להחיות את זקיקי השיער: 3 דרכים להפוך שיער ולוס לשיער טרמינלי

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

התפיסה המקובלת היא שנשירת שיער מוביל לעצירה מוחלטת של צמיחת השיער והתקרחות מלאה של הראש. כמובן, שזה נכון ברוב המקרים, אבל זה תהליך הדרגתי שלא קורה ברגע אחד.

אצל חלק גדול מהאנשים שסובלים מהתקרחות, השיער הטרמינלי (סופי) חוזר שלב אחד לאחור בהתפתחות שלו והופך לשיער ולוס (שיער עדין). רק לאחר מכן, כשהבעיה תתפשט ותחמיר, היא תגרום למוות מוחלט של זקיקי השיער.

זה יוצר חלון זמן מוגבל שבו עדיין אפשר לשקם ולעורר את השערות הלא פעילות, לפני שתהליך ההתקרחות יפגע באופן בלתי הפיך בזקיקים האלה וכבר לא יהיה ניתן להציל אותם.

במאמר הזה, אנחנו ננסה להבין מה זה שיער ולוס, ומדוע הוא מכסה את הקרקפת של אנשים מקריחים.

כמובן שלא נסתפק בזה. אתם הולכים להכיר כמה צעדים יעילים שיכולים לעזור לכם עם נשירת השיער. הם יכולים לעזור להפוך את שיער הולוס העדין והשברירי שמכסה בדלילות את הקרקפת שלכם לשיער טרמינלי עבה ושופע.

אז בואו נצא לדרך.

מה זה שיער ולוס (שיער עדין)?

מדובר בשיער קצר, דק וחסר צבע, שגודל באופן טבעי על גוף האדם בתקופת הילדות. סוג השיער הזה נפוץ אצל גברים ונשים (למרות שהוא בולט יותר אצל נשים).

השיער האנושי צומח בתהליך מחזורי שמתקדם בכמה שלבים נפרדים. מחזור הצמיחה של שיער ולוס והמנגנון שעומד מאחוריו שונים לגמרי משאר סוגי השיער בגוף.

מחזור הצמיחה של שיער ולוס

כדי להבין בצורה טובה יותר איך שיער ולוס צומח, ולמה הוא מחליף את השיער הטרמינלי במקרה של התקרחות, צריך להכיר את שלושת סוגי השיער העיקריים שגודלים בגוף:

  1. שיער פלומתי (Lanugo) – שיער רך שמכסה את גוף העובר. הוא מתחיל לגדול מהשבוע ה-16 להריון עד השבוע ה-33 לפני הלידה.
  2. שיער ולוס (עדין) – מחליף את השיער הפלומתי. הוא מכונה לעתים קרובות: "פלומת אפרסק". השיער הזה צומח אצל ילדים ומבוגרים, והוא חיוני לויסות טמפרטורת הגוף ולקבלת מידע תחושתי מהסביבה.
  3. שיער טרמינלי (סופי) – גם סוג השיער הזה גודל אצל ילדים ומבוגרים, למרות שהוא הרבה יותר נפוץ אצל אנשים שעברו את גיל ההתבגרות המינית. אחד מהריכוזים העיקריים של שיער טרמינלי בגוף זה שיער הראש שמכסה את הקרקפת שלנו. הוא הרבה יותר עבה, מלא, וכהה מאשר שיער ולוס ושיער פלומתי.

לאחר שהכרנו את שלושת סוגי השיער העיקריים, יהיה טיפה יותר קל להבין איך מתפתח שיער הולוס.

התפתחות שערות הולוס מתרחשת בגיל ההתבגרות המינית ומתבצעת בזכות ההורמונים הגבריים (אנדרוגנים) שמיוצרים ומשתחררים בגוף בתקופה הסוערת הזאת. המעבר משיער ולוס לשיער טרמינלי תלוי בכמה גורמים כמו מאזן הורמונלי ומאפיינים תורשתיים.

האם שיער ולוס יכול להפוך לשיער טרמינלי?

אני כבר יכול לנחש את השאלה הבאה שעולה לכם בראש: "האם שיער ולוס יכול להפוך לשיער טרמינלי?" התשובה הולכת להיות טיפה מורכבת.

כמו שכבר אמרתי, שיער ולוס מכסה את הגוף של גברים ונשים. אצל נשים, הוא בדרך כלל נשאר קצר, עדין, ובעל גוון בהיר על גבול השקוף. לעומת זאת, בקרב גברים, התמונה שונה לגמרי: ההורמונים הגבריים שמיוצרים בצורה מוגברת בגוף יכולים לגרום לשיער הולוס להתפתח לשיער טרמינלי.

השינוי הזה בולט במיוחד בשיער הפנים – במילים אחרות, בזקן ובשפם. בתקופת הבגרות המינית, מתחיל לגדול שיער גם באזור בית השחי ובמפשעה.

אז, התשובה לשאלה שמופיעה בכותרת היא חיובית: שיער ולוס יכול (ובגיל ההתבגרות המינית זה בדיוק מה שקורה) להפוך לשיער טרמינלי.

הכל טוב ויפה, אבל בואו נחזור לנושא העיקרי שמעניין אותנו: מה קורה עם שיער ולוס שמופיע כתוצאה מבעיית ההתקרחות? האם ניתן להחיות את השיער הפגום ולהחזיר את המצב לקדמותו?

אז זהו, קשה לתת תשובה גורפת וחד משמעית לשאלה המכריעה הזאת.

זה יכול להשתנות מאדם לאדם. הפתרון שייתן תוצאות לחלק מהאנשים, יכול לעבוד פחות טוב אצל אחרים. אבל בשורה התחתונה, החלפת שיער ולוס בשיער טרמינלי היא משימה אפשרית.

סיכויי ההצלחה של התהליך הזה תלויים במשתנים רבים. מגוון רחב של גורמים משחקים תפקיד חשוב בשחזור הצמיחה הבריאה של שיער חזק ושופע. רמות ההורמונים והגנים שלכם משפיעים על התוצאות שתקבלו והם יכולים לעשות את כל ההבדל בין הצלחה לכישלון, אבל אף פעם לא יזיק לנסות.

דרך אגב, אני חושב שכדאי לדעת שהמון אנשים שהשתמשו במינוקסידיל טוענים שהתכשיר מסוגל להפוך שערות ולוס עדינות וחלשות לשערות סופיות ומפותחות לגמרי. אין שום ראיה מדעית שתומכת בטענה הזאת, אבל רבים מאמינים שזה מתבצע בזכות המרצת תפקוד זקיקי השיער הרדומים שנפגעו מתהליך המזעור.

איך להפוך שיער ולוס לשיער טרמינלי?

סימן שאלה עם ספל קפה בצבע כתום

בהתאם למידת החומרה וההתפשטות של נשירת השיער שלכם, ייתכן שתצליחו להפוך את שיער הולוס הקצר והשברירי לשיער טרמינלי עבה וחזק יותר.

צריך לזכור ששני סוגי השיער יכולים לצמוח מאותו הזקיק – זה אומר שאם זקיק מסוים הצמיח פעם שערות ולוס, הוא יכול להצמיח גם שיער טרמינלי ולהיפך.

אלה חדשות מצוינות שצריכות לעודד כל אדם שסובל מהתקרחות גברית טיפוסית הבעיה הזאת מחלישה את הזקיקים והופכת שיער טרמינלי לשיער ולוס. אבל, אם לטפל בה באופן נכון ויעיל, ניתן להפוך את התהליך הזה.

אם אתם מעוניינים להחליף שיער ולוס בשיער טרמינלי, אתם חייבים לשפר ולחזק את בריאות הקרקפת והשיער, ויש כמה שיטות פשוטות שיעזרו לכם לבצע את המשימה הזאת בהצלחה.

קודם כל, חייבים לשמור על זרימת דם חזקה וטובה לקרקפת. מחזור הדם הוא הכביש המהיר שמעביר את אספקת החמצן ורכיבי ההזנה החיוניים שמאפשרים את צמיחת השיער ומבטיחים את תפקודו התקין.

בתרשים שלפניכם מתואר מבנה הזקיק והחיבור הישיר שלו לכלי הדם:

כל חסימה שתפחית ותגביל את זרימת הדם תפגע בזקיקים ותגרום להצטמקות והיחלשות שלהם- כולמר השיער הטרמינלי יתחיל להפוך לשיער ולוס.

אז בואו נעבור על כמה דרכים להחליף את השערות הקטנות והחלשות שמכסות את הראש שלכם בשיער שופע ומלא חיים.

להרחיק את ה-DHT מהקרקפת שלכם

ההורמון הגברי הזה נחשב לאחד מהאחראיים העיקריים להתקרחות ונסיגה בקו השיער אצל גברים הסובלים מהתקרחות גברית על רקע גנטי.

בעיית השיער הזאת מובילה למזעור זקיקי השיער שהופך שערות טרמינליות שמימשו את מלוא פוטנציאל הצמיחה שלהם לשיער ולוס קצר ודקיק. נוכחות הורמון ה-DHT משפיעה באופן ישיר על התהליך הזה. לכן, הסרת ההורמון הזה מהזקיקים היא צעד חיובי בכיוון הנכון.

פינסטריד

ניתן להיפטר מה-DHT בקרקפת בשתי דרכים שונות: טיפול חיצוני דרך העור וטיפול מערכתי באמצעות תרופות. לסוג השני של הפתרונות לחסימת DHT יש כמה סיכונים, אבל זאת אחת מהשיטות היעילות ביותר להתמודד עם התקרחות גברית. ובנקודה הזאת, תרופת הפינסטריד נכנסת לתמונה.

מדובר בטבליות לבליעה שמיוצרות תחת השמות המסחריים פרוסקאר (מינון של 5 מ"ג) ופרופסיה (מינון של מיליגרם אחד). הייעוד המקורי של התכשיר היה טיפול בהגדלה שפירה של הערמונית, אבל החוקרים שבדקו את השפעות התרופה שמו לב לתופעת לוואי מפתיעה ולא צפויה: צמיחת שיער מוגברת.

היצרנים השונים לא יכלו להתעלם מהתגלית הזאת, והתרופה הפכה למותג נפרד – פרופסיה. בשנת 1992, התכשיר אושר על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) בתור טיפול בהתקרחות גברית טיפוסית.

הפינסטריד אינו חוסם את ה-DHT בצורה ישירה, אלא מגביל את תפקודו של האנזים 5-אלפא רדוקטאז שמשתתף בהמרת הטסטוסטרון לדיהידרוטסטוסטרון.

התוצאה היא ירידה בקצב והיקף ייצור ה-DHT, מה שמפחית את הריכוז שלו בקרקפת ובשיער. זה ימנע ממנו להמשיך לפגוע בזקיקים ולהחמיר עוד יותר את תהליך המזעור.

אבל, עד כמה יעיל הפינסטריד בהפחתת ריכוז הורמון ה-DHT?

מחקר שנערך בשנת 1999 ניסה לספק מענה לשאלה הזאת (7).

לפניכם פירוט של ממצאי הניסוי, רמות ה-DHT בדם ירדו ב:

  • 49.5% לאחר טיפול בפינסטריד במינון של 0.05 מ"ג.
  • 68.6% לאחר צריכת פינסטריד במינון 0.2 מ"ג.
  • 71.4% אחרי טיפול בפינסטריד במינון 1 מ"ג.
  • 72.2% לאחר צריכת פינסטריד במינון 5 מ"ג.

אבל הרבה יותר חשוב עבורנו זה ריכוז ה-DHT בקרקפת, והחוקרים בדקו גם את הנתון הזה. הוא ירד ב:

14.9% לאחר טיפול בפינסטריד במינון של 0.01 מ"ג.
61.6% לאחר צריכת פינסטריד במינון 0.05 מ"ג.
56.5% אחרי טיפול בפינסטריד במינון 0.2 מ"ג.
64.1% לאחר צריכת פינסטריד במינון 1 מ"ג.
69.4% לאחר טיפול בפינסטריד במינון 5 מ"ג.

כמו שכבר אמרתי, חוסמי DHT (גם אם הם פועלים בצורה עקיפה) הניתנים בטיפול פנימי בבליעה דרך הפה יכולים לגרום לתופעות לוואי, אפילו במינון נמוך (8). כדי להימנע מהסיכון הזה, חלק מהאנשים מעדיפים להשתמש בתכשירים לטיפול חיצוני.

תשתמשו בשמפו חוסם DHT

השם של התכשיר מדבר בעד עצמו: מדובר בשמפו שמכיל חוסמי DHT יעילים. המטרה שלו היא להסיר DHT מהקרקפת.

מוצרי ניקוי ושטיפת הקרקפת האלה מכילים מרכיבים נפוצים וידועים כמו ביוטין וויטמין B12, אבל בחלק גדול מהם תמצאו גם רכיבים נדירים ואקזוטיים יותר כמו דקל ננסי, שמן זרעי דלעת, ושזיף אפריקאי.

למרות שיש צורך במחקרים מדעיים נוספים שיוכיחו את יעילותם בחסימת הורמון ה-DHT, התכשירים הטיפוליים האלה יכולים להיות תוספת מועילה לשגרת טיפוח השיער והקרקפת שלכם.

עידוד של צמיחת שיער מחודשת

כשהזקיקים שנפגעו מתהליך המזעור הפסיקו לצמוח בצורה פעילה ונכנסו לתרדמת ארוכה, הצעד היעיל והנכון ביותר זה לעורר ולהפעיל אותם מחדש.

הגירוי הזה יכול להחזיר את צמיחת השיער הבריאה, ויש כמה שיטות שיעזרו לכם להשיג את המטרה הזאת.

עיסוי ותרגילים לקרקפת

כבר דיברנו על החשיבות של זרימת הדם לצמיחת שיער חזקה וטובה – בלי אספקה חופשית ומספקת של מזון וחמצן, זקיקי השיער לא יוכלו לתפקד כמו שצריך.

עיסוי ותרגילים להמרצת הקרקפת הם דרך פשוטה ומהירה למנוע הפרעות ותקלות בזרימת הדם לאזור.

השיטות האלה לא דורשות מאמץ וזמן רב או אביזרים מיוחדים, אז איך בדיוק עושים את זה?

כדי לעסות את הקרקפת שלכם תצטרכו להפעיל את קצות האצבעות שלכם. תתחילו לעסות את הקרקפת בתנועות מעגליות. תתחילו מאזור כתר הראש ותעשו את הדרך לחלק האחורי וצדי הקרקפת. תצטרכו להקדיש לעיסוי 5-10 דקות מדי יום.

זה הכול.

אם אין לכם כוח להפעיל את הידיים שלכם, אין בעיה. אתם יכולים לבצע תרגילים לשחרור והרפיית שרירי הפנים. ניתן לבצע אותם בכל מקום ובכל זמן. כל מה שתצטרכו לעשות זה פשוט להרים ולכווץ את הגבות שלכם – זה יפחית מתח וכיווצים בשרירים, ובכללי זה גם מאוד מרגיע ומשחרר.

טיפול באינברסיה (להיתלות במהופך)

אם אתם אוהבים לעשות את הדברים קצת אחרת ומחפשים דרך מקורית ויוצאת דופן לחיזוק זרם הדם בקרקפת, אז טיפול באינברסיה יכול להיות פתרון מושלם עבורכם!

מה שעומד מאחורי השם המתוחכם, זה פשוט להיתלות במהופך במשך כמה דקות כדי לחזק את זרימת הדם לקרקפת ולזקיקי השיער.

אפשר לעשות את זה בעזרת ציוד מיוחד, להשתמש בסולם טיפוס, או פשוט להפוך את הראש כלפי מטה מקצה הספה או המיטה שלכם.

כדי להגביר את יעילות הטיפול ולהוציא את מירב התוצאות ממנו, למה שלא תעסו את הקרקפת בזמן שאתם נתלים במהופך?

מזותרפיה

זאת שיטה אפילו עוד יותר עוצמתית לגירוי והמרצת הקרקפת. הרבה מומחים ממליצים עליה בחום, ולכן אני הולך להסביר לכם צעד אחר צעד איך לבצע את הטיפול בצורה הנכונה והיעילה ביותר.

קודם כל, בואו נבין מה זה בכלל מזותרפיה? הטכניקה הזאת מבוססת על פציעה מבוקרת של העור באמצעות מחטים זעירות. כשעושים את זה כמו שצריך, התהליך צריך להיות נטול כאבים.

השיטה הזאת יעילה במיוחד בשיפור צמיחת השיער, והיא מבצעת את עבודתה באמצעות הפעלת מנגנון הריפוי וההתחדשות הטבעי של הגוף (11). התהליך הזה מתחלק לשלושה שלבים: תהליך דלקתי בעור הפגוע, הגברת קצב התחלקות והתרבות תאי העור, ולבסוף חידוש, תיקון והחלמה של העור וזקיקי השיער (12).

תוכלו לפנות לאיש מקצוע ולערוך את הטיפול במרפאה – בדיוק כמו שעושים מטופלים הסובלים מאקנה או מהצטלקות, או לבצע את הטיפול בבית בעזרת דרמה רולר (גלגלת דיקור מיוחדת).

איך להפוך שיער ולוס לשיער טרמינלי: סיכום ומסקנות

גבר צעיר עם שיער מפוזר מביט למסך בשחור לבן

יש מספר גורמים האחראיים להפיכה של שיער ולוס לשיער טרמינלי. החשובים והמשפיעים ביותר הם ההורמונים והגנים שלכם. תוכלו לעזור לגוף להאיץ את התהליך ולהקל על ההתקדמות שלו באמצעות שמירה על קרקפת בריאה והמרצת תפקוד זקיקי השיער.

כמובן, שאי אפשר להבטיח מראש שתצליחו להצמיח מחדש את השיער שלכם, אבל, זה ממש לא אומר שצריך לוותר מראש על השיטות שהראיתי במאמר הזה ולא לתת להן סיכוי אמיתי.

בשורה התחתונה, זה בהחלט אפשרי להצמיח מחדש את השיער שאיבדתם. תצטרכו לטפל בגורמים האחראיים להתפתחות בעיית ההתקרחות שלכם. הטכניקות שהמלצתי עליהן במאמר הזה הוכיחו את עצמן ועזרו להמון אנשים, במיוחד אלה שסובלים מהתקרחות גברית טיפוסית.

מתקשים להפוך שיער ולוס לשיער טרמינלי? נשמח לעזור לכם בתגובות שלמטה!

יגאל בולדינג
יגאל בולדינג

יגאל הוא דמות פיקטיבית של פרופסור מפורסם בתחום נשירת והשתלות השיער. מוחו הוא מעיין ידע לא נגמר של כל מה שקשור לנשירת שיער גברית, וגם קצת נשית. פרופסור בולדינג תמיד ישמח לענות על שאלות, לתת מענה לקוראי האתר ולפרסם מחקרים, מאמרים, טיפים וגם את הגיגיו האישיים.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo