האם אדרל (אטנט) יכולה לגרום באופן עקיף לנשירה?

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

מודאגים מזה שנטילת אדרל (אטנט) יכולה לגרום לנשירה?

במאמר הזה נדון בכל הראיות המדעיות שעומדות לרשותנו וננסה לקבוע פעם אחת ולתמיד האם יש באמת קשר בין אדרל, או בשמה הישראלי: "אטנט", לנשירה של השיער

לאחר שנבחן את אופן ההשפעה של התכשיר על בריאות השיער והקרקפת שלכם, אני גם אחלוק איתכם כמה טיפים שימושיים שיחזקו את השערות שלכם ויעזרו לבלום את נשירתן.

אדרל היא תרופת מרשם נפוצה המשמשת לטיפול בהפרעות קשב וריכוז. קיימות מספר תופעות לוואי הקשורות לשימוש בתכשיר, שכמה מהן יכולות להשפיע על לנשירה, נסיגה בקו השיער, והופעת שיער דק ודליל.

רוב מקרי נשירת השיער שנגרמו מצריכה של אדרל (אטנט) הם הפיכים וניתנים לטיפול, אבל קיים גם סיכון לנזק ארוך טווח. השימוש באדרל חייב להתבצע אך ורק באישור והשגחה רפואית.

מה זה אדרל?

כמוסות של אדרל בצבע כתום

על פי המכון הלאומי לבריאות, אדרל היא תרופה שמשלבת בין אמפטמינים לדקסטרו-אמפטמינים, הפועלים כחומרים מעוררים וממריצים על הגוף.

כיום, תכשירים ממשפחה זאת מיועדים לטיפול באנשים שאובחנו עם הפרעות קשב וריכוז ונרקולפסיה (התקפי שינה פתאומיים). השימוש באדרל יכול לשפר את היכולת של הגוף להתרכז ולהתמקד במשימה מסוימת ולהפחית היפראקטיביות.

עם זאת, חשוב להדגיש שההשפעות ארוכות הטווח של שימוש ממושך בתכשירים ממריצים כמו אדרל עדיין לא נחקרו מספיק, ועדיין אין לנו מידע מספק על הנושא.

אדרל מכילה את הרכיבים הבאים: אמפטמין סולפט, דקסטרו-אמפטמין סכרט, אמפטמין אספראט, דטרו-אמפטמין סולפט, קפסולות ג’לטין, תחמוצת טיטניום, ג’לטין כשר, טריאתיל ציטראט, טלק, כדוריות סוכר, אופדרי בז’, קופולימר חומצה מטקרילית, הידרוקסיפרופיל מתיל-צלולוז.

תופעות לוואי אפשריות

אילוסטרציה של תופעות לוואי

קיימות כמה השלכות לא רצויות הקשורות לשימוש ממושך בתרופת אדרל, שלרוב משתמשים בו במשך תקופות ארוכות עבור טיפול במחלות כרוניות.

מעבר לכך, גם למינון יתר של אדרל יכולות להיות תופעות לוואי חמורות, ולכן יש לצרוך את התכשיר רק תחת מעקב צמוד של רופא, כי הוא מכיל חומרים משני תודעה ולכן יכול להיות מסוכן מאוד בשימוש לא נכון.

יש רשימה ארוכה של תופעות לוואי כתוצאה מטיפול באדרל, אבל אני בחרתי שבע מתוכן שעלולות להשפיע לרעה על הקרקפת שלכם ולהחמיר או אפילו לגרום לנשירה.

  1. חרדה (רמה גבוהה של לחץ נפשי גורמת לנשירה)
  2. קושי להירדם ולישון
  3. עצבנות ואי שקט
  4. ירידה בתיאבון
  5. ירידה פתאומית במשקל
  6. גרד בעור
  7. פריחה ונגעים

אז בואו נבחן מקרוב איך כל התופעות הלא נעימות האלה יכולות להיות הטריגר של נשירה מוגברת.

איזה תפקיד משחק אדרל?

יד מחזיקה שיער שנשר

הרכיבים הפעילים באדרל יכולים להזיק לגוף במגוון דרכים שונות, והנזקים האלה עשויים להוביל לצמיחת שיער חלשה ובעייתית.

שימוש מתמשך בתרופת האדרל יכול לגרום למחסור בשעות שינה, להקפיץ את מפלס הלחץ והמתח בגופכם, ואפילו לגרום לפריחה וגירוי בעור.

המכון הלאומי לבריאות בארצות הברית, מספק סקירה מעמיקה ומפורטת על הספרות המחקרית בנושא השפעת תרופות מהסוג של אדרל על נשירה.

פוטנציאל הנזק שיש לתכשירים האלה על הצמיחה התקינה של השיער משתנה באופן משמעותי מתכשיר לתכשיר, אבל הם עדיין יכולים להביא לנשירה חריגה של השיער.

הסקירה המחקרית שקישרנו אליה, מדגישה שחשוב להיות מודעים לתופעת הלוואי הזאת ולזהות אותה בזמן, שכן זה יכול להצביע על שימוש לא נכון בתרופה. נשירת השיער העודפת היא הפיכה וניתנת לטיפול אם משנים את אופן נטילת התרופה או מפסיקים את הטיפול לגמרי.

אדרל יכול לשבש את מחזור צמיחת השיער

מחזור צמיחת השיערה

כתב עת בריטי מפורסם בנושא הרפואה, פרסם דו"ח דומה על הקשר הפוטנציאלי בין שימוש באדרל לנשירה. הוא כולל ממצאים שמראים את היכולת של התכשיר להפריע לשלבי הצמיחה הטבעיים והראשוניים של השערות (4).

השלב הראשון במחזור חיי השערה הוא האנגן, שבו מתרחשת הצמיחה הפעילה, ומגוון רחב של תרופות יכולות לגרום לנשירה מפוזרת כבר בשלב התחלתי ומכריע זה (בעיה זאת נקראת בשפה הרפואית אנגן אפלוביום) של מחזור צמיחת השיער.

גם משפחת האמפטמינים (שאליה משתייך האדרל) נכנסת לרשימת התכשירים שגורמים לתופעה הזאת, למרות שהמנגנון המדויק שבאמצעותו זה מתרחש עדיין לא מובן לגמרי.

כתב העת האמריקאי לפתולוגיה, פרסם מחקר שעסק ביחסי הגומלין בין לחץ נפשי לתהליך צמיחת השיער.

התגובה של הגוף לאירוע מלחיץ או טראומתי, יכולה לגרום לנזק בעור של הקרקפת, וגם לחלק בזקיק השיער שמשחק תפקיד מכריע בצמיחת השערה.

בנוסף, המחקר מציע שהשחרור המוגבר של הורמונים, מוליכים עצביים (נוירוטרנסמיטורים) וציטוקינים כחלק מהתגובה לסטרס שמופעל על הגוף, משפיע באופן משמעותי על צמיחת השיער.

נמצא ביסוס מדעי רחב לכך שלחץ גופני ונפשי הוא בעל השלכות שליליות על מחזור צמיחת השיער, יכול לחבל במעבר התקין בין השלבים השונים בתהליך, ולגרום לנשירה חזקה.

פריחה, נגעים ושלפוחיות בעור יכולים להחמיר את נשירת השיער

תופעת לוואי מאוד נפוצה של טיפול באדרל היא גירוי של העור שיכול להתבטא באדמומיות, חבורות ואפילו אבעבועות על העור.

הפריחה יכולה להשפיע באופן שלילי על היכולת של עור הקרקפת לתמוך בצמיחה בריאה וטובה של הקרקפת.

כמובן שהסיכוי לפגיעה בצמיחה תקינה של השיער ומידת החומרה של הנזק יכולים להשתנות ממטופל למטופל.

אדרל יכול להיות קשור להתפתחות דלקת בזקיק השיער (פוליקוליטיס)

קיימות ראיות מדעיות התומכות בכך שאדרל יכול להוביל להיווצרות דלקת בזקיקי השיער (פוליקוליטיס), במיוחד אצל גברים שלקחו את התרופה יותר מחצי שנה.

התהליך הדלקתי בזקיקים בדרך כלל גורם לשיער דק, פגום, ושברירי שמתחיל לנשור.

במקרים קשים, הדלקת יכולה להוביל גם לנזק קבוע לזקיקי השיער.

אדרל ותלישת שיער כפייתית (טריכוטילומניה)

מחקר שהתפרסם בכתב עת רפואי מפורסם, גילה קשר בין תרופת אדרל לבעיה רפואית חמורה אבל יחסית נדירה: טריכוטילומניה (תלישת שיער כפייתית)

מדובר בהפרעה טורדנית כפייתית שיוצרת דחף בלתי נשלט לתלוש שיער מהראש, מה שגורם לשיער דליל ולפעמים אפילו יכול לגרום לנזק קבוע בקרקפת.

בדרך כלל, הסיבה לבעיה הזאת היא רמת חרדה גבוהה הקשורה לשימוש בחומר מעורר: המטופל עלול לתלוש שיערות מהראש כדי להרגיע ולשכך את המצוקה וחוסר האיזון הנפשי שהוא נמצא בו.

התופעה הזאת (למרות שהיא דיי נדירה) נפוצה בעיקר בקרב בני נוער שקיבלו מרשם לאדרל.

נשירה מוגברת משימוש באדרל יכולה להיחשב כבעיה משנית וזניחה לעומת כמה תופעות לוואי רציניות אחרות, כמו מנת יתר או שימוש לקוי בתרופה. אבל בשורה התחתונה, ההתקרחות שיכולה להיגרם מאדרל יכולה להפוך לבלתי הפיכה ולא ניתנת לטיפול. כלומר, במקרים מסוימים אם המצב הגיע לנקודת האל חזור, כבר לא תוכלו להציל את השיער שאיבדתם ולהשיב אותו לחיים.

החדשות הטובות הן שניתן למנוע את התרחיש הזה, אם תעקבו אחרי איך שהגוף שלכם מגיב לתרופה. אם תהיו עם אצבע על הדופק ותטפלו ביעילות ובמהירות בכל השפעה שלילית של התכשיר, תוכלו למנוע נשירה כתוצאה מצריכת אדרל ואולי אפילו להצמיח מחדש את השיער שנשר.

איך לטפל בנשירה שנגרמה כתוצאה משימוש באדרל?

רופא מחזיק מחברת עם עט

אם אתם חושבים שצריכת אדרל גרמה לנשירת השיער שלכם או החמירה את הנשירה שכבר הייתה לכם, יש כמה דברים שיכולים לעזור לכם.

נשירה של השיער היא סיבה נפוצה להפסקת השימוש בתרופות ממריצות, אבל מטופלים רבים שנבהלים מנשירת השיער הפתאומית, מתחרטים שהם נטלו את התכשיר העוצמתי ומפסיקים להשתמש בו בצורה פתאומית על דעת עצמם מה שיכול להיות מאוד מסוכן. מעבר לכך, גם הבעיה שהוא נועד לספק לה מענה (קשב וריכוז למשל) תישאר ללא מענה וטיפול הולם.

חשוב שתתייעצו עם הרופא שלכם ותסבירו לו את המצב: הוא יוכל להמליץ לכם על תרופה אחרת במקום אדרל, או לרשום לכם תכשיר לשיפור צמיחת השיער (כמו פרופסיה).

בנוסף, יש כמה פעולות שתוכלו לעשות בעצמכ:. תשנו את ההרגלים ואורח החיים שלכם כדי להפחית את הסיכון לנשירה או להאט ואפילו לעצור את הנשירה שכבר התחילה או נמצאת בעיצומה.

אל תשכחו שאדרל יכול להפחית את התיאבון שלכם ולהקשות על שינה טובה ואיכותית, מה שיכול להחליש את גופכם ולגרום לעייפות מוגברת. לכן, חשוב שתשמרו היטב על בריאותכם ותעניקו לגופכם את כל מה שדרוש לו לתפקוד בריא ויעיל. הקפידו על הכללים הבאים::

  • להקפיד על תפריט תזונה בריא, מאוזן ומזין
  • לקחת תוספי תזונה (במידה ויש לכם חוסרים)
  • לשמור על שגרת שינה קבועה
  • לישון טוב לפחות 8 שעות בלילה
  • להפחית את הלחץ הנפשי

ההשפעה של השינויים החיוביים האלה תהיה מורגשת היטב וייתכן שהם לבדם יעזרו לכם להיפטר מתופעות הלוואי האפשריות של התרופה.

בעוד שאדרל אינו מקושר ישירות להתקרחות טיפוסית, אם יש לכם נטייה גנטית להתקרחות ואתם נמצאים בקבוצת סיכון מוגברת, כדאי לכם ללכת על בטוח ולנקוט באמצעי זהירות שימנעו את אובדן השיער.

סיכום ומסקנות

תמונה של אישה שמגיעה למסקנות על אדרל

תרופת אדרל (אטנט) היא תרופה שפותחה יחסית לא מזמן, ולכן עדיין לא נעשו מספיק מחקרים מדעיים רציניים כדי לבחון את ההשפעות ארוכות הטווח שלה. לכן, קשה לדעת בוודאות את האפקט המדויק והמלא של התכשיר על הגוף, אבל כבר עכשיו, אנחנו יודעים על כמה תופעות לוואי אפשריות שנגרמו בעקבות השימוש בתרופה.

הרבה תופעות לוואי של אדרל הן זמניות ומתרחשות רק בזמן השימוש הפעיל בתרופה, וסביר להניח שהן ייעלמו ברגע שתפסיקו את הטיפול.

אם אתם משתמשים באדרל וסובלים מתופעות לוואי שליליות או בעיות בשיער ובקרקפ, חשוב שתדונו בנושא עם הרופא המטפל שלכם: הוא יוכל להתאים ולהמליץ לכם על פתרונות אחרים במקום הטיפול באדרל.

עם זאת, עד שתמצאו את התכשיר הנכון והמתאים עבורכם, אני מציע לא לבזבז זמן יקר ולהתחיל ליישם את מגוון דרכי הטיפול בנשירת השיער שאנחנו כותבים עליהן באתר הזה: זה יגביר משמעותית את הסיכוי ששיערכם ישרוד את המשבר שנפל עליו ויתאושש ממנו כמו גדול.

עדי היירלוס
עדי היירלוס

עדי היא דמות פיקטיבית של דוקטור מפורסמת המומחית לכל מה שקשור לנשירת שיער אצל נשים. ד"ר עדי היא אישה חזקה, עצמאית ופורצת דרך שמטרתה בחיים היא להעניק מעצמה ומהידע שלה לכל אישה שסובלת מנשירת שיער או התקרחות.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo