דיקור סיני לנשירת שיער: איך זה עובד ומה התוצאות?

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

מבין מגוון הטיפולים השונים לטיפול בהתקרחות, דיקור סיני לנשירת שיער הוא טיפול אלטרנטיבי, שנכון להיום לא נחשב בתור טיפול נפוץ במיוחד.

במדריך הזה על דיקור סיני להצמחת שיער, אתם הולכים להבין פעם אחת ולתמיד אם דיקור סיני באמת מסוגל לעצור או להאט את נשירת השיער, ולהשיב לחיים שערות דקות, דלילות ופגומות.

אנחנו נלמד כיצד השיטה הזאת עובדת ונבדוק האם יש ראיות מדעיות משכנעות ומבוססות להשפעתה החיובית על השיער שלנו.

לאחר שנבחן את מידת היעילות של הדיקור הסיני, נבחן לאילו תוצאות עליכם לצפות מהטיפול, ונבין את תופעות הלוואי האפשריות.

אבל לפני שנצלול למים העמוקים, חשוב להתחיל מהיסודות והדברים הבסיסיים ביותר ונבין את מהות השיטה הטיפולית ומה עומד מאחוריה.

מהו דיקור סיני?

דיקור סיני היא שיטת ריפוי סינית עתיקה המבוססת על עקרונות הרפואה הסינית המסורתית. היא נמצאת בשימוש מאות שנים ומסייעת לטפל במגוון רחב של בעיות בריאותיות החל מנדודי שינה, דרך בחילות, ועד לכאבים בגב התחתון (1).

דיקור סיני (או בשמה המדעי: "אקופונקטורה") נחשבת לשיטה טיפולית מקובלת ומכובדת בסין, יחד עם אמצעים טבעיים אחרים, כמו שימוש בצמחי מרפא ועיסוי הגוף.

רק בשנים האחרונות, הדיקור הסיני הפך לטיפול נפרד שעומד בפני עצמו ומסייע לריפוי ומניעת מחלות ולשיפור הבריאות.

איך הדיקור הסיני עובד?

בובת אימונים של דיקור סיני לנשירת שיער

כדי להבין לעומק איך דיקור סיני עובד, חשוב קודם כל להכיר את עקרונות הרפואה הסינית המסורתית. אנחנו נתחיל ממושג המפתח שנמצא בלב ליבה של התרבות הסינית העתיקה: "צ’י" (הכוח הבסיסי שמאפשר את קיומנו).

מה זה צ’י?

מדובר באנרגיית החיים שזורמת בגופו של כל יצור חי. היא שומרת על בריאותנו ומגנה עלינו מכאב ומחלות. רעיון דומה התפתח גם בתרבות המערבית: מושג "ארבע הליחות" ברפואה היוונית העתיקה, או מונח "כוח החיים" (פראנה) בתורת היוגה שמבוסס על אותו העיקרון. כמעט לכל תרבות עתיקה הייתה גרסה משלה לתפיסה הזאת (2).

אז מה הקשר בין דיקור סיני למושג הצ’י?

הרפואה הסינית מאמינה שהצ’י זורם בגופנו דרך ערוצי אנרגיה ראשיים, הנקראים מרידיאנים. מסלולי הזרימה האלה מזכירים את הנימים והעורקים שמאפשרים למחזור הדם לעבור להגיע לכל מקום בגוף.

מדובר בסוג של אוטוסטרדה מהירה שמעבירה חמצן, חומרי הזנה ואבני בניין הנדרשים לתפקוד התקין של הגוף (3).

כמובן שיכולות להיווצר סתימות שיקשו על זרימה חופשית ותקינה של הדם, וזה מתכון לצרות צרורות. תופעה דומה יכולה להתרחש גם במרידיאנים: כל חסימה שלהם תמנע זרימה חלקה של הצ’י ועלולה להוביל לתחושת אי נוחות ולנזקים בריאותיים.

וכאן בדיוק נכנס לתמונה הדיקור הסיני: באמצעות מחטים דקות המוחדרות לנקודות חשובות שמווסתות את ערוצי האנרגיה שלנו, הוא מאפשר לשחרר את צוואר הבקבוק שנוצר, ולהחזיר את הזרימה האנרגטית לאיזון מלא.

היתרונות הבריאותיים של דיקור סיני

אישה צעירה מבצעת את תנוחת הלוחם כחלק מאימון יוגה

מדובר בטכניקה טבעית לגמרי שניצחה את מבחן הזמן והוכיחה את עצמה כטיפול יעיל בשלל בעיות רפואיות וליקויים תפקודיים במערכות רבות בגוף. לאורך ההיסטוריה הארוכה והעשירה של הדיקור הסיני, נקשרו אליו סגולות בריאותיות רבות ובהדרגה הוא זכה להערכה רבה גם מחוץ לסין.

אני מודעת לכך שלרבים מכם קשה לעכל את עיקרון הצ’י, שנראה רחוק שנות אור מהמאה ה-21. אחרי הכול, אנחנו לא נמצאים בסמינר ניו אייג’, אלא מנסים להציל את שיער הקרקפת שלנו ולשפר את צמיחתו. אבל גם אם כל התפיסה הזאת נראת לכם כמגוחכת והזויה, כשהדיקור הסיני החל לצבור פופולריות בעולם המערבי, הממסד המדעי החל לבחון ברצינות את יעילותו והשפעתו החיובית על בריאותנו. אז אפילו גם אם הפילוסופיה הסינית העתיקה לא מדברת אליכם יותר מדי, יש כמה ראיות מדעיות אובייקטיביות שירשימו אתכם הרבה יותר.

החזרת האיזון למערכת העיכול

למרות שיש צורך במחקר מעמיק ועדכני יותר של הנושא, ממצאים קודמים הראו שדיקור סיני סייע לפתור מגוון בעיות ואי סדרים בקיבה ובמעיים. אקופונקטורה מחזקת את מערכת העיכול ומשפרת את תפקודה (4).

חיזוק הבריאות הנפשית

חוקרים מצאו הוכחות ליעילות הדיקור הסיני בתור טיפול בהתפרצות של דיכאון קליני (MDD) בקרב נשים בהריון (5). מחקרים שבחנו את ההשפעה המנטלית של דיקור סיני העלו תוצאות מבטיחות ומרשימות בנוגע ליכולת של הטכניקה לטפל בהצלחה בדיכאון וחרדה, אבל כמובן שיש להמשיך את המחקר בנושא (6).

טיפול בכאבי שרירים ומפרקים

דלקת מפרקים ניוונית היא אחת מבעיות המפרקים השכיחות ביותר כיום. סקירה של הספרות המחקרית בנושא שהתפרסמה בשנת 2006, העלתה כמה מחקרים שהצביעו על היכולת של דיקור סיני להקל על כאבים בברכיים (7).

שיכוך והרגעת מתח וכאבים

התקפי מיגרנה וכאבי ראש תעקותי הפכו לבעיה יומיומית בלתי נסבלת עבור אנשים רבים. טכניקת הדיקור הסיני משמשת כבר שנים רבות בתור טיפול טיפול אלטרנטיבי נפוץ ויעיל בתופעות הלא נעימות האלה. בנוסף, אקופונקטורה מסייעת להפחית כאבים בלסת (89).

האם דיקור סיני יכול לסייע בהתמודדות עם נשירת שיער?

ציור של טיפול באמצעות דיקור סיני לנשירת שיער

כמו שראיתם, דיקור סיני מטפל באופן יעיל במספר בעיות רפואיות נפוצות, אבל בואו נחזור לשאלה המרכזית שמעניינת אותנו : האם דיקור סיני הוא טיפול יעיל בנשירת שיער?

אז יש לי חדשות מצוינות לכל המקריחים: דיקור סיני באמת יכול לשפר את המצב ולספק תוצאות ממשיות!

איך זה עובד?

דיקור סיני יכול להועיל לצמיחת השיער בשתי דרכים שונות:

קודם כל, דיקור סיני יכול להפחית תהליכים דלקתיים בזקיקי השיער ולסייע ליצור סביבה בריאה לצמיחה חזקה וטובה של שיער הקרקפת (10).

שנית, אקופונקטורה מגבירה את זרימת הדם לזקיקי השיער, מה שמסייע להזין אותם בצורה טובה יותר, לעורר שערות רדומות וחלשות, ולהאיץ את צמיחת השיער החדש (11).

אני בטוחה שכבר שמעתם על האויב מספר אחת של כל אדם מקריח: ההורמון DHT. הוא נחשב לגורם העיקרי להתקרחות גברית טיפוסית וריכוז חריג שלו מביא להפעלת תהליך המזעור שפוגע בזקיקי השיער (12).

דיקור סיני לא יפסיק לגמרי את ייצור ה-DHT, אבל הוא יעזור להשיב לחיים את זקיקי השיער הפגומים באמצעות שיכוך הדלקות שמזיקות להם והמרצת אספקת הדם שתביא להזנה טובה יותר של הזקיקים.

מה יש למחקר המדעי לומר על הפוטנציאל של דיקור סיני לשיפור צמיחת השיער?

ספר עם מחקר מדעי על דיקור סיני להצמחת שיער

כן אני יודעת, הרבה מזה יכול להישמע קצת מופרך וטוב מדי מכדי להיות אמיתי, אז, הגיע הזמן לבדוק האם כל הטענות שהעלתי קודם לגבי ההשפעה החיובית של דיקור סיני על בריאות שיער הקרקפת באמת זכו לגיבוי מדעי או שאין להן כל תמיכה ממשית.

מחקר אחד שבחן סוגיה זו נערך בשנת 2011 ופורסם בכתב העת למדע האקופונקטורה והטווינא. הוא כלל 78 מטופלים שאובחנה אצלם התקרחות אזורית (אלופציה אראטה) (13). 43 מהם טופלו באמצעות דיקור סיני, והשאר קיבלו טיפול משולב של ציסטין, ויטמין B1, ומינוקסידיל. הניסוי ארך 4 חודשים.

בסופו של המחקר, התקבלו תוצאות מבטיחות ומעודדות.

מדד היעילות של דיקור סיני לנשירת שיער עמד על 97.7%, בעוד שהטיפול המשולב השיג רק 77.1% אחוזי יעילות.

במילים אחרות, הדיקור הסיני סיפק תוצאות טובות יותר בטיפול בהתקרחות מאשר כמה מתכשירי צמיחת השיער המקובלים והנפוצים ביותר, כמו למשל מינוקסידיל.

מקרה דומה מתואר בכתב העת לרפואה סינית. גבר בן 36 שסבל מהתקרחות קיבל טיפול דיקור סיני בשלושה סבבים נפרדים (14). לאחר השלב הראשון, החל לצמוח לו שיער דק ועדין.

כשעבר את סדרת הטיפולים השנייה, השיער הפלומתי החל לכסות את כל האזור המקריח. לבסוף, לאחר שלב הטיפולים השלישי והאחרון, נצפתה צמיחה של שיער בריא ומפותח לגמרי.

המחקר המדעי בנושא נמצא בחיתוליו ובראשית דרכו, ומספר הניסויים שהוקדשו לשאלה הזאת די מצומצם ומוגבל. לכן, כל מחקר בנושא הזה הוא בעל ערך ומשקל רב. עד שנראה מחקרים נוספים שיחשפו את המנגנון המדויק מאחורי ההשפעה החיובית של דיקור סיני על צמיחת השיער, צריך להסתפק בניסויים ראשוניים כאלה שמראים דפוס ברור של שיפור הדרגתי.

זה לא משנה אם אתם מאמינים שהיעילות של הדיקור הסיני נובעת מהיכולת שלו להסיר חסימות המפריעות לזרימה תקינה של הצ’י העוברת בגוף דרך המרידיאנים או מעדיפים לדבוק בהסברים מדעיים הגיוניים יותר כמו עידוד זרימת הדם ושיפור הזנת זקיקי השיער. בשורה התחתונה, מה שחשוב באמת הוא מבחן התוצאה: לא משנה איך היא באמת משיגה את מטרתה, טכניקת הדיקור הסיני באמת עשויה לעזור למי שסובל מנשירת שיער.

וזאת בשורה חשובה לאנשים הסובלים מהתקרחות ומחפשים פתרון טבעי ונטול תופעות לוואי לטווח הארוך.

האם יש לדיקור סיני תופעות לוואי?

אישה שסובלת מתופעות לוואי מחזיקה את הראש עם היד

כשהטיפול מתבצע על ידי בעל מקצוע מנוסה ומיומן שקיבל הכשרה רשמית בתחום, דיקור סיני לנשירת שיער יכול להיות אלטרנטיבה יעילה ובטוחה לטיפולים ולתכשירים הרפואיים המקובלים ברפואה המערבית המודרנית.

עם זאת, קחו בחשבון שכל אחד מגיב באופן שונה לטיפול, וייתכן שתרגישו כמה תופעות לוואי כמו עייפות, כאבים, שטפי דם והתכווצויות שרירים (15). למרבה המזל, תופעות הלוואי האלה הן זמניות ובדרך כלל קלות. אם התסמינים האלה אינם חולפים או שהם מחמירים לאחר כל טיפול, יש לפנות מיד לרופא.

לנשים בהריון, חשוב לעבוד עם בעלי מקצוע שמתמחים בדיקור סיני בזמן ההריון, בגלל שחלק מנקודות הדיקור עלולות לגרום לצירים ולהביא ללידה מוקדמת (16).

למה אפשר לצפות מדיקור סיני לצמיחת השיער?

גור כלבים שוכב על השטיח מביט למעלה ומחכה

אם אתם מתלבטים ומהססים האם כדאי לתת צ'אנס לדיקור הסיני, הדרך הטובה ביותר להוריד את מפלס החששות והדאגה היא להבין איך מתנהל מפגש ההיכרות הראשון ולמה צריך לצפות מהטיפולים הבאים אחריו.

תרשו לי להפתיע אתכם: הפגישה הראשונה עם המטפל תהיה דומה מאוד לביקור השגרתי אצל הרופא המשפחתי שלכם, אז אתם יכולים להיות רגועים.

רוב הסיכויים שתעברו בדיקה גופנית קצרה ותשאול מקיף ומעמיק להבנת הרקע הרפואי שלכם. זה יאפשר למטפל להעריך את מצבכם הבריאותי, לאבחן את הבעיות שאתם סובלים מהם ולהתאים את הטיפול הנכון והיעיל ביותר עבורכם.

ועוד עצה חשובה: תשמרו על ראש פתוח ואל תצפו להשפעה מידי. יעבור זמן עד שתתחילו להבחין בתוצאות, וייתכן שלא תרגישו בנוח בהתחלה ותרצו לוותר כבר אחרי הטיפול הראשון או השני. אז חבל שתרימו ידיים ללא כל סיבה מוצדקת בשלב מוקדם מדי, לפני שהטיפול מתחיל להשפיע באמת. תימנעו מציפיות מוגזמות ואל תהיו שיפוטיים ושליליים מדי. תלמדו להעריך גם התקדמות הדרגתית, ותבקשו מהמטפל הערכת זמן מציאותית לקבלת התוצאות שאתם רוצים.

איך לבחור מטפל בדיקור סיני?

רופאה עם כנפיים של מלאך

כדי להבטיח את מירב התוצאות מהטיפול, חשוב לבחור במטפל מיומן, אמין ומנוסה שתוכלו לסמוך עליו. אין להקל ראש בבחירת המטפל המתאים והנכון עבורכם, וחשוב שהוא יענה על הצרכים והדרישות שלכם. אבל איך בוחרים איש מקצוע טוב ולא נופלים חובבן או נוכל? פשוט מאוד:

תכירו את דרישות ההסמכה הרשמיות

כפי שאתם יכולים לתאר עצמכם, הדרישות והסטנדרטים שנקבעו על ידי רשויות הבריאות לעוסקים ברפואה אלטרנטיבית נמוכים יותר מאלה המחייבים רופאים רגילים. עם זאת, זה לא אומר שהתחום הזה פרוץ ואינו מפוקח לחלוטין.

תבדקו את הדרישות המינימליות הנהוגות בישראל לקבלת רישיון רשמי לביצוע דיקור סיני. בדיוק כמו שיש תנאי סף ודרישות מקצועיות לרופאים, רוקחים, אחיות ורופאי שיניים, כך גם יש דרישות סף ותעודות הסמכה לעוסקים באקופונקטורה.

תחפשו באינטרנט את המידע הרלוונטי ותקפידו לפנות למטפל מוסמך שעמד בכל התנאים והשלים את לימודיו כנדרש.

תבדקו את רמת ההכשרה של המטפל

תוודאו שהמטפל שאתם שוקלים לפנות אליו עמד בכל תנאי ההסמכה הנדרשים. תבדקו איפה וכמה זמן הוא למד, האם הוא קיבל הכשרה איכותית ועבר השתלמויות וקורסי העשרה. רמת והיקף ההשכלה וההתמחות של המטפל תשפיע עד כמה תהיו מרוצים מהטיפול ואילו תוצאות הוא יעניק. אל תפחדו לבקש מהמטפל להציג תעודות ורשיונות ולברר לעומק על הסמכתו של המטפל: אתם לא רוצים להיתקל בשרלטן שסיים קורס מזורז ועוסק בזה "על הדרך", ללא כל ידע וניסיון ממשי.

תבקשו המלצות

תחפשו מישהו שאתם סומכים עליו שהתנסה בטיפולי דיקור סיני ויכול להמליץ על מטפל מסוים: לא משנה אם מדובר בקרוב משפחה, חבר קרוב, עמית לעבודה או סתם אדם שפגשתם בפורום באינטרנט. תנסו לדלות ממנו כמה שיותר פרטים ולהבין עד כמה הוא התרשם מהטכניקה, השירות והמיומנות של המטפל שהוא מפנה אתכם אליו.

הסמכה רשמית והשכלה מקיפה היא קריטריון חשוב, אבל אי אפשר להתעלם גם מחוות הדעת ומהביקורות של לקוחות אמיתיים. תעברו על מכתבי תודה והערכה או סיפורי הצלחה בולטים, וכמובן גם ביקורות וחוות דעת באינטרנט.

במקום לגשש באפילה, התייעצות עם מטופלים אחרים תעזור לכם לקבל החלטה מושכלת, שקולה ומודעת יותר שתתחשב במוניטין ובתדמית של המטפל וביחס שלו ללקוח.

דיקור סיני לנשירת שיער: סיכום ומסקנות

אישה יושבת בחוץ ורושמת מסקנות על דיקור סיני לנשירת שיער

אם אתם מחפשים פתרון אלטרנטיבי לנשירת שיער או רוצים לשלב בין טכניקה מעולם הרפואה המשלימה לטיפולים מקובלים וקונבנציונליים, אז דיקור סיני יכול להיות אפשרות שכדאי לבחון ברצינות.

אני לא טוענת שהיא תעבוד בוודאות מוחלטת גם במקרה שלכם, אבל מהמחקרים הספורים שבדקו את הסוגיה ניתן להתרשם שהשיטה הטיפולית העתיקה הזאת מסוגלת להמריץ את זרימת הדם ולשפר את בריאות הקרקפת. היכולת החשובה הזאת עשויה לסייע בטיפול בבעיות שיער רבות, כולל התקרחות אזורית. בכל מקרה, זה לא יזיק לנסות אותה ולתת לה סיכוי אמיתי, מקסימום בשילוב עם טיפולים נוספים.

עדי היירלוס
עדי היירלוס

עדי היא דמות פיקטיבית של דוקטור מפורסמת המומחית לכל מה שקשור לנשירת שיער אצל נשים. ד"ר עדי היא אישה חזקה, עצמאית ופורצת דרך שמטרתה בחיים היא להעניק מעצמה ומהידע שלה לכל אישה שסובלת מנשירת שיער או התקרחות.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo