שחזור קו השיער: המדריך המלא לקו שיער מושלם

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

אם כבר נמאס לכם להסתובב עם שיער דק, דליל ומקריח, ואתם מחפשים פתרונות שיחזירו את השיער שלכם לימיו הטובים, המדריך הזה נועד בדיוק בשבילכם. אתם הולכים להכיר מגוון רחב של טכניקות ושיטות טיפול שונות לשחזור ושיקום קו השיער שלכם והצמחה מחודשת שלו.

אני הולך לדון בפתרונות הפופולריים ביותר שיתחלקו לשלוש קטגוריות שונות:

  1. טיפולים ניתוחיים
  2. טיפולים תרופתיים
  3. טיפולים טבעיים

אני בטוח שברשימה שאנחנו הולכים לעבור עליה, כל אחד יוכל למצוא את השיטה שמתאימה לו ומדברת אליו. אז בואו נצא לדרך ונלמד איך לנצח את נשירת השיער!

תוכן עניינים לצפיה בתוכן העניינים

מהן הסיבות לנשירת שיער?

בדומה לבעיות רפואיות אחרות, גם הידלדלות שיער יכולה להיגרם ממגוון גורמים שונים.

חלקם יכולים להסתתר מתחת לפני השטח ולא תמיד קל לאתר את הגורם הישיר והאמיתי לבעיה.

במקום לעייף אתכם בתיאור מפורט של כל הסיבות האפשריות לנשירת שיער, אני הולך להציג באופן תמציתי את 7 הגורמים הנפוצים ביותר.

התקרחות גברית טיפוסית (אלופציה אנדרוגנית)

גבר בשנות ה-20 לחייו עם התקרחות גברית טיפוסית

התקרחות גברית טיפוסית היא הסיבה הנפוצה ביותר לנשירת שיער אצל גברים. השם שלה קצת מטעה, כי הבעיה הזאת לא מפלה בין גברים ונשים, וגם נשים יכולות לסבול ממנה (גם לגרסה הנשית של התופעה אין שם מקורי במיוחד והיא נקראת: "התקרחות נשית טיפוסית").

תורשה משחקת תפקיד מרכזי בהתפתחות הבעיה, ולמרות שהמנגנון המדויק מאחורי היווצרותה עדיין אינו ידוע וברור לחלוטין, הורמון ה-DHT נחשב לאשם העיקרי בסוג ההתקרחות הזאת.

ה-DHT נוצר באופן טבעי בגוף כאשר מתרחשת תגובה בין הטסטוסטרון לאנזים 5-אלפא רדוקטאז. הורמון ה-DHT אינו מזיק כשלעצמו וכלל אינו משפיע על אנשים עם קרקפת בריאה.

אבל, אצל מטופלים שאובחנו עם התקרחות גברית טיפוסית, המצב שונה לחלוטין: רגישות יתר של זקיקי השיער גורמת להם להגיב באופן שלילי לנוכחות של ה-DHT בקרקפת, והתגובה החריגה שלהם לכל מגע עם ההורמון גורמת לצרות צרורות ומשתקפת היטב על ראשכם.

כתוצאה מהמפגש בין הזקיקים ל-DHT, מתפתח תהליך המזעור שפוגע בזקיקי השיער ומקשה עליהם להצמיח שערות חזקות ובריאות.

מדובר בתהליך דלקתי שהולך ומחמיר עם הזמן, עד שבסופו של דבר, השערה החדשה שמנסה לפלס את דרכה במעלה תעלת הזקיק, אינה מצליחה להגיע מעל פני שטח העור של הקרקפת.

ללא טיפול הולם, הבעיה הזאת יכולה להתפשט ולהחריף, עד שהיא תגיע לנקודת האל חזור ותהפוך להתקרחות קבועה ובלתי הפיכה, וכמובן רוב האנשים ירצו למנוע את התסריט הזה בכל מחיר.

התקרחות אזורית (אלופציה אראטה)

סוג נשירת השיער הזה נגרם מכשל במערכת החיסון ומתבטא בכמה מוקדים של שיער דליל ומקריח המפוזרים באופן אקראי ברחבי הקרקפת.

במקרים מסוימים, נשירת השיער העודפת יכולה להתפשט גם לאזור הפנים (אלופציה טוטאליס) או אפילו לגרום להתקרחות מלאה בכל רחבי הגוף (אלופציה אוניברסליס).

הסיבה המדויקת להתפתחות הבעיה עדיין אינה ידועה, אבל מה שכנראה גורם לכל הבלאגן הוא שיבוש במערכת החיסונית שרואה בזקיקי השיער פולשים זרים ומסוכנים שיש להשמיד. בגלל הטעות בזיהוי הזאת, המערכת החיסונית מתחילה להיאבק באיום (זקיקי השיער) ולתקוף אותו בכול הכוח.

החדשות הטובות הן שברוב המקרים מדובר בתופעה זמנית שחולפת מעצמה. אצל רוב האנשים שסובלים מהתופעה, המצב חוזר לקדמותו תוך כמה חודשים. למרות זאת, אף אחד לא יכול להבטיח שהבעיה לא תחזור על עצמה ושההתקרחות הנקודתית לא תתקוף אתכם פעם נוספת.

זיהומים פטרייתיים ובקטריאליים

אילוסטרציה של זיהומים פטרייתיים

קשקשים, דלקת עור חלבית, ופסוריאזיס – אלו הן רק כמה ממחלות העור הנפוצות ביותר שיכולות להופיע על הקרקפת. למרות ההבדלים בין כל הבעיות האלה, יש להן גם מכנה משותף שמחבר ביניהן: הן נגרמות מחיידקים או פטריות שיוצאים משליטה ופוגעים בתפקוד המאוזן והבריא של העור.

בהיעדר טיפול מתאים, תופעות אלה יכולות להוביל לאדמומיות, גרד, ודלקת בעור. גם זה מספיק כדי לגרום לנשירת שיער, אבל הגירוד העז והבלתי נסבל שמגיע בעסקת חבילה עם הבעיות האלה יכול לגרום לתלישת ושבירת שערות ולהחמיר את נשירת השיער עוד יותר.

מחלות וטיפול תרופתי

אדם שוכב על הספה ומתכסה בשמיכה כחולה

למרות שהגוף שלנו מסוגל להתמודד עם רמות שונות של לחץ ולהגיב ביעילות לאירועים חריגים, לפגיעה משמעותית באיזון של הגוף יכולות להיות השלכות נרחבות על מערכות ותפקודים שונים. זה נכון במיוחד אם אתם נאבקים במחלה או נמצאים בעיצומו של טיפול תרופתי.

בעיות בריאותיות רבות יכולות לגרום לאובדן שיער: זאבת ותת פעילות של בלוטת התריס הן כמה דוגמאות למחלות כאלה. אפילו בעיות רפואיות מתמשכות ומורכבות שבדרך כלל אינן מזוהות עם נשירת שיער חריגה, עלולות לתרום להתפתחות בעיות שיער, במיוחד אם הגוף שלכם נמצא תחת הרבה לחץ.

בנוסף להשפעה השלילית של מחלות מסוימות על בריאות הקרקפת וצמיחת השיער, גם הטיפול התרופתי שנועד לטפל בבעיות בריאותיות, יכול להוביל לתופעות לוואי לא רצויות ולגרום לנסיגה בקו השיער ולפגיעה באיכות ובמרקם של השיער עצמו. למרות שנשירת שיער הפכה להיות סימן ההיכר של כימותרפיה, זה ממש לא הטיפול התרופתי היחיד שיכול להזיק לשיער שלכם: גם תרופות לטיפול בהפרעות נפשיות כמו דיכאון וחרדה (למשל טרזודון הידועה גם בתור טרזודיל) עשויות לגרום לנשירת השיער שלכם להעלות הילוך.

לחץ גופני ונפשי

אישה המצויה תחת לחץ נפשי יושבת על הרצפה

לחץ הוא חלק בלתי נפרד מחיינו והוא מלווה כל אדם ברגעים ושלבים מסוימים בחייו, אבל חלק מאיתנו נאלצים להתמודד איתו לעיתים קרובות יותר. סטרס חריג ומתמשך יכול להשפיע באופן שלילי על התפקוד הפיזי והנפשי שלנו. בהתאם לחומרת המצב המלחיץ שהוציא אתכם מאיזון ולאופן ההתמודדות שלכם איתו, ייתכן שתחוו תופעות לוואי לא נעימות כתוצאה מהמתח והמצוקה שאתם מרגישים.

כשמפלס הלחץ הנפשי או הגופני שלכם מזנק ושובר שיאים, זה יכול להקשות על נשימה חופשית ומלאה ולהוביל לירידה ברמות החמצן בגוף. בגלל שמדובר ברכיב חיוני לבריאות תקינה של השיער, כל מחסור באספקת החמצן לזקיקים יכול ליצור שערות דקות, שבריריות ופגומות.

כדי להפסיק נשירת שיער המתרחשת על רקע של לחץ ומתח חריג, חשוב לטפל בתגובה שלכם לאירוע שהוציא אתכם מאיזון.

בקישור הזה תוכלו לקבל מידע נוסף על הקשר בין לחץ נפשי לנשירת שיער ותלמדו איך אפשר להתמודד איתו בצורה נכונה ויעילה יותר.

הורמונים

אישה צעירה עם חוסר איזון הורמונלי כותבת מכתב

להורמונים יש תפקיד מכריע בשמירה על בריאות ואיכות החיים שלנו. הנוכחות שלהם לא רק מאפשרת את ההתפתחות וההתבגרות המינית של גברים ונשים, אלא גם משפיעה על מצבי הרוח שלנו ומווסתת את רמות האינסולין והלחץ בגוף.

עד כאן הכול טוב ויפה, אבל הבעיות הגדולות מתחילות כאשר ההורמונים מתחילים להשתולל ולצאת מאיזון. הפרעות הורמונליות יכולות להוביל לשורה ארוכה של בעיות בריאותיות החל מאקנה, פגיעה בבקרת רמות הסוכר בדם, ועד לאובדן שיער. הגורמים הנפוצים ביותר לנשירת שיער על רקע הורמונלי הם תרופות (כמו גלולות למניעת הריון) או בעיות בריאותיות (כמו תסמונת השחלות הפוליציסטיות ובעיות בתפקוד בלוטת התריס).

אם אתם סובלים מנשירת שיער, ואין לכם שמץ של מושג ממה נובעת בעיית השיער שלכם, אני ממליץ להתחיל מבדיקת רמות ההורמונים בגופכם. הרופא המטפל שלכם יוכל להפנות אתכם לבדיקת דם מקיפה שתבדוק את המאזן ההורמונלי בגוף שלכם. אם גיליתם ממצא חריג וזיהיתם חוסר איזון בהורמון מסוים, תטפלו בבעיה באמצעים המתאימים לפי המלצות הרופאים.

חוסרים תזונתיים

במדינות המערביות המפותחות, תת תזונה היא אחד מהגורמים הנדירים ביותר לנשירת שיער. למרות זאת, מחלה או טיפול תרופתי מסוים יכולים לגרום למחסור ברכיב תזונתי חיוני או להפחית את כושר ספיגתו בגוף. זה יכול להגדיל באופן משמעותי את הסיכון לנשירת שיער בגלל חוסרים תזונתיים.

יש המון רכיבים תזונתיים חשובים הנדרשים לצמיחה בריאה של שיער חזק ושופע. רכיבים כמו ברזל, ניאצין וביוטין הכרחיים לתפקוד מאוזן ויעיל של זקיקי השיער. כל מחסור באחד מהרכיבים האלה, אפילו קטן וזניח, יכול לפגוע בבריאות הקרקפת והשיער. התוצאה העגומה תהיה שבירת ונשירה של השיער.

במי פוגע אובדן שיער?

אנשים הולכים ברחוב ועוברים במעבר חצייה

הידלדלות שיער פוגעת בגברים ונשים, צעירים וזקנים, בכל העולם: כולם שווים בפניה והיא לא מדלגת ומרחמת על אף אחד.

כשיש כל כך הרבה סיבות וגורמים אפשריים לתופעה הזאת, היא יכולה להופיע אצל כל אחד. נשירת שיער יכולה להיות זמנית או קבועה, נקודתית או רחבה, אבל בכל מקרה, מדובר באותה חוויה מלחיצה, מביכה ומבאסת.

3 סימני זיהוי לנסיגה בקו השיער

המספרים 1 2 ו3 על רקע של צהוב כחול ואדום

אתם לא בטוחים אם אתם באמת סובלים מנסיגה חריגה בקו השיער או שאתם סתם מדמיינים? אני הולך להראות לכם כמה סימנים בולטים ונפוצים שמאותתים על תחילתה של התקרחות. הסימנים המקדימים האלה יקלו על זיהוי של נסיגה לא שגרתית בקו השיער. אם אתם מבחינים בהם, זה צריך להדליק אצלכם נורה אדומה ולעודד אתכם לפעול ולטפל בעניין.

חוסר אחידות בקו השיער

המון גברים צעירים שוברים את הראש האם השינויים שעובר קו השיער שלהם מצביעים על נסיגה חריגה שמעידה על בעיית שיער עמוקה יותר או שמדובר בחלק מתהליך ההתבגרות וההתפתחות הטבעי של השיער.

חשוב מאוד להבדיל בין שני המצבים המבלבלים האלה: קו שיער בוגר הוא מצב טבעי ורגיל לחלוטין שלא צריך להדאיג אתכם יותר מדי, בעוד שקו שיער נסוג הוא תמרור אזהרה רציני שאסור לפספס. כדי לחסוך לכם המון ספקות והתלבטויות, אני הולך להראות לכם כיצד אפשר להבדיל בין שני המצבים.

הדרך הטובה ביותר להכריע האם מדובר בהתבגרות טבעית או בנסיגה של קו השיער היא להתמקד בדפוס תזוזת גבולות השיער לאחור. למה אני מתכוון? אם הבחנתם שקו השיער כולו מטפס במעלה המצח שלכם באופן אחיד וסימטרי, סביר להניח שמדובר בקו שיער בוגר.

לעומת זאת, נסיגה לא אחידה שמתמקדת באזורים מסוימים בקרקפת מצביעה על תחילתה של התקרחות. אם הבחנתם בנסיגה עמוקה ובולטת באזור הרקות, ובמקביל קו השיער הקדמי באזור המצח נשאר ללא כל שינוי- מדובר באחד מסימני ההיכר הקלאסיים של נסיגה בקו השיער.

הידלדלות שיער באזור הרקות

גבר צעיר עם הידלדלות שיער ברקות

כשאני מדבר על נסיגה בקו השיער, אני לא מתכוון לתופעה פתאומית שמתרחשת תוך לילה אחד: מדובר בתהליך ממושך והדרגתי שלוקח לא מעט זמן.

במהלך התקופה הזאת, השיער באזור הרקות הופך לדליל יותר, כלומר, קצב הנשירה של השיער עולה על קצב צמיחת השיער החדש.

בסופו של דבר, התוצאה של נשירת השיער העודפת תהיה נסיגה לא אחידה ושווה בקו השיער.

נשירת שיער חריגה

נשירה היא חלק בלתי נפרד ממחזור הצמיחה הטבעי של השיער. אדם בעל קרקפת בריאה, אמור לאבד בממוצע 50-100 שערות ביום. אבל כשכמות השערות שנושרות באופן יומיומי חוצה את הרף התקין, אתם צריכים להתחיל לדאוג.

בהתחלה, ההתגברות בנשירת השיער אינה משמעותית וגלויה לעין: ייתכן שתשימו לב שאתם מאבדים יותר שערות מהרגיל כשתבחנו את הכרית שלכם לאחר שהתעוררתם בבוקר או כשתנקו את פתח הניקוז במקלחת מהשיער שסותם אותו. עם הזמן, נשירת השיער תעלה הילוך, וכבר אי אפשר יהיה לפספס אותה.

ניתוחים לשחזור קו השיער

שני מנתחים מבצעים ניתוח לשחזור קו שיער

השתלת שיער

זה ההליך הניתוחי הפופולרי ביותר להתמודדות עם נשירת שיער והתקרחות. השם של הטיפול הזה מדבר בעד עצמו: מדובר בהשתלת זקיקי שיער בריאים מאזור אחד של הקרקפת לאזור הדליל והמקריח. בואו נבחן מקרוב את הטכניקות השונות להשתלת שיער.

מיני או מיקרו שתלים (מיקרוגראפט)

שיטה זאת מורכבת מהסרת רצועת עור מהחלק האחורי של הקרקפת. פיסת העור שהוסרה מכילה כמה זקיקי שיער. המנתח מסיר חתיכת עור נוספת מקו השיער, ומשתיל במקומה את רצועת זקיקי השיער הבריאים שיוכלו לשחזר את צמיחת השיער הטבעית באזור המקריח.

מדובר בשיטה מיושנת ולא עדכנית שמספקת תוצאות גרועות ונחותות בהשוואה לטכניקות המתקדמות והיעילות יותר שנעשה בהן שימוש כיום. היא דורשת זמן החלמה ארוך יותר (בהשוואה להשתלות בשיטת FUT ו-FUE הנפוצים בימינו), מה שמגביר את הסיכון לזיהום, הצטלקות, ותופעות לוואי לא רצויות אחרות. בנוסף, סוג הטיפול הזה לא הצטיין בתוצאה מדויקת וטבעית במיוחד, ולכן, אנשים רבים שמראה טבעי ואותנטי של השיער המושתק היה שיקול מכריע עבורם, העדיפו לוותר על השיטה הזאת.

השתלת יחידת זקיקי שיער (FUT)

המחשה של השתלת שיער FUT

מדובר בטכניקה ישנה שמחברת בין טיפול בשתלי מיני או מיקרו מהסעיף הקודם לבין השתלת FUE המשוכללת יותר.

השיטה הזאת שאבה השראה מסוימת מהשתלת שיער באמצעות מיני או מיקרו שתלים, וגם היא מתבצעת באמצעות הסרת רצועת עור מהחלק האחורי של הקרקפת. אבל, פה נגמר הדמיון בין שתי הטכניקות האלה: במקום להצמיד את רצועת העור בשלמותה לאזור הבעייתי והמקריח, המנתח מחלק אותה לכמה יחידות זקיקי שיער נפרדות שמושתלות באופן ממוקד יותר. זה חוסך את הצורך לבצע חתכים עמוקים ובולטים יותר, מה שמקצר את תהליך הריפוי וההחלמה ומעניק מראה טבעי יותר, לעומת טיפול באמצעות מיני או מיקרו שתלים.

חילוץ יחידת זקיק (FUE)

המחשה של השתלת שיער FUE

זאת שיטת השתלת השיער המתקדמת ביותר: במקום קצירת רצועת עור, מתבצע חילוץ של זקיקי שיער בודדים, שמוסרים זה אחר זה מהחלק האחורי של הקרקפת, וההשתלה שלהם מתבצעת באופן זהה.

מבחינת המראה הסופי שמתקבל והדיוק של הניתוח, הטכניקה הזאת היא הטובה ביותר: היא מאפשרת לחקות את צמיחת השיער הטבעית ולגרום לשתלים להתמזג ולהשתלב היטב בשיער הקיים. גם זמן ההחלמה הנדרש הוא הקצר ביותר, בהשוואה לשיטות השתלת השיער האחרות שהזכרנו.

אם זקיקי השיער שהושתלו בריאים לגמרי ואינם נפגעו מהתקרחות גברית טיפוסית (אלופציה אנדרוגנית), הם ימשיכו לצמוח באופן תקין. אבל, אתם עלולים לסבול מנשירת שיער מוגברת באזורים אחרים בקרקפת, שבהם לא בוצעה ההשתלה.

כדי להכיר לעומק את טכניקות השתלת השיער השונות, אני ממליץ לקרוא את המדריך המפורט שכתבתי בנושא.

הקטנת הקרקפת

מדובר בניתוח שחזור שיער פחות ידוע ופופולרי, שמתבצע בדיוק כפי שרומז השם שלו. במסגרת הטיפול, מצמצמים את גודל הקרקפת באמצעות הסרת אזורים עם צמיחה דלילה וחלשה של השיער, ולאחר מכן, מותחים את החלקים הבריאים של הקרקפת כדי לכסות את האזור המקריח. זה כל הסיפור.

מטרת הטיפול, לפחות על הנייר, היא להסיר את זקיקי השיער הפגומים והלא פעילים, ולהחליף אותם בזקיקים בריאים לגמרי (באמצעות מתיחת העור קדימה).

ניתן לבצע את הטיפול הזה בנפרד, או לפני ניתוח השתלת שיער. זה יכול להפחית את גודל האזור שבו צריכה להתבצע ההשתלה, מה שיכול להגביר את יעילות הניתוח ולשפר את התוצאות שהוא יספק.

פתרונות תרופתיים לשחזור קו השיער

minoxidil

מינוקסידיל נוזלי של חברת קירקלנד

מדובר באחת מתרופות המדף (ללא מרשם) הפופולריות ביותר לטיפול בנשירת שיער. התכשיר פותח במקור כמרחיב כלי דם (וזודילטור), ושימש להפחתת לחץ דם גבוה. הרופאים והמטופלים שנחשפו לתרופה הבחינו בתופעת לוואי מפתיעה ולא צפויה שלה: שיפור צמיחת השיער. יצרני התרופות השונים לא יכלו לפספס את התגלית החשובה ומיהרו לקפוץ על העגלה ולנצל לטובתם את הפתרון החדשני. התרופה מותגה מחדש ושווקה תחת השם המסחרי: "רוגיין". היא אושרה על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) בתור טיפול יעיל ובטוח לעידוד צמיחת השיער.

האמת היא שלאף אחד אין מושג ממשי איך התרופה הזאת עובדת והמנגנון המדויק מאחורי השפעתה החיובית על צמיחת השיער עדיין לא מובן עד הסוף. למרות זאת, נמצאו ראיות מדעיות ליכולת של התכשיר לעצור את תהליך מזעור השיער ולנטרל את השפעתו ההרסנית. התועלת שלו לצמיחת השיער הוכחה פעמים רבות, על ידי מחקרים שהתבצעו גם על בעלי חיים (עכברים) וגם על בני אדם.

אחד מהניסויים האלה נערך בשנת 2014 ובדק את השפעת התרופה על עכברים. למעשה, המטרה של החוקרים הייתה להשוות בין תוצאות הטיפול בminoxidil לתכשירים נפוצים אחרים כמו קטוקונזול (מוכר יותר בתור שמפו ניזורל) וטרטינואין.

20 העכברים שהשתתפו במחקר חולקו לארבע קבוצות: הקבוצה הראשונה הייתה קבוצת הביקורת, שקיבלה טיפול דמה של נוזל חיטוי רפואי: אתיל אלכוהול 95% במינון של 0.1 מ"ל.

הקבוצה השניה קיבלה תמיסת קטוקונזול בריכוז של 2%, פעם ביום לתקופה של שלושה שבועות. תכשיר זה מיועד לטיפול בזיהום פטרייתי בעור.

הקבוצה השלישית קיבלה תמיסת minoxidil בריכוז של 5%, פעם ביום לתקופה של שלושה שבועות.

הקבוצה הרביעית קיבלה את אותה הכמות של minoxidil בריכוז 5% יחד עם טרטינואין בריכוז של 0.1%, פעם ביום לתקופה של שלושה שבועות. תכשיר זה משמש לטיפול בבעיות עור.

החוקרים עקבו אחר התקדמות צמיחת השיער של העכברים ולקחו תצלומים שלהם מדי יום במשך שלושת השבועות שבהם נערך הניסוי. כשהמחקר הגיע לקו הסיום, נערכה השוואה בין התוצאות שהשיגו קבוצות הטיפול השונות.

הממצאים הראו בצורה חד משמעית את עדיפות הטיפול בminoxidil על פני התכשירים האחרים שנבדקו. כמו שאפשר לראות בתמונה, התוצאות מאוד ברורות:

העכברים שעשו עליהם ניסוי במינוקסידיל תמונת האחרי

בלי לזלזל בחשיבות של ניסויים על חיות מעבדה ובתועלת שאפשר להפיק מהם, במיוחד בשלבים ההתחלתיים של המחקר בנושא, הם לא מסוגלים להראות בוודאות כיצד בני אדם יגיבו לטיפול. למרבה המזל, עומדים לרשותנו מחקרים שבדקו את השפעת הminoxidil על אנשים הסובלים מנשירת שיער. בואו נעבור על התוצאות והמסקנות של אחד מהם.

מחקר שנמשך שנה אחת, נערך בשנת 1990 והתפרסם בכתב העת של האגודה האמריקאית לבריאות העור, כלל 31 גברים שאובחנה אצלם התקרחות גברית טיפוסית (אלופציה אנדרוגנית).

כל המשתתפים בניסוי עברו טיפול באמצעות תמיסת minoxidil (בריכוז 2% או 3%) במשך 4.5 עד 5 שנים. על פי החוקרים, הצמיחה המחודשת של השיער הגיעה לשיאה עד סוף שנת הטיפול הראשונה (בממוצע). עם זאת, מספר השערות המפותחות והבוגרות שגדלו נשמר בעת שימוש מתמשך בminoxidil.

minoxidil הוא טיפול פורץ דרך שנותן תקווה ממשית למיליוני גברים ונשים שסובלים מנשירת שיער. למרות היעילות הגבוהה שלו, לא מדובר בתכשיר מושלם וחסר פגמים. לכן, לפני שמחליטים להשתמש בו כדי להצמיח מחדש את שיערכם, חשוב לקחת בחשבון כמה שיקולים חשובים ולהכיר היטב את המגבלות שלו.

קודם כל, minoxidil מספק את הסחורה כל עוד אתם ממשיכים בטיפול. ברגע שאתם מפסיקים להשתמש בו, כל השיפור שהשגתם יכול להימחק ולהתפוגג עם הזמן. לכן, אם תרצו לשמור על התוצאה המרשימה של הטיפול בתרופה, תצטרכו להמשיך להשתמש בה לשארית חייכם. בנוסף, במקרים מסוימים היא יכולה לגרום לכמה תופעות לוואי לא נעימות:

  • גרד
  • פריחה
  • הפרעות בקצב הלב
  • כאבי ראש
  • סחרחורת
  • תחושת ערפול ובלבול
  • עיגולים שחורים, כהויות ונפיחויות מסביב לעיניים

כל ההשלכות השליליות האלה יכולות להפוך את הminoxidil לפתרון פחות מתאים עבור אנשים רבים שאינם מגיבים אליו היטב.

פינסטריד (פרופסיה)

אריזת כדורים של פרופסיה

פרופסיה (או בשמה הגנרי "פינסטריד")היא תרופת מרשם הניתנת בבליעה דרך הפה ומשמשת לטיפול בנשירת שיער. היא מבצעת את עבודתה באמצעות דיכוי האנזים 5-אלפא רדוקטאז, שמעורב בתהליך ייצור ה-DHT בגוף.

בדומה לminoxidil, נערכו המון מחקרים שבדקו את השפעת התכשיר הזה על צמיחת השיער. אנחנו נתמקד באחד מהחשובים שבהם.

בשנת 2005 נערך מחקר שבדק את יעילות הטיפול בפינסטריד בקרב קבוצה אקראית של 80 גברים הסובלים מהתקרחות גברית טיפוסית. המשתתפים חולקו לשתי קבוצות:

הקבוצה הראשונה צרכה פינסטריד במינון של 1 מ"ג בבליעה דרך הפה, במשך תקופה של שנה.

הקבוצה השנייה שימשה כקבוצת ביקורת וקיבלה טיפול דמה.

כדי לבחון את תוצאות הטיפול, החוקרים השתמשו בארבעה מדדים:

  1. ספירת שיער באיזור בעל היקף של 2 ס"מ על הקרקפת.
  2. השוואה של תמונות לפני ואחרי הטיפול.
  3. הערכה עצמית של המטופלים באמצעות שאלון אישי.
  4. בדיקה רפואית של השינויים בשיער ובקרקפת.

הערכת המשתתפים התבצעה כל שלושה חודשים וסך הכול נערכו ארבעה סבבים של בדיקות (לא כולל ההערכה הראשונית בתחילת הניסוי). כצפוי, הקבוצה שטופלה בפינסטריד רשמה גידול במדד ספירת השיער בכל ארבע הבדיקות שהתבצעו. לעומת זאת, אצל קבוצת הפלצבו שקיבלה טיפול דמה, נשירת השיער המשיכה באופן הדרגתי:

תוצאות הספירה של הפינסטריד

התוצאות של הפינסטריד מאוד מרשימות, ועם זאת צריך לקחת בחשבון כמה דברים לפני שמתחילים להשתמש בתרופה.

בשונה מminoxidil, שמאפשר לשיער לצמוח בסביבה עוינת ובעייתית, הפינסטריד משפיע ישירות על ה-DHT ומפחית את הריכוז שלו בגוף. ייתכן שזה בכלל לא ישפיע עליכם, ועם זאת כמו בכל תרופה קיים סיכוי לתופעות לוואי. תופעות הלוואי החמורות ביותר שדווחו על ידי משתמשים היו:

  • ירידה בחשק המיני.
  • קושי להגיע לזקפה או לשמור עליה לאורך זמן.
  • ירידה בנפח השפיכה.
  • גינקומסטיה.
  • חרדה.
  • דיכאון.

חשוב לקחת בחשבון שבדומה לminoxidil, גם כשמפסיקים לצרוך פינסטריד, נשירת השיער תתחיל שוב.

אז האם זה אומר שאתם עומדים בפני בחירה בין שתי אפשרויות לא מושלמות: המשך ההתקרחות והנסיגה בקו השיער שלכם או תרופה שתצטרכו לצרוך כל החיים?

לא.

יש חדשות טובות: פינסטריד הוא לא הפתרון היחיד לנשירת שיער, וקיימות שיטות אחרות שתוכלו לנסות. אני ממליץ באופן אישי לנסות דרכים טבעיות לשחזור צמיחת השיער לפני השימוש בפינסטריד, שיכולות להיות יעילות באותה המידה (אם לא יותר) עם מעט מאוד או ללא תופעות לוואי בכלל.

שכפול שיער

בעיקרון, הטכניקה הזאת דומה להשתלת שיער. ההבדל המרכזי בין שתי השיטות, הוא מספר זקיקי השיער הנמוך שנדרש לשכפול שיער.

לאחר חילוץ הזקיקים מהקרקפת, מבודדים אותם והם עוברים תהליך עיבוד שנועד להגדיל את מספרם. השתילים המשוכפלים שכמותם עלתה בצורה ניכרת מושתלים בחזרה לקרקפת של המטופל.

חשוב להדגיש שמדובר בטכנולוגיה נסיונית שנמצאת בתהליכי מחקר ופיתוח מתקדמים.

הצמחת שיער בלייזר רך

הצמחת שיער בלייזר (LLLT) הוא פתרון חדשני לנשירת שיער, שהפופולריות שלו הולכת וצוברת תאוצה אצל ציבור המקריחים. הוא זכה לאישור רשמי מהרשויות רק בשנת 2017, ולכן מדובר בטיפול חדש יחסית.

אבל איך בדיוק עובד טיפול לייזר וכיצד הוא מסוגל לעצור את נשירת השיער שמטרידה אתכם?

המושג LASER הוא למעשה ראשי תיבות שמשמעותם בעברית: "הגברת אור על ידי פליטה מאולצת של קרינה". בשפה פשוטה יותר, קרני הלייזר הן פעימות עור מרוכזות שחודרות לזקיקי השיער, ומתמקדות בתאים מיוחדים הידועים בתור מולקולות קולטות צבע (כרומופור). התאים האלה סופגים אור צבעוני, ולכן כשקרני הלייזר פוגעות בהם, המולקולות האלה ממירות אותן לאנרגיה זמינה.

האנרגיה החדשה שנוצרת בזקיקים משמשת למספר תהליכי צמיחה והתפתחות חשובים. בין השאר, טיפולי לייזר בעוצמה נמוכה מועילים לצמיחת השיער בדרכים הבאות:

  • לעורר זקיקי שיער רדומים ולא פעילים שנכנסו לשלב הטלוגן (תקופת המנוחה) ולגרום להם לחזור לשלב הצמיחה הפעילה (אנגן).
  • להאריך את שלב הצמיחה הפעילה של השערות (אנגן).
  • להמריץ את תפקוד זקיקי השיער שצומחים באופן פעיל.
  • למנוע מעבר מוקדם מדי לשלב הקטגן במחזור צמיחת השיער (תקופת הביניים והמעבר).

כן, קראתם נכון: לא רק שטיפול בלייזר רך יכול להצמיח מחדש את השיער שאיבדתם, אלא גם להשפיע על הזקיקים שנפגעו מתהליך המזעור ולשחזר את התפקוד הבריא והתקין שלהם! למרות שכבר נעשו כמה מחקרים בנושא – 2 על חלקיקים בתנאי מעבדה, 7 בבעלי חיים, ו-12 ניסויים קליניים, צריך לעשות עוד מחקרים כדי להבין באופן רחב ומעמיק את ההשפעות ארוכות הטווח של הטיפול בלייזר.

האם טיפולים טבעיים הם דרך יעילה להצמחת שיער?

טיפולים טבעיים בקו שיער נסוג והתקרחות

סיכויי ההצלחה של כל שיטות שחזור השיער שהזכרנו משתנים ממטופל למטופל. אבל, מה אם הייתי אומר לכם שכל הטיפולים השגרתיים והמקובלים האלה לא חייבים להיות הברירה היחידה שיש לכם? האם הייתם רוצים לשמוע על דרך נוספת לטפל בנשירת השיער החריגה שלכם?

שמנים אתריים

למרות שהשמנים הטבעיים האלה חמקו מתחת לרדאר של רבים מאיתנו, חובבי צמחי מרפא והרפואה אלטרנטיבית כבר מזמן ניצלו לטובתם את מגוון הסגולות הבריאותיות שלהם. לאחרונה, גם הציבור הרחב החל לגלות את ההשפעה החיובית של שמנים אתריים והם הפכו לטיפול לגיטימי בבעיות בריאותיות שונות.

אחת מהן היא כמובן – נשירת שיער.

לתועלת של השמנים האלה לבריאות השיער והקרקפת יש גיבוי מדעי שמוכיח את יעילותם. לכן, אני הולך להתמקד בעובדות ובנתונים שיחזקו את הטענה שמדובר בהרבה יותר מתרופות סבתא.

שמן נענע חריפה (שמן מנטה)

צמח הנענע האהוב ידוע בניחוח העוקצני והמרענן ובהשפעה המרגיעה והמשככת שלו. האיכויות האלה הפכו את שמן הנענע החריפה למרכיב נפוץ במגוון תעשיות שונות. אני בטוח שהשתמשתם בנענע לא פעם ולא פעמיים, אבל האם אתם יודעים ששמן נענע חריפה התגלה כטיפול יעיל להתקרחות גברית טיפוסית?

מחקר שנערך בשנת 2014, השווה בין מידת היעילות של שלושה תכשירים שונים בהגברת צמיחת השיער אצל עכברים. הפתרונות שנבדקו בניסוי היו שמן חוחובה, minoxidil ושמן נענע חריפה.

העכברים שהשתתפו בניסוי חולקו לארבע קבוצות: הקבוצה הראשונה טופלה במי מלח, הקבוצה השנייה קיבלה שמן חוחובה, הקבוצה השלישית קיבלה תמיסת minoxidil בריכוז של 3%, והקבוצה הרביעית זכתה לטיפול באמצעות שמן נענע חריפה. החוקרים לקחו תצלומים של המשתתפים כמה פעמים לאורך ארבעת השבועות שבהן נערך הניסוי. אתם יכולים להתרשם מהתוצאות:

תוצאות הניסוי של שמן נענע חריפה על עכברים

התמונות מוכיחות בבירור שקבוצת הנענע החריפה רשמה את התוצאות הטובות ביותר (אפילו יותר מהminoxidil המפורסם).

איך אפשר להסביר את הממצאים המפתיעים?

למרות שהסיבה המדויקת ליעילות הגבוהה של שמן נענע חריפה בשיפור צמיחת השיער עדיין אינה ידועה לגמרי, כנראה שהיכולת שלו להגביר את זרימת הדם לקרקפת היא האחראית לתוצאות המרשימות.

שמן רוזמרין

צמח רוזמרין על רקע לבן

בשנת 2012, חוקרים יפנים בחנו את השפעת הטיפול בתמצית עלה רוזמרין על עכברים שסבלו מאובדן שיער שנגרם מריכוז גבוה של טסטוסטרון. כלומר, המטרה של המדענים הייתה לבדוק את ההשפעה האנטי-אנדרוגנית של תמצית רוזמרין ולבחון את היעילות שלה בהגבלת פעילותו של האנזים 5-אלפא רדוקטאז. הם התמקדו במנגנון הזה כי הוא נחשב לאחת מהדרכים היעילות ביותר להתמודד עם התקרחות גברית טיפוסית.

התוצאות של המחקר עלו על כל הציפיות: החוקרים גילו שתמצית רוזמרין דיכאה את פעילות האנזים 5-אלפא רדוקטאז ב- 82.4% (במינון של 200 מיקרוגרם / מ"ל), וב-94.6% (במינון של 500 מיקרוגרם / מ"ל).

חוסמי DHT לבליעה

פתרונות טבעיים לשימוש חיצוני על עור הקרקפת, כמו אלה שהזכרנו מקודם, הם לרוב הטיפולים המועדפים על רוב האנשים: הם פועלים באופן ממוקד ונקודתי על זקיקי השיער הפגועים, עם סיכון יחסית קטן לתופעות לוואי שונות. עם זאת, ניתן להשתמש גם בחוסמי DHT טבעיים שמיועדים לבליעה דרך הפה כדי לטפל באופן יעיל בנשירת שיער.

דקל ננסי

תקריב של פירות דקל ננסי

האינדיאנים בארצות הברית נהגו לצרוך את פירות הדקל הננסי במשך אלפי שנים. הם ראו בצמח תרופה יעילה לשורה ארוכה של מחלות שונות, וכנראה שהם ידעו טוב מאוד מה הם עושים.

כיום, תוספי דקל ננסי משמשים בעיקר לטיפול בהגדלה שפירה של הערמונית. מדובר בבעיה גברית שכיחה שגורמת לפרוסטטה מוגדלת, וריכוז גבוה של האנזים 5-אלפא רדוקטאז בגוף יכול להחמיר את התופעה הזאת.

למרות שאין מחקרים איכותיים שבדקו את הקשר בין מוצרי דקל ננסי לנשירת שיער, ניתן להסתמך על המחקרים הרבים שהוכיחו את יכולתו להקל על תסמינים של ערמונית מוגדלת. לתופעה הזאת ולהתקרחות גברית טיפוסית יש רקע משותף – פעילות יתר של האנזים 5-אלפא רדוקטאז שמגבירה את ייצור ה-DHT ואת הריכוז שלו בגוף. לכן, הממצאים בנוגע ליעילות של הדקל הננסי מול האנזים 5-אלפא רדוקטרז יכולים להעניק תקווה מסוימת לאנשים הסובלים מהתקרחות.

פטריית ריישי

במחקר יפני שנערך בשנת 2015, נבדקו 19 מינים שונים של פטריות. זה לא שהחוקרים השתעממו וחיפשו דרך להעביר את הזמן: המטרה שלהם הייתה לבדוק את ההשפעה של כל אחד מהזנים על תפקוד האנזים 5-אלפא רדוקטאז בגוף. צמח ה-Ganoderma lucidum (השם המדעי של פטריית ריישי) הוכתר למנצח הגדול וניצח את שאר המועמדים.

כדי לבדוק את התוצאות, החוקרים הפיקו תמצית אתנול של כל הפטריות שנבדקו, ולאחר מכן הוסיפו אותו לתרחיף של כבדי עכברושים ומיקרוזומים של ערמונית.

תוצאות המחקר של פטריית ריישי בתור מעקב או חוסם DHT

גם אם כל המונחים המקצועיים האלה נשמעים לכם כמו סינית, מה שחשוב באמת הוא להבין את השורה התחתונה: פטריית ריישי השיגה את התוצאות הטובות ביותר – היא צמצמה את פעילותו של האנזים 5-אלפא רדוקטאז בשיעור של 70% עד 80%!

אצת אקלוניה קאווה

אצת הים החומה הזאת מגיעה אלינו מחופי יפן ודרום קוריאה, שם היא נחשבת למאכל בסיסי ונפוץ. לאצת האקלוניה קאווה יש מגוון רחב של איכויות רפואיות, כולל תכונות נוגדות דלקת וחמצון. בנוסף לכך, היא עשירה בפוליפנולים (סוג של נוגדי חמצון) שיכולים לשפר את בריאותנו.

אבל זה רק קצה הקרחון: האנזימים שמכילה האצה התגלו כבעלי יכולת להפעיל את שלב האנגן שבו מתרחשת צמיחת השיער הפעילה. מחקר שנערך על עכברים העלה ממצאים התומכים בטענה הזאת.

העכברים שהשתתפו בניסוי טופלו בתמצית אצת אקלוניה קאווה במשך 33 יום. לעכברים ניתן באופן אקראי אחד מהטיפולים הבאים: תמיסת minoxidil בריכוז של 5%, תמצית אנזימים של אקלוניה קאווה, או טיפול דמה (פלצבו). התמונה שלפניכם ממחישה את תוצאות הניסוי:

תוצאות הניסוי של אלקולינה קאווה מול מינוקסידיל

למרות שקבוצת הminoxidil הציגה תוצאות טובות יותר מהקבוצה שטופלה באצת אקלוניה קאווה, עדיין נרשם שיפור משמעותי בצמיחת השיער אצל העכברים שקיבלו את תמצית האצה לעומת קבוצת הביקורת שקיבלה טיפול דמה.

מזותרפיה

הטכניקה הטיפולית הזאת משתמשת במחטים זעירות כדי לנקב את העור בצורה מבוקרת. למרות שבקושי אפשר להרגיש או לראות את הנקבים האלה, הם בכל זאת מפעילים את מנגנון הריפוי וההתחדשות של העור. התהליך הזה מורכב משלושת השלבים הבאים:

  1. דלקת.
  2. הגברת ייצור ובניית התאים.
  3. תיקון ושחזור הרקמות.

התהליך הזה מאיץ היווצרות של זקיקי שיער חדשים שמסוגלים להצמיח שערות חזקות ובריאות.

אני יודע שהשיטה הזאת יכולה להישמע קצת מוזרה, אבל קיימות הוכחות "נוקבות" ליעילות שלה.

במסגרת מחקר שנערך בשנת 2013 בהודו, גויסו 100 גברים שסובלים מהתקרחות גברית טיפוסית קלה עד מתונה. המשתתפים חולקו לשתי קבוצות: הקבוצה הראשונה קיבלה משחת minoxidil בריכוז של 5% פעמיים ביום וקיבלה טיפול מזותרפיה מדי שבוע. הקבוצה השנייה קיבלה minoxidil במינון של 5% בלבד.

כדי לבחון את התוצאות שהתקבלו, החוקרים התמקדו בשלושה מדדים: השינוי בספירת השיער לאחר 12 שבועות, הערכה עצמית של המטופלים בנוגע לשיפור בצמיחת השיער שהושגה תוך 12 שבועות, ובדיקה של מומחים חיצוניים שבחנו את מצב הקרקפת בסוף 12 השבועות שבהם נערך הניסוי.

קודם כל, בואו נתרשם מהשינוי בספירת השיער:

תוצאות נוספות מהמחקר על מזותרפיה לשיער

הנתונים שבטבלה הזאת מראים בבירור שהקבוצה שקיבלה טיפול משולב של minoxidil ביחד עם מזותרפיה השיגה עלייה משמעותית בספירת השיער לעומת הקבוצה השנייה שטופלה באמצעות minoxidil בלבד.

המומחים החיצוניים הגיעו למסקנה זהה, וקבעו שהקבוצה שטופלה בעזרת minoxidil יחד עם מזותרפיה רשמה שיפור מתון עד משמעותי בצמיחת השיער:

תוצאות המחקר של מזותרפיה למען טיפול בנשירת שיער אל מול קבוצת ביקורת

אם אתם מעדיפים הוכחות מצולמות, אין שום בעיה. התצלומים האלה מדברים בעד עצמם:

לפני ואחרי טיפול בנשירת שיער עם מזותרפיה ומינוקסידיל

אז, אם בא לכם לנסות את הטיפול הזה, אבל אין לכם מושג מאיפה להתחיל ואיך לעשות את זה נכון, לפניכם כמה עצות והנחיות חשובות.

המכשיר הנפוץ ביותר שאיתו מבצעים את המזותרפיה, נקרא: "דרמה רולר" והוא מעין גלגלת מחטים קטנה שמחוברת לידית אחיזה.

לאחר שהשגתם דרמה רולר, הגיע הזמן להתחיל בטיפול עצמו. לפניכם פירוט תמציתי של שלושת שלבי התהליך:

  1. ניקוי הקרקפת.
  2. דיקור העור.
  3. מריחת קרם מיוחד להרגעת ושיכוך עור הקרקפת בסיומו של כל טיפול.

אם אתם רוצים לקבל מידע נוסף על המזותרפיה, כתבנו מדריך מקיף על הנושא: מזותרפיה לשיער: אחת הדרכים הכי טובות להצמחת שיער חדש.

עיסוי ותרגילים להמרצת הקרקפת

כפי שהוכיחו כמה מהטיפולים שדיברנו עליהם, זרימת דם חופשית וחזקה הכרחית לבריאות הקרקפת וזקיקי השיער. מדוע? כי דרך זרם הדם עוברת האספקה העיקרית של חמצן ורכיבי הזנה חיוניים שזקיקי השיער זקוקים להם. בנוסף, הוא מפנה ומסלק פסולת ורעלים, הכוללים משקעי DHT שהצטברו בקרקפת.

זרימת דם טובה תעניק את התנאים הטובים והנוחים ביותר לצמיחת שערות בריאות וקשיחות. לכן, אני ממליץ לעסות את הקרקפת ולבצע תרגילים להפעלת שרירי המצח: מדובר בדרך נפלאה להמריץ את זרימת הדם לאזור הראש. הם לא אמורים לקחת יותר מעשר דקות מזמנכם ואפשר לבצע אותם באופן יומיומי.

שינוי התפריט התזונתי

תמונה של סוגים שונים של ירקות בריאים

תשללו רגישות לסוגי מזון מסוימים

עבור אנשים מסוימים, אלרגיות למזון יכולות להיות מסכנות חיים. צריכה של האוכל או אפילו מגע ישיר איתו, עלולים לגרום לתגובה אלרגית קיצונית וחריגה שדורשת טיפול רפואי מיידי.

מדובר בחוויה מפחידה שאף אחד לא רוצה לעבור, אבל האלרגיות הקשות והחמורות האלה הן לא הנושא שמטריד אותנו כרגע. אני רוצה להתמקד דווקא בתגובות אלרגיות סמויות ומאוחרות שלא מתבטאות בצורה עוצמתית ומיידית. בואו ננסה להבין למה דווקא סוג כזה של רגישות למזון יכולה להחמיר את נשירת השיער שלכם.

תגובות אלרגיות דחויות נובעות מתגובה של מערכת החיסון לצריכתו של מזון כלשהוא שאתם רגישים אליו. סוגי מזון שכיחים שיכולים לגרום לרגישות אלרגית כזאת כוללים גלוטן, ביצים ומוצרי חלב.

כשאתם צורכים את המאכל שאתם רגישים אליו, אינכם מבחינים בשום סימפטום בולט וברור של תגובה אלרגית. אבל, למרות השקט המתעתע, מתחת לפני השטח והרחק מעיניכם, מתבשל על אש קטנה איום רציני על בריאות השיער שלכם.

אצל גברים ונשים הסובלים מהתקרחות טיפוסית (אלופציה אנדרוגנית), הנזק המצטבר של אלרגיה סמויה למזון יכול להוביל לנשירת שיער מוגברת.

איך זה בדיוק מתרחש? כשאתם אוכלים את אחד מהאלרגנים (חומר שמעורר תגובה אלרגית), מתפתחת רגישות יתר במערכת החיסונית שלכם, והיא מחליטה להסיר את הכפפות ולהגן על הגוף בכל האמצעים.

כבר למדנו שהתקרחות גברית טיפוסית נגרמת מרגישות חריגה ל-DHT. כשמערכת החיסון שלכם נמצאת בכוננות גבוהה ומוכנה להדוף כל אויב שמאיים על הגוף, היא מתחילה לתקוף בעוצמה כל גורם שהיא מזהה כסכנה ממשית. הבעיה היא, שזה כולל גם את זקיקי השיער.

לכן, אם לא תטפלו באלרגיה הזאת ותמשיכו לצרוך את סוגי המזון שאתם רגישים אליהם, תהליך מזעור השיער יתקדם בקצב מואץ ויחמיר עם הזמן.

זה אומר שאתם חייבים להפסיק לאכול את המאכלים הבעייתיים שאתם אלרגיים אליהם, אפילו אם הם לא מאיימים באופן ישיר על חייכם. אבל איך לקבוע אם אתם רגישים לסוג מזון מסוים ולזהות שהגוף שלכם לא מגיב אליו היטב?

דיאטת אלימינציה היא אחת מהדרכים היעילות ביותר לזהות אלרגיה סמויה למזון. השיטה הזאת עבדה בשביל לא מעט אנשים ולכן אולי כדאי לכם לשקול להשתמש בה גם. כל מה שאתם צריכים לעשות זה להסיר את כל המאכלים שהם "חשודים" מהתפריט התזונתי שלכם לזמן מסוים, ואז להכניס אותם מחדש באופן הדרגתי, אחד אחרי השני.

תהיו קשובים לגוף שלכם ותבחנו איך הוא מגיב למאכל מסוים שצרכתם: ייתכן שבעבר בכלל לא שמתם לב לסימני הזיהוי האלה של תגובה אלרגית:

עייפות, עצבנות, חולשה, חרדה, דיכאון, תחושת כבדות ועייפות, הן חלק מהתופעות שצריך לשים אליהן לב.

אם קשה לכם לוותר בבת אחת על כל סוגי המזון שהתרגלתם לצרוך באופן יומיומי, תבחרו מאכל אחד בכל פעם, ותבדקו אם אתם אלרגיים אליו. זה אמור להתבצע בצורה הבאה: תבחרו אלרגן מסוים (לדוגמה, מוצרי חלב) והימנעו מלצרוך אותו במשך שבועיים. לאחר מכן, תחזירו אותו לתפריט התזונתי שלכם, ותבדקו אם אינכם סובלים מהתסמינים שהזכרנו קודם לכן. כמובן, שזה פחות יעיל מהשיטה הקודמת שבה מוציאים את כל המאכלים החשודים מהתפריט ומחזירים אותם בהדרגה.

הקפידו על תזונה בסיסית

לאחר שסילקתם מהתפריט היומיומי שלכם מאכלים שאתם אלרגיים אליהם, הגיע הזמן להחזיר את רמת ה- pH בדם לאיזון מלא. תנו לי להסביר:

כל מזון שאנו מכניסים לגופנו לא נעלם לגמרי, אלא משאיר אחריו "אפר" שהגוף לא מצליח לפרק ולעבד. השאריות האלה שנכנסות למחזור הדם יכולות להיות חומציות או בסיסיות, בהתאם לרמת ה- pH (מדד חומציות) של המזון שאליו הן משתייכות.

הסביבה הטבעית והבריאה של הגוף היא מעט בסיסית, אבל התזונה המערבית המודרנית יכולה להשפיע עליה באופן שלילי ולהוציא אותה מאיזון. איך כל הסיפור הזה קשור לנשירת שיער? חומציות יתר בגוף מגבירה את הפעילות של האנזים 5-אלפא רדוקטאז. וזאת בשורה רעה לכל הסובלים מהתקרחות טיפוסית.

אם תשלבו כמה שיותר מזונות בסיסיים בתפריט התזונתי שלכם (ותימנעו מצריכת מאכלים חומציים), זה יפתור בקלות את הבעיה הזאת ויחזיר את מאזן ה- pH בגוף לטווח התקין והרגיל שלו. במצב כזה, הגוף יוכל לתפקד בצורה הרבה יותר טובה ויעילה, וזה ישתקף היטב גם על השיער והקרקפת שלכם.

כיצד אפשר להסתיר את נשירת השיער עד שהטיפול יתחיל להשפיע?

ילד יושב על ספא ומתחבר מתחת להרבה כריות

לא משנה באיזה פתרון תבחרו, ייקח זמן מסוים עד שהוא יתחיל להשפיע ולהראות תוצאות חיוביות. אז מה אפשר לעשות בזמן שאתם מחזיקים אצבעות לשיפור ממשי במצב השיער שלכם וממתינים בדריכות שהוא יחזור לימים יפים יותר?

למרבה המזל, עומדות לרשותכם כמה שיטות שיכולות לטשטש את הנסיגה בקו השיער שלכם, אפילו אם היא עמוקה ובולטת. בואו נעבור על כמה מהן.

תבחרו בעיצוב שיער מחמיא

אפילו אם קשה לפספס את השיער הדליל והמקריח שלכם, אתם יכולים לבחור בתספורת אופנתית שתסיט את תשומת הלב מהפגמים האלה ותסווה את בעיית השיער שלכם. תבקשו מהספר שלכם להמליץ על סגנון שיער טרנדי שיבליט את כל המקומות הנכונים בקרקפת שלכם ויתשטש את האזורים המקריחים.

לדוגמה, תספורת אנדר-קאט היא דרך נהדרת להדגיש את השיער הארוך באזור כתר הראש, ובאותו הזמן לכסות את הנסיגה בקו השיער הקדמי באופן טבעי.

ייתכן שכדאי לשקול תסרוקת מדורגת שתגנוב את ההצגה, או אפילו לשים קצוץ על נשירת השיער שלכם ולבחור בתספורת קצרה במיוחד (כמו סגנון ה- Buzzcut שמוכר לכולנו מהצבא).

תנסו סיבים לשיער

אם אתם מחפשים פתרון קוסמטי לטווח הקצר, סיבים לשיער יכולים להיות אפשרות מושלמת עבורכם. המוצרים האלה מכילים סיבי שיער זעירים (העשויים בדרך כלל מחלבונים) שנדבקים לשיער הקיים שלכם. זה מאפשר לשדרג את נפח השיער שלכם וליצור מראה מלא ושופע יותר.

תוכלו למצוא כמה מותגים שונים שמציעים סיבים לעיבוי ומילוי שיער דליל.

הנה רשימה של כמה מותגים ידועים בתחום:

כמובן, שהתכשירים האלה לא מתאימים להתקרחות בשלב מתקדם: כדי שהמוצר הזה יעבוד, צריך שיישארו לכם מספיק שערות על הקרקפת שהוא יוכל להיצמד אליהן. למרות זאת, זה יכול להיות טיפול יומיומי נוח ויעיל שיסגור את הפינה עד שהפתרונות הרציניים יותר שבחרתם בהם יתחילו לספק תוצאות.

שחזור קו השיער: סיכום ומסקנות

גבר צעיר מסכם בראש מידע על שחזור קו שיער

גם אם זה ישבור לרבים מכם את הלב, חשוב להבין שאין פתרון אחד ויחיד לנשירת שיער – פשוט אין חיה כזאת. לכן, עדיף לא לחפש שיקויי קסם וגלולות פלא שפשוט לא קיימים במציאות.

במדריך הזה, נתתי לכם הצצה למבחר האדיר של אפשרויות טיפול שונות בנשירת שיער, החל מניתוחים, דרך טיפול תרופתי, ועד לדרכים טבעיות לגמרי. איך לבחור את הפתרון הנכון עבורכם? פשוט תחפשו את השיטה שעושה את העבודה הטובה ביותר במקרה שלכם.

תאמינו לי שאני יודע על מה אני מדבר: עברתי את כל המסע הארוך והמורכב הזה בעצמי, חוויתי את המאבק בהתקרחות על בשרי ואני יודע כמה שהוא יכול להיות קשה ומתסכל, ובסוף הבנתי מה נדרש כדי להתגבר על הבעיה הזאת. אז אני אשתף אתכם בשיעור החשוב ביותר שלמדתי:

עקביות היא המפתח להצלחה.

אתם חייבים לפעול בנחישות כדי להוביל שינוי אמיתי באורח החיים, בתפריט התזונתי, ובגישה שלכם לשחזור צמיחת השיער. חשוב שתבינו שמדובר בתהליך שהאחריות עליו היא עליכם בלבד, אז אל תצפו לתוצאות מיידיות ותתאזרו בסבלנות. עם הזמן, יש סיכוי טוב שתתחילו להבחין בשיפור הדרגתי.

תזכרו שאתם נמצאים רק בתחילת הדרך לקרקפת בריאה: כל עוד תתמידו בתהליך, אתם צפויים לראות תוצאות ממשיות במוקדם או במאוחר. ייתכן שיעברו כמה חודשים עד שתבחינו בשינויים בצמיחת השיער שלכם, אבל זה נכון לכל טיפ

יגאל בולדינג
יגאל בולדינג

יגאל הוא דמות פיקטיבית של פרופסור מפורסם בתחום נשירת והשתלות השיער. מוחו הוא מעיין ידע לא נגמר של כל מה שקשור לנשירת שיער גברית, וגם קצת נשית. פרופסור בולדינג תמיד ישמח לענות על שאלות, לתת מענה לקוראי האתר ולפרסם מחקרים, מאמרים, טיפים וגם את הגיגיו האישיים.

2 תגובות
  1. עם אני יודע שיש לי בגנטיקה את הגן הזה של מפרצים בשיער אני בן 17 ולשני האחים הגדולים שלי יש מפרצים בשיער מה אני יכול לעשות כדי לעצור את זה לפני שיהיה גם לי

    • הגב
      פרופסור יגאל בולדינג 25 ביוני 2020 ב15:23

      שלום בר,

      בגיל 17 נשירת שיער ומפרצים היא בדר"כ גנטית או נגרמת מחוסרים של הגוף.
      בדיקה אצל הרופא המטל שלך יכולה לשפוך יותר אור על הנושא במקרה שלך.

      יגאל

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo