קו שיער נסוג או קו שיער בוגר: איך מבדילים ביניהם?

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

עם הגיל, סביר להניח שתבחינו בשינויים בשיער הקרקפת שלכם. זאת תופעה רגילה שלא צריכה להדאיג אתכם. עם זאת, לפעמים קשה להבדיל בין נשירה שמתרחשת עקב תהליך ההתבגרות הטבעי של הגוף, לבין הידלדלות שיער חריגה ורצינית שעלולה להצביע על בעיה עמוקה יותר.

במאמר הזה, אנחנו הולכים לדבר על שתי התופעות האלה ולענות על שלוש שאלות חשובות שחולפות במוחו של כל גבר שחושב שהוא מתחיל להקריח:

  1. איך להבדיל בין התבגרות טבעית של השיער שהגיל מתחיל להשפיע עליו, לבין נסיגה חמורה בקו השיער שיכולה להצביע על משהו מעבר?
  2. איך לקבוע האם אתם באמת סובלים מהתקרחות גברית טיפוסית (נסיגה משמעותית בקו השיער)?
  3. איך להאט נשירה עתידית ואולי אפילו להנמיך את קו השיער?

אז תהדקו חגורות, ובואו ניצא לדרך!

מהו ההבדל בין שיער בוגר שמשתנה באופן טבעי לשיער נסוג ומקריח?

אילוסטרציה של הבדלים

אם לא יודעים למה צריך לשים לב, קל מאוד להתבלבל בין נסיגה טבעית של השיער לתחילתה של התקרחות ממשית. אז בואו נתחיל מכמה הגדרות בסיסיות שימחישו לכם את השוני בין שני המצבים האלה.

קודם כל, מה זה בכלל קו שיער? מדובר בגבול החיצוני של שיערכם שמשרטט את קווי המתאר שלו. המיקום המדויק שלו נקבע בעיקר על ידי הגנים שלכם.

ככל שאתם מתבגרים, קו השיער שלכם נסוג באופן טבעי: זה יכול להתרחש בצורה אחידה, ולהחזיר את קו השיער שלכם לאחור בסנטימטר אחד, או בצורה לא אחידה, שבה הנסיגה של חלקים מסוימים של השיער תהיה עמוקה יותר מאשר באזורים אחרים.

כשיש לכם בראש תמונה ראשונית של שני סוגי נסיגת קו השיער, הרבה יותר קל להבין את ההבדל ביניהם.

המקרה הראשון של נשירה, שבו הוא נסוג לאחור באופן אחיד וישר, מכונה קו שיער בוגר: נוצר קו שיער מובהק ומודגש יותר בעל גבולות חדים וברורים, לעומת הקצוות המעוגלים שמאפיינים שיער שיש לילדים בגיל צעיר יותר.

לעומת זאת, נסיגה חריגה בקו השיער תתרחב בקצב יחסית מהיר, אך תהיה בולטת יותר רק באזורים מסוימים שיתחילו להקריח. לדוגמה, אתם עלולים להבחין שכל קו השיער שלכם נסוג לאחור, אבל אובדן שיער משמעותי, בולט ומהיר במיוחד מתרחש באזור הרקות (הבלורית המפוארת שלכם מפנה את מקומה למפרצים הידועים לשמצה).

אצל רוב הגברים, קו השיער הבוגר מתפתח עם הגיל, אבל הסוג הזה של נשירה היא תופעה טבעית שלא מצביעה בהכרח על התקרחות. אצל גברים אחרים, נשירת השיער העודפת תתפשט ותתרחב עם הזמן, והבעיה הזאת נקראת התקרחות גברית טיפוסית.

מה גורם לנסיגת שיער?

גבר צעיר עם נסיגת שיער מחזיק את השיער עם היד

אלופציה (המונח הרפואי להתקרחות) היא שם כולל לכל הסוגים של נשירה בלי קשר לסיבה הספציפית שעומדת מאחוריה.

עם זאת, נסיגה בקו השיער בדרך כלל מצביעה על סוג מסוים של התקרחות שנקראת: "התקרחות גברית טיפוסית".

למרות שהשם מצביע על תופעה גברית, היא יכולה להתרחש גם אצל נשים. סימן ההיכר של התופעה הזאת הוא דפוס ההתפתחות האופייני שלה שגורם לאיבוד הדרגתי של כל שיער הקרקפת למעט רצועת שיער צרה בצורת פרסה העוטפת את הצדדים וחלקו האחורי של הראש.

אבל מה הגורם לבעיה הנפוצה הזאת?

ובכן, שילוב קטלני בין גנים לבין חוסר איזון הורמונלי מביא להיווצרות והחמרת התופעה הזאת.

מחקרי תאומים מצאו ש-80% מהנטייה להתקרחות נקבעת על ידי הגנים שלנו (1). אבל, למרות שלתורשה יש חלק מכריע באיכות צמיחת השיער שלכם, המנגנון האמיתי שעומד מאחורי נשירה הוא קצת יותר מורכב מזה.

המחקר המדעי גילה אינספור ראיות משכנעות גם למעורבות של הורמוני המין הגבריים בהתקרחות גברית טיפוסית. באופן ספציפי יותר, האנדרוגן: "דיהידרוטסטוסטרון" (DHT) נחשב לגורם מפתח בתהליך מזעור השיער, שמביא לנשירה שלו (2).

מה שקורה הוא שגברים ונשים הסובלים מהתקרחות טיפוסית "יורשים" רגישות יתר ל-DHT. כלומר, זקיקי השיער שלהם מתוכנתים גנטית להגיב באופן שלילי להורמון הזה, וכאשר הוא נקשר אל השיער, זה גורם לתהליך דלקתי בזקיקים שמחליש ומקטין אותם, עד שהצמיחה שלהם נפסקת לחלוטין והם נושרים מהראש מבלי ששערות חדשות יצמחו במקומם.

אבל למה התקרחות מהסוג הזה מתרחשת דווקא בתבנית אחידה וקבועה שחוזרת על עצמה? מה הוא הגורם לצורת הפרסה האופיינית (חפשו בגוגל: "ג'ייסון אלכסנדר" כדי להבין על מה אני מדבר כשאני אומר צורת פרסה)? גם כאן, ה-DHT הוא הסיבה העיקרית.

זקיקי שיער מסוימים רגישים יותר ל-DHT מאשר זקיקים אחרים. בקרב גברים, הם נמצאים באזור הרקות וקו השיער הקדמי. ואצל נשים, סביר יותר למצוא אותם בכתר הראש. כמובן, שהזקיקים האלה נפגעים בצורה המשמעותית ביותר ולכן האזורים הקרחים מתרכזים באזורי הקרקפת שהם מאכלסים בצפיפות.

אבל, ישנם גם גורמים נוספים שמשפיעים על רמת הרגישות של זקיקי השיער, ואחד מהם הוא מתח בשרירי הקרקפת.

המדענים משערים שמתרחשת תגובת השרשרת הבאה (3):

"מתח שרירי כרוני בקרקפת הנובע מאזור הגיד שמחבר בין שריר המצח לשריר העורף בחלקה העליון של הגולגולת, גורם לתגובה דלקתית ברקמות הנוטות להתקרחות גברית טיפוסית. רמת ה-DHT ברקמות האלה עולה כחלק מתגובת הגוף לתהליך הדלקתי שהתפתח בהן. לכן, ה-DHT אינו גורם ישירות לתהליך מזעור השיער שמביא לנשירתו הכוללת."

כמובן שגם גורמים נוספים משחקים תפקיד מסוים בנשירה, כמו למשל הסביבה שלנו, אורח חיים, וכמובן מחלות.

איך לקבוע אם אתם סובלים מהתקרחות של גברים?

גבר עם התקרחות גברית טיפוסית או אלופציה אנדרוגנית

כמו שכבר אמרנו, הנסיגה בקו השיער בדרך כלל מתחילה אחרי שקו השיער שלכם השתנה באופן טבעי עם הגיל. ברגע שההתקרחות עולה שלב ונמצאת בדרגות המתקדמות שלה, אי אפשר שלא להבחין שמדובר בבעיה רצינית שמאיימת על כל רעמת השיער שלכם. אבל מה עושים אם אתם רוצים לטפל בבעיה כשהיא נמצאת בשלביה ההתחלתיים והמוקדמים ביותר, ולא להגיע לנקודה שבה כל אחד כבר יכול להבין שלא מדובר בנשירה תמימה ורגילה?

קודם כל, אחד מסימני הזיהוי העיקריים של התקרחות גברית הוא הדפוס הייחודי שבו היא מתרחשת ומתפתחת: השיער מתחיל להידלדל או להקריח בקצב גבוה באזור המצח והרקות, ועיקר הנסיגה בקו השיער מתרחשת באזורים האלה. מדובר במשהו בולט שדיי קשה לפספס.

אם קו השיער הבוגר שלכם מתחיל לנשור בתבנית הזאת, זה תמרור אזהרה ברור לכך שייתכן שמדובר בהתקרחות גברית טיפוסית ולא בשינויים פיזיולוגיים הנובעים מהזדקנות של השיער.

סימנים אחרים שמעידים על התקרחות משמעותית כבר בשלביה הראשוניים, יכולים להיות נשירת מוגברת, גירוי ופריחה בקרקפת, הופעת שיער דק ושברירי, וצמיחת שיער איטית במיוחד.

עוד דרך לאבחן התקרחות גברית טיפוסית היא לבדוק את ההיסטוריה המשפחתית שלכם: אם אילן היוחסין שלכם כולל כמה קרובי משפחה שהתהלכו עם קרחת, אז זה בהחלט צריך להדליק נורה אדומה. כמובן שזה לא מבטיח שגם אתם תאבדו את שיערכם, אבל זה בהחלט שם אתכם בסיכון גבוהה לסבול מאותו גורל. בשפה הרפואית זה ידוע בתור: "נטייה גנטית" (4).

איך להנמיך את קו השיער?

גבר צעיר עם קו שיער נמוך יוצא חלקית מבריכה

אם השיער שלכם לא סתם תפס יום רע ועובר שינויים בלתי נמנעים המתרחשים עם הגיל, רוב הסיכויים שהמשבר שלכם נגרם מסיבה הרבה יותר רצינית ומלחיצה – התקרחות גברית טיפוסית. במקום להתלונן עד כמה אתם חסרי מזל ולבכות על כמה הגורל שלכם אכזרי, תיקחו את עצמכם בידיים ותטפלו בבעיה.

אני אראה לכם את הגישה הנכונה והיעילה ביותר להתמודדות עם נסיגת קו השיער שלכם. הנה מספר צעדים שיעזרו להאט את נשירת השיער ואולי אפילו לעודד את הצמיחה החדשה שלו.

צעד ראשון: תזהו את הסיבה האמיתית לנשירת השיער שלכם

יש מגוון גורמים שיכולים להוביל להידלדלות שיער, אבל כל הסובלים מהתקרחות גברית טיפוסית צריכים לדעת שרגישות מוגברת וחריגה ל-DHT היא הסיבה המרכזית לבעיה.

כדי לטפל באופן יעיל וממשי בהתקרחות, צריך לדעת ממה היא נגרמה: רק ככה תוכלו לדעת מה הוא הגורם שצריך לטפל בו ובאילו שיטות טיפוליות עדיף לבחור כדי לקבל את התוצאות הטובות ביותר. למרות שישנם כמה טיפולים שפועלים בצורה דיי דומה, לפעמים יש סוגים נדירים יותר של התקרחות עם סיבה חבויה ונסתרת שיש לאתר ולטפל בה באופן ממוקד.

הדרך הפשוטה ביותר לאבחן את הגורם לאובדן השיער שלכם היא לפנות לרופא עור: הוא יוכל לבצע סדרת בדיקות להערכת בריאות הקרקפת שלכם, ולפי התוצאות שיתקבלו, הוא יוכל להגיד לכם את סוג נשירת השיער שלכם והסיבות להיווצרותה.

צעד שני: תמנעו מהמצב להחמיר

כמובן שיותר קל להגיד מאשר לעשות, אבל חשוב לא להתמהמה עם העניין ולפעול במהירות. עדיף לעצור את הנסיגה בקו השיער ולצמצם אותה כמה שיותר מהר, לפני שהיא תצא משליטה ותפסיק להגיב לטיפולים השונים.

מסלול הטיפול המקובל כולל את התכשירים הפופולריים minoxidil (קירקלנד ,רוגיין, מינוקסי) ופינסטריד (פרופסיה).

minoxidil

minoxidil הוא תכשיר לשימוש חיצוני שפותח במקור למניעת לחץ דם גבוה (5). אבל, הרופאים והמטופלים הבחינו בתופעת לוואי מפתיעה ולא צפויה של התרופה: צמיחת שיער מוגברים.

גברים מקריחים בכל רחבי העולם שהיו נואשים להציל את שיערם החלו לבקש מהרופא שלהם מרשם לminoxidil כדי ליהנות מהשפעתו החיובית על צמיחת השיער, ועם הזמן, התכשיר הפך לטיפול לא רשמי בהתקרחות גברית טיפוסית.

בסופו של דבר, תאגידי התרופות לא יכלו להתעלם מהביקוש ההולך וגובר לתכשיר, ויצרו תרופה לשימוש חיצוני על עור הקרקפת שגם קיבול אישור של מנהל המזון והתרופות האמריקאי (6). ותוך כמה שנים, הוא אושר גם לטיפול בהתקרחות נשית.

פינסטריד

מדובר בתרופת מרשם לטיפול בהתקרחות גברית טיפוסית. היא מבצעת את עבודתה באמצעות הגבלת פעילותו של האנזים 5-אלפא רדוקטאז, שלוקח חלק מרכזי בהפקת הורמון ה-DHT בגוף (7).

כרגע התרופה מאושרת על ידי ה-FDA לטיפול בגברים בלבד, אבל לפעמים רופאים נותנים מרשם של התרופה גם לנשים (8).

מזותרפיה

גישה טבעית יותר לשיפור צמיחת השיער היא מזותרפיה לשיער. הגישה הזאת מתבססת על פציעה מבוקרת של העור באמצעות מחטים זעירות המוחדרות לקרקפת על ידי מכשיר דיקור מיוחד (דרמה רולר).

מכשיר הדרמה רולר חודר לשכבת האמצעית של העור (דרמיס) מבלי להכאיב או להזיק לעור, מגביר את זרימת הדם לזקיקי השיער, ומעודד היווצרות של תאים חדשים (9).

למעשה, השיטה הזאת הוכיחה את יעילותה אפילו בגברים שלא השיגו כל תוצאה חיובית בעזרת טיפולים מסורתיים יותר (כמו minoxidil ופינסטריד) (10).

צעד שלישי: תטפלו במקור של נשירת השיער

אחרי שגיליתם את הסיבה לנשירת השיער שלכם, ויצרתם את התנאים הטובים ביותר לצמיחה בריאה של שיער חדש, הגיע הזמן לטפל בגורם שגרם לבעיה מלכתחילה. כמו שכבר אמרתי, גברים הסובלים מהתקרחות גברית טיפוסית, רגישים להורמון DHT שמזיק לזקיקי השיער.

אבל, קיימים גם סוגים אחרים של אובדן שיער הנגרמים מזיהומים פטרייתיים, תרופות מרשם, ואפילו תזונה לקויה.

לרוב צורות נשירת השיער יש פתרון. לדוגמה, אם הנסיגה בקו השיער שלכם נגרמת מזיהומים פטרייתיים, יש לטפל בזה באמצעות תרופות מרשם ושמפו לנשירה, והשיער ישוב לצמיחתו התקינה והטבעית. אם הנשירה שלכם נובעת מחוסרים תזונתיים, תזונה בריאה בשילוב עם תוספי תזונה יסייעו לשים סוף לבעיה.

קו שיער נסוג או בוגר: סיכום ומסקנות

גבר קרח עושה סימן של הכל מעולה עם היד

קו שיער בוגר עם נסיגה קטנה הוא מצב נורמלי לחלוטין, במיוחד בשלבים מוקדמים יחסית בחייכם הבוגרים. אבל למרות שמדובר במשהו טבעי שלא צריך להתרגש ממנו, זה יכול להיות גם הסימון הראשון של נשירת שיער חריגה, וההתחלה של התקרחות גברית טיפוסית.

אבל אפילו אם גיליתם שאתם סובלים מהבעיה, זה לא סוף העולם. בהחלט ניתן לבלום את הנסיגה המשמעותית בקו השיער ולמנוע ממנה להתפשט לכל רחבי הקרקפת, ויכול להיות שאפילו תוכלו להצמיח מחדש את השיער שאיבדתם.

יגאל בולדינג
יגאל בולדינג

יגאל הוא דמות פיקטיבית של פרופסור מפורסם בתחום נשירת והשתלות השיער. מוחו הוא מעיין ידע לא נגמר של כל מה שקשור לנשירת שיער גברית, וגם קצת נשית. פרופסור בולדינג תמיד ישמח לענות על שאלות, לתת מענה לקוראי האתר ולפרסם מחקרים, מאמרים, טיפים וגם את הגיגיו האישיים.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo