האם עישון קנאביס יכול לגרום לנשירה?

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

אם אתם אוהבים לעשן קנאביס מדי פעם, כנראה שלא תסבלו מתופעות לוואי ארוכות טווח. אבל, אם אתם צורכים קנאביס באופן קבוע ומתמשך, זה יכול להוביל לשינויים הורמונליים, האטה בייצור התאים של זקיקי השיער ועלייה ברמת הלחץ הפיסי והנפשי שלכם. וכל אחד מאלה, תורמים לנשירת השיער.

במאמר הזה, אני הולכת לדבר על ההשלכות שיש לשימוש כבד בקנאביס על נשירת השיער. כמובן שכל הכתוב יהיה מגובה במחקר מדעי. בנוסף, בסוף המאמר אתן לכם כמה המלצות על טיפול בנשירת שיער שנגרמת כתוצאה מצריכת יתר של קנאביס.

קנאביס: תרופת פלא או איום בהסוואה?

קנאביס צומח בשדה

קנאביס, המוכר גם בתור מריחואנה, הוא אחד מהסמים הקלים הפופולריים ביותר המשמשים למטרות רפואיות או לצרכי כיף והנאה. העשב הממסטל מקבל לאט לאט מעמד חוקי במספר הולך וגדל של מדינות, כולל חלקים מארצות הברית, קנדה, מקסיקו, שוויץ, וספרד, וזה רק חלק קטן מהרשימה המכובדת.

בשנים האחרונות, שוק הקנאביס הרפואי שובר שיאים ומגלגל מיליארדי דולרים, והסם המבוקש משווק בתור טיפול יעיל לאינספור בעיות בריאותיות: החל מכאבים, לחץ נפשי, ואפילו התקפי פרכוסים.

זה כמעט נראה שאין מחלה שהקנאביס לא יכול לעזור להקל על התסמינים שלה, וההשפעות החיוביות שלו זוכות ליותר ויותר אהדה והכרה. אבל לא הכול ורוד בשדה הקנאביס: אנחנו עדיין לא יודעים מספיק על הנזקים והסכנות של הקנאביס וההשפעות ארוכות הטווח שלו, וזה נושא שעדיין לא ברור לחלוטין.

כן, כן, קראתם נכון: הוכח באופן מדעי שהחומר הפעיל בקנאביס – THC, יכול לגרום לכמה שינויים פיזיולוגיים בגוף, שכמה מהם יכולים לתרום לנשירה.

3 דרכים שבהן שימוש קבוע בקנאביס יכול להיות קשור לנשירה

מעבר לעובדה שעישון של קנאביס יכול להזיק לריאות ולגרון, הוא יכול לגרום לנשירה דרך כמה מנגנונים שונים. אז בואו נעבור על הנפוצים ביותר:

שינויים הורמונליים

אילוסטרציה של בחורה שעוברת שינויים הורמונליים

הורמונים הם מרכיב חיוני שלוקח חלק מכריע בשורה ארוכה של תהליכים ותפקודים בגוף. אבל, אם אתם סובלים מהתקרחות טיפוסית (אלופציה אנדרוגנית), אז ההורמונים משחקים תפקיד חשוב במיוחד בהתפתחות נשירת השיער שלכם. תופעה זאת נגרמת מגנים בעייתיים "שמתכנתים" את זקיקי השיער לגלות רגישות יתר להורמון ה-DHT, שנוצר כתוצאה מתגובה בין טסטוסטרון לאנזים 5-אלפא רדוקטאז.

אצל רוב המטופלים שאובחנו עם התקרחות טיפוסית, הבעיה אינה טמונה בייצור עודף של ה-DHT אלא ברגישות יתר אליו: גם רמות רגילות ותקינות של ההורמון יכולות לגרות את הזקיקים הרגישים ולהוביל למזעור השיער ולהתקרחות. כדי לבלום את תגובת השרשרת ההרסנית הזאת, תכשירים רבים לטיפול בנשירה מיועדים להפחית את הנוכחות של ה-DHT בזקיקי השיער כדי למנוע את השפעתו השלילית.

בשלב הזה, אתם בטח תוהים איך בדיוק הקנאביס קשור לכל הסיפור?

מחקרים מדעיים הראו שהשימוש בקנאביס יכול להוריד את ריכוז ההורמון מגרה הזקיק (FSH) והורמון ההצהבה (LH). שני ההורמונים האלה משויכים למשפחת הגונדוטרופינים, שמגרים את האשכים לייצר את הטסטוסטרון. רמות קטנות יותר של הגונדוטרופינים, אומר רמות קטנות יותר של הטסטוסטרון בגוף.

על הנייר, זה נראה מצוין, כי פחות טסטוסטרון זה גם פחות DHT, שהוא הגורם לכל הבלגן בשיער הקרקפת. אבל, המציאות הרבה יותר מורכבת מזה.

הרמות הנמוכות של הטסטוסטרון יכולות לגרום לכמה השלכות לא רצויות. לפניכם פירוט של חלק קטן מהן:

  • ירידה בחשק המיני
  • בעיות בתפקוד המיני
  • קושי להגיע לזקפה
  • עקרות
  • עלייה ברמת השומן בגוף
  • ירידה במסת השריר
  • ירידה בנפח שיער הגוף
  • עייפות
  • חרדה ודכאון

נקודה אחת שחשוב להדגיש היא ששימוש קבוע בקנאביס, יכול להוביל להפחתה בתסמינים האלה, ולאיזון רמת ההורמונים שהושפעו כתוצאה מהעישון. המדענים משערים שזה נובע מהתפתחות של סבילות לקנאביס לאחר תקופת צריכה ממושכת. כלומר, עם הזמן, הגוף מתרגל לקנאביס ואינו מגיב אליה בצורה קיצונית וחריגה כמו בשימושים הראשונים. אבל זה גם לא אומר שמי שמעשן קנאביס באופן קבוע, לא יסבול מהסימפטומים שהזכרנו.

האטה בהיווצרות התאים

תמונה מיקרוסקופית של תא

היווצרות של תאים חדשים משחקת תפקיד חשוב מאוד במחזור צמיחת השיער. למעשה, תהליך התחלקות והתרבות התאים הוא חלק חשוב משלב הצמיחה הפעילה (אנגן).

מחקר שהתבצע בשנת 2007 באוניברסיטת דברצן, גילה שקנבינואידים (הרכיבים הפעילים בקנאביס) חיצוניים ופנימיים מאטים את צמיחת זקיקי השיער האנושי.

קולטני הקנבינואידים שנמצאים ברחבי הגוף מעורבים בתהליכים פיזיולוגיים רבים, הכוללים תיאבון, תחושת כאב, מצב הרוח, וזיכרון.

הגוף מייצר קנבינואידים משלו (הידועים בתור קנבינואידים פנימיים, או: "אנדוקנבינואידים"). ה-THC שבקנאביס ידוע כקנבינואיד חיצוני (אקסו קנבינואיד), והוא נקשר לקולטני הקנבינואידים בגוף בדיוק כמו הקנבינואידים הפנימיים.

החוקרים העלו את הממצאים הבאים: "הקנבינואיד הפנימי – אנאנדמיד (שיכול להיות שהוא מיוצר בזקיקי השיער), והקנבינואיד החיצוני – THC, שניהם פוגעים בהתארכות תעלת השיער ומפעילים את מנגנון ההשמדה העצמית של התאים, מה שקוטע את הצמיחה התקינה של השיער ומסיט אותה לשלב המעבר (קטגן)."

אני מבינה שאנחנו לא בקורס ביולוגיה, אז במילים פשוטות: המרכיבים הפעילים של הקנאביס (קנבינואידים) יכולים לפגוע בהתפתחות התקינה של זקיקי השיער ולגרום לנשירה של השיער הפגום.

תוצאות ניסוי קנאביס ונשירת שיער

כמו שאפשר לראות בתמונה שלמעלה, זה קורה בגלל הגדלת כמות השיערות שנכנסות לשלב הקטגן. בקיצור, ככל שאתם מעשנים יותר ג’וינטים, ריכוז הקנבינואידים עולה, ובהתאם גם כמות השערות הרדומות והלא פעילות שנמצאות בשלב המעבר (קטגן).

הגברת הלחץ הגופני והנפשי

אילוסטרציה של גבר שסובל מלחץ גופני ונפשי

קורטיזול הוא הורמון המשוחרר בגוף בזמן מצבי לחץ גופני או נפשי.

בניגוד לתפיסה המקובלת, צריכת קנאביס דווקא יכולה להעלות את רמות הקורטיזול. בהקשר של נשירת שיער, זה יכול להוביל לתופעה המכונה נשירת שיער מפוזרת (טלוגן אפלוביום).

כמו שאמרתי מקודם, מחזור צמיחת השיער מורכב משלושה שלבים: אנגן (צמיחה פעילה), קטגן (שלב ביניים), וטלוגן (מנוחה וסיום). טלוגן אפלוביום מתרחש כאשר מחזור חיי השערה משתבש והיא נכנסת מוקדם מדי לשלב הטלוגן. הסיבות האפשריות לבעיה הזאת יכולות להיות פציעה, מחלה, חוסר איזון הורמונלי, או לחץ – כל אלה יכולים להוביל לנשירת שיער חריגה.

למרבה המזל, ברוב המקרים מדובר במצב זמני וחולף. וזאת בשורה מעודדת לאנשים הסובלים מהבעיה. אבל, אם תתעלמו מהמצב ולא תטפלו במקור הלחץ (במקרה הזה THC), נשירת השיער יכולה להמשיך להציק לכם לזמן בלתי מוגבל.

אחרי הכול, צורת השימוש הנפוצה ביותר של הקנאביס היא עישון, ואני לא צריכה להזכיר לכם, שהפעולה הזאת גורמת לנזק אדיר לריאות. הסיגריות הוכיחו את זה באופן חד משמעי, ואין כל סיבה טובה להאמין שצריכה מוגזמת של העשב הירוק תשפיע בצורה שונה.

מה אפשר לעשות כדי להילחם בנשירה כתוצאה מקנאביס?

אם אתם מאמינים שההתקרחות שלכם קשורה לצריכת קנאביס, יש כמה צעדים שיקלו על הבעיה (או יפתרו אותה לגמרי).

להפחית בצריכת הקנאביס

קנאביס מגולגל לג'ויינט

בעוד שעצירה מלאה של צריכת הקנאביס יכולה להביא לתוצאות טובות יותר, רוב האנשים כנראה לא יעשו את זה, במיוחד אם מדובר במטופלים שצורכים קנאביס למטרות רפואיות וזקוקים לה כדי להקל על מצבם, או אנשים שפשוט… אוהבים להתמסטל.

מעבר לכך, ייתכן שהפסקה פתאומית של השימוש בקנאביס יכולה להוביל לתופעות לוואי לא נעימות, אבל, אם תפחיתו את המינון ולא תוציאו את הבאנג מהארון כל יום, תבחינו בשיפור בצמיחת השיער שלכם.

לכן, ההמלצה שלי היא לשים גבולות ולצמצם את צריכת הקנאביס שלכם.

אף אחד לא מתווכח עם העובדה שלקנאביס יש לא מעט סגולות בריאותיות והשפעות חיוביות, אבל רק אם משתמשים בו מדי פעם ובלי להתפרע. מה שכן, רוב האנשים צורכים אותו באמצעות עישון, ואני לא אחדש לכם הרבה אם אזכיר שנזקי העישון כוללים סיכון מוגבר להיווצרות סרטן ומחלות קשות אחרות.

הקפידו לאכול מזון בריא ומזין יותר

גזר עגבניה פטל אגוזים תרד וענבים

אחת מתופעות הלוואי המפורסמות ביותר של עישון קנאביס היא התאבון המפלצתי והתקפי הזלילה המטורפים (מאנצ'). אבל, יש לי הרגשה שהאוכל שרוב האנשים אוכלים כדי להתמודד עם המאנצ’יז, לא מורכב ממזון בעל ערך תזונתי גבוה במיוחד. ברוב המקרים, אתם הולכים לאכול כמות מסחרית של חטיפים, ממתקים ובן אנד ג'ריס.

אם זאת התזונה היום יומית שלכם, אז אני מקווה שזה ברור לכם שמדובר במשהו מאוד לא בריא, שעלול להחמיר עוד יותר את נשירת השיער שלכם.

למרבה המזל, יש פתרון פשוט למצב: להכניס כמה שיותר מזונות בריאים שמכילים כמויות גבוהות של ויטמינים, מינרלים ורכיבים חיוניים אחרים שיספקו לגופכם את כל מה שהוא באמת זקוק לו.

איך עושים את זה? מתחילים מכמויות גדולות של פירות וירקות טריים וצבעוניים. הם עשירים בויטמינים A, B, C, ו-D, ניאצין, ברזל, מגנזיום, סידן, ורכיבים מועילים נוספים.

בנוסף, כדאי לשלב כמה שיותר מאכלים בסיסיים בתפריט התזונתי שלכם. האוכל שאתם מכניסים לגופכם יכול להיות חומצי או בסיסי. כשאתם צורכים בעיקר מזונות חומציים, זה מוציא מאיזון את רמת ה-PH הטבעית והאופטימלית בגופכם, והתוצאה יכולה להיות הפרשת יתר של DHT או תופעות לוואי אחרות שיפגעו בקרקפת ובשיער שלכם.

תמצאו את הסיבה האמיתית לנשירה

גבר צעיר צופה דרך משקפת באמצע המדבר

נכון שצריכת קנאביס יכולה לגרום לנשירה מוגברת אצל אנשים מסוימים, אבל ייתכן שזה לא הגורם היחיד או העיקרי שהביא להתפתחות הבעיה.

הסיבות הנפוצות ביותר נובעות מנטייה גנטית, דרך מחלה כרונית, ועד לטיפול תרופתי. אם השתמשתם בקנאביס בעבר ולא הבחנתם בשום בעיות מיוחדות או שאתם חושדים שהיא רק חלק קטן וזניח מהבעיה, אז חשוב שתמצאו את הגורם האמיתי והממשי של נשירת השיער שלכם.

אם למשל מדובר ברגישות למאכל מסוים, הדרך הכי פשוטה לזהות את סוג המזון שגורם לבעיה היא דיאטת אלימינציה – שזה בגדול שם מסובך ל: "אוכלים משהו, בודקים אם הוא משפיע לרעה על הגוף, ואם כן, אז מפסיקים לאכול אותו".

בנוסף, כדאי להימנע מהמזונות שנחשבים "פחות בריאים" לתקופה של 23 יום. זה אומר שצריך להימנע מביצים, גלוטן, מוצרי חלב, מזון מהיר ומעובד, ומשקאות אלכוהוליים למשך 23 יום.

אחרי זה, תכניסו בהדרגה את המזונות האלה לתפריט שלכם האלה לתקופה של 96 שעות.

לדוגמה, ביום ה-24, תנסו לצרוך כמה מוצרי גלוטן, ואז תשימו לב איך אתם מרגישים במשך היומיים הבאים.

תאכלו את סוג המזון המסוים שאתם בודקים כמה פעמים ותעקבו אחר ההרגשה הכללית שלכם. אם לא שמתם לב לסימנים של תגובה אלרגית (כמו בעיות במערכת העיכול, פריחה, גרד, נגעים בעור, וכו’) אז כנראה שתוכלו להחזיר אותו לתפריט השגרתי שלכם ללא כל חשש.

אבל, מעבר לסימפטומים החיצוניים שמעידים על הרגישות של הגוף, אולי תרגישו שמאכלים מסוימים גורמים לכם להרגיש חסרי מרץ ואנרגיה.ייתכן שמדובר בתגובה של מערכת החיסון, וזה יכול להצביע על כך שסוג המזון הזה הוא הגורם החמקמק לנשירת השיער שלכם.

סיבות אחרות יכולות להיות גורמים הורמונליים, או שאולי יש בעיה רפואית סמויה שגורמת להתקרחות שלכם ומסתתרת מתחת לפני השטח. כדי לשלול את האפשרות הזאת, אפשר לבקש מהרופא שלכם לעבור בדיקת דם מקיפה.

קנאביס ונשירת שיער: סיכום ומסקנות

בחורה צעירה שוכבת על הדשא עם מסיכה של שפם

אולי קשה לכם לדמיין את חייכם בלי ההשפעה הייחודית של הקנאביס ולא תרצו לוותר עליה לגמרי, אבל אין ספק ששימוש קבוע בקנאביס קשור לנשירת שיער מוגברת. זה אומר שתצטרכו לקחת את עצמכם בידיים, להפחית את תדירות צריכת הקנאביס, או להמשיך לגלגל ג’וינטים בלי לדפוק חשבון ולקחת את הסיכון.

כמובן, שיכולים להיות גורמים אחרים לנשירת השיער שלכם, וחשוב למצוא אותם ולטפל בהם לפני הכל.

עדי היירלוס
עדי היירלוס

עדי היא דמות פיקטיבית של דוקטור מפורסמת המומחית לכל מה שקשור לנשירת שיער אצל נשים. ד"ר עדי היא אישה חזקה, עצמאית ופורצת דרך שמטרתה בחיים היא להעניק מעצמה ומהידע שלה לכל אישה שסובלת מנשירת שיער או התקרחות.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo