סולם נורווד-המילטון: המדריך המלא על סולם נורווד לנשירת שיער

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

אם אתם סובלים מנסיגה בקו השיער, ייתכן שתרצו לקבוע עד כמה המצב חמור ולזהות באיזה שלב של נשירת השיער אתם נמצאים: סולם נורווד-המילטון נועד בדיוק בשביל זה.

השימוש בסולם זה יעזור לכם לתאר בצורה טובה יותר את מצב ועומק נשירת השיער שלכם כדי להתאים לכם את הטיפול הנכון והיעיל ביותר.

גם אם אתם מתחילים לגלות שערות שנשרו על המסרק והכרית, זה לא סוף העולם. בהחלט ניתן להאט את תהליך נשירת השיער, לבלום אותו ובמקרים מסוימים אפילו להחזיר את השיער שלכם לימי הזוהר שלו.

שימוש בסולם נורווד-המילטון כדי לאבחן את השלב של נשירת השיער יכול אפילו לעודד אתכם ולהראות לכם שהקרב לא אבוד ובהחלט יש אור בקצה המנהרה.

במאמר הזה, נציג בפירוט את סולם נורווד ונעבור על כל 7 שלבי ההתקרחות שהוא מתאר. נלמד אתכם להשתמש בו כדי לבחון את המצב האישי שלכם ולבדוק איפה אתם עומדים, למה אפשר לצפות הלאה ואם צריך להתחיל טיפול בנשירת שיער.

בשונה מכל המאמרים האחרים שנכתבו על סולם נורווד-המילטון, דאגתי להמחיש את כל הדרגות השונות בעזרת דוגמאות אמיתיות של אנשים מפורסמים שכולנו מכירים: זה יעשה את העבודה הרבה יותר טוב מסתם עוד תיאור מעורפל ויבש.

בנוסף, החלטתי גם לפנק אתכם בבונוס שווה במיוחד (בסוף המאמר). אני הולך לחלוק איתכם 3 צעדים שתוכלו ליישם באופן מידי כדי לעצור את ההתקרחות שלכם ואולי אפילו להצמיח שיער חדש.

מה זה בכלל סולם נורווד?

סולם נורווד המילטון תמונה

מדובר במדד רשמי המיועד לדירוג דרגת נשירת שיער אצל גברים (לנשים יש סולם אחר בשם: "סולם לודוויג") ומשמשת מומחים ובעלי מקצוע בתחום.

הוא מאפשר להם לאבחן את השלבים האופייניים של התקרחות גברית טיפוסית (MPB). סולם נורווד מורכב משבעה דרגות עיקריים הכוללות כמה תתי דרגות אפשריות.

שמו המלא של דירוג זה הוא: "סולם נורווד-המילטון" ולעיתים תיתקלו גם בו. הוא פותח לראשונה על ידי ד"ר ג’יימס המילטון שחקר את אופי ההתקרחות הגברית הטיפוסית בשנות החמישים של המאה העשרים.

לאורך השנים, הסולם עבר מספר עדכונים על ידי ד"ר א.ט. נורווד בשנות ה-70, והגרסה העדכנית שהוא יצר היא המקובלת והנפוצה ביותר כיום.

התוספות העיקריות לדירוג שפותח על ידי המילטון היו כמה תסריטים שונים להתפתחות שלבי נשירת השיער הראשיים. נורווד עדכן כמה כיווני ותרחישי התקדמות שונים לשלבים השונים, ואנחנו נסביר את כולם בהרחבה בהמשך.

7 שלבי ההתקרחות על פי סולם נורווד

סולם נורווד מאפשר לזהות ולהסביר בצורה טובה ומדויקת יותר את קווי המתאר של נשירת השיער הגברים בשלביה השונים.

נכון שהיא מתארת את דפוס ההתקרחות האופייני, וייתכנו שינויים קלים בצורת התופעה אצל גברים שונים, אבל הדפוס העקרוני שלה זהה ברוב הגורף של המקרים. העובדה שהדירוג הפך לקו המנחה של החוקרים והרופאים בתחום משקפת את רמת הדיוק והאמינות הגבוהה שלו.

אז בואו נבדוק מקרוב את שלבי ההתקרחות השונים הנמצאים על סקאלה זאת, ונעבור על כמה דוגמאות לכל דרגת אובדן שיער בסולם נורווד.

שלב מספר 1

רונלד רייגן בשלב מספר 1 של סולם נורווד המילטון

בגדול מדובר בפיזור השיער התקין של רוב הגברים עד שהוא מתחיל להשתנות ולהתפתח (בדרך כלל בשנות העשרה המאוחרות ושנות העשרים המוקדמות).

זה יחסית נדיר למצוא אדם שהשיער שלו נשאר בשלב זה לאורך כל חייו. אבל, עדיין אפשר לזרוק כמה שמות ידועים כמו נשיאי ארה"ב לשעבר רונלד רייגן וביל קלינטון, או השף המוערך והדמות התקשורתית הפופולרית אנתוני בורדיין – כולם דוגמאות מצוינות לשלב הזה של סולם נורווד.

שלב מספר 2

לאונרדו דיקפריו בשלב מספר 2 של סולם נורווד המילטון

בשלב זה בסולם נורווד המילטון כבר ניתן להבחין בנסיגה קלה בקו השיער. זה יכול להיות צלצול אזהרה שחשוב לקחת ברצינות, אבל הוא לא מצביע בהכרח על נשירת שיער שעומדת להתרחש בקרוב.

כשמתבגרים ובחורים צעירים מאבדים את קו השיער שלהם מהילדות, חל שינוי בשערות הראש שלהם והן הופכות לעבות, נוקשות ומחוספסות יותר. המעבר הזה מתאפיין בנסיגה של קו השיער באזור הרקות.

בשלב זה, קו שיער כזה אינו נחשב לסימפטום של התקרחות גברית טיפוסית. אבל זה יכול להשתנות במהירות, אם נשירת השיער מחריפה והיא עובדת משלב 2 לשלב 2A.

מומחים רבים מחשיבים את שלב 2A הזאת להתחלה הרשמית של ההתקרחות. מצב זה כולל נסיגה מאוד ברורה ובולטת ברקות ובקדמת הראש, ומתחילה היווצרות של המפרצים הידועים לשמצה שהפכו לסיוטם של גברים רבים. במקרים רבים, הם גם נוטים להיעלם כשמתרחשת נסיגה באזור השיער בפדחת יחד עם הרקות.

ניתן להבחין בשלב מוקדם של נשירת שיער אצל לאונרדו דיקפריו (בתמונה), אבל זה עדיין רחוק מאוד מלהיות אסון בקנה מידה של הטיטניק.

שלב מספר 3

ריצ'רד ניקסון בשלב מספר 3 של סולם נורווד המילטון

בשלב הזה, המפרצים המזוהים עם התקרחות גברית טיפוסית יחזרו להיות בולטים ויהיה קשה יותר לפספס אותם. בנקודה הזאת, גברים רבים מחליטים לפעול ולחפש טיפול בנשירת שיער שיתאים להם.

בעוד שצורת ההתקרחות הטיפוסית יכולה להיעלם זמנית בשלב 2A, היא תופיע מחדש כשהנסיגה ברקות תמשיך ותעלה הילוך. בשלב 3A של נשירת שיער הקרקפת, הנסיגה בקו השיער לא עמוקה כל כך כמו בשלב 3, אבל הרבה יותר קל להבחין בה.

וריאציה אחרת לאופן ההתפתחות של שלב ההתקרחות השלישי נקראת 3V. בשלב הזה גם השיער בקודקוד הראש (המכונה גם כתר) הופך לדליל יותר.

הנשיא לשעבר ריצ’רד ניקסון, התהלך עם שיער בדרגה 3 של סולם נורווד בתקופה מאוחרת יותר של חייו.

שלב מספר 4

ג'וד לאו בשלב 4 של סולם נורווד המילטון

ההבדל בין שלב 4 זה לשלב 3 יכול להיות יחסית מתון, אבל תוכלו לאתר אותו בקלות אם תדעו מה צריך לחפש.

באופן ספציפי, בשלב 4 נסיגת השיער תעמיק יותר ויותר, ואזור השיער בקדמת הראש תהפוך לדלילה יותר מסביב לקצוות שלה. בנוסף, ההתקרחות באזור הכתר מחמירה והופכת למשמעותית יותר ויותר גלויה לעין.

שלב זה משתקף היטב על ראשו של השחקן ג’וד לאו. הנסיגה באזור הרקות (שבתמונה) החמירה אצלו אל מעבר לשלב 3, ואפשר לראות בבירור את התדלדלות השיער באזור האמצעי.

שלב מספר 5

ג'יימס גנדולפיני בשלב מספר 5 של סולם נורווד המילטון

בנקודה הזאת, כבר כמעט ולא נשאר שיער באזור המכסה את החלק הקדמי של הראש. אם עדיין נותרו שאריות, מדובר בכמה פלומות דקות, והרקות הפכו לנטולות שיער לגמרי.

קיימים מספר תתי שלבים לשלב מספר 5: בשלב 5V עדיין יישארו שרידים של השיער באזור הפדחת, אבל נשירת השיער באזור הכתר (קודקוד הראש) תתרחב ותחריף. בשלב 5A, קבוצת השיער הזעירה בחלק הקדמי של המצח תיעלם לגמרי.

השחקן ג’יימס גנדולפיני מוכיח שקרחת בשלב המתקדם הזה לא מזיזה לבוס המאפיה הקשוח (והרגיש) בסדרה האהובה "הסופרנוס".

שלב מספר 6

לואי סי.קיי בשלב מספר 6 של סולם נורווד המילטון

שלב ביניים המגשר בין שלב 5 לשלב הסופי והאחרון (שלב 7) של סולם נורווד. בדרגת התקרחות זו, נסיגת השיער מעמיקה גם בקדמת הראש וגם באזור הכתר. במצב הזה, גבול השיער הדקיק שהפריד בין ההתקרחות בקודקוד הראש לבין ההתקרחות בחזית הראש הולך ונעלם.

הקומיקאי הנודע לואי סי.קיי (בתמונה) מציג התקרחות מתקדמת שהגיעה לשלב מספר 7.

שלב מספר 7

ג'ייסון אלכסנדר בשלב מספר 7 של סולם נורווד המילטון

הצורה הקשה ביותר של התקרחות גברית טיפוסית. החלק העליון של הקרקפת וקו השיער הקדמי נשארים קרחים לגמרי ורעמת השיער הנאה שלכם הופכת לזיכרון רחוק. תוכלו להתנחם רק בקצת שיער שעדיין נשאר בצידי הראש (באזור הצדעיים הממוקם מתחת לאוזניים) קרוב יותר לעורף.

אם גדלתם על סיינפלד, תיזכרו בקרחת של ג’ייסון אלכסנדר (בתמונה) ולארי דיוויד שהגיעה לקצה הסופי של סולם נורווד.

איך לאבחן את שלבי ההתקרחות השונים של סולם נורווד?

תמונה של סימן שאלה מצוייר בגיר לבן על לוח

אם אתם רוצים לקבוע היכן אתם עומדים בסולם נורווד-המילטון, חשוב להיפגש עם מומחה לנשירת שיער ולקבל ממנו אבחון רשמי ומוסמך. גם אם הטיפולים שהם מציעים (כולל פינסטריד, מינוקסידיל, וניתוח השתלת שיער לגברים) בכלל לא מעניינים אתכם, עדיין מומלץ לדעת היכן אתם עומדים מבחינת שלב נשירת השיער שלכם.

הדרך לבצע את האבחון תלויה בבעל המקצוע שאיתו תיפגשו וההתמחות הספציפית שלו. אם תפנו לרופא עור (דרמטולוג) או מנתח המבצע השתלות שיער, סביר להניח שהוא יבצע מגוון בדיקות רפואיות. הוא יכול לעשות בדיקות דם ולקחת דגימות עור מהקרקפת (ביופסיות).

אבל, כל זה נדרש לאישור סופי של סוג והיקף ההתקרחות שלכם, למומחה מנוסה ומיומן יספיקו רק כמה מבטים כדי לקבוע את השלב שלכם בסולם נורווד.

מה הוא השלב הטוב ביותר לצמיחה מחודשת של השיער?

גבר עם שיער ארוך ופרוע לובש משקפיי שמש צבעוניות

נתחיל מכלל אצבע בסיסי : ככל שתתחילו את הטיפול בנשירת שיער מוקדם יותר, ככה התוצאות שתשיגו יהיו טובות ומרשימות יותר. זה אומר שאתם צריכים לעקוב אחר הבריאות של הקרקפת שלכם, לעלות מהר על כל בעיה שמתחילה להתפתח ולהתחיל לטפל בה באופן נכון ויעיל.

ככל שתקלטו מהר יותר את הסימנים הראשוניים שמבשרים על תחילת נשירת שיער רצינית (אם אתם חושדים שזה עלול להתפתח לבעיה ממשית), ככה תעלו את הסיכוי שלכם לעצור את ההתקרחות בזמן.

אומנם תופעת ההתקרחות היא לא רלוונטית לכולם, אבל רוב הגברים הולכים לחוות נשירת שיער במהלך חייהם. הנתונים הסטטיסטיים מדברים בעד עצמם: כמעט חצי מהגברים בישראל יבחינו בתסמינים של הידלדלות שיער עד גיל 35. המספר הזה נוסק עד ל-85% עד שהם חוגגים את יום הולדתם ה-50.

התקרחות היא לא משחק ילדים, ובין אם היא נגרמת על רקע תורשתי או מתנאים סביבתיים, היא הולכת להוות מקור דאגה רציני עבור רבים מאיתנו (גם חלק מהנשים חשופות לבעיה). לכן, אני ממליץ לא לזלזל בבעיה הלא הזאת, ולנקוט בגישה המתאימה שתסייע למנוע אותה ולמזער את נזקיה מראש.

במקום לשבור את הראש כיצד להתמודד איתה כשהיא לפתע תחמיר ותהפוך לאגרסיבית ומתקדמת במיוחד, אני מציע לקחת יוזמה ולספק לה מענה יעיל, עוד לפני שהיא הגיעה לשלבים הסופיים של סולם נורווד. זה יבטיח שלא תפספסו את הרכבת ותיזכרו לפעול כשיהיה כבר מאוחר מדי.

אבל, מהי בדיוק הגישה המעשית שאני מדבר עליה שתקדים תרופה למכה ותסייע לצמיחה בריאה של שיער הקרקפת?

קודם כל, אני ממליץ בחום להימנע מכל מוצרי השיער התעשייתיים שאתם רגילים להשתמש בהם. הם כוללים מרככים, שמפואים ותכשירים לעיצוב השיער שמעניקים לו נפח ואחיזה. רוב המוצרים על מדפי החנויות מכילים רכיבים מסוכנים שיזיקו לשיער הקרקפת (אלכוהול ו-SLS הם רק חלקיק מהרשימה הבלתי נגמרת) ויגרמו לשלל של תופעות לוואי כמו יובש, גרד, ואדמומיות בעור.

זה נגרם בגלל כל התוספים הסינתטיים שנועדו להאריך את חיי המדף של המוצרים האלה: אין שום דבר משותף בינם לבריאות השיער והקרקפת שלכם. אז תקפידו להתרחק מהם והרווח יהיה כולו שלכם.

דבר שני, אני מציע לעבור לתפריט תזונה בריא ומאוזן שיתדלק את גופכם במה שהוא באמת זקוק לו כדי לתפקד בצורה תקינה. התחלה טובה תהיה לשכוח מצריכת אלכוהול, מוצרי חלב ומזונות בעייתיים אחרים שיכולים לעורר תהליכים דלקתיים בגוף: תיצמדו למאכלים בסיסיים יותר שימנעו חומציות יתר שתרעיל את גופכם ותפגע בו.

למה האוכל שלכם בכלל משחק תפקיד חשוב כשזה מגיע לצמיחת השיער? פשוט מאוד: אתם זה מה שאתם אוכלים!

אם אתם סובלים מהתקרחות גברית טיפוסית, יש סיכוי גבוה שזה נובע מרמות גבוהות של DHT. DHT הוא הורמון שנוצר כתוצאה מתגובה בין טסטוסטרון לאנזים 5 אלפא רדוקטאז.

אם תגבילו את פעילות האנזים הזה ותפחיתו את הריכוז שלו בגוף, כמויות ה-DHT בגופכם ירדו בהתאם.

החדשות הטובות הן שתפריט המבוסס על מאכלים בסיסיים תורם להשגת המטרה הזאת.

כמו רוב האנזימים, גם 5 אלפא רדוקטאז משגשג בסביבה חומצית. לכן, אם תתעקשו להכניס לגופכם מאכלים חומציים שייתקעו בו לזמן רב וימלאו אותו בשאריות חומציות שהוא לא יצליח לעכל, אתם תאפשרו למצב לצאת משליטה ותפגעו במאזן ההורמונלי התקין ובבריאות הקרקפת, וזה הדבר האחרון שאתם רוצים. התמקדות במזונות בסיסיים תעלה את רמת ה-PH  במחזור הדם שלכם ותמנע את כל הברוך הזה.

הדבר השלישי והאחרון הוא לעשות מסאז' לקרקפת באופן קבוע. זאת דרך נפלאה להגביר את זרימת הדם ולהחיות זקיקי שיער חלשים ורדומים.

למעשה, זה אחד מהאמצעים העוצמתיים ביותר להצמחת שיער חדש. ייתכן שכבר שמעתם שאספקת החומרים החיוניים שמזינים את זקיקי השיער שלכם עוברת דרך הדם, אבל בטוח לא יזיק לחזור על זה פעם נוספת: המשלוח המיוחד של כל הויטמינים, המינרלים ורכיבי ההזנה האחרים המגיעים לשורשי השערות הוא זה שמספק את חומרי הבניין לצמיחת שיערכם.

ומה לגבי חמצן? ללא אספקה קבועה ומספקת של חמצן, זקיקי השיער שלכם יתחילו להיחנק ולמות. ככל שרמות החמצן יפחתו, כך יתגבר תהליך ההתנוונות וההצטמקות של השערות. בשפה הרפואית זה נקרא תהליך המזעור: הוא מכווץ את תעלות זקיקי השיער ומקשה עוד יותר על מעבר הדם התקין. השערות לא יצליחו להגיע לאורך הצמיחה הפוטנציאלי שלהם ועם הזמן הן ימותו וינשרו.

עיסוי פשוט של הקרקפת ותרגילים אחרים להמרצת זרימת הדם לאזור יכולים לשפר את אספקת החמצן וליצור תנאים טובים יותר לצמיחת שיער חזק, ארוך ובריא יותר.

סולם נורווד-המילטון: סיכום ומסקנות

תמונה של גבר בחליפה עושה סימן עם הבוהן שהכל מצויין

אם החלטתם להצמיח שיער חדש ובריא שיכסה את הקרחות שלכם, כדאי שתהיה לכם הבנה ממשית על חומרת הנשירה ודרגת התקדמותה, וכאן בדיוק סולם נורווד נכנס לתמונה.

לאחר שבחנתם את עצמכם והבנתם היכן אתם עומדים, הגיע הזמן לעשות מעשה ולהשתמש בחוכמה בכל הידע החשוב שקיבלתם.

תפיקו ממנו את המקסימום ותשנו את אורח החיים, ההרגלים התזונתיים והרגלי טיפוח השיער שלכם. זה לא יהיה פשוט לצאת מאזור הנוחות ולנסות דברים חדשים, אבל בסופו של דבר, זה ישתלם לכם בגדול ויצדיק את כל המאמץ וההשקעה.

יגאל בולדינג
יגאל בולדינג

יגאל הוא דמות פיקטיבית של פרופסור מפורסם בתחום נשירת והשתלות השיער. מוחו הוא מעיין ידע לא נגמר של כל מה שקשור לנשירת שיער גברית, וגם קצת נשית. פרופסור בולדינג תמיד ישמח לענות על שאלות, לתת מענה לקוראי האתר ולפרסם מחקרים, מאמרים, טיפים וגם את הגיגיו האישיים.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo