השתלת שיער סיכונים: 9 סיכונים ותופעות לוואי נפוצות

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

במאמר הזה נדבר על השתלת שיער, תופעות לוואי, סיכונים וכל הסיבוכים האפשריים של הטיפול הזה.

השתלות שיער הפכו לפתרון הנפוץ ביותר עבור אנשים שסובלים מנשירת שיער, התקרחות, שיער דליל וקו שיער בנסיגה, ולמרות היתרונות והתוצאות המרשימות של הטיפול הפופולרי והמבוקש, חשוב להכיר את הצד השני של המטבע ולהיות מודעים לסיכונים של ולתופעות הלוואי הלא נעימות שיכולות להיגרם מהתהליך הפולשני.

העלייה התלולה בשכיחות של טיפולי השתלת שיער משתקפת היטב במספרים מהשטח. על פי מחקר של האגודה הבינלאומית לניתוחי שחזור שיער (ISHRS), מספר השתלות השיער שנערכות בשנה בארצות הברית עלה מ- 100,455 ל-112,409 טיפולים בשנה, על פי נתונים שנאספו בין שנת 2006 לשנת 2014.

באותה התקופה, נרשם זינוק חד במספר ניתוחי שחזור השיער גם ברחבי העולם. מספר הטיפולים המתבצעים ברחבי הגלובוס רשם זינוק אדיר: מ-225,799 ל- 397,000 טיפולים. הצמיחה בביקוש לטיפול הזה מתרחשת בעיקר בזכות השוק האסייתי, שם המספר של טיפולי השתלת שיער יותר מהוכפל.

למרות שבשנים האחרונות השתלות שיער הפכו לטיפול מקובל, נפוץ ולגיטימי, זה לא אומר שהוא בטוח לגמרי ונטול סיכונים אפשריים. לכן, בנינו רשימה של 10 תופעות הלוואי הנפוצות ביותר שיכולות להיגרם כתוצאה מהשתלת שיער (גם כשמדובר על השתלת שיער לגברים וגם כשמדובר על השתלת שיער לנשים).

השתלת שיער סיכונים: אז אילו תופעות לוואי יכולות להיות לטיפול השתלת שיער?

גבר מסביר לאישה על השתלת שיער תופעות לוואי

תופעות הלוואי משתנות ממטופל למטופל. חלק מהאנשים עוברים את הניתוח ללא בעיות מיוחדות, בעוד שהאחרים סובלים מאחת או יותר מתופעות הלוואי הבאות:

בצקת (Edema) לאחר ניתוח

בצקת שנוצרה כתוצאה מתופעות לוואי של השתלת שיער

זאת תופעת לוואי נפוצה של ניתוחים רבים מכל הסוגים. מדובר בנפיחות הנגרמת מהצטברות של נוזלים ברקמות כתוצאה מהניתוח.

המדע נמצא רק בראשית הדרך בהבנת הסיבות לתופעת הבצקת שלאחר ניתוח, ומעט מאוד ידוע על המנגנון שגורם להתפתחות בצקת בקרב מטופלים שעברו השתלות שיער.

למרות שהנושא עדיין לוט בערפל, מחקר שהתפרסם בשנת 2014 בכתב העת הבינלאומי למדעי השיער (טריקולוגיה), גילה שתופעת הלוואי תוקפת 42.47% מהמטופלים שביצעו ניתוח השתלת שיער. המחקר בחן סיבוכים של השתלות שיער אצל 73 מטופלים.

בדרך כלל, בצקות הנגרמות מניתוחים חולפות מעצמן לאחר זמן מסוים (לרוב כמה ימים) הדרוש לניקוז הנוזלים העודפים. ברוב הגורף של המקרים, לא מדובר בתופעת לוואי חמורה וממושכת, ואם מטפלים בה בצורה נכונה ויעילה, היא לא תפגע בתהליך ההחלמה או תעכב אותו.

שטף דם

סיכונים השתלת שיער גבר עם שטף דם

אותו המחקר משנת 2014 שדיברנו עליו קודם, מצא ש-1.37% מהמטופלים שנדגמו סבלו מדימום כבד וחריג במהלך הניתוח. שטף דם היא תופעת לוואי נדירה במיוחד בניתוחי השתלות שיער ובדרך כלל נגרמת כתוצאה מטעות אנוש של המנתח או חוסר נסיון ומיומנות שלו.

דלקת זקיק השיער (Sterile Folliculitis)

תופעת לוואי של דלקת זקיק השיער אחרי השתלת שיער

נחזור פעם נוספת לממצאי המחקר משנת 2014, שחשף כי דלקת זקיקי השיער היא תופעת לוואי נפוצה של טיפולי שחזור שיער.

מדובר בהופעת אדמומיות ופריחה באזור שבו הושתל השיער החדש או הצטלקות שלו. זאת תופעה מציקה שגורמת לחוסר נוחות רבה אצל המטופל שסובל ממנה ומלווה בגרד עז ובפגיעה במראה החיצוני של עור הקרקפת. על פי תוצאות המחקר שהתפרסם בכתב העת הבינלאומי למדעי השיער (טריקולוגיה), דלקת זקיקי השיער מאמללת את חייהם של 23.29% מהאנשים שהחליטו להילחם באובדן השיער שלהם באמצעות השתלה.

הופעת שיער דק ודליל

גבר מסתכל במראה ובודק אם הוא סובל משיער דליל

במקרים רבים, האזור התורם ששימש לשחזור השיער המקריח נפגע בעצמו לאחר תהליך ההשתלה. הידלדלות השיער ופגיעה בבריאותו באזורים שמהם נקצרו השתלים היא תופעת לוואי נפוצה, שצריכה להרתיע מטופלים שאינם רוצים להקריב את השיער באזור אחד של הגוף על מנת להצמיח שיער חזק ובריא באזור אחר.

החדשות הטובות הן שברוב המקרים, הבעיה הזאת לא נמשכת זמן רב והצמיחה הטבעית של שיער סמיך ושופע מתחדשת במהירות.

ילפת שטוחה (ליצ'ן פלנופילריס)

תצלום מקרוב של ילפת שטוחה על הקרקפת

סיכונים בהשתלת שיער: ילפת שטוחה. מאחורי השם המוזר, מתחבאת גרסה חריפה וקשה יותר של דלקת זקיקי השיער. מדובר בדלקת חמורה של העור והשיער שגורמת להופעת הצטלקות יתר של הרקמות באזור המושתל.

על פי מחקר משנת 2012 שהתפרסם בכתב העת הבריטי לרפואת העור, ילפת שטוחה יכולה להוביל גם להתקרחות ונשירת שיער מוגברת. עם זאת, המחקר הסיק שלא מדובר בתופעת לוואי נפוצה לאחר טיפול השתלת שיער. על פי הממצאים שנאספו, בעיית הילפת השטוחה התגלתה רק אצל 7 מטופלים שעברו השתלת שיער, כשאף אחד מהם לא סבל ממחלה זאת לפני ביצוע הטיפול.

גרד

חתול מגרד לעצמו את הראש

תופעות לוואי השתלת שיער: גרד. תהליך השתלת השיער כולל יצירת חתכים זעירים בקרקפת שלתוכם יוכנסו השתלים. כשמנגנון הריפוי הטבעי של הגוף יופעל, גלדים יופיעו סביב מאות או אולי אפילו אלפי זקיקי שיער.

זה יכול להביא לגירוד באזור שבו הושתל השיער החדש. על המטופלים להימנע מגירוד אזור זה, שכן זה עלול להסיר את הגלדים ולהאריך את משך תקופת ההחלמה הנדרשת לאחר הניתוח. שטיפה יומיומית של השיער בעזרת שמפו עדין ולא מבושם יכולה להרגיע את הגרד והגירוי באזור.

חוסר תחושה

שלושה גברים מדמים חוסר תחושה שהוא אחד הסיכונים של השתלת שיער

השתלת שיער סיכונים: חוסר תחושה. אם נחזור למאמר שפורסם בשנת 2014 בכתב העת הבינלאומי למדעי השיער (טריקולוגיה), נגלה עוד תופעת לוואי של השתלת שיער: חוסר תחושה באזורי הקרקפת שבהם התבצע הטיפול.בערך 10% מהאנשים שעברו ניתוח שחזור שיער מדווחים על התופעה הזאת, שיכולה להימשך עד כמה שבועות לאחר הניתוח. בדרך כלל, מדובר בתופעת לוואי זמנית שמתפוגגת מעצמה ככל שהגוף מסתגל ומתרגל לשיער המושתל שנקלט בקרקפת.

שיהוקים

גבר שם יד על הפה כדי לעצור את השיהוק

תופעת הלוואי המפתיעה הזאת הרבה פחות שכיחה מהאחרות ובסביבות 4% מהמטופלים שעברו ניתוח השתלת שיער מתלוננים על התקפי שיהוקים. על פי הארגון האמריקאי לשחזור שיער, טיפול השתלת שיער יכול לעורר ולהחריף שיהוקים בעקבות גירוי מקומי של קצוות העצבים המתרחש בזמן הניתוח.

אם להיות ספציפיים יותר, גירויים של תאי העצב בקרקפת ובהסתעפויות צדדיות של מקלעת סיבי העצב באזור הצוואר יכולים להסתיים בשיהוקים תכופים. גורם אפשרי נוסף לבעיה הוא טיפול תרופתי, הניתן לאחר הניתוח שכולל גם סטרואידים, יכול להוביל לשיהוקים.

ציסטות

קרקפת עם ציסטה גדולה ובולטת

הגושים הרכים האלה מופיעים בדרך כלל באזור שבו נקלטים השתלים החדשים. הצבע האופייני של הציסטות הוא סגול והן מגיעות לגדלים שונים. הבשורה המשמחת היא שהן נעלמות מעצמן תוך כמה שבועות מבלי להשאיר כל סימן.

וכמובן: צלקות

השתלת שיער סיכונים צלקת על הצד האחורי של הקרקפת

השתלת שיער סיכונים: צלקות. השתלה יכולה להשאיר צלקות רחבות המתפשטות ללא שליטה או צלקות מוגבהות ומורמות מעל העור. בעוד שצלקות מהסוג השני הן די נדירות, צלקות רחבות הן תופעה נפוצה יחסית, שבערך 15% מהמטופלים מתלוננים עליה.

ברוב המקרים, השיער המכסה את הצלקת מסתיר אותה לגמרי, אך היא עדיין עלולה לפגוע במראה החיצוני של ראשכם, ואפילו למנוע צמיחה תקינה של השיער באזור התורם. צלקות בולטות יכולות למנוע ממטופלים שעברו ניתוח לשחזור שיער להתהלך עם תספורות קצרות שחושפות חלקים גדולים מעור הקרקפת.

מי צריך להימנע?

ידיים של בן אדם שעושות סימן של חסימה

אז נכון שבאופן כללי מדובר בטיפול בטוח, שגם אם יש לו תופעות לוואי, אז הן זמניות וחולפות דיי מהר, ישנם עדיין מטופלים שמומלץ להם להימנע מניתוח השתלת שיער ולחפש פתרונות אחרים. תבדקו אם גם אתם נכנסים לרשימה הזאת:

  • אנשים שאין להם כמות גדולה של שיער באזור התורם שממנו נלקחים השתלים שמשמשים להצמחת השיער באיזור המקריח.
  • נשים שסובלות מכמה מוקדי התקרחות בכל אזורי הקרקפת.
  • אנשים בעלי נטייה לפתח צלקות קלואידיות, שהן צלקות עבות שמתפתחות ברקמה הפגועה לאחר הניתוח.
  • אנשים שעוברים טיפולים רפואיים שונים, כמו כימותרפיה, המובילים לנשירת שיער.
  • אנשים שניסו תוספות שיער או שתלי שיער בעבר, וזה פשוט לא נראה טוב עליהם.

השתלת שיער סיכונים: סיכום ומסקנות

בחור צעיר מסכם את המסקנות של נשירת שיער סיכונים ותופעות לוואי

למרות שניתוחי השתלת שיער כרוכים לפעמים בכמה תופעות לוואי, עדיין מדובר בטיפול יחסית בטוח. ברוב המקרים, תופעות הלוואי לא נמשכות זמן רב, אך כן יכולות לפגוע במראה החיצוני שלכם ולהביא לתחושת חוסר נוחות זמנית.

בנוגע לתופעות לוואי ארוכות טווח, חשוב להזכיר את הצלקות שעלול להותיר הניתוח. לכן, אנשים הנוטים להצטלקות בעייתית ולא תקינה צריכים לוותר על השתלת שיער.

מעבר לסיכון לפתח תופעות לוואי שונות, אנשים השוקלים ברצינות טיפול השתלת שיער, צריכים להתייעץ עם רופא המתמחה בתחום לפני קבלת ההחלטה הסופית. חשוב לבחור במנתח מנוסה שעבר הכשרה מקצועית על מנת להפחית באופן משמעותי את הסיכון של דימום או כל סיבוך אחר במהלך הניתוח.

עדיף שבעל המקצוע שתבחרו בו ישתייך לאגודה הבינלאומית לניתוחי שחזור שיער (ISHRS), ארגון ללא כל מטרות רווח שמכיל למעלה מ-1,100 חברים מ-70 מדינות שונות בעולם.

יגאל בולדינג
יגאל בולדינג

יגאל הוא דמות פיקטיבית של פרופסור מפורסם בתחום נשירת והשתלות השיער. מוחו הוא מעיין ידע לא נגמר של כל מה שקשור לנשירת שיער גברית, וגם קצת נשית. פרופסור בולדינג תמיד ישמח לענות על שאלות, לתת מענה לקוראי האתר ולפרסם מחקרים, מאמרים, טיפים וגם את הגיגיו האישיים.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo