ידע כללי

קריאטין והתקרחות: האם קריאטין יכול לגרום לנשירת שיער?

במאמר הזה, אנחנו ננסה להבין האם צריכת תוספי קריאטין יכולה להגביר את הסיכון לנשירת שיער. יש ראיות שתומכות בטענה הזאת, כך שממש לא מדובר בהשערה פרועה ותלושה מהמציאות.

אז מה אתם יודעים על קריאטין? אני בטוח שאם אתם מבקרים בחדר הכושר לעתים קרובות, השם הזה מוכר לכם היטב. מדובר באחד מתוספי התזונה ומשפרי הביצועים הפופולריים ביותר בקרב ספורטאים ואנשים שמתאמנים באופן קבוע.

קריאטין הפך לאחד מהטרנדים הגדולים ביותר בעולם הכושר הגופני בזכות היכולת שלו להקפיץ את רמות האנרגיה בגוף ולהגביר את ספיחת המים בשרירים. התוצאה היא שיפור צמיחת השריר ועלייה מהירה בנפח שלו.

המחקר המדעי עדיין לא בדק בצורה רצינית ומקיפה את ההשפעות ארוכות הטווח של השימוש בקריאטין, אבל לתוסף הזה יש פוטנציאל לתופעות לוואי לא רצויות. אחת מהן היא האפשרות לנשירת שיער ופגיעה באיכות ובמרקם שלו.

אם תחפשו בגוגל את המילים: "קריאטין" ו: "נשירת שיער", תמצאו המון עדויות נקודתיות על קשר בין השימוש בתוסף התזונה לפגיעה בשיער. לפניכם כמה סיפורים של אנשים שהבחינו בשיער דק ודליל לאחר צריכת התוסף הנפוץ:

מה זה קריאטין?

מולקולת קריאטין

מדובר בכימיקל שנמצא באופן טבעי בגוף, והוא מרוכז בדרך כלל במוח ובשרירים.

הקריאטין זמין גם בתור תוסף שמגיע בצורה של אבקה. הוא התפרסם ביכולת שלו לסייע בבניית השרירים והפך לבחירה מועדפת על אנשים שמתאמנים באופן קבוע.

אז בואו נכיר מקרוב את המרכיב המבוקש שהפך לתעשייה רווחית שמגלגלת מיליונים. קריאטין הוא חומצה חנקתית אורגנית שמספקת אנרגיה זמינה לגוף, במיוחד לתאי השריר.

היא מסייעת לחדש את מלאי האנרגיה בגוף בזכות הגברת הייצור של ADP (אדנוזין דו זרחתי) – תרכובת אורגנית שמשמשת להעברת אנרגיה בתוך התא. מדובר בסוג של "סוללה נטענת" שתאי הגוף מנצלים לתפקוד השוטף שלהם.

למרות שהתוסף הזה הפך ללהיט היסטרי בקרב אנשים שעוסקים בפעילות ספורטיבית, ההשפעות ארוכות הטווח שלו עדיין לא נחקרו לעומק.

איך קריאטין יכול לגרום לנשירת שיער?

למרות המחסור במחקרים מדעיים משמעותיים שיעזרו לנו לקבל תמונה מלאה של השפעות השימוש בקריאטין, הבנת מנגנון הפעולה הכללי שלו מראה כי קריאטין יכול לחזק כמה מהגורמים העיקריים להתקרחות.

ייתכן שצריכת קריאטין לא תגרום לנשירת שיער באופן ישיר, אבל היא יכולה להאיץ את התפתחות והתפשטות הבעיה אצל אנשים שנמצאים בקבוצת סיכון מוגברת לסבול מהתקרחות גברית טיפוסית.

אחד מהאחראיים הידועים והמדוברים ביותר לנשירת שיער הוא דיהידרוטסטוסטרון (DHT) – נגזרת של ההורמון הגברי טסטוסטרון.

כתב העת הקליני לרפואת ספורט פרסם ממצאים מדעיים המראים על יכולתו של הקריאטין להגביר את קצב המרת הטסטוסטרון ל-DHT, לפחות בטווח הקצר.

משתתפי המחקר השתמשו בתוסף במשך שלושה שבועות ובסופו התגלו התוצאות הבאות: אצל קבוצת הניסוי שצרכה קריאטין נצפו רמות גבוהות יותר של DHT בהשוואה לקבוצת הביקורת.

עודף של DHT יכול להשפיע באופן שלילי על בריאות הגוף (ובמיוחד השיער).

לפניכם ממצאי המחקר:

לאחר 7 ימים של העמסת קריאטין (הצפת השריר במינון גבוה במיוחד של התוסף), ו-14 ימים נוספים של שימור קריאטין (צריכתו במינון נמוך יותר), רמות הטסטוסטרון בסרום הדם נותרו ללא שינוי. לעומת זאת, רמות ה-DHT עלו ב-56% לאחר שבוע העמסת הקריאטין, ונשארו גבוהים ב-40% מהריכוז ההתחלתי שלהם לאחר 14 יום של שימור (P < 0.001). היחס בין ה-DHT לטסטוסטרון עלה ב-36% לאחר שבוע של העמסת קריאטין ונשאר גבוה ב-22% לאחר שלב שימור הקריאטין (P < 0.01).

כתב עת מפורסם על דרמטולוגיה פרסם ממצאים שמקשרים בין רמות גבוהות של DHT להתקרחות בקרב גברים ונשים. המדענים משערים שבשל הפעילות העוצמתית של הורמון ה-DHT, הוא מגביר את רגישות זקיקי השיער הנמצאים בשלב הצמיחה הפעילה.

השערות שנפגעות כבר בתחילת מחזור הצמיחה שלהן אינן מסוגלות לצמוח בצורה תקינה ובריאה ובסופו של דבר הן נושרות מהראש שלכם. ללא טיפול הולם, השיער שאיבדתם לא יצמח מחדש.

כמה אנשי מקצוע שבחנו את המחקרים הזמינים בנושא הגיעו למסקנה שהשימוש בתוסף של קריאטין עלול להשפיע באופן שלילי על אנשים בעלי נטייה גנטית להתקרחות טיפוסית.

מחקר נוסף הראה שצריכת קריאטין עלולה להפחית את ריכוז נוגדי החמצון בגוף, מה שעלול לפגוע בבריאותכם הפיסית במגוון דרכים שונות.

צמיחת שיער בריאה דורשת תפקוד יעיל של התאים, כולל התחלקות והתחדשות מהירה ויעילה של התאים בזקיקי השיער. ההשפעה השלילית של שימוש בקריאטין על רמות נוגדי החמצון בגוף יכולה לפגוע ביכולת של השיער לצמוח בצורה בריאה וטובה.

קריאטין מונוהידראט יכול לספוח מים מחלקים שונים בגוף ולאגור אותם בתוך רקמות השריר, מה שעלול לשאוב את הלחות מהעור ולהפוך אותו למיובש וחסר חיים.

פגיעה בעור של הקרקפת היא בשורה גרועה גם לשיער שצומח עליו. עור יבש וסדוק חשוף לדלקות, שבמקרים רבים יכולות להפוך את השיער לשברירי ופגום, מה שמגביר את הסיכוי לנשירת שיער מוגברת.

אם בוחנים היטב את הידע הקיים בנוגע להשפעות הקריאטין על הגוף, ניתן לראות שלשימוש בתוסף יכולות להיות כמה השלכות שליליות על צמיחת השיער.

אפילו אם צריכת קריאטין לא משפיעה באופן ישיר על השיער וגורמת לנשירתו המיידית, יש סיכוי ששימוש ממושך בתוסף עלול להוביל לצמיחת שיער חלשה ובעייתית, נסיגה בקו השיער, ונשירת שיער עודפת.

תופעות לוואי אפשריות של קריאטין

גבר בקפוצ'ון עומד על רקע של קיר שמצויירות עליו ידיים שריריות

מעט מאוד מחקרים מדעיים בחנו את ההשפעות ארוכות הטווח של התוסף, ולכן אנו לא יודעים מספיק על הנושא הזה. בכל אופן, בואו נעבור על כמה שיקולים מיוחדים בנוגע לצריכת קריאטין. הוא אינו מומלץ לשימוש עבור נשים בהריון ולנשים שמתכננות הריון.

אנשים שסובלים מפגיעה בתפקוד הכליה או ממחלות כמו סוכרת אינם צריכים להשתמש במוצרי קריאטין.

הרופאים לא ממליצים לצרוך את התוסף במשך יותר מחמש שנים.

לפניכם כמה תסמינים אופיינים לתופעות הלוואי של שימוש בקריאטין:

  • כאבי בטן.
  • בחילה.
  • שלשול.
  • התכווצויות שרירים.
  • התייבשות.

אחת מההשפעות העיקריות של הקריאטין היא ספיחת מים לשרירים מאזורים אחרים בגוף. זה יכול להוביל להתייבשות, ולכן חשוב להרבות בשתיית מים בזמן השימוש בתוסף קריאטין.

היבט מדאיג נוסף בצריכת מוצרי קריאטין היא היכולת שלהם לגרום לבעיות עור, שיכולות להיות חמורות אצל אנשים מסוימים. כדי להבין בצורה טובה יותר את כל ההשפעות של התוסף על הגוף, יש צורך במחקרים מדעיים נוספים שיתמקדו בסוגייה הזאת.

אם אתם שוקלים להתחיל לצרוך קריאטין, או שקיבלתם מרשם לתוסף הזה בעבר, תתייעצו עם רופא לפני השימוש בתוסף.

קריאטין ונשירת שיער: סיכום ומסקנות

בשורה התחתונה, לדעתי התועלת של מוצרי קריאטין לא תמיד מצדיקה את תופעות הלוואי שלהם במידה והן מופיעות. לכן באופן אישי, אני כן הייתי משתמש בקריאטין, עם זאת, במידה והייתי שם לב לתופעות לוואי ממנו שקשורות לנשירת שיער, הייתי מפסיק.

אחד הקוראים שלנו אומר ש:

אני באופן מעדיף לא לקחת קריאטין. שמתי לב לנשירת שיער חזקה כבר אחרי 12 יום מרגע שהתחלתי להשתמש בו. צרכתי 5 גרם ביום ואין לי שום היסטוריה משפחתית של התקרחות. כנראה שלא כולם יגיבו בצורה הזאת לתוסף, אבל אם למישהו יש רקע משפחתי של נשירת שיער, זה יכול להאיץ את תהליך ההתקרחות שלו.

שימוש מוגבל בתוסף תחת השגחה ומעקב של גורם רפואי מוסמך נחשב לבטוח יחסית, אבל צריך לעשות את זה רק בנסיבות מסוימות.

אם אתם מעוניינים להגדיל את מסת השריר ולהגביר את הכוח שלכם בעזרת התוסף הזה, תעשו מחקר מקיף על ההשפעות של השימוש בקריאטין ותשקלו היטב את היתרונות וההשלכות השליליות שלו – כמובן שבסופו של דבר ההחלטה נמצאת בידיים שלכם.

ניסיתם קריאטין וזה גרם לשיער שלכם לנשור? או שאולי ניסיתם קריאטין ולא קרה לכם כלום? ספרו לנו בתגובות!

פרופסור יגאל בולדינג

יגאל הוא דמות פיקטיבית של פרופסור מפורסם בתחום נשירת והשתלות השיער. מוחו הוא מעיין ידע לא נגמר של כל מה שקשור לנשירת שיער גברית, וגם קצת נשית. פרופסור בולדינג תמיד ישמח לענות על שאלות, לתת מענה לקוראי האתר ולפרסם מחקרים, מאמרים, טיפים וגם את הגיגיו האישיים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Close