דרגה 2 בסולם נורווד? 3 דרכים טבעיות לעצור את נסיגת השיער!

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

אם אתם עומדים כל יום מול המראה ומנסים לעקוב אחר כל שינוי קטן בקו השיער שלכם, כנראה שאתם חושדים שמשהו לא בסדר איתו או שחס וחלילה זיהיתם סימנים ראשונים להתקרחות.

אתם בטוחים שקו השיער שלכם מתחיל לסגת לאחור ושהמראה שלו דומה כמו שתי טיפות מים לשלב השני בסולם נורווד. ייתכן שאולי אפילו קיבלתם גזר דין רשמי והרופא אבחן אצלכם התקרחות גברית טיפוסית בשלב מספר 2 על פי סולם נורווד.

במאמר הזה אתם הולכים להכיר את שלבי ההתקרחות השונים בסולם נורווד – המילטון. גם אם אתם נמצאים בשלב השני בדירוג חומרת ההתקרחות, זה ממש לא סוף העולם. אנחנו נלמד איך לבלום את הנסיגה בקו השיער ולמנוע ממנה להתפשט ברחבי הקרקפת שלכם.

לקראת סוף המאמר, אני הולך להראות לכם 2 שיטות טבעיות וטיפול לא טבעי אחד שיעזרו להחזיר את קו השיער שלכם לימי הזוהר שלו.

אתם תלמדו איך להשתמש בסולם נורווד כדי לבחון מה מתרחש בקרקפת שלכם. תבינו את המשמעות של הדרגה השניה על סקאלת ההתקרחות ותוכלו לזהות איפה אתם עומדים, מה מצפה לכם בעתיד, ואיך לטפל באופן יעיל בבעיה.

אם תמשיכו לקרוא, תמצאו מענה לשאלות החשובות הבאות:

  • מה זה סולם נורווד לנשירת שיער, ומה תכלס אומרת כל אחת מהדרגות שלו?
  • איך להבדיל בין התבגרות טבעית של קו השיער לנסיגה חריגה שניתן לסווג כהתקרחות?
  • מהן הסיבות שיכולות לגרום לשלב השני של נשירת שיער על פי סולם נורווד?
  • מה אפשר לעשות כדי לעצור את ההתקרחות, ולהחזיר את קו השיער שלכם למקומו הטבעי?

מה זה בכלל סולם נורווד?

סיווג שלב ההתקרחות שלכם על פי סולם נורווד – המילטון יכול לעזור לכם לבחור את הטיפול הנכון והיעיל ביותר עבורכם.

כדי להבין איפה אתם עומדים מבחינת חומרת והתקדמות נשירת השיער שלכם ואפשרויות הטיפול שעומדות לרשותכם, חשוב שתבינו לעומק את כל אחת מהדרגות השונות בסקאלה. זה יעזור לכם להבין עד כמה המצב שלכם הפיך וניתן לטיפול.

אבל לפני שנצלול למים העמוקים, בואו נבין מה זה בכלל סולם נורווד שכולם מדברים עליו.

מדובר במדד רשמי המיועד לדירוג דרגת נשירת שיער אצל גברים. הוא פותח בשנות החמישים של המאה העשרים, והגרסה העדכנית שלו מכילה כמה התאמות ושינויים שהוכנסו בשנות השבעים של המאה הקודמת. הוא מאפשר לאנשי המקצוע ולמומחים בתחום נשירת השיער לאבחן את השלבים האופייניים של התקרחות גברית טיפוסית.

סולם נורווד מורכב משבע דרגות עיקריות שכוללות ארבעה תתי דרגות אפשריות.

7 שלבי ההתקרחות על פי סולם נורווד

מומחה לנשירת שיער יסווג את חומרת והתקדמות נשירת השיער שלכם באמצעות אחד משלבי סולם נורווד. בואו נבדוק מקרוב את דרגות ההתקרחות השונות שנמצאות על הסקאלה הזאת.

  1. שלב מספר 1 – אין בכלל נסיגה בקו השיער או שהיא קלה ולא משמעותית.
  2. שלב מספר 2 – קו השיער הקדמי נסוג בצורה סימטרית ומתחיל לקבל צורה של האות V.
  3. שלב מספר 3 – נסיגה עמוקה וסימטרית ברקות, בקושי נשאר שיער באזור.
  4. שלב מספר 4 – הנסיגה בקדמת הראש מחמירה, ובמקביל אזור הכתר מקריח כמעט לגמרי.
  5. שלב מספר 5 – ההתקרחות נמשכת בכל האזורים, אבל אזור הכתר עדיין נפרד מקדמת הראש.
  6. שלב מספר 6 – בדרגת התקרחות זו, נסיגת השיער מעמיקה גם בקדמת הראש וגם באזור הכתר. במצב הזה, גבול השיער הדקיק שהפריד בין ההתקרחות בקודקוד הראש לבין ההתקרחות בחזית הראש הולך ונעלם.
  7. שלב מספר 7 – השלב הסופי והאחרון של התקרחות גברית טיפוסית. החלק העליון של הקרקפת וקו השיער הקדמי נשארים קרחים לגמרי ורעמת השיער הנאה שלכם הופכת לזיכרון רחוק. נשאר לכם להתנחם רק ברצועת השיער שמקיפה את החלק האחורי וצדי הראש.

קו שיער בשלב השני על פי סולם נורווד – נסיגה טבעית או סימן מקדים להתקרחות?

למרות שסולם נורווד מנסה לתאר בצורה ברורה ומפורטת את דפוס ההתקרחות האופייני לגברים, עדיין מתנהל ויכוח בנוגע לשלב המדויק שבו ניתן להכריז על התחלה רשמית של התקרחות.

השאלה הדחופה והבוערת ביותר שלא יוצאת מהראש של כל אדם שמצב קו השיער שלו תואם לשלב מספר 2 בסולם נורווד היא: האם מדובר בנסיגה טבעית שלא צריך להתרגש ממנה, או שזה צלצול אזהרה רציני שבהכרח מצביע על נשירת שיער חריגה שעומדת להתרחש בקרוב?

תלוי את מי שואלים.

כל הבלבול נובע מכך שלא כל השינויים שעובר קו השיער מאותתים על בעיית שיער עמוקה יותר. עם הגיל, השיער יכול לזוז לאחור באופן טבעי – המצב הזה נקרא קו שיער בוגר. נוצר קו שיער מודגש ובולט יותר בעל גבולות חדים ומובחנים, לעומת הקצוות המעוגלים שמאפיינים שיער ילדותי שצומח בגיל צעיר יותר.

אבל, איך להבדיל בין קו שיער בוגר לקו שיער נסוג ובמה הם שונים אחד מהשני?

תתמקדו בדפוס הנסיגה. במקרה של התבגרות רגילה של קו השיער, הוא זז לאחור באופן אחיד ושווה. ייתכן, שבמקומות מסוימים, יהיה הבדל קטן בעומק הנסיגה, אבל לא מעבר לזה.

לעומת זאת, אם אתם מבחינים בנסיגה מהירה ועמוקה במיוחד שמתרחשת באזור הרקות, זה צריך להדליק אצלכם נורה אדומה. מדובר בסימן רציני להתקרחות עתידית.

הגיע הזמן לחזור לשאלה שהתחלנו ממנה: האם השלב השני של סולם נורווד מראה על תחילתה של התקרחות או שעדיין מדובר בנסיגה טבעית שבכלל לא צריכה להדאיג אתכם?

אני חושב שסולם נורווד – המילטון הגדיר בצורה ברורה את השלב הזה כחלק מתהליך ההתקרחות. חבל להתחכם, להטעות אנשים ולהכניס אותם לשאננות מיותרת.

ההבדל העיקרי והבולט ביותר בין קו שיער טבעי לנסיגת שיער בעייתית שמתאימה לדרגה השנייה של נשירת שיער על פי סולם נורווד המילטון הוא דפוס הנסיגה האופייני שמתרחש בתבנית מסוימת שקל להבחין בה: נסיגה עמוקה ורחבה באזור הרקות וקדמת השיער.

נכון שמשהו דומה יכול להתרחש גם כשמתפתח קו שיער בוגר, אבל אם אתם רואים שהנסיגה רק הולכת ומתגברת, זה סימן היכר מובהק לנשירת שיער משמעותית שמחכה לכם מעבר לפינה.

הסיבות לנסיגה בקו השיער

אישה מחפשת ספר בספריה על סיבות לנסיגה בקו השיער

יש המון גורמים אפשריים לנשירת שיער מוגברת: לחץ גופני ונפשי, מחלות, או טיפול תרופתי, וזאת רק רשימה חלקית. אבל, אנחנו נתמקד באחת מהסיבות השכיחות ביותר – התקרחות גברית טיפוסית.

המונח הרפואי לתופעה הזאת הוא אלופציה אנדרוגנית, והיא יכולה לגרום להתקרחות כרונית. בעיית השיער הזאת יכולה להתרחש גם אצל נשים, אבל מוקדי ההתקרחות ואופן התפשטותה ברחבי הקרקפת שונים מהדפוס האופייני לגברים.

כדי לטפל בצורה הטובה והיעילה ביותר בנשירת השיער שמטרידה אתכם, חשוב לזהות את הסיבה המדויקת שעומדת מאחוריו.

הסיבה העיקרית להתקרחות גברית טיפוסית היא רגישות יתר של זקיקי השיער לנוכחות ה-DHT, נגזרת פעילה של הורמון הגברי טסטוסטרון.

ה-DHT עושה את כל הדרך לקרקפת כדי להתחבר עם קולטני האנדרוגנים (ההורמונים הגבריים) שנמצאים בבסיס זקיקי השיער. קולטנים אלה מרוכזים באזור המצח והרקות.

אצל אנשים בריאים, המגע בין ה-DHT לזקיקי השיער לא מוביל לשום אירוע חריג ומשמעותי, אבל, אצל אנשים בעלי רגישות להורמון, המצב הוא שונה לחלוטין. ברגע שה-DHT מתחבר עם הקולטנים בזקיקי השיער, הוא גורם לבלגן אדיר בקרקפת שלכם. ההשפעה השלילית שלו יוצרת דלקת בזקיקי השיער, שיכולה להפעיל תהליך הרסני ומסוכן שנקרא: "מזעור השיער".

השערות הפגועות הולכות ומתכווצות עד שהן אינן מצליחות לצמוח בצורה תקינה.

עיקר הנזקים של ה-DHT יתבטאו בחלקי הקרקפת שבהם נמצאים הקולטנים שלו, כבר הזכרנו שמדובר באזור המצח והרקות, ולכן, אלה הם מוקדי ההתקרחות העיקריים אצל אנשים הסובלים מהתקרחות גברית טיפוסית.

איך לטפל בנסיגת שיער בדרגה 2 על פי סולם נורווד?

יד של מטפל מחזיקה ומנחמת יד של מטופל

אם נשירת השיער שלכם סווגה כשלב השני בסולם נורווד, זאת בשורה לא נעימה שיכולה להוציא לכם את הרוח מהמפרשים. אבל, יש גם חדשות טובות שצריכות לשמח ולעודד אתכם: בעיית ההתקרחות שלכם עדיין לא הגיעה לנקודת האל חזור שבה יהיה בלתי אפשרי לטפל בה ביעילות. זה אומר שאתם בעמדה מצוינת לעצירת נשירת השיער שלכם ולשחזור צמיחת השיער הבריאה.

כדי לבלום את ההתקרחות, למנוע ממנה להתפשט, ולהצמיח מחדש את השיער שנשר, אתם צריכים להתמקד בשני גורמי מפתח שיכולים לעשות את כל ההבדל: שיקום והמרצת זקיקי השיער והסרת ה-DHT מהקרקפת.

גירוי זקיקי השיער

ככל שתקדימו לטפל בבעיית ההתקרחות, כך יגדלו הסיכויים שלכם להתגבר עליה. אסור לבזבז זמן יקר ולהזניח את הבעיה, כי זה עלול לעלות לכם ביוקר בהמשך.

כדי להחזיר את הקרקפת שלכם למסלול הנכון, אני מציע להתחיל מעיסוי של הקרקפת ודיקור העור (מזותרפיה לשיער) – שתי שיטות טבעיות לשיפור צמיחת השיער.

אחד מהתנאים החשובים ביותר לתפקוד בריא ויעיל של זקיקי השיער זאת זרימת דם חזקה וטובה. כל פגיעה בזרם הדם המגיע לקרקפת, ינתק את הזקיקים מאספקת החמצן והמזון החיונית לפעילותם.

גם מזותרפיה וגם עיסוי הקרקפת יכולות להגביר את זרימת הדם לזקיקי השיער. אבל, כל אחת מהן עושה את זה בדרך שונה.

טכניקת המזותרפיה מתבצעת באמצעות החדרת מחטים זעירות לתוך עור הקרקפת. למרות שתהליך הדיקור בקושי מורגש ונטול כאב, הוא עוזר להפעיל את מנגנון הריפוי הטבעי של הגוף. במסגרת התהליך, מתגבר קצב ייצור תאי השיער והעור. התוצאה תהיה תיקון וחידוש של זקיקי שיער פגומים וצמיחה מהירה יותר של שיער בריא.

לעומת זאת, עיסוי הקרקפת הוא טיפול לא פולשני שדורש אך ורק את כפות הידיים שלכם: כל מה שצריך לעשות זה לעסות את הקרקפת עם קצות האצבעות. זאת דרך פשוטה ויעילה להמריץ את זרימת הדם ברקפת.

להרחיק את הורמון ה-DHT מהקרקפת שלכם

DHT הוא הגורם העיקרי להתקרחות גברית טיפוסית, ולכן הסרת ההורמון הבעייתי מהקרקפת הוא ללא ספק צעד חיובי בכיוון הנכון. עם הזמן, מצטברים משקעי פסולת ולכלוך על הקרקפת שלכם. הם מכילים שומן, תאי עור מתים, שאריות של מוצרי טיפוח, ואפילו DHT. אם לא תדאגו לפנות את הג’יפה הזאת מהקרקפת, היא יכולה להרעיל את זקיקי השיער ולפגוע בצמיחתם הבריאה.

למרבה המזל, אפשר להיפטר מהמשקעים האלה יחסית בקלות: אחת מהדרכים הטובות ביותר היא להכין תכשיר ניקוי ביתי לקרקפת שיעשה את העבודה על הצד הטוב ביותר. אני מצרף מתכון מפורט עם כל המרכיבים הנדרשים ודרך ההכנה. תצטרכו רק להשיג כמה רכיבים זמינים ואתם מוכנים לצאת לדרך!

המרכיבים שתצטרכו:

  • מלח הימלאיה או מלח ים קלטי (חצי כף).
  • אבקת פחם פעיל (כפית אחת).
  • מיץ ג’ינג’ר ומלפפון (100 מ"ל).
  • מיץ מלימון אחד שלם.

 הוראות הכנה:

  1. תוסיפו את המלח, הפחם, ומיץ הלימון ל-100 מ"ל של מיץ הג’ינג’ר והמלפפון שסחטתם. תשפכו את התערובת שנוצרה למיכל על פי בחירתכם ותערבבו היטב את כל המרכיבים.
  2. תמרחו את התערובת על החלק הבעייתי בקרקפת שאתם מעוניינים לטפל בו (במקרה של דרגה 2 בסולם נורווד – באזור המצח והרקות). תעסו את התכשיר הביתי לתוך הקרקפת בתנועות עדינות, ותשאירו את התערובת על העור לחמש עד עשר דקות.
  3. לאחר מכן, תשטפו היטב במים פושרים, ותקלפו את שאריות התכשיר מהקרקפת.
  4. תחזרו על הטיפול בעת הצורך, למרות שלא הייתי ממליץ להשתמש בתכשיר יותר מפעמיים בשבוע.

תעסו את הקרקפת במשך 5 דקות ביום

זרימת דם מלאה וחופשית יכולה לעשות את כל ההבדל בין שיער דליל ונושר לשערות חזקות ובריאות. לכן, עיסוי ותרגילים להמרצת הקרקפת זאת אחת מהדרכים היעילות ביותר לשפר את זרימת הדם בקרקפת ולמנוע מנסיגת השיער שלכם להתרחב ולהחמיר.

אל תסתבכו יותר מדי. אני מציע לעשות עיסוי של 5 דקות שבו תשחררו ותרגיעו את הקרקפת. הטכניקה הזאת תסייע לפתור שתי בעיות עור שיכולות לפגוע בזרימת הדם התקינה: הסתיידות (הצטברות משקעי סידן) ופיברוזיס (הצטלקות והתעבות של הרקמות).

למרות שמדובר בשיטה פשוטה, אל תחשבו שהיא לא מביאה תוצאות: אם תקפידו לעסות את הקרקפת באופן עקבי ותעשו את זה כמו שצריך, יש סיכוי טוב שתוך שישה חודשים תוכלו לראות שיפור משמעותי בקו השיער שלכם.

תעשו השתלת שיער

באופן אישי, איני נוטה להמליץ על השתלת שיער בתוך הפתרון הראשון, במיוחד כשעומדות לרשותכם כל כך הרבה אלטרנטיבות טבעיות. אבל, מדובר בטיפול פופולרי ומבוקש שמקריחים רבים מעדיפים ללכת עליו, נטו בזכות העובדה שהוא פתרון מעולה ומהיר, שחוסך המון זמן.

אם אתם חושבים לעבור השתלת שיער בטורקיה כדי להסתיר את קו השיער הנסוג שלכם, לפניכם כמה שיקולים חשובים שצריך לקחת בחשבון:

  • השתלת שיער אינה מרפאה התקרחות. חשוב שתפנימו שמדובר בדרך יעילה להחביא באופן זמני קרחות ושיער דליל שנגרמו מהתקרחות גברית טיפוסית. אבל הניתוח הזה לא מטפל בנשירת השיער ולא ימנע ממנו לתקוף אתכם בעתיד.
  • לטיפול יש כמה תופעות לוואי חמורות. בגלל שמשווקים את הפתרון הזה בתור ניתוח נוח, מהיר ונטול כאבים, אנשים רבים יכולים לשכוח כי להשתלת שיער יש גם סיכונים – מגוון תופעות לוואי וסיבוכים אפשריים, שחלק מהם עלולים לפגוע בצורה רצינית וארוכת טווח בבריאות שלכם, במיוחד אם מדובר במרפאה זולה או רופא בלי תעודות.
  • השתלת שיער לא מתאימה לכולם. אם אתם בטוחים שכל אדם בריא הוא מועמד מושלם לניתוח השתלת שיער, זה רחוק מאוד מהמציאות. יש כמה קריטריונים ותנאי סף שקובעים האם אתם מועמדים מתאימים וטובים לטיפול. לפני שהרופא יסכים לבצע את ההשתלה, הוא יבדוק כמה גורמים חשובים, כולל הגיל, סוג נשירת השיער שלכם, והיקף ההתקרחות שעל ראשכם. כל אלה ישפיעו על החלטתו הסופית האם להסכים לנתח אתכם או לא.

השתלת שיער יכולה להיות דרך מהירה ויעילה להנמכת קו השיער שלכם ולשיפור הביטחון והדימוי העצמי שלכם.

קחו בחשבון שתצטרכו להמשיך לטפל בדרכים שונות בהתקרחות שלכם גם לאחר שתעברו את ההשתלה – זה נדרש כדי למנוע נשירת שיער מחודשת.

אבל אם אתם חושבים שהיתרונות של השתלת שיער עולים על כל המגבלות והחסרונות האלה והטיפול הזה מתאים לכם, אני ממליץ לכם ללכת עליה.

דרגה 2 בסולם נורווד: סיכום ומסקנות

בחור צעיר עומד על קצה של צוק ומסתכל אל עבר האופק

אם אתם סובלים מנסיגה בקו השיער שמוגדרת כשלב השני בסולם נורווד – המילטון לדירוג חומרת התקרחות גברית, יכולות להיות לכך שתי משמעויות: ייתכן שזה השלב הראשוני של התקרחות מלאה שעומדת להתרחש בעתיד או שאולי מדובר בהתבגרות טבעית של קו השיער.

אני מציע לא לקחת סיכונים מיותרים וללכת על בטוח. תעקבו אחר המצב ותתחילו לנטרל כל גורם שיכול לסכן את הבריאות של הקרקפת והשיער שלכם. כפי שראיתם, יש כמה דרכים יעילות ובדוקות שלא רק יבלמו את נשירת השיער שלכם, אלא יחזירו את קו השיער שלכם למקומו הטבעי.

נשמח לשמוע מכם בתגובות שלמטה!

יגאל בולדינג
יגאל בולדינג

יגאל הוא דמות פיקטיבית של פרופסור מפורסם בתחום נשירת והשתלות השיער. מוחו הוא מעיין ידע לא נגמר של כל מה שקשור לנשירת שיער גברית, וגם קצת נשית. פרופסור בולדינג תמיד ישמח לענות על שאלות, לתת מענה לקוראי האתר ולפרסם מחקרים, מאמרים, טיפים וגם את הגיגיו האישיים.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo