נשירת שיער גברים – 8 סיבות נפוצות להתקרחות גברית

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

התקרחות ונשירת שיער גברית היא בעיה נפוצה הפוגעת במיליוני גברים ברחבי העולם. קשה יותר להצמיח מחדש שיער שנשר מאשר למנוע ממנו לנשור מלכתחילה, ולכן ככל שתקדימו לזהות ולאבחן באופן מקצועי את המצב, כך הסיכויים שלכם לשנות אותו עולים. במאמר שלפניכם נדבר על הסיבות השונות לנשירת שיער גברית ואיך לזהות את הסימנים המקדימים המעידים שצריך לנקוט צעדים מניעתיים לשיפור המצב.

מה זה התקרחות גברית?

התקרחות גברית היא דפוס נשירת שיער המאפיין גברים, ומתבטאת בעיקר בנסיגת קו השיער ובהופעת קרחת במרכז הקרקפת. התופעה הזו שכיחה במיוחד בעיקר בגילאים מתקדמים (50 ומעלה) אך יכולה להופיע גם אצל גברים צעירים יותר משלל סיבות. פרט לתסמינים הפיזיים, התקרחות עלולה להוביל לפגיעה בביטחון העצמי (בייחוד בגיל צעיר), ולכן כדי להימנע מההשפעות הפיזיות והנפשיות של המצב יש להבין מהם הגורמים לתופעה ולהכיר את הטיפולים הטובים והמתאימים ביותר בתחום.

סוגי התקרחות

לא כל מקרה של התקרחות ונשירת שיער הוא זהה, ולכן חשוב לפרט את כל סוגי ההתקרחות הקיימים כדי להבין אילו דרכי טיפול מתאימות לכל אחת:

התקרחות גברית טיפוסית

על אף שמה, התקרחות גברית טיפוסית יכולה להשפיע גם על נשים, אם כי ההתקרחות תיראה אחרת אצלן (שיער דליל) וגם בשכיחות נמוכה בהרבה. תסמיני ההתקרחות של הדפוס הזה הם נסיגה של קו השיער הקדמי והופעת מפרצים, והתקרחות של מרכז הקרקפת. הגורם להתקרחות גברית טיפוסית הוא גנטי תורשתי, ובעיקר הורמונים כמו DHT, שהוא נגזרת של טסטוסטרון, המשפיע על מחזור החיים של השיער וגורם לזקיקים להפוך לקטנים ולעדינים יותר עד שהם נושרים לחלוטין.

התקרחות אזורית

ידועה גם בשם אלופציה אראטה. זהו מצב רפואי לא שגרתי שבו המערכת החיסונית חושבת שהשיער הוא גורם זר ומסוכן לגוף ותוקפת אותו. התסמין המרכזי של המצב הזה הוא קרחת מקומית בצורה עיגול או אליפסה, המופיעה בצורה פתאומית וללא כל התראה מוקדמת או סיבה נראית לעין. ההתקרחות בדרך כלל מופיעה באזור הקרקפת, אבל יש כמה סוגים של אלופציה אראטה העלולים להוביל להתקרחות מלאה באזור הראש והפנים ואף להשאיר אתכם נטולי שיער בכל הגוף.

נשירת שיער גברית דיפוזית

בדרך כלל סוגי הנשירות הנפוצים מתבטאים באובדן שיער אזורי, שאפשר להבחין בו כקרחות. נשירת שיער גברית דיפוזית היא כזו המתפרשת באחידות על כל הקרקפת ואינה ממוקדת רק באזור אחד. זה אומר שאין לנשירה הזו דפוס התקרחות, ואפשר להבחין בכל הראש בנשירה של שיער ובהופעת "רווחים" בין שערות.

גבר קירח

הגורמים העיקריים לנשירת שיער גברים

לאחר שדיברנו על הסוגים והדפוסים השונים של נשירת שיער והתקרחות, חשוב לדבר גם על הגורמים השונים של המצב הזה.

חוסרים תזונתיים

המזון שאנו צורכים מתדלק אותו ברכיבים תזונתיים חיוניים כמו סידן, ברזל, אשלגן ועוד. תזונה לקויה ובעיות במערכת העיכול וחילוף החומרים מונעים מגופנו לקבל כמות מספקת של החומרים שהוא זקוק להם או מפריעים לו לקלוט ולעבד אותם כמו שצריך, מה שמונע מהגוף לתפקד בצורה יעילה וסדירה. חומרים מסוימים שיש להם תפקיד מכריע במנגנונים ובתהליכים מרכזיים בגוף כמו ברזל, ניאצין, ביוטין וויטמין E, הם חשובים מאוד לתפקוד המלא שלו ובפרט לבריאות השיער שלכם, ולכן חשוב לוודא שאתם צורכים אותם בכמות מספקת. אפשר לעשות זאת בקלות באמצעות תפריט תזונתי מאוזן ובריא, ובמקרים מסוימים אפשר להיעזר גם במולטי ויטמינים ובתוספי תזונה. כשתחזירו את התזונה שלכם למסלול הנכון ותגבירו את צריכת הוויטמינים והמינרלים שגופכם לא יכול להסתדר בלעדיהם, תוכלו למנוע מעצמכם סימפטומים רבים של תזונה לקויה כמו אנמיה, ירידה פתאומית במשקל וגם נשירת שיער מוגברת.

מחלות שונות

יש לא מעט מחלות שאחד התסמינים שלהם יכול להיות נשירת שיער, החל בזיהומים בקרקפת וכלה במחלות כרוניות כמו זאבת. אחד המצבים המוכרים ביותר המובילים לנשירת שיער הוא אנמיה, עקב חוסר של ברזל בדם השומר על החיוניות של זקיקי השיער והשערות עצמן. כמו כן, גם מצבים נפשיים כמו טריכוטילומניה עלולים לגרום לאנשים לתלוש שערות באופן כפייתי ולסבול מאובדן שיער בהיקף רחב.

נטילת תרופות

יש כמה תרופות שנשירת שיער יכולה להיות תופעת לוואי של שימוש בהן, למשל תרופות כימותרפיה, תרופות מדללות דם, נוגדי דיכאון, רטינואידים, תרופות המכילות הורמונים ועוד. מומלץ להתייעץ עם הרופא שלכם אם אתם חושבים שהתרופות שלכם מגבירות את הנשירה, כדי לקבל פתרון הולם שיעזור להפחית את חומרת המצב.

לחץ נפשי וגופני

אורח החיים המודרני, המתאפיין בקצב מסחרר ועומס בלתי רגיל, יצר מגפה שקטה התוקפת כמות עצומה של אנשים בכל רחבי העולם: לחץ נפשי ופיזי. הוא יכול להתבטא במגוון רחב של צורות, לפגוע בגופכם באין ספור דרכים ולנבוע מהמון סיבות שונות, כמו אירוע טראומטי, פציעה, ניתוח, קשיים בזוגיות או אובדן של אדם יקר וקרוב לליבכם. כולם יכולים לגרום למצוקה נפשית ולהגביר את רמות המתח והחרדה שלכם.

הינה כמה מהתסמינים השכיחים ביותר של לחץ מוגבר:

  • עייפות ואובדן אנרגיה
  • כאבי ראש
  • הרגשה כללית לא טובה וכאבים
  • תחושת אי נוחות וחולשה

המצב החריג יכול להתבטא גם בהתקפי חרדה, הכוללים דופק מואץ ופעימות לב חזקות, נשימה מהירה, תחושת מחנק ולחץ בחזה וגם נשירת שיער. החדשות הטובות הן שזהו מצב זמני, וטיפול ברמות הלחץ בגוף יובילו לחזרת הצמיחה התקינה של השיער שלכם.

אי יציבות הורמונלית

בין שהוא נגרם ממחלה או מטיפול תרופתי, חוסר איזון הורמונלי עלול לגרום להפרעות במגוון מערכות שונות בגוף, ומנגנון צמיחת השיער אינו יוצא מהכלל. ההפרעות ההורמונליות השכיחות ביותר הן תסמונת השחלות הפוליציסטיות ותת פעילות בלוטת התריס. גם נטילת גלולות למניעת היריון המכילות הורמונים הן גורם נפוץ לפגיעה בתפקוד ההורמונלי התקין והטבעי של הגוף. אם אתם חושדים שפגיעה במאזן ההורמונלי היא זאת שגרמה לנשירת השיער שלכם, כדאי לפנות לרופא המטפל שלכם בהקדם האפשרי כדי לדון בהמשך הטיפול ובמציאת הפתרון הנכון למצב.

סימנים מעידים לנשירה

כדי שתוכלו לזהות את הבעיה במהירות הרבה ביותר, חשוב שתדעו לאילו סימנים צריך לשים לב. לפניכם סימני ההיכר הנפוצים ביותר המבשרים על תחילתה של התקרחות.

סימני נשירה אצל גברים

כמויות שיער חריגות על הכרית או באמבטיה

קודם כול, חשוב להבהיר שהתקרחות טיפוסית אינה תלויה בכמות השערות שאתם מאבדים מדי יום, אלא במהירות הנשירה ובאופן צמיחתן של השערות החדשות הבאות במקומן. אתם לא צריכים לספור באובססיביות כל שערה הנופלת מראשכם ולהיות פרנואידים, ולא צריך להיכנס לפאניקה אם מצאתם כמות קצת חריגה של שיער על הכרית. חשוב לשמור על קור רוח, ולא לשכוח שלחץ נפשי ודאגה עלולים להזיק לבריאות של השיער שלכם.

נסיגה תבניתית בקו השיער

עוד היבט חשוב שחייבים להביא בחשבון הוא דפוס נשירת השיער המזוהה עם התקרחות טיפוסית (גברית או נשית). אם אינכם מבחינים בתבנית האופיינית לתופעה הזאת, אז כנראה מדובר בסוג אחר של נשירת שיער.במצב של התקרחות גברית טיפוסית, היא מתחילה באזור המצח והרקות וגורמת לנסיגה הדרגתית של השיער במקומות האלה. השערות בקדמת הראש הופכות לדקות, עדינות ודלילות, ועם הזמן הן נושרות לגמרי בעקבות תהליך המזעור של הזקיקים עקב פעילות של DHT. עם זאת, חשוב להבחין בין שינויים טבעיים בקו השיער עקב ההתפתחות וההתבגרות שלו לבין תחילתה של התקרחות חריגה.

הסוף לנשירת השיער הוכח במחקר קליני
מוצר טבעי וייחודי המעודד את פעילות התהליכים האחראיים על צמיחת השיער בקרקפת. מסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. מדמה את תהליך ה-DNA הטבעי אשר שולח הוראה לגוף להצמיח שיער בקרקפת. מתאים לגברים ונשים.
המידע אינו מהווה הנחיה רפואית או המלצה לטיפול.

גרד ויובש בקרקפת

אחד מהתסמינים הראשונים ביותר של נשירת שיער רצינית הוא עור מגורה, סדוק ומגרד. התופעות המציקות האלה נוצרות עקב הצטברות של משקעי סבום (השומן הטבעי המופרש בעור) בנקודות המפגש שבין השערות לקרקפת, ומובילות בדרך כלל להופעת קשקשים. זה לא חייב להצביע בהכרח על התקרחות או להחמיר אותה, אבל ברוב המקרים שתי התופעות קשורות זו לזו.

שיער דק ושברירי

בדרך כלל זקיקי השיער הופכים לדקים ומאבדים את הזוהר, הברק והחיוניות שלהם לפני שהם מתחילים לנשור בקצב מוגבר. אם אתם מבחינים שמשהו לא בסדר עם קו השיער שלכם באזור המצח והרקות, ושהשיער הצומח עליו נראה חלש ובעל מרקם, עובי ונפח שונים מהרגיל, ייתכן שמדובר בסימפטום קלאסי של התקרחות גברית טיפוסית.

דרכי טיפול מומלצות בנשירת שיער גברים

ככל שתקדימו לזהות שאתם נמצאים בתחילתה של נשירת שיער מוגברת (בכל זאת, אנחנו מאבדים כ-100 שערות מדי יום בתהליך טבעי), ככה יהיה לכם קל הרבה יותר לטפל במצב ולעצור אותו לפני החמרה. לאחר שהבחנתם בסימנים מוקדמים של אובדן שיער, חשוב שתכירו את הצעדים שיאפשרו לכם להתגבר על הבעיה.

שמנים אתריים

יש אנשים המעדיפים לבחור בטיפולים טבעיים יותר כדי לטפל בנשירת השיער שלהם. אחד מהטיפולים האלה הוא שימוש בשמנים אתריים. חשוב שתשימו לב שאופן ההשפעה של שמנים אתריים ובטיחות השימוש בהם לא נבדקו לעומק באופן מדעי כמו התכשירים המקובלים ברפואה הקונבנציונלית לטיפול במצב. עליכם להקפיד על שימוש בזהירות: אל תגזימו עם הכמויות, ותשימו לב היטב איך גופכם מגיב אליהם.

שמן מנטה לשיער

אחד המוצרים הבולטים לטיפול בנשירה הוא שמן מנטה לשיער, שרבים אומרים שעזר להם לטפל במצב. הוספה של שמן מנטה לשגרת הטיפול שלכם בשיער יכולה לעזור לכם לחזק את השערות, להפחית קשקשים וגירויים בקרקפת ולהמריץ את זרימת הדם שבה, ותוכלו גם להשתמש בו כחומר ארומתרפי בזכות הריח הנעים שלו, שישרה עליכם רוגע ושלווה. מומלץ לדלל את שמן המנטה בשמן אחר כמו שמן חוחובה או קוקוס, כדי להימנע מגירוי של הקרקפת. יש לעסות היטב את הקרקפת ולתת לשמן להישאר עליה במשך כמה דקות כדי להבטיח ספיגה טובה.

שמן רוזמרין

עוד מוצר הדומה לשמן מנטה הוא שמן רוזמרין, שגם לו יש סגולות שביכולתן לעזור לכם להתמודד עם נשירת שיער מוגברת. בדיוק כמו שמן מנטה, גם הוא יעזור לחזק את השערות שלכם ולהפחית את חומרתם של גירויים וזיהומים בקרקפת, לצד אפקט ארומתרפי מרגיע. גם את השמן הזה כדאי לדלל בשמן חוחובה או קוקוס למניעת תגובות חריפות על הקרקפת, ולאחר עיסוי השמן אל תוך הקרקפת תוכלו להשאיר אותו אפילו לילה שלם על הראש לפני חפיפה.

עיסויים לקרקפת

עיסויים לקרקפת גם בלי שימוש בשמן ספציפי יכול לעזור לכם להמריץ את זרימת הדם ולעורר אפקט מרגיע ומשחרר לחצים. העיסוי עצמו יכול גם לגרות את זקיקי השיער ולחזק את התהליך של צמיחת שיער טבעית וטובה. אפשר לעסות את הקרקפת מדי יום למשך 10 דקות, ואפשר גם בתדירות נמוכה יותר.

לסיכום

נשירת שיער גברית היא מצב שכיח העלול להשפיע על ההערכה העצמית והביטחון העצמי של הסובלים ממנו. הסיבות מאחורי נשירת שיער רבות ומגוונות, אך גם היצע הטיפולים רחב ומכיל לא מעט פתרונות תרופתיים וטבעיים. כמו כן, שמירה על אורח חיים בריא, טיפול בלחץ נפשי או פיזי ושימוש בשמנים מומלצים יכול לעזור לכם להתמודד בהצלחה עם סוגים שונים של התקרחות.

גבר קירח טופס את הראש
יגאל בולדינג
יגאל בולדינג

יגאל הוא דמות פיקטיבית של פרופסור מפורסם בתחום נשירת והשתלות השיער. מוחו הוא מעיין ידע לא נגמר של כל מה שקשור לנשירת שיער גברית, וגם קצת נשית. פרופסור בולדינג תמיד ישמח לענות על שאלות, לתת מענה לקוראי האתר ולפרסם מחקרים, מאמרים, טיפים וגם את הגיגיו האישיים.

2 תגובות
  1. איך משתמשים בשמנים מורחים אותם או שותים אותם

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo