רופא מומחה לנשירה: מה צריך לדעת על אנשי המקצוע בתחום?

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

התקרחות ונשירה הפכו למגפה שמתפשטת בקצב הולך וגובר בכל רחבי העולם. הנתונים מדברים בעד עצמם: 56 מיליון גברים ונשים סובלים מהבעיה, וזה רק בארצות הברית לבדה.

הממסד הרפואי לא יכול היה להתעלם מהתופעה הזאת, ולכן עומדים לרשותכם כמה אנשי מקצוע בתחום נשירת השיער – כולל רופאים ומומחים מוסמכים, שיוכלו לעזור לכם.

אנשים רבים שסובלים מהתקרחות מתביישים בבעיה הזאת ולא יודעים למי אפשר לפנות כדי לקבל ייעוץ, אבחון וטיפול. המאמר הזה נועד לתקן את המצב הזה: אני הולכת להסביר לכם מה זה בכלל מומחה לנשירה, ואיך הוא יכול לעזור לכם.

אתם הולכים לקבל מבט מעמיק יותר על אנשי המקצוע שבדרך כלל פונים אליהם במקרה של בעיות שיער (כמו רופאי עור, אנדוקרינולוגים, ומנתחים המבצעים טיפולי השתלת שיער).

בנוסף, נדבר על איך מתכוננים לביקור אצל מומחה, ולמה אפשר לצפות מהפגישה.

מי נחשב מומחה?

רופא מומחה נשירת שיער מחזיק מחברת ועט

בקצרה, מדובר בבעל מקצוע בתחום הבריאות (הוא אינו חייב להיות רופא) שמתמחה בהתקרחות ובסיבות להתפתחותה.

בנוסף, לפעמים מדובר ברופא שבעיות שיער הן לא תחום ההתמחות הספציפי שלו, אך ענף הרפואה שהוא מתמחה בו קשור לסיבה שעומדת מאחורי סוג נשירת השיער שאתם סובלים ממנה.

לדוגמה, אם הנסיגה בקו השיער שלכם מתרחשת על רקע חוסר איזון הורמונלי, אתם צריכים לפנות לאנדוקרינולוג – שהוא רופא המתמחה בהפרעות הורמונליות.

לאיזה רופא אתם צריכים לפנות אם אתם סובלים משיער דליל או נסוג?

חשוב להבין שאין תחום רפואה נפרד המוקדש אך ורק לנשירה לכן, אתם לא תפגשו "רופא שיער" או משהו בסגנון הזה. עם זאת, יש המון רופאים, כלליים ומומחים, שנחשבים לבקיאים בחקר נשירה ובטיפול בבעיה הזאת.

רופא משפחה

הרופא הראשון שצריך לפנות אליו בכל בעיה בריאותית הוא הרופא המטפל שלכם. הוא יכול לבצע אבחון ראשוני של הבעיה הספציפית שממנה אתם סובלים, להסביר לכם על הגורמים לבעיית השיער שלכם, ולהפנות אתכם לרופא מומחה הרלוונטי למצב שלכם.

משום מה, אנשים רבים מסתפקים בפגישה החד פעמית הזאת ולא טורחים לפנות לאנשי מקצוע נוספים שיכולים לעזור להם.

אני ממליצה לכם לא לעצור בשלב הזה, ולהמשיך לחפש מומחים נוספים (נפרט עליהם בהמשך) שכדאי להתייעץ איתם. תזכרו שזה אף פעם לא מזיק לקבל חוות דעת נוספת. להיפך: זה יכול רק להועיל במאבק שלכם בהתקרחות.

רופא עור (דרמטולוג)

אם אתם תוהים מיהו הרופא המומחה הראשון שעדיף להיפגש איתו, כנראה שההימור הבטוח ביותר הוא רופא עור. הוא מתמחה בכל סוגי בעיות העור, כולל אלה שמזיקות לקרקפת ופוגעות בזקיקי השיער. קרוב לוודאי, שהוא עבר הכשרה מקיפה גם בטיפול בצורות שונות של התקרחות.

אז בואו נעבור על בעיות השיער שרופא עור מטפל בהן:

  • קרחת אזורית (אלופציה אראטה)
  • התקרחות מפוזרת (טלוגן אפלוביום)
  • ילפת שטוחה
  • נשירת שיער מתיחתי (Traction Alopecia)
  • קרחת מולדת (Congenital Atrichia)
  • אלופציה טוטאליס (Alopecia Totalis)
  • נשירה עם הצטלקות (Cicatricial Alopecia)

כמובן שזה רק חלק קטן מבעיות העור והשיער שמומחה מוסמך לרפואת עור יכול לטפל בהן.

אנדוקרינולוג

במקרים מסוימים, הרופא המטפל או רופא העור שפניתם אליו, יפנה אתכם לאנדוקרינולוג. זה קורה כאשר יש חשש שנשירת השיער שלכם נגרמת מחוסר איזון הורמונלי.

יש מספר בעיות רפואיות שיכולות להוביל לפגיעה בתפקוד ההורמונלי בגוף. הנפוצות ביותר הן תסמונת השחלות הפוליציסטיות, הפרעה מולדת בבלוטת יותרת הכליה (אדרנל), ועמידות לאינסולין.

גם שינויים פיזיולוגיים טבעיים (כמו גיל המעבר אצל נשים) יכולים לגרום להורמונים להשתולל ולצאת משליטה. התוצאה תהיה מספר תופעות לוואי לא כל כך נעימות, ואחת מהן היא נשירה מוגברת.

אנדוקרינולוג מתמחה בהפרעות הורמונליות ולכן הוא יוכל לעשות את שני הדברים החשובים הבאים:

  1. לזהות את הסיבה לפגיעה במאזן ההורמונלי בגוף.
  2. לטפל בבעיה ההורמונלית באמצעות מרשם לטיפול תרופתי או תוספי תזונה.

אנשים הסובלים מהידלדלות שיער על רקע הורמונלי יכולים להגיע לתוצאות טובות באמצעות טיפולים המיועדים להתקרחות גברית טיפוסית (כמו מזותרפיה לשיער ושימוש בחוסמי DHT), אבל האפשרות הטובה ביותר היא כמובן לטפל במקור האמיתי של הבעיה.

מנתח מומחה לשחזור והשתלת שיער

לאחר שהבנתם בצורה טובה יותר את הסיבה לנשירת השיער שלכם (בעזרתו של הרופא המטפל שלכם, רופא עור או אנדוקרינולוג), ייתכן שתבקרו אצל מנתח המבצע טיפולי השתלת שיער. בניגוד לגורמים המקצועיים הקודמים שדיברנו עליהם, שיכולים לאבחן את הבעיה שלכם ולטפל בה באופן הולם, מנתחים יציעו לכם לעבור השתלת שיער לכיסוי קרחות, מפרצים ופגמים בקרקפת.

שיטות הניתוח השונות לטיפולי שיער כוללות פתרונות כמו השתלת שיער והקטנת הקרקפת. שני הטיפולים האלה יקרים יותר מטיפולים אחרים, ולכן לפעמים כדאי קודם לנסות את האפשרויות הזולות יותר לפני שעושים השתלת שיער.

אנשי מקצוע נוספים שכדאי להכיר

במסגרת ההתמודדות שלכם עם בעיית ההתקרחות, ייתכן שתפגשו גורמים מקצועיים אחרים בתחום הבריאות. למרות שחלק מהם לא יהיו רופאים, הם עדיין יוכלו לספק לכם גישות טיפוליות מועילות וללמד אתכם תובנות שימושיות שיעזרו לכם להתמודד עם נשירת השיער שלכם.

טריקולוג

בדרך כלל מדובר באנשי מקצוע בתחום רפואת העור (כמו מומחים לאסתטיקה) שמתמקדים בטיפול בנשירת שיער. בדרך כלל, הם נוטים להעדיף גישות טבעיות להתמודדות עם נשירה על פני הטיפולים התרופתיים המקובלים (שאין ביכולתם לרשום למטופלים).

בזכות ההבנה העמוקה והבקיאות הרבה בתחום בריאות השיער והעור, טריקולוג יוכל להמליץ לכם על שמנים ותמציות שיספקו את התנאים הנוחים והטובים ביותר לצמיחה טבעית של שיער בריא.

תזונאי

למרות שתזונאי מוסמך עם תעודות אינו נחשב לרופא, הוא עדיין יכול להוסיף המון לשגרת הטיפול שלכם בנשירה. במקום לטפל ישירות בבעיית השיער שלכם, הוא יתמקד בתפריט התזונתי ובהרגלי האכילה שלכם: לאוכל שאתם מכניסים לגופכם יש השפעה אדירה על הבריאות, ותזונה לקויה יכולה לפגוע בצמיחת השיער התקינה.

החדשות הטובות הן שניתן למצוא גם יועצי תזונה עם ניסיון בטיפול: הם יוכלו לבנות לכם תפריט תזונתי הרבה יותר בריא ומאוזן. התזונה שהם ימליצו עליה תועיל לכם בדרכים הבאות:

  1. מניעת מחסור ברכיבים תזונתיים חיוניים הנובעים מהרגלי אכילה בעייתיים.
  2. שיפור המצב הבריאותי הכללי ואיכות החיים שלכם.

בנוסף, תזונאים הוליסטיים יוכלו להסביר לכם על מבחר התמציות והשמנים היעילים ביותר לטיפול בנשירה, וגם ישמחו להמליץ לכם על התכשירים הטבעיים המתאימים ביותר למקרה הספציפי שלכם.

מה רופא מומחה יוכל לעשות עבורכם?

תמונה של מומחה נשירת שיער בבגדים רגילים

האם אתם שוקלים לבקר אצל מומחה רפואי בעתיד הקרוב, אבל לא בטוחים שהוא באמת יוכל לעזור לכם? אולי אתם מהססים ומתלבטים האם פנייה לרופא היא הצעד הנכון והיעיל ביותר במקרה שלכם? חשוב שתבינו שהתייעצות עם גורם מוסמך יכולה רק להועיל. הנה שלושה דברים שאיש מקצוע בתחום נשירת השיער יכול לעשות עבורכם:

לבדוק ולאבחן את בעיות השיער שלכם

ילדה קטנה עושה אילוסטרציה של רופא מומחה לנשירת שיער

השלב הראשון בטיפול בכל בעיה בריאותית, הוא אבחון של המחלה שאתם סובלים ממנה. ללא אבחון נכון ומדויק, לא ניתן לטפל באופן יעיל ומוצלח בבעיה.

לאחר שתתארו לרופא את ההיסטוריה הרפואית שלכם, ותעברו בדיקה גופנית בחדרו של הרופא, הוא יוכל לספק לכם הסבר מעמיק ומפורט יותר בנוגע לנשירת השיער שאתם סובלים ממנה: הוא יסביר לכם את מהות הבעיה שמטרידה אתכם והסיבה שעומדת מאחוריה. לאחר מכן, הוא יציג את ההשלכות האפשריות של הימנעות מטיפול.

לדון בדרכי הטיפול ולתת מרשם לתרופות

שני רופאים דנים בדרכי הטיפול של מטופל

מעבר לאבחון סוג ההתקרחות שלכם, מומחה לנשירה יפרט את אפשרויות הטיפול השונות העומדות לרשותכם. סביר להניח שהוא יציע לכם להשתמש בתכשירים פופולריים לטיפול בנשירה (כמו פרופסיה ורוגיין).

אם אתם מעדיפים לוותר על הפתרונות הקונבנציונליים והשגרתיים, תוכלו למצוא גורם מקצועי המתמחה בגישות טבעיות לטיפול בהתקרחות: הוא יוכל להציע לכם תוספי תזונה שישלימו חוסרים של רכיבים תזונתיים חיוניים, ויסביר לכם על אופן השימוש בשמנים, תמציות וצמחי מרפא שיעזרו לחזק את בריאות הקרקפת שלכם ולהחזיר את צמיחת השיער שלכם למסלול הנכון.

הבעיה היא שהרבה יותר קשה למצוא מומחה כזה, אבל, זה ממש לא אומר שמדובר במשימה בלתי אפשרית, ופשוט תצטרכו להשקיע יותר זמן ומאמץ בלמצוא אותו. חוץ מזה, יותר ויותר רופאים מתחילים להעריך את היתרונות של טיפול הוליסטי ולשלב טכניקות טבעיות במבחר הפתרונות שהם מציעים למטופלים שלהם.

לשלוח אתכם לבדיקות נוספות

לפעמים, נסיגת שיער והתקרחות יכולים להיות אחד מהתסמינים של בעיה בריאותית חמורה ועמוקה יותר. גורם מקצועי יוכל לזהות את האפשרות הזאת ויפנה אתכם לרופאים המתאימים שיבצעו בדיקות נוספות שיאמתו או יפריכו את החשד הזה.

מתי צריך לפנות לרופא מומחה?

תמונה של סימן שאלה מצוייר בגיר לבן על לוח

כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של הטיפול בנשירת השיער שלכם ולהשיג את התוצאות הטובות ביותר, יש לפנות לגורם מקצועי שמתמחה בבעיות שיער, כבר כשאתם מבחינים בסימנים המוקדמים והראשוניים להתקרחות. לפניכם רשימה של סימני הזיהוי הבולטים ביותר:

  • נשירה עודפת (במיוחד אם אתם מבחינים בכמות חריגה של שערות על הכרית שלכם או בפתח הניקוז במקלחת).
  • הידלדלות השיער.
  • האטה במהירות צמיחת השיער.
  • נסיגה בקו השיער (יוצר צורה אופיינית שמזכירה את האות האנגלית M).

אפשרות אחרת היא ללכת על טיפול מונע: במקום לשבור את הראש איך להתמודד עם ההתקרחות כשהיא הגיעה לשלבים חמורים ומתקדמים יותר, למה פשוט לא למנוע את היווצרותה מראש?

לפעמים עדיף להקדים תרופה למכה, ולבקר אצל מומחה לנשירה עוד לפני שהבעיה הפכה לחמורה. הגישה הזאת יכולה להיות מועילה במיוחד אם אתם נמצאים בקבוצת סיכון מוגברת לפתח בעיית שיער. עדיף לנקוט אמצעי זהירות וללכת על בטוח במקרים הבאים:

  • אם היו מקרים של התקרחות גברית טיפוסית במשפחה שלכם.
  • אם אתם עוברים טיפולים תרופתיים שיכולים להוביל לנשירה (כמו כימותרפיה).
  • אם אתם סובלים מבעיה בריאותית שבמקרים רבים גורמת לנשירה.

אם תדברו עם מומחה נשירה מוקדם ככל האפשר, תוכלו להנחית מכת מנע על ההתקרחות שיכולה לתקוף אתכם. אפילו אם לא תצליחו למנוע את התרחשותה, תוכלו להפחית עד כמה שאפשר את הנזק שייגרם לשיער שלכם.

למה אפשר לצפות מפגישה עם מומחה?

אם קבעתם פגישה עם גורם מקצועי ואין לכם מושג למה לצפות מהביקור, או שאתם סתם מעוניינים לדעת איך עובר המפגש הראשון עם מומחה לבעיות שיער, דאגתי לספק לכם תיאור מפורט של כל התהליך. לפניכם השלבים שתצטרכו לעבור במהלך הפגישה הראשונה שלכם עם רופא מוסמך.

תשאול ראשוני

מומחה נשירת שיער עושה תשאול ראשוני למטופל

הדבר הראשון שיעשה המומחה שפניתם אליו זה לתשאל אתכם בנוגע למצב הרפואי שלכם. זה יעזור לו לקבל תמונה ברורה ומלאה יותר של ההיסטוריה הרפואית שלכם, ללמוד על בעיות בריאותיות שסבלתם מהן בעבר או שממשיכות להטריד אתכם בהווה, ולברר נסיבות חיצוניות וגורמי רקע שיכלו להחמיר את בעיות השיער שלכם.

החלק הראשון של השלב הזה בדרך כלל מתבצע בבית שלכם או בחדר ההמתנה במרפאה. תקבלו טפסים ושאלונים שתצטרכו למלא, שבהם אתם הולכים לספק את המידע הרפואי החשוב והבסיסי ביותר על עצמכם, ולתאר את בעיות השיער שמדאיגות אתכם והתסמינים השונים שאתם חווים.

החלק השני של התחקור יתבצע יחד עם המומחה. הוא יעבור על כל הפרטים שסיפקתם בשאלון, יאמת אותם ויבקש מכם הבהרות והרחבות במקרה הצורך.

אולי כדאי להביא לפגישה רשימה של כל השאלות שאתם רוצים להפנות לרופא, והנקודות הספציפיות שאתם רוצים להבהיר ולברר: זה יכול לסייע למומחה לקבל תמונה ברורה יותר של מצבכם ולהבין מה בדיוק מטריד אתכם.

בדיקה פיזית

רופא מומחה להשתלות שיער בודק את המטופל מקרוב

לאחר שהמומחה הבין במה צריך להתמקד ומה צריך לחפש, הוא יערוך בדיקה גופנית להערכת המצב הבריאותי הכללי שלכם. ייתכן שהוא ימדוד סימנים חיוניים כמו לחץ דם ודופק. בנוסף לכך, הוא יבצע בדיקה מקיפה של הקרקפת שלכם. הרופא ינסה לאתר את הפגמים והסימפטומים הבאים:

  • עור יבש, סדוק ומתקלף.
  • הצטלקות.
  • דפוסים אופייניים של התקרחות.
  • גירוי או דלקת של זקיקי השיער.
  • פגיעה במרקם השיער.
  • סימנים לזיהומים (פטרייתיים או בקטריאליים).
  • תסמינים של קשקשת או דלקת עור חלבית.
  • הפרשת יתר של הסבום (השומן הטבעי) בעור.

כדי להעריך בצורה טובה יותר את מצב הקרקפת שלכם, המומחה יכול לקחת דגימת רקמה (ביופסיה) מהקרקפת. בדיקה זאת מתבצעת בדרך כלל על ידי רופאי עור או מנתחים המתמחים בהשתלת שיער. במהלך הבדיקה, מוסרת חתיכה קטנה מהקרקפת שלכם שנבדקת תחת מיקרוסקופ. קיימות כמה שיטות לביצוע בדיקת ביופסיה, כמו נטילת פיסת עור קטנה או שימוש בכלי ניקוב מיוחד.

בדיקה נפוצה נספות היא משיכת שיער שעוזרת לקבוע עד כמה חמור ומתקדם נשירת השיער שלכם. ייתכן שהרופא יבדוק גם את צפיפות זקיקי השיער בעזרת דנסיטומטר כדי לבדוק האם החל להתפתח אצלכם תהליך מזעור השיער.

בדיקת דם

מבחנה של בדיקת דם במעבדה

אם המומחה שפניתם אליו מאמין שיש בעיה רפואית עמוקה ורחבה יותר שחשוב לזהות, או אם הוא פשוט רוצה להעיף מבט על המדדים והערכים של רכיבים וחלקיקים חשובים בדמכם, הוא יפנה אתכם לבדיקת דם.

תוצאות בדיקות הדם יכולות לספר המון על המצב הבריאותי שלכם ולספק מידע חשוב בנוגע לבעיות הבאות:

  • מחסור ברכיב תזונתי חשוב (כמו ברזל או ויטמין D).
  • חוסר איזון הורמונלי.
  • עמידות לאינסולין.
  • זיהומים.
  • בעיות במערכת החיסון.
  • רמות הורמונים חריגות בבלוטת יותרת הכליה (למשל קורטיזול).

נכון שהממצאים של בדיקת הדם שעברתם לא יספקו לכם תמונה מלאה של הסיבות לנשירת השיער שלכם, אבל הם יכולים לסייע לרופא שלכם להבין באיזה כיוון כדאי להתקדם בתהליך האבחון והטיפול.

איך להתכונן לפגישה עם מומחה לבעיות שיער?

סימן שאלה עם ספל קפה בצבע כתום

כדי להפיק את המירב מהביקור אצל הרופא, אני ממליצה להתארגן ולהכין את עצמכם מראש. לפניכם כמה טיפים שימושיים שיבטיחו שהמפגש יעבור בצורה היעילה והחלקה ביותר:

  1. אל תעצבו את השיער שלכם לפני הפגישה עם המומחה.
  2. אל תשתמשו במוצרי טיפוח לשיער (מרככים, ג’לים ותרסיסים, או סרומים).
  3. תכינו רשימה מסודרת של כל השאלות שאתם רוצים להפנות למומחה שאתם נפגשים איתו, זה יבטיח שלא תפספסו שום סוגייה חשובה שרציתם לדון עליה.
  4. תביאו איתכם את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים (כמו תוצאות של בדיקת דם).

כל העצות האלה ימנעו תקלות במהלך הביקור, ויקלו על הרופא לאבחן את הבעיה שאתם סובלים ממנה בצורה מהירה, יעילה ומדויקת יותר.

סיכום ומסקנות

גבר יושב במשרד וכותב סיכום על רופא מומחה לנשירת שיער

נשירה היא חוויה מתסכלת, מציקה ומייאשת, אבל אתם לא חייבים להתמודד איתה לבד: קיימים המון גורמים מקצועיים שיכולים לעזור לכם. מומחה לבעיות שיער זאת הכתובת המושלמת לאבחון צורת ההתקרחות שאתם סובלים ממנה, זיהוי הגורמים שהובילו להתפתחותה, והמלצה על טיפולים יעילים להחזרת השיער שאיבדתם. במקום לגשש באפילה ולהישאר בודדים במערכה, תמיד עדיף לשמוע חוות דעת מקצועית בנוגע לבעיה שמטרידה אתכם.

רופא מומחה לנשירה: מה צריך לדעת על אנשי המקצוע בתחום?
רופא מומחה לנשירה: מה צריך לדעת על אנשי המקצוע בתחום?
עדי היירלוס
עדי היירלוס

עדי היא דמות פיקטיבית של דוקטור מפורסמת המומחית לכל מה שקשור לנשירת שיער אצל נשים. ד"ר עדי היא אישה חזקה, עצמאית ופורצת דרך שמטרתה בחיים היא להעניק מעצמה ומהידע שלה לכל אישה שסובלת מנשירת שיער או התקרחות.

4 תגובות
  1. הייתי שמח אם הייתם יכולים להמליץ על רופאים לאבחון לצערי בקופות החולים אין מענה כיאה.

    • הגב
      פרופסור יגאל בולדינג 25 ביוני 2020 ב18:03

      משה שלום,

      בקרוב נעלה את הנבחרת של הרופאים הכי טובים בישראל בתחום 🙂

      יגאל

  2. מחפשת המלצה לרופא מומחה לנשירות שיער לילדה בת 16

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo