נשירת שיער ותזונה: מדריך על תזונה לחיזוק השיער

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

התקרחות ונשירת שיער מוגברת היא בעיה שכיחה שתוקפת מיליוני גברים ונשים בכל רחבי העולם. יש מגוון רחב של גורמים שונים האחראיים להתפתחות הבעיה, ולכן אין פתרון אחד ויחיד שיתאים באופן גורף לכולם.

אבל יש היבט אחד באורח החיים שלכם שנמצא בשליטתכם ויכול לעזור להתמודד עם התופעה המטרידה: מדובר בהרגלי התזונה שלכם.

לתפריט התזונתי שלכם יש השפעה גדולה על תפקוד כל מערכות הגוף. זה מתייחס גם למנגנון פחות חשוב וקריטי מבחינתו – צמיחת השיער.

אם אתם מקפידים על תזונה נכונה ובריאה, חצי מהניצחון במאבק חסר הפשרות בנשירת שיער מונח בכיס שלכם.

במאמר הזה, אתם תלמדו על התזונה היומיומית שסביר להניח תתרום במידה הגדולה ביותר לקרקפת ושיער בריאים. ייתכן שהשינוי התזונתי הזה לא יעבוד עבור כולם ויפתור את כל הבעיות שלכם, אבל הוא יוכל לעזור לכם לחזור למסלול ולתת לכם דחיפה בכיוון הנכון.

הערה: לא מדובר בהרגלי תזונה נפרדים, וצריך ליישם את הכללים האלה ביחד. חילקתי את מאמר לכמה חלקים שונים מטעמי נוחות וכדי להראות בצורה ברורה יותר כיצד כל אחד מההרגלים התזונתיים האלה משפיע על התקרחות.

שימו לב!  לפני שאתם משנים באופן קיצוני את התזונה השגרתית שלכם, חשוב שתתייעצו עם הרופא המטפל שלכם.

תזונה בסיסית

ירקות ופירות בתוך שקיות של קניות

אחת מהשיטות המהירות והיעילות ביותר להתחיל לאכול בריא יותר היא להתמקד במאזן הבסיסיות והחומציות של המאכלים שאתם מכניסים לגופכם.

כמו לכל יצור חי אחר, גם לגוף האנושי יש רמת חומציות (pH) מועדפת שבה הוא מתפקד בצורה הטובה והיעילה ביותר.

אצל בני אדם היא עומדת על 7.4. כלומר, סביבה מעט בסיסית היא הנוחה ביותר לתפקוד התאים. כשרמת ה- pH בגוף יוצאת משליטה, זה מתכון בטוח לצרות צרורות ומערכות רבות מתחילות להתנהג בצורה חריגה ולא צפויה. אחד מהגורמים שיכולים להוציא משיווי משקל את רמת ה-pH בגוף ולדחוף אותה לצד החומצי של הסקאלה היא התזונה המודרנית האופיינית.

התפריט התזונתי המקובל והנפוץ בעולם המערבי מתאפיין בחומציות יתר. הוא מבוסס בעיקר על בשר אדום, מוצרי חלב, פחמימות פשוטות כמו דגנים מעובדים וסוכר לבן, ומשקאות חריפים. כשכל סוגי המזון האלה נצרכים בכמויות גדולות ועל בסיס קבוע, הם גורמים לבלאגן אדיר בגוף.

אבל איך בדיוק תזונה בסיסית מועילה לגופנו? לפניכם כמה השפעות חיוביות מוכחות שלה:

  • אכילה מוגברת של פירות וירקות כחלק מתפריט תזונתי בסיסי ישפר את יחס הנתרן-אשלגן בגופכם. זה יכול לחזק את בריאות העצמות, לצמצם דלדול שרירים, ולהפחית את הסיכון למחלות כרוניות כמו לחץ דם גבוה ושבץ מוחי.
  • הקפדה על תזונה בסיסית תוביל לעלייה בכמויות הורמוני הגדילה בגוף, מה שיתבטא בשיפור תפקוד מערכת כלי הדם והלב, הזיכרון והיכולות הקוגניטיביות.
  • השפעה חיובית של צריכת מאכלים בסיסיים היא ריכוז גבוה יותר של מגנזיום בתוך התאים. המינרל החשוב נדרש לתפקוד התקין של אנזימים רבים בגופנו. בנוסף לכך, המגנזיום ממריץ את פעילותו של ויטמין D ומשפר את קליטתו בגוף. כך תוכלו ליהנות מהערך המוסף של היתרונות הבריאותיים של ויטמין חיוני זה עבור בלוטות ההפרשה החיצונית והפנימית.
  • סביבה בסיסית של הגוף עוזרת לעורר חלקיקים שנלחמים בהתחלקות לא תקינה של התאים ומפחיתים את הסיכון לגידולים סרטניים. סוכנים אלה מצריכים רמת PH גבוהה יותר על מנת לתפקד כנדרש.

איזון מלא במערכות חילוף החומרים והאנזימים הוא הכרחי לפעילות תקינה של הגוף, כולל תפקודים "לא חיוניים" כמו צמיחת השיער.

מעבר לכך, תזונה בסיסית יכולה להשפיע בצורה הרבה יותר ישירה על צמיחת השיער.

הוכח שסביבה בסיסית יכולה לדכא את האנזים 5-אלפא רדוקטאז ולהגביל את פעילותו. האנזים הזה משחק תפקיד מכריע בייצור ה-DHT (אחד מהאשמים העיקריים בהתקרחות טיפוסית), ולכן כל ירידה בריכוזו בגוף יכולה להפחית את הסיכוי להתפתחות תהליך המזעור שמשפיע באופן הרסני על זקיקי השיער ומביא להתקרחות.

תזונה עשירה בסיבים תזונתיים

אוכל מעובד וארוז שמוכן לאכילה מיידית או להכנה מהירה מככב בתזונה המערבית. הבעיה היא שהוא בקושי מכיל סיבים תזונתיים. תהליך העיבוד התעשייתי מסיר את החלקים המזינים והחשובים ביותר של דגנים וזרעים רבים – הקליפה החיצונית.

אבל, לתזונה עשירה בסיבים יש כמה יתרונות בריאותיים. החשוב ביותר עבורנו וזה שמתקשר להתקרחות גברית טיפוסית (גם אם בצורה עקיפה) – זאת היכולת לשפר את בריאות מערכת העיכול ולשמור על תפקודה היעיל לאורך זמן.

על מנת להבין בצורה מלאה את ההשפעות החיוביות של סיבים תזונתיים, חשוב קודם כל לדעת במה בדיוק מדובר.

סיב תזונתי הוא סוג של פחמימה שאינה מפורקת ונספגת בצורה מלאה בגוף. בנוסף, הוא מכיל מגוון רכיבים מועילים, כמו סובין, פקטין, אינולין, ועמילן עמיד שאינו נספג במעי.

תזונה לשמירה על קיבה בריאה

בחורה עומדת ליד מעברי חצייה ומראה את הבטן שלה

אם כבר מדברים על סיבים תזונתיים, הגיע הזמן לגעת בהיבט חשוב אחר שיכול לחזק את בריאות הקרקפת. מדובר במניעת הפרעות וליקויים במעיים ובמערכת העיכול.

במעיים שלנו מתגוררים מיליארדי בקטריות, ארכאונים, וירוסים, ואיקריוטים – חלק מסוגי החיידקים האלה ידידותיים ומועילים לבריאותנו, והשאר עלולים להזיק לה ולסכן אותה. כל הסביבה הזאת יחד יוצרת את המיקרוביום של מערכת העיכול.

אבל למה בדיוק הכוונה בתפקוד מאוזן ובריא של המעיים, ומה נכלל בתזונה טובה ונכונה למערכת העיכול?

בקצרה, מדובר במספיק בקטריות טובות (הנקראים חיידקים פרוביוטיים), ובוויסות הריכוז של החיידקים הבעייתיים שפוגעים בבריאותנו. כל עוד מונעים מהם לצאת משליטה, מערכת העיכול תהיה הרבה יותר מוגנת מפלישה של וירוסים וחיידקים אלימים כמו סלמונלה שמגיעים אלינו מהמזון שאנו צורכים.

תזונה להסדרת פעילות מערכת העיכול אמורה לשמר את האיזון הטבעי והתקין בין החיידקים השונים ולא להפר את האיזון העדין של המעיים שלנו: אסור שייווצר עודף של חיידקים "טובים", או של בקטריות "רעות".

ניתן להשיג זאת בעזרת מאכלים פרוביוטיים (הכוללים את החיידקים המועילים שתורמים לבריאותנו), ופרביוטיקה (רכיבים במזון שתורמים להזנת וריבוי החיידקים הידידותיים במעיים ומגדילים את המושבות שלהם).

מזון מעובד הוא לרוב מלא בחומרים משמרים שנועדו להאריך את חיי המדף שלו ולחסל כל חיידק במזון שעלול לגרום לו להתקלקל בטרם עת. מצד אחד, זה מאפשר לנו לאחסן אותם ללא חשש לתקופה ארוכה יותר, אבל אלה חדשות גרועות כשמדובר בבריאות של מערכת העיכול.

התוספים המלאכותיים האלה הורגים חיידקים ללא כל הבחנה ועל הדרך הם משמידים גם את הבקטריות הטובות, הורסים את האיזון בבטן שלנו ועל הדרך גורמים להמון בעיות בריאותיות.

למרות שהקשר בין חיידקי מעיים החשובים לבריאותנו ובין התקרחות ונשירת שיער עודפת עדיין אינו ברור ומובן לגמרי, אין ספק שסביבת מיקרוביום בריאה ומאוזנת יותר יכולה לסייע בבלימה של נשירת שיער, ואולי אפילו תתרום לצמיחה מחודשת שלו.

לפניכם כמה טיפים פשוטים שישפרו את תפקוד חיידקי המעיים:

  • הימנעו מאוכל תעשייתי ומעובד.
  • תתרחקו מחומרים משמרים.
  • אל תקחו אנטיביוטיקה עד כמה שאפשר.
  • תשתו משקאות מותססים כמו יין (במתינות), קומבוצ’ה (פטריית תה), או קיפיר.
  • הקפידו לצרוך מוצרי פרוביוטיקה ו/או פרביוטיקה.
  • תאכלו מאכלים מותססים כמו קימצ’י, כרוב כבוש ויוגורט.

נשירת שיער יכול להיגרם מהפרעות וחסימות במערכת הדם

כדוריות דם אדומות

כמה מהתיאוריות המדעיות בנושא אינן מקשרות סוכרת מהסוג הראשון או השני ישירות לנשירת שיער. הן גורסות שסימפטום משני שלה מעורב בהיווצרות התופעה – זרם דם חלשה ומוגבלת.

בהתחשב בחומרת הבעיה הבריאותית הזאת ובאינספור הנזקים שהיא גורמת למגוון רחב של תהליכים בגוף, זה כלל לא מפתיע שהיא משפיעה גם על הידלדלות השיער.

כשכל מערכת כלי הדם האחראית על הובלתו ברחבי הגוף מתחילה להתמוטט, זה גורם לשורה ארוכה של מחלות בכל רחבי גופנו. סוכרת אחראית לנזק הגדול ביותר למערכת כלי הדם ופוגעת באספקת חמצן ורכיבי הזנה שונים לכל מקום בגוף.

מערכת הדם בנויה בצורה שמאפשרת לה לעבור בקרבה מקסימלית לכל האיברים החיוניים כמו הלב, הריאות, המוח, וכו’. אפילו כשהיעילות שלה נפגעת, היא עדיין יכולה להמשיך לספק דם לכל האיברים הנדרשים להישרדות הגוף. זרימת דם לקויה יכולה לגרום לידיים ורגליים קרות.

תוצאה נוספת תהיה פגיעה באיכות ובצמיחת השיער שיהפוך לדק, שברירי ודליל. זה מתרחש בגלל שמדובר באזורים המרוחקים ביותר בגוף שהדם מגיע אליהם רק בסוף המסלול הארוך שהוא עושה. בעוד שהגוף מבטיח אספקת דם הולמת על מנת לתמוך בתפקוד האיברים החיוניים לחיינו ולמנוע את קריסתם, הגפיים התחתונות והעליונות מקבלות רק את "השאריות" ואספקת הדם ורכיבי ההזנה אליהם חלשה ומוגבלת.

במקרים כאלה שבהם מחזור דם בעייתי הוא תסמין משני של סוכרת, הוא לא מהווה את הגורם העיקרי להתקרחות. מבחינת הידלדלות השיער, הבעיה המרכזית בזרימת דם בעייתית היא לא רק שהיא גורמת לנשירת שיער, אלא גם מקשה על הצמיחה המחודשת שלו.

נשירת שיער בעקבות טיפול תרופתי

מזרק כדורים ותרופות שונות מונחות על שולחן

עוד תסריט הגיוני שבו הסוכרת גורמת באופן עקיף לנשירת שיער הוא נטילת תרופות מסוימות המיועדות לטיפול במחלה. תרופות רבות נגד סוכרת ידועות בתופעות הלוואי שלהן, כולל נשירת שיער.

קשה לאבחן בצורה מדויקת אם נשירת השיער נובעת מהסוכרת עצמה או הטיפול התרופתי שנועד למניעתה, כי בדרך כלל, רוב הנזקים הבריאותיים של המחלה זהים להשלכות הלא רצויות של הטיפול התרופתי שמשתמשים נגדה.

אם ישנה אפשרות שתרופה ספציפית גורמת לנשירת שיער מוגברת, אפשר לנסות תרופה אחר במקומה, אבל לפעמים הסימפטומים לא יחלפו אפילו אם הם נגרמו מהטיפול התרופתי הקודם שלקחתם.

חוסר איזון הורמונלי שנגרם על ידי סוכרת

אישה צעירה עם חוסר איזון הורמונלי כותבת מכתב

סוכרת יוצרת חוסר איזון הורמונלי בגוף, ושינויים אלה פעמים רבות משתקפים היטב על הקרקפת וגורמים לכם לאבד חלק משיערכם. רוב האנשים שמעו על ההורמון המפורסם אינסולין, אבל יש לפחות שלושה הורמונים נוספים שמשחקים תפקיד מכריע בוויסות רמות הסוכר בדם. מדובר בגלוקגון, קורטיזול, והורמון הגדילה.

סוכרת פוגעת בכל תהליך בקרת ריכוז הסוכר בדם ולא רק בשלושת ההורמונים הבודדים האלה, מה שגורם לנזק מתמשך שפוגע במנגנונים שונים בגוף, כולל חידוש ותיקון תאי זקיקי השיער וצמיחתם התקינה.

התוצאה העגומה תהיה החלשת והתנוונות הזקיקים, שלפעמים יכולה לגרום להתקרחות הדרגתית ובלתי הפיכה.

השפעה שלילית על מחזור צמיחת השערה

מחזור צמיחת השיערה

אצל אנשים בריאים, 5% עד 15% מהשערות יהיו בשלב המנוחה בכל רגע נתון. זאת אומרת, שצמיחתן הפעילה נעצרה לזמן מסוים. אבל, אצל חולי סוכרת, המצב שונה לחלוטין, והמספר הזה יכול לעלות בצורה ניכרת.

כשאחוז גבוה מהשיער נתקע בשלב המנוחה למשך פרק זמן ארוך מהרגיל, אנו קוראים למצב זה נשירת שיער מפושטת (טלוגן אפלוביום). בקצרה, מדובר בשיבוש מחזור החיים הטבעי של השיער שגורם לכמות חריגה שלו להיכנס לשלב הטלוגן (המנוחה). זה לא חייב להוביל להתקרחות קבועה, אבל יתבטא בדרך כלל עם נשירת שיער זמנית אך חזקה.

פגיעה ביכולת הריפוי של הגוף

זה ידוע היטב שהסוכרת פוגעת במנגנוני הריפוי הטבעיים בגוף. זה נגרם משילוב של כמה גורמים כמו צמצום זרימת הדם או פגיעה בתפקוד גורם הגדילה. הנזק הכפול הזה מקשה על הגוף להגיב במהירות וביעילות לפציעה. אם אתם תוהים מדוע זה משפיע באופן שלילי על צמיחת השיער, התשובה היא שזה קשור למחזור הצמיחה הפנימי של כל שערה שכולל נזק טבעי שנגרם לה.

הגוף שלנו מחליף את השערות הפגומות בשיער חדש ובריא, כשהוא משתמש באותם זקיקי השיער שתומכים בתהליך הצמיחה ומאפשרים אותו. כשאתם סובלים מסוכרת, כל התהליך הופך לאיטי ומסורבל, וברוב המקרים, במקום שהשיער יתחלף הוא פשוט נושר בטרם עת מבלי ששערה חדשה ירשה את מקומו.

מערכת חיסונית מוחלשת

עוד תופעת לוואי של סוכרת היא מערכת חיסון מוחלשת. כשרמות הסוכר בדם גבוהות מהרגיל, מערכת החיסון בגוף צריכה לעבוד בלי הפסקה כדי לטפל בבעיה הפנימית הזאת, מה שהופך אותה לחשופה יותר להתקפות ופגיעות מבחוץ. מחלות זיהומיות יוכלו לאתר בקלות פרצה במעטפת ההגנה של הגוף, ולגרום לבעיות חמורות יותר.

פוטנציאל הפגיעה כאן הוא כפול: קודם כל, חלק גדול מהמחלות והזיהומים שיכולים למצוא סדק בחומת ההגנה הטבעית של הגוף יכולים לגרום לנשירת שיער חריגה בזכות עצמן, אבל גם אם הגוף יבלום את המתקפה שלהם, הם עדיין יוכלו להשפיע באופן שלילי על מגוון רחב של תפקודים בגוף, כולל איכות השיער ותהליך צמיחתו. כמו הרבה בעיות שיכולות להתרחש בגופנו, מדובר על תגובת שרשרת.

לעתים קרובות, סוכרת היא לא הסיבה העיקרית והישירה לנשירת שיער, אלא אבן הדומינו הראשונה בכל הסיפור – היא זאת שגורמת לכדור השלג להתגלגל ולהשפיע על מערכות אחרות שפוגעות בצמיחת השיער. ההיבט החיובי של נשירת שיער הנגרמת מסוג כלשהוא של זיהום (אפילו אם מדובר בתוצאה של סוכרת) זאת הנטייה של הבעיה לתקן את עצמה ולחלוף לאחר שהסיבה להיווצרותה נעלמה.

סוג נוסף של נשירת שיער שמגיע על רקע של כשל במערכת החיסון נקרא: "אלופציה אראטה". במצב זה, הגוף מתחיל לתקוף את עצמו, ובאופן ספציפי יותר, את זקיקי השיער. הבעיה הזאת לא משאירה אחריה צלקות, אבל גורמת להתקרחות מקומית בכמה אזורים בקרקפת.

ברוב המקרים, היא מתרחשת באופן נקודתי וגורמת לנשירת שיער שיער פה ושם, אבל לפעמים היא יכולה להוביל לנשירת שיער מלא בכל הקרקפת, ואפילו בכל רחבי הגוף – כולל הריסים, הגבות, ושיער הערווה.

התופעה לא נגרמת בצורה ישירה מסוכרת, אבל אנשים שסובלים מסוכרת הם בעלי סיכון מוגבר של אלופציה אראטה, שיכולה להתבטא באופן חמור יותר אצל אדם שאובחן עם סוכרת.

נשירת שיער ותזונה: מחשבות אחרונות לסיום

בחורה יושבת במסעדה ואוכלת תזונה נשירת שיער

נשירת שיער היא בעיה מורכבת שיכולה להיגרם מאינספור סיבות וגורמי רקע, ולכן שיפור הרגלי תזונה לא יפתור את הבעיה לגמרי, אבל בהחלט יתן לכם נקודת זינוק מצוינת להתחיל ממנה ולהשתמש ביתרונות שלה לאורך כל תהליך הטיפול (כל טיפול שתבחרו).

חושבים שפספסנו משהו? נשמח לשמוע על זה בתגובות שלמטה!

יגאל בולדינג
יגאל בולדינג

יגאל הוא דמות פיקטיבית של פרופסור מפורסם בתחום נשירת והשתלות השיער. מוחו הוא מעיין ידע לא נגמר של כל מה שקשור לנשירת שיער גברית, וגם קצת נשית. פרופסור בולדינג תמיד ישמח לענות על שאלות, לתת מענה לקוראי האתר ולפרסם מחקרים, מאמרים, טיפים וגם את הגיגיו האישיים.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo