצמיח שיער חדש.

הטיפול התרופתי בהתקרחות גברית בעלת רקע גנטי כולל שתי אפשרויות עיקריות: מינוקסידיל ופינסטריד.

מינוקסידיל, הידוע גם בשמו המסחרי רוגיין או קירקלנד, הוא מרחיב כלי דם לשימוש מקומי וחיצוני, אשר ממריץ את זקיקי השיער ומשפר את תפקודם.

הפינסטריד, שמשווק בתור פרופסיה או פרוסקאר, מגיע בצורה של גלולה לבליעה. הוא מבצע את עבודתו באמצעות יכולתו לחסום את האנזים 5 אלפא רדוקטאז שממיר את הטסטוסטרון לדיהידרוטסטוסטרון (5). בצורה כזאת, הוא מפחית את רמות ה-DHT ומנטרל את השפעתו הבעייתית על צמיחת שיער הקרקפת.

לצד ההשפעה החיובית על צמיחת השיער, לשני התכשירים האלה גם כמה חסרונות בולטים: העלות הגבוהה שלהם והסיכון לתופעות לוואי לא נעימות שיכולות להופיע לאחר הטיפול.

אם באמת התגלתה אלטרנטיבה טבעית ובטוחה לשימוש שתחליף בהצלחה את שתי התרופות הסינתטיות, אז מדובר בבשורה ממשית עבור אנשים הסובלים מהתקרחות גברית טיפוסית. זה מסביר בקלות את כל הרעש וההמולה סביב שמן זרעי דלעת שיכול להתברר כאלטרנטיבה מצוינת לטיפולים המקובלים והמסורתיים בהתקרחות גברית הנגרמת מגורמים גנטיים.

מה זה בכלל שמן זרעי דלעת?

הרבה דלעות שמהן מכינים שמן זרעי דלעת

שמן גרעיני דלעת (או בשמה המדעי Cucurbita Pepo) מופק בכבישה קרה מגרעיני דלעת מקולפים שעברו קלייה. הוא עשיר בנוגדי חמצון, חומצות שומן חיוניות, מינרלים, ועוד המון רכיבים תזונתיים חשובים (6, 7). בשלנים מביני עניין כבר מזמן התאהבו בשמן הזה בזכות הטעם והניחוח האגוזי שלו.

אז לא רק שהצמח הטעים (שנחשב באופן רשמי לפרי) מככב במטבח ומשמש להכנת עוגות מדהימות שיגרמו לכם ללקק את האצבעות, אלא גם בעל יתרונות בריאותיים וסגולות רפואיות. בין השאר, הוא פועל נגד סוכרת וסוגי סרטן שונים, יעיל בשיכוך דלקות, וזה רק חלק קטן מהרשימה הארוכה (8910).

הידעתם? שמן זרעי הדלעת תמיד היה מוערך בשל איכויות המרפא המגוונות שלו. כבר מאז שהוא הופק לראשונה באוסטריה במאה ה-17, אי אפשר שלא היה להבחין בהשפעה החיובית שלו על תפקוד הגוף.

למעשה, היכולות הטיפוליות האדירות שלו זכו לחותמת מלכותית, ובמרץ 1773, מריה תרזה (קיסרית אוסטריה) חתמה בכבודה ובעצמה על צו מלכותי בעל תוקף משפטי מחייב שמכיר בשמן זרעי דלעת בתור תרופה שימושית:

"השמן הבריא הזה הוא ייחודי, נדיר ובעל ערך רב מדי כדי שנשתמש בו עבור סעודות מפוארות, ולכן יש להשתמש בו אך ורק בתור תרופה. מעתה והלאה, אין להשתמש בשמן לרטבים ולתיבול מאכלים שונים, אלא לאסוף אותו ולהעביר לרוקחים שיהיו אחראיים על הפצתו."

זה מה שהיה כתוב בצו הרשמי שיצא באותה תקופה.

גם כיום, שמן זרעי דלעת עדיין משמש לטיפול בבעיות רפואיות שונות, החל מליקויים בתפקוד בלוטת הערמונית (פרוסטטה), דרך הפחתת כולסטרול גבוה, ועד לטיפול בסוכרת ודלקת מפרקים (111213) מדובר גם בתוספת מצוינת לסלטים שיכולה להוסיף להם טעם מעולה.

איך שמן גרעיני דלעת יכול להועיל לשיער?

אי אפשר שלא להתרשם ממגוון היתרונות הבריאותיים שמיוחסים לשמן זרעי דלעת. לרובם אין כל קשר לצמיחת השיער, אבל עדיין שווה להכיר את כל הדרכים שבהן השמן הזה יכול לשפר את בריאותנו ולחזק אותה. אז בואו נכיר מקרוב את שלל היכולות הטיפוליות של צמח המרפא האכיל:

אספקת מינרלים חשובים

כמו כל הצמחים האחרים שגודלים צמוד לקרקע, גם הדלעת שואבת מהאדמה מגוון רחב של מינרלים חיוניים (14).

גרעיני, תמציות ושמן דלעת הם מקור מצוין לזרחן, מגנזיום, מנגן, נחושת, אבץ וברזל, שנדרשים לתפקוד תקין ומאוזן של הגוף.

אספקת נוגדי חמצון עוצמתיים

זרעי דלעת מכילים שפע בלתי נתפס של נוגדי חמצון מסוגים שונים. לדוגמה, ניתן למצוא בהם כמעט את כל הצורות האפשריות של ויטמין E, כולל שני סוגים נדירים שהתגלו רק לאחרונה (15).

מעבר לכך, הם עשירים במינרלים המשמשים כנוגדי חמצון יעילים, וברכיבים אחרים בעלי תכונות נוגדות חמצון כמו פנולים וליגנאנים. מדובר בהרכב מנצח של נוגדי חמצון מגוונים שנדיר מאוד למצוא במזונות אחרים.

סגולות אנטי-דלקתיות

חומצות שומן שבודדו מתוך שמן גרעיני דלעת זוכות לשימוש רפואי נרחב עקב התכונות האנטי דלקתיות שלהם. בין השאר, מדובר בחומצה לינולאית, חומצה אולאית, חומצה פלמיטית וחומצה סטארית (16). תמצאו את המרכיבים האלה באינספור תרופות ומוצרי טיפוח, חיטוי וקוסמטיקה.

תושבי הודו ומרכז אמריקה נהגו למרוח את השמן המופק מזרעי פרי הדלעת כדי לרפא פצעים ושלפוחיות שנגרמו מהרפס ומחלות אחרות, ולהעלים פצעי אקנה וכיבים ברגליים שסירבו להחלים.

עלי פרי הדלעת גם משמשים בתור חבישה לטיפול בנקע וקרע ברצועות.

סוכרת

זרעי, תמציות ושמן דלעת עוזרים בוויסות רמת האינסולין בגוף ומונעים סיבוכים של סוכרת שעלולים לפגוע בתפקוד הכליות.

חומר נוגד חיידקים

זרעי דלעת מצטיינים בתכונות אנטי בקטריאליות, ומשמשים כנוגדי זיהומים ופטריות בזכות הרכב החלבונים הייחודי שלהם (17).

מניעת מחלת הסרטן

כמו שכבר הזכרנו, גרעיני דלעת מכילים מגוון יוצא דופן של נוגדי חימצן חזקים, שיכולים להוריד את נזקי הרדיקלים החופשיים בגוף, ומונעים מצב של "עקה חמצונית", שיכול להוביל להתפתחות גידולים סרטניים.

בנוסף, זרעי הדלעת עשירים גם ברכיב הנקרא ליגנאן שמסייע בטיפול סרטן השד וסרטן הערמונית.

הגדלה שפירה של הערמונית (BPH)

שמן גרעיני דלעת היווה טיפול מוצלח ויעיל בהגדלה שפירה של הערמונית (פרוסטטה), הודות לריכוז הגבוה של פיטוסטרול, ליגנאן ואבץ. דרך אגב, גם הייעוד המקורי של תרופת הפינסטריד היה טיפול בבעיה הרפואית הזאת (1819).

סוגים מסוימים של נשירת שיער

שמן זרעי דלעת בעל יכולות מוכחות במאבק בזיהומים, חיידקים, ופטריות, ולכן הוא יכול להרחיק את כל הגורמים הבעייתיים האלה מהקרקפת וזקיקי השיער שלכם ולשמור עליהם נקיים ובריאים לאורך זמן (20).

אז אם נשירת השיער שלכם נובעת מזקיקי שיער אטומים, הצטברות של פסולת ותאי עור מתים, או בעיות בקרקפת, שמן זרעי דלעת יכול להיות הפתרון המושלם עבורכם.

התקרחות גברית טיפוסית

שמן זרעי דלעת עלול לסייע רק במקרה של התקרחות גברית טיפוסית, הידועה גם בתור אלופציה אנדרוגנית (21).

מה יש למדע לומר על שמן זרעי דלעת לטיפול בנשירת שיער?

מדען מבצע מחקר במעבדה

במילים אחרות, האם שמן גרעיני דלעת באמת מספק את הסחורה בטיפול בהתקרחות גברית טיפוסית, או שאין כל טעם לבזבז את הזמן עליו?

בשנת 2014, כתב העת " רפואה משלימה ואלטרנטיבית הנתמכת בראיות מדעיות", פרסם את התוצאות של מחקר קליני שבחן לעומק את מידת היעילות של שמן זרעי דלעת בטיפול נגד התקרחות גברית טיפוסית (22).

זה היה המחקר הרציני והמקצועי הראשון שנערך בנושא. הוא עמד בכל הסטנדרטים של מחקר מדעי אובייקטיבי: אקראיות, השוואה לקבוצת ביקורת שקיבלה טיפול דמה, והסתרת סוג הטיפול הספציפי מהמטופלים ומהחוקרים כדי למנוע הטיה. הניסוי שארך 24 שבועות כלל 76 גברים שסבלו מהתקרחות חלשה עד מתונה שנגרמה על רקע גנטי ומחוסר איזון הורמונלי.

שמן גרעיני דלעת בתור חוסם DHT תוצאות ניסוי ויזואליות

מחצית מהם קיבלו תוסף תזונה (שהכיל שמן גרעיני דלעת) בצורה של קפסולה בגודל 400 מ"ג שיש לצרוך דרך הפה. שאר הנסיינים קיבלו טיפול פלצבו.

הערה חשובה: תוסף התזונה שניתן למשתתפי הניסוי נקרא Octa-Sabal Plus, והוא אכן מכיל אבקת זרעי דלעת, אבל הבעיה שהוא מכיל גם כמה רכיבים נוספים כמו אוקטקוסנול (מאבקה צמחית), חומצת שומן גמא לינולאית (מופקת משמן נר הלילה), וליקופן (מאבקת עגבניות). כלומר, אין שום דרך לקבוע בוודאות האם שמן זרעי דלעת הוא האחראי היחיד לתוצאות שגילה המחקר, או שאולי גם הרכיבים האחרים תרמו את חלקם והשפיעו עליהן (מה שנראה די הגיוני).

החוקרים העריכו את השינויים בצמיחת השיער באמצעות טכניקה שנקראת צילום טריכוגרפי. מעבר לכך, נבדקו גם מדדים חשובים אחרים כמו ספירת שיער ובדיקת קוטר ועובי הזקיקים (23).

בדיקת השיער נעשתה בתחילת הניסוי כדי לקבוע את קו השיער, לאחר 12 שבועות מתחילת הניסוי, ובסיומו של המחקר שארך 24 שבועות.

הממצאים הראו שהקבוצה שטופלה בעזרת שמן זרעי דלעת השיגה עליה ניכרת בספירת השיער לעומת הקבוצה שקיבלה טיפול דמה.

ההבדלים בין הקבוצות מבחינת עובי השערות היו זניחים.

לאחר ניתוח תוצאות הניסוי, החוקרים הסיקו שצריכת תוסף תזונה המכיל שמן גרעיני דלעת במשך תקופה של 24 שבועות מסייעת להגביר צמיחה מחודשת של השיער בקרב מטופלים הסובלים מהתקרחות גברית תורשתית חלשה עד מתונה. המדענים מסבירים את האפקט החיובי ביכולת של שמן גרעיני דלעת לפגוע בתפקוד של האנזים 5 אלפא רדוקטאז, ובצורה כזאת להוריד את ריכוז ה-DHT בגוף.

ספירת שיער אחרי 24 שבועות של טיפול בנשירת שיער עם שמן גרעיני דלעת

כמו שניתן לראות בבירור משני הגרפים, לאחר 24 שבועות, לשמן זרעי הדלעת הייתה השפעה חיובית על ספירות השיער, ביחס לטיפול פלצבו. עם זאת ההבדלים בעובי השיערה היו דיי זניחים.

אז, האם שמן זרעי דלעת באמת מאט ומונע נשירת שיער מוגברת?

כמו שכבר הזכרנו, תוסף התזונה שעליו התבסס הניסוי הכיל שמן זרעי דלעת, אבל זה ממש לא היה המרכיב היחיד. והמוקש הזה יכול לשים סימן שאלה גדול על מסקנות הניסוי ולערער את האמינות שלהן.

אז, בואו ניגש לשאלה הבוערת והחשובה ביותר שלשמה התכנסנו: האם שמן זרעי דלעת מטפל ביעילות בהתקרחות טיפוסית בזכות עצמו?

והתשובה היא: אנחנו לא יודעים.

בעוד שקשה להטיל ספק במעלות הבריאותיות האחרות של השמן, כולל היכולת שלו לשכך דלקות ולחסל בקטריות וזיהומים, אי אפשר לקבוע מהי ההשפעה המדויקת שלו על מחזור צמיחת השיער (24).

יש סיכוי סביר, שגם המרכיבים האחרים בתוסף השפיעו לטובה על צמיחת שיער הקרקפת. לכן, בשורה התחתונה, אי אפשר לטעון ששמן זרעי דלעת היה האחראי הבלעדי להצמחת השיער החדש.

גם הרכיבים האחרים שהכיל התוסף, כמו פוליפנולים (מצויים בתה ירוק), וחומצה גמא לינולאית (שהופקה מצמח נר הלילה), נחשבים לבעלי השפעה חיובית על בריאות השיער ואופן צמיחתו. כל אחד מהם היה יכול להשפיע על הממצאים שהתקבלו, ולא ניתן לדעת עד כמה הייתה משמעותית התרומה של כל אחד מהם.

האם זה אומר שצריך להימנע משמן זרעי דלעת, ולא להאמין לכל הסיפורים על היעילות שלו בזירוז צמיחת שיער הראש? ממש לא.

המחקר הזה לא הצליח להוכיח באופן משכנע וחד משמעי את התרומה המכרעת של שמן זרעי דלעת לצמיחה מהירה של שיער חזק ובריא. כמובן, שהוא גם לא הפריך את הפוטנציאל הטמון בו. חשוב לערוך עוד שורה ארוכה של ניסויים שיבדקו את הסוגייה הזאת לעומק. כל עוד המדע לא הוכיח לגמרי את האפקט החיובי של השמן הזה, וסביר להניח שכרגע יש פתרונות יעילים יותר לנשירת שיער.

האם ישנן תופעות לוואי לשימוש בשמן זרעי דלעת?

גבר עם ידיים על הפנים שסובל תופעות לוואי

על פי מחקר שנערך באוניברסיטת מישיגן, לא דווחה שום תופעת לוואי לאחר השימוש בשמן זרעי דלעת (25).

עם זאת, מספר מדענים שיערו שהוא יכול לגרום להיווצרות שתן מוגברת (26). לכן, צריכת תוסף תזונה שמכיל שמן גרעיני דלעת עלול לפגוע במנגנון האחראי על פינוי וסילוק ליתיום מהגוף.

זה עלול להעלות את ריכוז התכשיר העוצמתי ולהוביל לכמה השלכות מסוכנות.

לבסוף, חשוב לציין שכמו כל תכשיר טבעי אחר, גם שמן גרעיני דלעת יכול לגרום לתגובה אלרגית בקרב אנשים הרגישים לצמח הדלעת ולמוצריו השונים.

סימפטומים של תגובה אלרגית יכולים להיות קשיי נשימה, לחץ בחזה ובגרון, כאבים בחזה, פריחה והופעת נגעים אדומים, גרד ונפיחות בעור (27). במקרה שאתם חשים באחד מהתסמינים האלה, תפנו באופן מידי לטיפול רפואי.

אישה בתקופת ההריון או ההנקה צריכה להתייעץ עם רופא לפני תחילת השימוש בתוסף תזונה מסוים.

איך להשתמש בשמן זרעי דלעת לטיפול בהתקרחות?

ארבע סוגים וגדלים שונים של דלעת להכנה של שמן זרעי דלעת

כדי לשמור על קרקפת בריאה, יש לעסות היטב את שמן זרעי הדלעת לתוך הקרקפת יחד עם סוג מסוים של שמן בסיס, כמו למשל שמן זית, ולהשאיר את השמן על הקרקפת ללילה שלם. יש לחזור על הפעולה הזאת לפחות פעמיים בשבוע ויש להמתין לפחות חודשיים עד שהטיפול יתחיל לספק תוצאות.

ישנם גם תוספי תזונה המכילים שמן זרעי דלעת, ויש לצרוך אותם בבליעה דרך הפה. ניתן להשיגם בקלות באינטרנט, בבתי מרקחת, ובחנויות הפארם. הם מגיעים בצורה של קפסולות רגילות או כמוסות ג’ל.

המינון המומלץ נע בין 500 ל-1000 מ"ג. המחיר לרוב נע בין כמה עשרות למאות שקלים, כמובן שזה תלוי במשך הטיפול, במינון המדויק ובגודל האריזה שרכשתם.

אם אתם רוכשים שמן גרעיני דלעת, חשוב לבחור במוצר אורגני, איכותי, ולא מזוקק, שהופק בכבישה קרה ואינו מכיל תוספים תעשייתיים וכימיקלים מזיקים.

המינון המומלץ לטיפול יעיל בהתקרחות גברים טיפוסית לא נקבע באופן רשמי.

איך לשלב את השימוש של שמן זרעי דלעת עם טיפולים טבעיים אחרים

תוכלו למרוח את שמן זרעי הדלעת ישירות על עור הקרקפת, או לצרוך תוסף תזונה שמכיל אותו, אבל ישנם כמה פתרונות נוספים שיכולים להגביר את היעילות של השמן ולשדרג את השפעתו על צמיחת השיער.

לפניכם כמה שיטות בדוקות שאני ממליץ עליהן בחום:

מזותרפיה (דרמה רולר)

ישנם המון שמנים שניתן לשלב עם מכשיר לדיקור עור, כדי להשיג תוצאות טובות יותר מהטיפול, אבל שמן זרעי דלעת הוא ללא ספק אחד מהמתאימים ביותר למטרה זאת.

אם אין לכם מושג מה זה בכלל דיקור עור (מזותרפיה) ואיך זה משפיע על צמיחת השיער, אז בגדול מדובר בטכניקה טיפולית המבוססת על מחטים זעירות שחודרות לעור ויוצרות פצעים קטנטנים (28).

בזמן תהליך הריפוי שלהם, הגוף מגביר את כמויות הקולגן שהוא מפיק, וקצב התחדשות ותיקון התאים בעור המטופל מזנק בצורה חדה (29). התוצאה היא צמיחה מהירה וטובה יותר של זקיקי שיער בריאים.

איך עושים את זה?

פשוט מאוד. באמצעות מכשיר מיוחד שנקרא דרמה רולר, תוכלו לבצע את הטיפול בצורה בטוחה, יעילה ונוחה, מבלי לצאת מהבית.

פשוט תעבירו את הדרמה רולר על האיזורים המקריחים, ותלחצו קצת כלפי מטה עד שהמחטים יחדרו לקרקפת. תעשו את הפעולה במצב אופקי, מאונך, ולבסוף גם באלכסון.

רגע, אבל איפה שמן גרעיני דלעת נכנס לתמונה?

אפשר להשתמש בו לאחר טיפול של מזותרפיה לקרקפת, למרות שאני ממליץ לחכות לפחות 8 שעות לפני השימוש בשמן. זה ימנע הופעת גירוי על העור, ויבטיח שתפיקו את מלוא התועלת מהטיפול.

עיסוי הקרקפת ותרגילים לשיפור זרימת הדם באזור

מכשיר מזותרפיה כמו הדרמה רולר הוא כלי מצוין להגברת זרימת הדם לקרקפת, אבל אפשר להשיג את המטרה הזאת גם באמצעות הידיים שלכם.

עיסוי הקרקפת ותרגילים למתיחת שרירי הפנים פשוטים מאוד לביצוע ועדינים מספיק כדי לחזור עליהם מדי יום. הם יעילים בצורה יוצאת דופן בעידוד זרימת הדם לקרקפת.

עד כמה הם יעילים?

בשנת 2016, מחקר שנמשך 24 שבועות הוכיח שעיסוי סטנדרטי של הקרקפת יכול להגדיל את עובי זקיקי השיער (30):

אז, איך גם אתם תוכלו ליהנות מהאפקט החיובי של השיטות האלה?

איך לעסות את הקרקפת

תשתמשו בקצות האצבעות בלבד (ואולי בקצת שמן זרעי דלעת). תניחו את האגודל, האצבע המורה והאצבע האמצעית על כל אחד מצדי הראש (מעל האוזניים) ותתחילו לעסות את הקרקפת בתנועות סיבוביות. תפעילו לחץ בעוצמה משתנה במהלך העיסוי.

תתחילו מהצדדים, תעלו כלפי מעלה לאזור כתר הראש, ולאחר מכן לקו השיער ולרקות, עד שתגיעו לבסוף לבסיס הקרקפת. אם תרצו, תוכלו להתמקד במיוחד באזורים עם השיער הדק והמקריח.

כל התהליך אמור לקחת בערך 10-15 דקות ביום.

איך לעשות תרגיל מתיחת שרירים להמרצת זרימת הדם לקרקפת

כדי להגביר את זרימת הדם עוד יותר, אתם יכולים למתוח ולמשוך בעדינות את שרירי הפנים. לפניכם הסבר מפורט של השלבים השונים בתרגיל:

  1. תרימו את הגבות שלכם גבוה ככל האפשר, ותחזיקו אותם במצב מתוח זה במשך 2 דקות. לאחר מכן תחזרו למצב הרפוי והמשוחרר שלהן.
  2. תכווצו את הגבות עמוק ככל האפשר, ותישארו במנח הזה במשך 2 דקות. לאחר מכן תחזרו למצב הרפוי והמשוחרר שלהן.
  3. תחזרו על 2 השלבים הראשונים. כשסיימתם לבצע פעולות אלה, תחזרו למצב ההתחלתי.

אפשר להשתמש גם בקצות האצבעות, כדי למתוח ולמשוך את העור.

טיפול בהיפוך

בנקודה הזאת, אתם עלולים לתהות למה שיפור זרימת הדם לקרקפת היא כל כך חשוב לצמיחה טובה של השיער? אז הנה התשובה:

הדם מכיל חמצן ורכיבים מזינים אחרים החיוניים לתפקוד תקין של זקיקי השיער, כמו ברזל, אבץ וביוטין. כשהזקיקים בריאים (ואינם מתנוונים כתוצאה מתהליך המזעור), זרימת הדם הרגילה מספיקה בהחלט כדי לספק לשערות את כל מה שנדרש להן כדי לצמוח ולשגשג. אבל, תהליך המזעור לא רק הורס את השערה ופוגע במנגנון הצמיחה שלה, אלא גם חונק את אספקת הדם לזקיקי השיער. כלומר, אספקת החמצן, הויטמינים והמינרלים שמזינים את השיער משתבשת ומצטמקת במידה ניכרת.

כשאתם מנסים לעצור את תהליך נשירת השיער ולהשיב את השיער לחיים, זרימת דם חזקה ומספקת יכולה להיות כל ההבדל בין צמיחה מחודשת של שיער חזק ושופע להמשך ההידלדלות והנסיגה של קו השיער.

איך אפשר לתקן את המצב? תרשו לי להראות לכם עוד דרך פשוטה להמריץ את זרימת הדם: טיפול בהיפוך, או בשפה פשוטה וברורה יותר – היפוך של הגוף כלפי מטה.

הטכניקה הזאת דורשת מכם לתלות את הגוף במהופך למשך פרק זמן מסוים מדי יום. באופן טבעי, זרם הדם לקרקפת יתגבר באופן ניכר.

אפשר להגיע לתנוחה הזאת בעזרת אביזרים ומכשירים מיוחדים, לטפס על עץ ולהיתלות כשראשכם מופנה כלפי מטה, או להשתמש בכיסא או בספה. החזקים שבכם יכולים פשוט לבצע עמידת ידיים (אפשר גם ליד הקיר).

בהתחלה, זה יכול להרגיש קצת מוזר, בעיקר אם אף פעם לא עשיתם את זה: אתם עלולים לחוש חמימות בלתי מוסברת וממש לשמוע את הדם זורם לכיוון הראש, אבל זה מה שקורה כשאנחנו הופכים את עצמינו עם הראש כלפי מטה, ומהר מאוד תתרגלו לזה. 5 דקות ביום יספקו תוצאות נפלאות ויצדיקו את המאמץ שהשקעתם.

שמן זרעי דלעת לשיער: אז מה השורה התחתונה?

שמן זרעי דלעת על שולחן עם גרעיני דלעת

יש ראיות מדעיות מבטיחות ומרשימות בנוגע ליעילות השימוש בשמן זרעי דלעת עבור טיפול בהתקרחות גברית תורשתית (הידועה גם בתור אלופציה אנדרוגנית) בדרגת חומרה חלשה עד מתונה.

עם זאת, מדובר רק במחקר אחד שבדק את הסוגייה הזאת. אין ספק שיש עוד כברת דרך ארוכה לעבור כדי להבין את ההשפעה המלאה והמדויקת של שמן זרעי דלעת על צמיחת השיער ולקבוע את המינון המומלץ והבטוח ביותר למטרה זו.

יגאל בולדינג
יגאל בולדינג

יגאל הוא דמות פיקטיבית של פרופסור מפורסם בתחום נשירת והשתלות השיער. מוחו הוא מעיין ידע לא נגמר של כל מה שקשור לנשירת שיער גברית, וגם קצת נשית. פרופסור בולדינג תמיד ישמח לענות על שאלות, לתת מענה לקוראי האתר ולפרסם מחקרים, מאמרים, טיפים וגם את הגיגיו האישיים.

6 תגובות
  1. גם טוב לשיער וגם טעים בסלט!
    תודה על המאמר המעולה!

    • הגב
      פרופסור יגאל בולדינג 9 באוגוסט 2019 ב13:22

      היי שירן,
      בשמחה – בשביל זה אנחנו פה.
      מחכים למתכון של הסלט!

  2. היי, תודה על המדריך המפורט!
    מה היחס ערבוב של שמן זית ושמן זרעי דלעת?

    • הגב
      פרופסור יגאל בולדינג 14 בספטמבר 2019 ב20:09

      היי יוני,
      בשמחה!
      שמן זרעי הדלעת (במקרה הזה שמן אתרי) צריך להיות 2-5% מהכמות הכללית.
      זאת אומרת שבבקבוק של 100 מ"ל, צריך להיות בין 2 ל-5 מ"ל של שמן זרעי דלעת אתרי, וכל השאר שמן זית.

  3. המון המון תודה על כל המידע המועיל.
    אני משתמש בשמן שכולל בתוכו דקל ננסי,שמן זרעי דלעת ושמן קיק,לדעתך השילוב אידיאלי או שעלול לגרוע באפקטיביות של כל אחד מהם?
    שאלה שנייה,אני מצוי בלחץ כמעט מתמיד, עקב בעיה פסיכולוגית מסוימת (ללא קשר לחיי היומיום) ואני שוקל להשתמש בציפרלקס כדי להקל על המתח,רק חושש כי הבנתי שאחת המתופעות הלוואי היא נשירה. האם ידועים לך האחוזים של משתמשי ssri שסובלים מנשירה? והאם לדעתך התועלת תעלה על הנזק (האפשרי)?

    • הגב
      פרופסור יגאל בולדינג 2 בפברואר 2020 ב10:04

      שלום דוד,
      המון תודה לך על התגובה המפרגנת!
      לגבי השאלות שלך:
      השילוב של השמנים לא אמור לפגוע באפקטיביות של כל אחד מהם, עם זאת זה משהו שהוא דיי אינדיבידואלי, והדרך הכי טובה לבדוק את זה היא להתמש בכל אחד מהשמנים בנפרד לתקופה, ואז לנסות את כולם ביחד ולהשוות בין התוצאות.
      האם שילוב שלהם יכול להזיק? לדעתי האישית, לא. האם השילוב שלהם יכול להועיל יותר? לא ידוע.
      לשאלתך השניה, זה בהחלט נראית כמו סיטואציה של: "בין הפטיש לסדן", מאחר ויש לא מעט דיווחים על הקשר שבין ציפרלקס לנשירת שיער.
      מבחינה מדעית, יש כמה מאמרים שאפשר למצוא באינטרנט על המחקרים שנעשו בנושא, הנה 2:
      מקור 1
      מקור 2

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo