פקעת לבנה בקצה של השערה: מה זה הגוש הלבן הזה?

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

נשירה של שערה שבקצה שלה יש גוש לבן יכולה להיות תופעה טבעית ורגילה לגמרי, אבל אם היא מתחילה להעלות הילוך ולהתגבר באופן חריג – זה צריך להדליק אצלכם נורה אדומה.

ייתכן שהמצב הזה מאותת על בעיית שיער חמורה ועמוקה יותר כמו התקרחות מפושטת (טלוגן אפלוביום) או התקרחות גברית טיפוסית. ללא טיפול הולם, נשירת השיער שלכם יכולה להחמיר.

במאמר הזה, אתם הולכים להכיר את המבנה של זקיק השיער ואת מחזור הצמיחה הטבעי שלו. ננסה להבין מה זה בכלל הגרגיר הלבן הזה שדומה לפקעת ומחובר לבסיס השערה, ונענה על השאלה החשובה ביותר: האם הפקעת על השערות שמתנתקות מהראש שלכם מצביעה על התקרחות?

בנוסף לכך, אני הולך להראות לכם כמה דרכים פשוטות לעצור נשירת שיער עודפת, ולטפל בגורמים האחראיים להתקרחות מפוזרת – כמו לחץ חריג ותזונה לקויה.

אז בואו נצא לדרך ונרד לשורש הבעיה.

מה היא הפקעת הלבנה שבקצה השערה?

תרשים של מבנה השערה

אנשים רבים מתחילים להיכנס להיסטריה כשהם מבחינים בנקודה לבנה בקצה של השערות שנושרות מהראש שלהם.

הם בטוחים שהפקעת הלבנה הזאת היא השורש של השיערה, ומתחילים להילחץ ולחשוב שהשערות שנפלו אף פעם לא יצמחו מחדש כי שורש זקיק השיער שממנו הוא צומח נפל יחד איתו.

אם החוויה המפחידה הזאת קרתה גם לכם, יש לי חדשות טובות: הפקעת בקצה השערה זה לא שורש השערה עצמו, אלא החלק התחתון ביותר של השערה שמחבר אותה לבסיס הזקיק במהלך תהליך צמיחת השיער. אז לכל האנשים המודאגים מהגרגירים הלבנים בקצה של השערות שנשרו – אתם יכולים לנשום לרווחה.

כשהשיער שלכם נושר יחד עם פקעת קטנה ולבנה בקצה שלו, זה אומר שהשערה שלכם נפלה בשלמותה. מדובר בסימן היכר של נשירת שיער טלוגן, וזה לא מצביע בהכרח על התקרחות טיפוסית או על סוגים אחרים של נשירת שיער (כמו אלופציה אראטה).

אם השערות שאתם מאבדים נושרות יחד עם פקעת לבנה שנמצאת בקצה התחתון שלהן, זה בכלל לא אומר שצמיחת השיער באותו זקיק תיפסק לתמיד. תזכרו שנשירה היא חלק בלתי נפרד ממחזור חיי השערה והיא יכולה להתרחש באופן טבעי לגמרי.

אבל מה קורה כשהשיער שלנו נושר בלי הפקעת הזאת?

כל שערה שהתנתקה בשלמותה באזור השורש שלה תכיל פקעת. היא יכולה להיות גדולה או קטנה, לבנה או כהה, אבל היא תמיד תהיה בקצה של שערה שהתפתחה במלואה והתנתקה מהבסיס שלה (כלומר מהזקיק).

אם אין פקעת בסוף השערה שנשרה מהקרקפת – זה אומר שהשערה התנתקה לפני שהיא השלימה את מחזור הצמיחה שלה והשורש שלה עדיין לא התפתח. זה נגרם משבירה או תלישה של השיער, כתוצאה מהפעלת לחץ פיסי או פגיעה בזקיקים. יש כמה דברים שיכולים להוביל לשבירת שיער:

  • משיכה ומתיחה מוגזמת של השיער (שנגרמת מטכניקות איסוף וסידור שיער בעייתיות או עיצוב שיער רטוב).
  • מחסור בחלבונים.
  • מחסור בויטמינים או מינרלים.
  • חשיפת יתר לשמש.
  • שימוש במכשירי ואביזרי עיצוב בחום (מייבש שיער, מחליק שיער).
  • צביעת, החלקת וסלסול השיער.

אפשר למנוע בקלות שבירה מוקדמת של השערות באמצעות חיזוק השיער ושמירה על בריאותו. אבל האם יש פתרונות לנשירת שיער חזקה שבה שערות שלמות ומפותחות נופלות מהקרקפת? נענה על השאלה החשובה הזאת בהמשך.

מחזור צמיחת השיער

מחזור צמיחת השיערה

כדי להבין בצורה טובה יותר את התפקיד והחלק של הפקעת הזאת בנשירת שיער, חשוב להכיר את מחזור חיי השערה.

מחזור צמיחת השיער מתחלק לארבעה שלבים עיקריים:

  1. אנגן – שלב הצמיחה הפעילה שנמשך בין שנתיים לשש שנים. בתקופה הזאת, התאים מתחלקים ומתחדשים בקצב מואץ כדי לבנות את החלק התחתון של השערה – הפקעת.
  2. קטגן – שלב המעבר שבו נפסקת הצמיחה הפעילה וזקיקי השיער מתחילים להידחף החוצה מתוך מנגנון ההזנה בעור (פפילה). משך התקופה הזאת נע בין ימים ספורים לכמה שבועות.
  3. טלוגן – שלב המנוחה שבו פעילות תאי הזקיק יורדת למינימום האפשרי. בנקודת הזמן הזאת מתחילה להתפתח שערה חדשה שתדחוק החוצה את השערה הבוגרת והרדומה מהזקיק ותחליף אותה.
  4. אקסוגן (נקרא גם אנאגן מוקדם) – בשלב הזה שיער הטלוגן מתנתק לגמרי מהקרקפת ונושר. במקביל, שערה חדשה בשלב האנגן עולה במעלה הזקיק כדי לרשת את מקומו. אדם בריא בשלב הזה מאבד 50-100 שערות ביום.

צריך להבין שהתהליך הזה מתרחש בתזמון וקצב שונה בכל שערה. בכל רגע נתון, 70-85% מהשערות שמכסות את הקרקפת נמצאות בשלב האנגן (תקופת הצמיחה הפעילה), בעוד ש-5% עד 15% משיער הראש נמצא בשלב הטלוגן (תקופת המנוחה).

זה מסביר למה נשירת השיער הטבעית היא בכלל אינה מורגשת ובולטת לעין. הבעיה הגדולה היא שמנגנון צמיחת השיער יכול להשתבש ולצאת מאיזון. התוצאה תהיה נשירת שיער מוגברת והתקרחות.

האם יש קשר בין הפקעת הלבנה לנשירת שיער?

פקעת לבנה שבקצה השערה

אם הנקודה הלבנה הזאת היא חלק מהמבנה הטבעי של שערה שהגיעה לשלב הטלוגן, האם זה אומר שהפקעת הזאת מצביעה על התקרחות בלתי נמנעת שעומדת לתקוף אתכם בקרוב?

לא.

עלייה בקצב נשירת השיער יכולה להצביע על נשירת שיער בהווה או בעתיד, אבל זה לא בהכרח אומר שהמצב שלכם אבוד ושקרחת מלאה היא רק עניין של זמן.

חשוב שתבינו שהנקודה הלבנה הזאת בשורש השערה אינה סימפטום של התקרחות. לנשירת שיער יש סימני זיהוי מוקדמים אחרים שחשוב להכיר:

  • נשירת שיער עודפת (תבחינו בכמות חריגה של שערות על הכרית או במסרק שלכם).
  • נסיגה אופיינית בקו השיער (שתתמקד בעיקר באזור הרקות).
  • גרד ויובש בקרקפת שלפעמים מלווה בקשקשים.
  • שיער דק ועדין.

עוד תמרור אזהרה שאסור להתעלם ממנו הוא רקע משפחתי של התקרחות. אם אחד מקרובי המשפחה שלכם התהלך עם שיער דליל ומקריח, זה לא אומר שאכלתם אותה ושנגזר עליכם לסבול מאותה הבעיה. היסטוריה משפחתית של התקרחות מצביעה על נטייה גנטית לפתח בעיות שיער. במילים פשוטות יותר, אתם נמצאים בקבוצת סיכון מוגברת להיפגע מהתקרחות. במקרה כזה, עדיף ללכת על בטוח ולא לקחת סיכונים מיותרים. תנקטו אמצעי זהירות ותתחילו לטפל בבעיה עוד לפני שהיא תוקפת אתכם במלוא העוצמה ובאופן גלוי.

כמו שכבר הזכרתי, הנוכחות של הגרגירים הלבנים האלה בקצה של השערות אינה מצביעה בהכרח על נשירת שיער. עם זאת, קיימת בעיית שיער מסוימת שגורמת לנשירה חזקה ומהירה של שערות שנמצאות בשלב הטלוגן. בואו נבחן מקרוב את התופעה הזאת.

טלוגן אפלוביום (נשירת שיער מפושטת)

סוג נשירת השיער הזה מתבטא בנשירה חריגה של שערות שנמצאות בשלב הטלוגן (תקופת המנוחה).

בעיית השיער הזאת מתרחשת כאשר כמות גדולה מהרגיל של שערות נכנסת מוקדם מדי לשלב הטלוגן והצמיחה הפעילה שלהן נקטעת בטרם עת. זה מוביל לנשירת שיער מפוזרת שמתרחשת באופן אקראי בכל חלקי הקרקפת.

לצערי, המדענים והרופאים עדיין לא מבינים לגמרי את המנגנון המדויק שעומד מאחורי התופעה הזאת. יש שאלות רבות שעדיין לא הצליחו לענות עליהן, כולל למה אנשים מסוימים פגיעים יותר בפני הבעיה הזאת מאשר אחרים.

למרות כל הערפל שיש מסביב לנושא, אנחנו יודעים על כמה סיבות שיכולות לגרום להתקרחות מפושטת:

  • חוסר איזון הורמונלי (היריון, לידה, טיפול תרופתי, או מחלות שונות – כל אלה יכולים לגרום לשינויים הורמונליים).
  • הלם (זעזוע ומצוקה שחווה הגוף כתוצאה מניתוח, פציעה או הרדמה).
  • סטרס (לחץ קבוע ומתמשך או תגובה לאירוע חולף וחד פעמי).
  • חוסר תזונתי (מחסור נקודתי ברכיב תזונתי חיוני או תזונה גרועה ובעייתית).

אם שמתם לב להתגברות משמעותית בקצב והיקף נשירת השיער שמתנתק מהקרקפת יחד עם פקעת לבנה בקצה שלו, ייתכן שאתם סובלים מטלוגן אפלוביום. אני בטוח שתשמחו לשמוע שברוב המקרים מדובר בבעיה זמנית שניתן לטפל בה ביעילות בכמה דרכים שונות.

איך לעצור הידלדלות ונשירת שיער?

שני ענפים של אפונה ירוקה חתוכים לחצי

אם שיער הקרקפת שלכם מתחיל לנשור בקצב מסחרר, לפניכם כמה שיטות יעילות להפסיק את הסיוט הזה פעם אחת ולתמיד.

תשנו את התזונה שלכם

לאוכל שאנחנו מכניסים לפה יש השפעה גדולה על הבריאות שלנו. השיער, בדיוק כמו איברים אחרים בגוף, זקוק לאספקה שוטפת של כל המינרלים ורכיבי ההזנה החיוניים שהוא צריך. אם התפריט התזונתי שלכם אינו מכיל מספיק ויטמינים ומינרלים, זה יתבטא היטב גם במצב השיער והקרקפת שלכם. התוצאה הסופית יכולה להיות נשירת שיער זמני (או אפילו קבוע).

אז איך אפשר למנוע מצב כזה? קודם כל, חייבים לזהות את כל הצרכים התזונתיים של הגוף שלכם. הם יכולים להשתנות באופן ניכר מאדם לאדם ותלויים בהמון גורמים כמו גיל, משקל, מדד מסת גוף (BMI), וכו’. כדי לבנות תפריט תזונתי מאוזן ומגוון שיתאים למצב ולרקע הבריאותי האישי שלכם מומלץ לפנות לייעוץ תזונה מוסמך.

ההמלצות וההנחיות של הגורם המקצועי שהתייעצתם איתו לא צריכות להישאר על הנייר. אתם צריכים להפגין מחיובות ונחישות ולהתחיל לשנות את הרגלי האכילה שלכם ולאמץ תזונה בריאה ומזינה יותר. התהליך הזה יכול להיות מסובך ומורכב עבור אנשים מסוימים שיתקשו לוותר על המאכלים האהובים עליהם. אבל, אם בריאות השיער שלכם באמת חשובה לכם – אתם תיקחו את עצמכם בידיים ותתחילו ליישם את השינויים.

אני מציע להוריד מהתפריט היומיומי שלכם את סוגי המזון הבאים:
  • מוצרי חלב: קבוצת המזון הזאת מתאפיינת בחומציות גבוהה במיוחד ויכולה לגרום לתגובה אלרגית סמויה ומאוחרת שלא תתבטא באופן בולט ומיידי. תהליך הפסטור שעוברים מוצרים אלה מקשה על העיכול והעיבוד שלהם בגוף. כשהנזקים האלה מצטברים, זה יכול להוביל לדלקת מערכתית ולהפרעות במערכת העיכול.
  • משקאות מוגזים: הם מפוצצים בסוכר וגורמים לחומציות יתר בגוף, כך שכל המשקאות הממותקים האלה לא כל כך "מתוקים" כמו שהם נראים. אין להם שום ערך תזונתי אמיתי והם רק מזיקים לבריאות שלנו.
  • דגני בוקר מתוקים: מאכלים עם ערך גליקמי גבוה שיכולים להקפיץ את רמות הסוכר בדם צריכים להיות ברשימה השחורה שלכם. תנודות חדות בריכוז הסוכר בדם יכולות ליצור תופעה שנקראת עמידות (תנגודת) לאינסולין. נמצא קשר בין הבעיה הרפואית הזאת לשלבים ההתחלתיים של התקרחות גברית תורשתית.
  • אוכל שומני: התמכרות לג’אנק פוד יכולה לחסל את רעמת השיער שלכם, ככה שכדאי לשכוח מכל הצ’יפס וההמבורגרים שהתרגלתם לזלול בלי לדפוק חשבון. אוכל מעובד ושומני יכול לסתום את הנקבוביות וזקיקי השיער. זה יכול להוביל להתפתחות של תהליך מזעור זקיקי השיער ולפגוע בזרימת הדם בקרקפת. בסופו של דבר, כדור השלג המתגלגל הזה יכול להסתיים בנשירת שיער.

לאחר שהבנתם מאילו מאכלים צריך להימנע, הגיע הזמן להתמקד בסוגי המזון הבריאים שכדאי לאכול.

קבוצות המזון הבאות יכולות להיות תוספת מצוינת לתפריט התזונתי שלכם:
  • מאכלים עם רמת בסיסיות גבוהה.
  • מזונות עשירים בסיבים תזונתיים.
  • מוצרי פרוביוטיקה.
  • אוכל בעל ערך גליקמי נמוך.

תזונה המשלבת בין כל סוגי המזון האלה תבטיח שהגוף (והשיער) שלכם יקבלו את כל הרכיבים התזונתיים הנדרשים לתפקודם התקין. היא תשפר את הבריאות ואיכות החיים שלכם, ותהפוך את השיער שלכם להרבה יותר שופע, חזק ומלא חיים.

תנשמו עמוק ותירגעו

לחץ ומתח נפשי הוא אחד מהגורמים העיקריים להתקרחות שיער מפוזרת. במקום לקטר ולהתלונן בלי הפסקה, לשקוע בדאגות ובחרדה, ולאפשר ללחץ להשתלט על חייכם, צריך להתמודד עם המצוקה הנפשית שלכם. קיימות מגוון שיטות לשכך ולהפיג מתח ולחצים.

אחת מהדרכים הטובות והיעילות ביותר להפחית את מפלס הלחץ והמתח הגבוה שמרעיל את חייכם זאת נשימה מבוקרת ומודעת.

הטכניקה הזאת תאפשר לכם לנשום בצורה מלאה, חופשית ולא מאומצת. הנשימות הרגועות והעמוקות האלה יאפשרו להפחית את רמות הורמון הקורטיזול ולהזרים כמויות גדולות יותר של חמצן לגוף. ההשפעות החיוביות האלה ינטרלו את נזקי הרדיקלים החופשיים (שיכולים להאיץ את תהליך ההזדקנות ולגרום לנשירת שיער והופעת קמטים וסימני גיל אחרים). זה יכול רק להועיל לצמיחת השיער שלכם.

טכניקות אחרות לשחרור מתח ולחצים כוללות מדיטציה, יוגה או טאי צ’י, ועיסוי. הן יעזרו לכם להתנתק מכל הרעש וההמולה מסביבכם, לנקות את הראש ולהטעין מצברים.

תשתמשו בטכניקות לגירוי והמרצת הדם לקרקפת

לשתי השיטות שהזכרנו יכולה להיות השפעה חיובית על הבריאות וצמיחת השיער שלכם. אבל, אם אתם מחפשים דרך ישירה יותר לעצירת נשירת השיער, תשקלו טכניקות לגירוי פיסי של הקרקפת.

יש כמה דרכים אפשריות להמרצת תפקוד הקרקפת – עיסוי, תרגילים להפעלת שרירי הפנים, וגם מזותרפיה.

לשיטות האלה יש יעילות מוכחת בהפחתת ומניעת נשירת שיער, אז בואו ננסה להבין איך הן עובדות.

כבר דיברנו על כך שחלקים שונים בזקיק השיער ממלאים תפקיד מסוים בתהליך צמיחת השערות. אחד מהחשובים ביותר שביניהם הוא הדרמל פפילה.

הדרמל פפילה נמצאת בשורש זקיק השיער ומחברת אותו לכלי הדם בקרקפת. דרך מחזור הדם, עוברת אספקת החמצן והמזון שמתדלקת את פעילותו וצמיחתו של הזקיק. לכן, חשוב לשמור לשמור על החיבור הזה ולמנוע כל פגיעה בדרמל פפילה.

גירוי הקרקפת הוא אמצעי טבעי להגביר את זרימת הדם לזקיקי השיער ולעזור להם לקבל אספקה מלאה וחופשית של חמצן ורכיבי הזנה חיוניים.

וזה עוד לא הכל, טכניקות להמרצת הקרקפת יכולות להועיל גם בדרך נוספת: הגברת קצב ייצור התאים. שיפור תהליך התחלקות והתחדשות התאים יעזור להאיץ בניית שערות חדשות ויאפשר לעורר ולתקן זקיקים רדומים ופגועים.

אל תצפו לתוצאות מיידיות, אבל אם תשלבו את הטכניקות האלה עם הגישות האחרות שהמלצתי עליהן, אתם תעזרו לשיער שלכם לקבל את התנאים הטובים והנוחים ביותר לצמיחה חזקה ומחודשת שלו.

גוש לבן בקצה השערה: סיכום

בחורה צעירה עומדת על רקע של עצים עם עיניים עצומות

נשירת שערות יחד עם פקעת לבנה בקצה התחתון שלהן זאת תופעה טבעית לגמרי. אדם בריא מאבד 50-100 שערות ביום, וזה חלק בלתי נפרד ממחזור הצמיחה הטבעי של השיער.

כל הבעיות מתחילות כאשר נשירת השיער מתגברת וכמות השערות שאתם מאבדים עולה על הקצב התקין הזה. לא משנה באיזו צורת נשירת שיער מדובר – התקרחות טיפוסית (אלופציה אנדרוגנית), התקרחות מפושטת (טלוגן אפלוביום), או התקרחות אזורית (אלופציה אראטה), ניתן לטפל בנשירת שיער חריגה, גם אם השערה מתנתקת יחד עם פקעת לבנה בקצה שלה.

הראיתי לכם כמה דרכים טבעיות שיעזרו להתגבר על בעיות השיער שלכם. תשלבו את כל השיטות והטכניקות שהמלצתי עליהם ותרכיבו לכם טיפול בנשירת שיער מקיף, שלהתקרחות שלכם לא יהיה כל סיכוי מולו.

יש לכם שאלות על הפקעת הלבנה שבקצה השערה? שאלו אותנו בתגובות שלמטה!

יגאל בולדינג
יגאל בולדינג

יגאל הוא דמות פיקטיבית של פרופסור מפורסם בתחום נשירת והשתלות השיער. מוחו הוא מעיין ידע לא נגמר של כל מה שקשור לנשירת שיער גברית, וגם קצת נשית. פרופסור בולדינג תמיד ישמח לענות על שאלות, לתת מענה לקוראי האתר ולפרסם מחקרים, מאמרים, טיפים וגם את הגיגיו האישיים.

2 תגובות
  1. היי יש לי פקעת לבנה בקצה השיער וגרד
    והשיער נושר
    אני כמה חודשים אחרי קורונה
    ואני בלחץ מזה

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo