צלקת אחרי השתלה: המדריך המלא והמקיף של 2024

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

ניתוח בתחום השתלה של השיער הוא פתרון פופולרי להתקרחות, ואלפי מטופלים בוחרים לעבור את התהליך הזה מדי שנה.

כמו כל טיפול אחר, הוא אינו נטול חסרונות וסיכונים אפשריים, שחייבים לשקול היטב ולקחת בחשבון מראש. אחד מהגורמים המטרידים והמדאיגים ביותר בטיפול השתלת שיער הן הצלקות שיכולות להישאר אחריו.

במאמר זה, אני מתכוון לספק תמונת מצב עדכנית, כנה ואובייקטיבית על הצטלקות העור לאחר השתלת שיער. נבחן מקרוב את הסיבות לתופעה, נדון בשיטות להקדים תרופה למכה ולמנוע מראש את התפתחותה, ונדבר על כמה דרכים יעילות ומוכחות לטפל בצלקת אחרי השתלת שיער לגברים וגם השתלת שיער לנשים.

מה היא השתלה?

לפני ואחרי של גבר שעבר השתלת שיער

בשפה פשוטה, השתלה מורכבת מאיסוף זקיקי שיער בריאים מהאזור התורם והשתלתם בחלק הבעייתי והמקריח של הקרקפת שיש לטפל בו.

השיטה הזאת נמצאת בשימוש כבר כמה עשורים, אבל היא לא מפסיקה להשתכלל ולהתפתח כל הזמן. כיום, הביקוש לטיפול זה שובר שיאים עקב השיפור היחסי בנוחות ובמהירות של התהליך, ואנשים רבים שסובלים מנסיגה בולטת בקו השיער, בוחרים בפתרון הזה בזכות התוצאות המעולות שלו.

סוגי השתלות שיער

קיימות כמה טכניקות שונות של טיפולי השתלה. לפניכם שתי השיטות הנפוצות ביותר כיום:

השתלת רצועת זקיקי שיער (FUT)

המחשה של השתלת שיער FUT

השיטה הזאת מתבססת על הסרת רצועת עור עם זקיקי השיער הבריאים מהאזור התורם שממנו נלקחים השתלים. רצועת זקיקי השיער שהוסרה, מחולקת לאחר מכן לפיסות קטנות יותר, ומופרדת לכמה קבוצות של זקיקים בודדים.

היתרון המרכזי של השיטה הזאת הוא הזמן הקצר שלוקח כל התהליך. לעומת השתלה בשיטת FUE (מיצוי יחידת זקיק), ניתן להשלים את הטיפול הזה בכמות קטנה יותר של מפגשים. זה מאפשר לכסות אזורי התקרחות גדולים ורחבים יותר בזמן קצר יותר, מה שמוריד את עלות הטיפול.

לעומת זאת, אחד החסרונות של השיטה הזאת, הוא שהיא דורשת זמן החלמה ארוך יותר ובעלת סיכון גבוה יותר להשאיר צלקות בולטות אחרי השתלת השיער.

קציר יחידת זקיק (FUE)

המחשה של השתלת שיער FUE

השיטה הזאת מורכבת מתהליך מורכב ותובעני יותר שמצריך איסוף של זקיקי שיער בודדים אחד אחר השני מהחלק האחורי של הקרקפת. למרות ששיטת קציר השתלים שונה באופן משמעותי מניתוח FUT, ההמשך די דומה: הזקיקים שהוצאו מושתלים לאזורי הצמיחה הדלילה והבעייתית.

היתרון הבולט של השיטה הזאת הוא שאין צורך בחתכים ותפרים, מה שמקצר משמעותית את תקופת ההחלמה הנדרשת. בנוסף לכך, ניתוח FUE אינו אמור להותיר צלקת אחרי השתלה, ואם הצלקות מופיעות בכל זאת למרות הסיכוי הקלוש, אז מדובר בצלקות קטנות ובקושי ניתן להבחין בהן.

לצד היתרונות, חשוב להיות מודעים גם לחסרונות של השיטה: הזמן הארוך היחסית שדורש הטיפול והעלות הגבוהה שלו. אז למרות שתוכלו לחזור מהר מאוד לשגרת חייכם, תהליך ההשתלה עצמו לוקח הרבה יותר זמן מאשר ניתוח FUT. בהתאם לחומרת ההתקרחות שלכם, ייתכן שהטיפול יתפרש על כמה מפגשים נפרדים, מה שכמובן יעלה את העלות של הניתוח.

מה הן תופעות לוואי של השתלה?

גבר שידע על סיכונים השתלת שיער ועכשיו סובל מתופעות לוואי

למרות שלכל אחת משתי השיטות המרכזיות והמקובלות לניתוח השתלה יש יתרונות וחסרונות משלה, הן חולקות את אותן תופעות הלוואי. הנה רשימה חלקית של השכיחות שבהן:

  • בצקת (נפיחות) לאחר ניתוח.
  • דימום.
  • דלקת זקיק השיער.
  • נשירת שיער.
  • ילפת שטוחה (LPP).
  • גרד.
  • צלקת אחרי השתלה
  • חוסר תחושה באזור הניתוח.
  • ציסטות.

יש לציין שהסיכון לפתח תופעות אלה גבוה יותר לאחר טיפול FUT, בגלל האופי היותר פולשני שלו.

מעבר להשלכות הלא רצויות האלה, יש עוד בעיה נפוצה שמטופלים רבים שעברו ניתוח השתלה נאלצים להתמודד איתה: צלקות.

מה היא צלקת אחרי השתלה?

השתלת שיער צלקת אחרי הטיפול

הצלקות שעלולות להיווצר אחרי השתלה יכולות להיות בגדלים ודרגות חומרה שונות, החל מצלקת בולטת לכל רוחב החלק האחורי של הראש ועד לצלקות זעירות בגודל של זקיק שיער הממוקמות באזור התורם.

אז בואו נבחן לעומק את הסיבות להופעת צלקות לאחר ניתוח השתלה ונדון בכמה אמצעים לצמצם את הסיכון להיווצרותן.

הגורמים להופעת צלקות אחרי ההשתלה

צלקות מתפתחות כתוצאה מתהליך טבעי של ריפוי והתחדשות שמפעיל הגוף. הן יכולות להופיע בעקבות פצעים, חבלות, תאונות, בעיות עור (כולל אקנה), וניתוחים (כמו השתלות שיער).

כשהדרמיס (השכבה העליונה של העור) ניזוקה, חלבון שנקרא קולגן נשלח לאזור הפגוע. בעקבות זה נוצרים סיבי קולגן חדשים, מה שמוביל ליצירת מבנה שטוח בעל מרקם ואיכות שונים מרקמת העור מסביבו.

במקרים חמורים, כשתהליך החלמת העור משתבש, נוצרת צלקת בולטת ומוגבהת מעל פני העור. במקרים מסוימים, הצלקות יעלמו מעצמן, אבל סביר להניח שזה לא הולך לקרות כשמדובר בצלקות לאחר ניתוח.

מי נמצא בקבוצת הסיכון?

הליך ההשתלה הוא טיפול ניתוחי פולשני שדורש לבצע חתכים בעור. לכן, אדם אשר עובר את הטיפול, עלול לסבול מצלקות. כמובן, שיש אנשים שנמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח צלקות מאשר אחרים. אבל אילו גורמים יכולים להגביר את הסיכוי להצטלקות בעייתית של העור?

גיל

מתועדים ממצאים מדעיים רבים שמוכיחים את העובדה שיכולת הריפוי והתיקון של הגוף יורדת עם הגיל. כשהגוף מזדקן, לוקח לו יותר זמן לרפא את עצמו. זה מעכב באופן ניכר את זמן ההחלמה, מה שמעלה את הסיכוי להיווצרות צלקת.

גנטיקה

קיים מספר מצומצם של גנים שמשפיעים על התפתחות צלקות, כגון פיגמנטציה והתכווצות הרקמות. עם זאת, הגנים שלכם משחקים תפקיד חשוב ביעילות ומהירות ריפוי ואיחוי הפצעים בגופכם ובאופי הצלקות שיופיעו במהלך התחדשות הרקמות הפגועות.

בנוסף, בעיות גנטיות מסוימות יכולות לתרום להצטלקות לא תקינה של העור ולהקשות על מניעת צלקות.

המצב הבריאותי שלכם

גורמים נוספים שמשפיעים על חומרת וסוג הצלקת שנוצרת כוללים את הגודל והעומק של הפצע, ושגרת הטיפול שלכם בתקופת ההחלמה לאחר השתלת השיער. גם אם תיישמו את כל ההנחיות וההוראות, אי אפשר לשלול לגמרי סיבוכים בתהליך ריפוי החתכים שנשארו לאחר הטיפול, שיכולים להוביל להתפתחות צלקות בולטות לעין.

מניעת צלקות אחרי השתלה

אז, האם זה בכלל אפשרי לעבור הליך השתלה ולמנוע מראש התפתחות צלקות שילוו אתכם זמן רב לאחר מכן?

אם בחרתם בהשתלה בטכניקת FUT, הסיכוי לכך באמת קלוש. השיטה הזאת מתבססת על חיתוך רצועות עור גדולות יחסית, מה שדורש ברוב המקרים תפרים. במקרה כזה, הסיכוי להצטלקות גבוה מאוד.

לעומת זאת, כשמדובר בניתוח FUE, הסיכון שיישארו צלקות לאחר הטיפול נמוך במיוחד. השיטה הזאת מבוססת על חתכים זעירים ומדויקים שלא זקוקים לתפרים.

אבל מה עושים אם ההשתלה בשיטת FUT היא המתאימה והנכונה ביותר עבורכם?

אז נכון שאי אפשר לשלול לגמרי היווצרות צלקות לאחר ניתוח השתלה מהסוג הזה, אבל בהחלט אפשר להקטין את הצלקת ולטשטש אותה. לפניכם כמה דרכים פשוטות לעשות את זה:

התפתחות רקמות צלקתיות משתנה בצורה משמעותית מאדם לאדם. חלק מהמטופלים יכולים לסבול מצלקות גם בפצע הקטן ביותר, בעוד שאצל אחרים מנגנון הריפוי של הגוף עובד נהדר וכמעט ולא נשאר שום זכר לניתוח שהם עברו.

בעוד שהחוקרים לא יודעים את הסיבה המדויקת לכך, יש דרך מעולה להפחית את הסיכוי להתאחות לא טובה של רקמות העור ולהתפתחות צלקות חריגות: להמריץ את זרימת הדם לאזור הפגוע.

בתקופת ההחלמה מהניתוח, אני ממליץ לבצע עיסוי עדין לקרקפת.

תוכלו להשתמש בקצות האצבעות או בכף היד, אבל תפעילו לחץ מתון ותעסו את הקרקפת בתנועות סיבוביות. שיטה נוספת, שאפשר להשתמש בה לאחר סיום תקופת ההחלמה, היא למתוח בעדינות החוצה את הצלקות שנוצרו.

תמקמו את קצות האצבעות על כל אחד מצידי הצלקת, ותמתחו אותה בעדינות. זה ימנע ממנה לגדול ולהחמיר.

מעבר לזה, אני גם ממליץ למרוח תחליב לחות כדי למנוע סדקים ויובש בצלקת. לא רק שסדקים ויובש יגרמו לצלקת לבלוט יותר, אלא גם ימנע ממנה להחלים בצורה טובה ומלאה בטווח הארוך.

איך לטפל בצלקות אחרי התהליך?

גבר מסתכל על מחשב ומחפש דרכים של טיפול צלקת אחרי השתלת שיער

אם ניתוח השתלת השיער שעברתם הותיר על עורכם מפגע אסתטי לא נעים בדמות צלקת, אתם בוודאי שוברים את הראש איך למזער ולהסוות אותה.

אני הולך להוסיף כאן כמה שיטות שיעזרו לכם להתגבר על "המזכרת" הבעייתית שנשארה לכם אחרי ההשתלה. כנראה שהן לא יעלימו לגמרי את הצלקות שלכם, אבל הם בהחלט יכולים לעזור לשפר את המראה שלהן ולעדן אותן בצורה ניכרת עד שיהיה ממש קשה להבחין בהן.

טיפול חיצוני על העור

מדובר בפתרון פופולרי בשלב ההתאוששות המיידי לאחר ביצוע השתלת השיער (בגלל יכולתו להאיץ את תהליך הריפוי ולמנוע הצטלקות של הרקמות), אבל ניתן להשתמש בטיפולים אלה בהצלחה רבה גם כשעבר המון זמן מאז הניתוח. הם יכולים לשפר את מראה הצלקת, למנוע ממנה לגדול, ולהרגיע כאבים, גירויים, ותחושת חוסר נוחות.

אלוורה

עציץ עם צמח אלוורה

אני בטוח שכולכם שמעתם על צמח המרפא המפורסם הזה בהקשר של כוויות וחתכים שטחיים. אבל הסגולות הבריאותיות שלה הופכות אותה לפתרון יעיל גם עבור צלקות.

מדובר בחומר עם סגולות אנטי-דלקתיות, שיפחית את התהליכים הדלקתיים מסביב לצלקת, ויאפשר לתאי העור הפגועים להחלים בצורה טובה ומהירה יותר.

בנוסף, אלוורה מעניקה לחות לעור ומעלה את ריכוז הקולגן באזור שצריך להחלים.

כדי להשיג את מירב התוצאות מהשימוש באלוורה, אני ממליץ לשלב בין טיפול חיצוני על העור, לצריכה דרך הפה – זה ישדרג את ההשפעה החיובית שתשיגו.

ויטמין K

קערה עם תרד עם ויטמין K

ויטמין K הוא מרכיב תזונתי חיוני שמייצר את החלבונים הנדרשים לקרישה תקינה של הדם. רוב האנשים אינם סובלים ממחסור בויטמין זה, אבל שימוש חיצוני על הצלקות והחתכים יכול רק להועיל.

שימוש בויטמין זה יעיל יותר בתור אמצעי למנוע היווצרות צלקות רציניות ובולטות, אבל הוא יכול לתרום גם בעת תהליך ההחלמה. אתם בטוח תאהבו את התוצאה: הצלקת תצטמק בצורה משמעותית ותצטרכו להתאמץ כדי להבחין בה.

שמן מינרלי

בקבוק וקערה עם שמן מינרלי

היכולת של השמן הזה לשמור על לחות מוגברת בעור, הופכת אותו לתוספת מועילה בכל משטר טיפוח של השיער והקרקפת. אבל, הלחות העמוקה שהוא מספק גם מונעת מהצלקות להתפשט ולהתרחב, ושומרת עליהן מפני אדמומיות וגירויים.

איך משתמשים בשמן מינרלי? תקחו כמות קטנה על קצות האצבעות ותעסו אותו בעדינות לתוך הצלקת. כמובן שתוכלו למרוח אותו גם בשאר אזורי הקרקפת.

חומץ סיידר תפוחים

כוסות עם סיידר תפוחים על שולחן בטבע

אני מעריץ גדול של טיפול בנשירת שיער באמצעות המוצר הטבעי הזה. מדובר בפתרון נהדר למטופלים שרוצים לשפר מראה של צלקות לאחר ניתוח.

הימצאות של חומצה לקטית וחומצה מאלית היא הסוד ליעילות הרבה של חומץ סיידר תפוחים בטשטוש צלקות.

שני הרכיבים האלה פועלים לטיהור וקרצוף עמוק של העור ממשקעי לכלוך ותאים מתים, תוך כדי שהם משאירים אותו רך, חלק וקטיפתי. בנוסף לכך, הם מפחיתים אדמומיות ודלקות בצלקת.

תמצית בצל

ארבעה בצלים מסוגים שונים אחד ליד השני

לא המועמד הראשון והמובן מאליו לטיפול בצלקות, אבל בתמצית בצל יש סגולות אנטי-דלקתיות, נוגדי פטריות, וחיידקים. תכונות אלה הופכות אותה לבחירה מצוינת בהתמודדות עם צלקות.

שמן אמו

פנים של ציפור אמו

עוד תכשיר לשימוש חיצוני על פני העור הוא שמן אמו, שנמצא בשימוש כבר למעלה מ-40 אלף שנה! אבות אבותינו השתמשו בו לשיכוך והרגעת פצעים קטנים וחבלות. השמן הזה מעניק לחות מוגברת לשכבות העמוקות ביותר של העור, למעשה, הוא יעיל יותר מהשמן המינרלי שהצגתי קודם לכן!

שיוף העור (דרמברציה)

לא משנה אם יש לכם צלקת מורמת או שקועה, השיטה הזאת יכולה ללטש את הצלקת ולהפחית את קווי המתאר הברורים שלה באמצעות הסרת השכבה העליונה של הדרמיס.

באמצעות כלי המסתובב במהירות, תוכלו לרכך ולהחליק את הקצוות המחוספסים והגסים של העור. פעולת השפשוף עוזרת לקרצף את שכבות העור השטחיות, ועם הזמן היא עשויה להעלים לגמרי את הצלקת (תלוי בעומק שלה).

כמובן שטיפול זה חייב להתבצע על ידי רופא עור מוסמך המתמחה בשיטה זאת כדי למנוע פגיעה, נזק והצטלקות נוספת בעור.

מילוי צלקות

טיפול שמתאים במיוחד לצלקות שקועות (סוג שכיח לאחר ניתוחים) הוא הזרקת חומר מיוחד למילוי הצלקת.

ישנם כמה מילויים שונים שרופאי עור משתמשים בהם, אבל הנפוצים ביותר הם חומצה היאלורונית וקולגן.

המילוי מוזרק לאזור המצולק בעור באמצעות מחט קטנה. כמה זריקות יעשו את העבודה ויעניקו את האפקט הנדרש.

במקרה של זריקת קולגן, יש סיכוי לתגובה אלרגית. החיסרון הזה גרם לרופאי עור רבים לעבור להשתמש בחומצה היאלורונית. תתייעצו עם הרופא שפניתם אליו בנוגע למילוי הטוב ביותר עבורכם.

דרמה רולר (מזותרפיה)

דרמה רולר בגדלים שונים

זאת שיטה טיפולית שאני ממליץ עליה בחום. היא מתבססת על פציעה מבוקרת של העור כדי להפעיל את מנגנון הריפוי הטבעי בגוף. הפצעים נעשים על ידי מחטים זעירות שחודרות לעור מבלי שתרגישו כל כאב.

העובדה שלא מדובר בחתכים רציניים וגדולים, לא מונעת מהגוף להגביר את ייצור הקולגן ולהמריץ את זרימת הדם לאזור הפגוע, מה שיסייע לטשטש את הצלקת.

אחד מהיתרונות הגדולים ביותר של שיטה זאת הוא שניתן לבצע אותה בנוחות מירבית מבלי לצאת מביתכם. לרשותכם עומדים שני מכשירים שיעזרו לכם בביצוע המשימה הזאת- דרמה רולר או DermaStamp. לכל אחת מהאפשרויות יש יתרונות משלה, אבל אני ממליץ על הדרמה רולר לשימוש הספציפי הזה של טיפול בצלקות.

איך משתמשים במכשיר?

פשוט תגלגלו אותו על האזור הבעייתי בקרקפת תוך שאתם מפעילים מספיק לחץ כדי שהמחטים יחדרו לעור, אבל מבלי לגרום לכאב. תבחרו כיוון מסוים, ותחזרו על הפעולה ארבע פעמים. לאחר מכן, תחליפו כיוון, ותמשיכו בתהליך.

אני ממליץ על 8 כיוונים בסך הכול. למעלה, למטה, שמאלה, ימינה, ולבסוף 4 פעמים באלכסון.

סיכום ומסקנות

גבר יושב ליד החלון ומסיק מסקנות על צלקת אחרי השתלת שיער

צלקות שנשארות אחרי ניתוח הן אומנם מראה שכיח, אבל גם מאוד מייאש עבור מטופלים רבים.

אבל אין לכם מה לדאוג – ברוב המוחלט של הפעמים גם אם נשארת צלקת אחרי ההשתלה, יש הרבה שיטות לטפל בה ולהעלים אותה (על חלק גדול מהן דיברנו במאמר הזה).

אם אתם עדיין קצת מפחדים מצלקות ורוצים למצות את כל הדרכים האחרות להצמחה חדשה של שיער על הקרקפת לפני שאתם הולכים על השתלה, אתם יכולים לנסות גם כמה דרכי טיפול טבעיות  לשיער, שעל כולן אנחנו כותבים בפירוט באתר שלנו.

יגאל בולדינג
יגאל בולדינג

יגאל הוא דמות פיקטיבית של פרופסור מפורסם בתחום נשירת והשתלות השיער. מוחו הוא מעיין ידע לא נגמר של כל מה שקשור לנשירת שיער גברית, וגם קצת נשית. פרופסור בולדינג תמיד ישמח לענות על שאלות, לתת מענה לקוראי האתר ולפרסם מחקרים, מאמרים, טיפים וגם את הגיגיו האישיים.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo