תופעות לוואי של חוסמי DHT: כל מה שצריך לדעת

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

אני יודע שהקשר בין דיהידרוטסטוסטרון (DHT) להתקרחות גברית טיפוסית נטחן אינספור פעמים בכל מקום אפשרי, ולכן אני לא אחדש לכם המון אם אני אזכיר פעם נוספת שההורמון הגברי הזה הוא האחראי הראשי לנשירת שיער.

לכן, זה סך הכול נשמע הגיוני שדיכוי ההורמון הזה, יכול יעזור להאט את נשירת השיער או אפילו להפוך את התהליך ולהחזיר את השיער שאיבדתם.

במאמר הזה נדון בצד השני של המטבע ובמחיר שתצטרכו לשלם על ההשפעה החיובית של חוסמי DHT על צמיחת השיער: הגבלת תפקודו של ההורמון יכולה להיות כרוכה בתופעות לוואי לא רצויות.

אנחנו נפרט את השכיחות ביותר מביניהן ונכיר כמה דרכים להקל עליהן ולהפחית את חומרתן במידה והן קורות.

בנוסף, תלמדו את הדרכים הטובות ביותר להפחית את רמות ה-DHT ולנטרל את השפעתו השלילית על זקיקי השיער, שמבצעות את העבודה ביעילות עם מינימום תופעות לוואי.

קודם כל, תרשו לי להבהיר נקודה חשובה: הטיפול בהתקרחות גברית על רקע תורשתי הוא הרבה יותר מסתם חסימה של ה-DHT, ותמונת המצב האמיתית היא הרבה יותר מורכבת, תנו לי להסביר למה אני מתכוון:

איך DHT קשור לנשירת שיער?

חבל קשור בצורת לב

רמות ה-DHT של גברים הסובלים מהתקרחות גברית טיפוסית אינן גבוהות במיוחד, כמות גדולה יחסית תגרום להידלדלות השיער.

גברים מתחילים לאבד את שיערם (ולכן הבעיה עוברת בתורשה) בגלל רגישות יתר של הזקיקים ל-DHT שנקבעת על רקע גנטי.

זה אומר שזקיקי השיער (במיוחד באזור הכתר והרקות) רגישים באופן חריג להשפעת ההורמון שעלול לגרום לתהליך מזעור השיער.

לכן, הפתרון הטוב ביותר למצב הוא להפחית את הרגישות הלא תקינה הזאת – זה מה שיכול לעצור את אובדן השיער ואולי אפילו יסייע לשחזר את צמיחתו הבריאה.

עם זאת, גם חסימת ה-DHT יכולה להועיל במידה מסוימת, שכן ריכוז נמוך יותר של ה-DHT בדם יצמצם את הנזק שהוא גורם לזקיקי השיער.

הבעיה היא שלהורמון הגברי הזה יש תפקיד מכריע בשורה של תפקודים חשובים אחרים, ולכן אם פשוט נפחית כמה שיותר את הרמה שלו בגוף, זה יכול להביא לכמה השלכות לא נעימות.

DHT הוא חלק בלתי נפרד מהפעילות הטבעית, הבריאה והרגילה של הגוף, ולכן כל פגיעה מלאכותית בו יכולה להוציא את הגוף מאיזון ועלולה לגרום לתופעות לוואי חמורות.

דרך עדיפה בהרבה להילחם בהתקרחות היא להוריד את הרגישות ל-DHT, וזה בהחלט אפשרי כי התכונה הזאת היא סך הכול נטייה גנטית שאפשר להתמודד איתה.

כתבתי המון בנושא והסברתי פעמים רבות איך לבצע את המשימה הזאת, אבל במאמר הזה אנחנו נתמקד בתופעות לוואי של חסימת DHT והאמצעים לצמצם אותן.

הדרך הטובה ביותר לחסום DHT?

כפתור עצור של אוטובוס

ניתן למנוע מהורמון ה-DHT להשתולל בכמה דרכים שונות. האנזים 5-אלפא רדוקטאז הוא גם חלק חשוב בסיפור הזה, כי הוא משתתף בתגובה שבה הטסטוסטרון מומר ל-DHT. לכן אם נדכא את פעולתו, זה ימנע את ייצור ה-DHT ויפחית את ריכוזו. התרופה הפופולרית לטיפול בהתקרחות גברית טיפוסית פרופסיה (ידועה גם בתור פינסטריד) מבצעת את תפקידה בצורה הזאת.

קיימים גם צמחים ותוספים טבעיים, כמו למשל דקל ננסי, שחוסמים את הורמון ה-DHT, וויטמינים מסוימים גם יכולים לסייע לתהליך.

אחד מהפתרונות הטבעיים הטובים ביותר שהשפעתו החיובית הוכחה מדעית הוא שמן זרעי דלעת. מחקרים שבדקו את השפעתו גילו שהוא עוזר לשפר את ספירת השיער לאחר 12 ו-24 שבועות מרגע תחילת הטיפול. הוא עושה את עבודתו בזכות היכולת שלו להגביל את פעילותו של האנזים 5-אלפא רדוקטאז (כך מאמינים החוקרים האחראיים לניסוי).

המחקר גילה ששימוש בשמן זרעי דלעת הגביר את צמיחת השיער של הגברים שהשתתפו במחקר גם לאחר 24 שבועות, אבל המדענים מאמינים שהסיבה לכך נעוצה לירידה ברמות ה-DHT.

מהן תופעות הלוואי?

כשעוקבים אחר תופעות הלוואי האפשריות של חסימת DHT, ניתן להגיד שמידת השכיחות והחומרה שלהן עולה עם השימוש בתכשירים כימיים כמו פינסטריד ודוטסטריד, לעומת אמצעים טבעיים – זה נובע מכך שתוספי תזונה וצמחי מרפא הם בדרך כלל פחות עוצמתיים.

DHT מיוצר באופן טבעי בגוף והוא חיוני לתפקוד מיני בריא ויעיל אצל גברים. כל ניסיון מלאכותי לפגוע בפעילותו בגוף יכולה להוביל לנזקים בריאותיים מטרידים. חלק מהגברים אינם מדווחים על שום תופעת לוואי שחוו, ואילו אחרים סובלים מבעיות משמעותיות כתוצאה מהטיפול.

הנה עדות ששלח לנו אחד הקוראים של האתר:

כשרק התחלתי להילחם בנסיגה ובהידלדלות בקו השיער שלי ניסיתי כל שיטה אפשרית שהייתה יכולה לעזור לי להביס את ההתקרחות. לא דילגתי גם על תכשיר הפרופסיה והשתמשתי בה במשך 6 חודשים. לא זיהיתי שום השפעה בעייתית בזמן הטיפול, אבל כשהחלטתי להפסיק לקחת את התרופה (כשירד לי האסימון שקיימות דרכים טבעיות יעילות יותר), הבחנתי לפתע בחשק מיני מוגבר. כמות הזרע בשפיכה עלתה והזקפה שלי הפכה לקשה וממושכת יותר. קלטתי שכל הזמן הזה היו לי תופעות לוואי מיניות שלא הבחנתי בהן כשהתחלתי את השימוש בפינסטריד, כנראה בגלל שהמצב לא החמיר בבת אחת ובאופן בולט, אלא סבלתי מירידה הדרגתית בביצועים שלי. במקרה שלי, הכול חזר לקדמותו וכל תופעות הלוואי נעלמו. אבל, יש גברים אחרים שלהם המזל האיר פנים הרבה פחות וההפרעות בתפקוד המיני לאחר טיפול בפרופסיה הפכו לקבועות ולא חלפו גם לאחר הפסקת הטיפול.

אז בואו נעבור על התופעות המדאיגות שיכולות להתלוות לחוסמי DHT.

ירידה בחשק המיני

פגיעה משמעותית בעוררות ובמשיכה המינית אל בן הזוג.

בעיות זקפה

זקפה חלשה וקצרה. קושי להגיע לזקפה נוספת – לא תוכלו להמשיך לסיבוב שני.

ירידה בכמות הזרע בשפיכה

כמה מהגברים שסבלו מתופעת הלוואי הזאת מתלוננים גם על פגיעה באיכות הזרע, שהפך למימי ונוזלי יותר.

התכווצות איבר המין

כנראה שזאת התוצאה של זקפה פחות נוקשה.

נפיחות ורגישות בחזה

חלק מהגברים דווחו על נפיחות וחוסר נוחות בחזה. הגורם לכך הוא כנראה חוסר איזון הורמונלי.

פגיעה בזיכרון ובקוגניטיביות

DHT אחראי על שיפור הזיכרון וגם הקוגניטיביות.

עצמות ושרירים חלשים

DHT עוזר לצפיפות העצם והשריר. זה אחד הגורמים שהופכים גברים לחזקים בהשוואה לנשים. אם אתה גבר שעוסק בפיתוח גוף, יכול להיות שתרגיש חולשה אחרי שתיקח פרופסיה.

איך להפחית את תופעות הלוואי

תמונה של סימן שאלה מצוייר בגיר לבן על לוח

במידה ואתם סובלים מאחת מתופעות הלוואי האלה, הדרך הטובה ביותר לטפל בהן היא להפסיק את הטיפול הנוכחי שלכם ולמצוא פתרון חלופי שישיג את אותה מטרה מבלי לפגוע בבריאותכם.

חשוב לציין שמחקרים הוכיחו שבמקרה של פינסטריד, אחוז הסובלים מתופעות הלוואי האלה הוא יחסית זניח.

עומדות לרשותכם כמה דרכים לצמצם את נזקי ה-DHT לשיער בצורה בטוחה יותר:

  • עיסוי הקרקפת שיעזור להפיג לחץ ומתח ולהגביר את זרימת הדם.
  • תרגילי נשימה עמוקה ונכונה לשחרור לחצים והעלאת ריכוז החמצן בדם.
  • מדיטציה להחזרת האיזון הנפשי.
  • מינוקסידיל או מינוקסידיל טבעי לשמירה על בריאות הקרקפת.
  • להימנע מתדירות מוגזמת של אוננות.
  • לשפר את רמת הויטמינים, המינרלים והאנזימים בדם.
  • לשפר את תפקוד חיידקי המעיים ולשמור על איזון מלא במיקרוביום על מנת לייעל את חילוף החומרים.
  • להפחית תגובות אלרגיות מאוחרות וסמויות שמעלות את הרגישות ל-DHT.
  • להקפיד על מקלחות קרות.

מעבר לכך, ישנם גם אמצעים לצמצם את חומרת תופעות הלוואי המיניות הקשורות לפינסטריד: תוכלו לנסות פינסטריד לשימוש חיצוני ומקומי על העור (למרות שבכל זאת לא מדובר באפשרות המומלצת ביותר!).

יגאל בולדינג
יגאל בולדינג

יגאל הוא דמות פיקטיבית של פרופסור מפורסם בתחום נשירת והשתלות השיער. מוחו הוא מעיין ידע לא נגמר של כל מה שקשור לנשירת שיער גברית, וגם קצת נשית. פרופסור בולדינג תמיד ישמח לענות על שאלות, לתת מענה לקוראי האתר ולפרסם מחקרים, מאמרים, טיפים וגם את הגיגיו האישיים.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo