נשירת שיער זמנית: תסמינים, ושיטות לקצר את זמן ההחלמה

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

נשירת שיער זמנית יכולה להיות חוויה מתסכלת ומלחיצה במיוחד, גם אם היא חולפת. במאמר הזה, אני הולך לספק מבט מעמיק על נשירת שיער זמנית. אתם הולכים ללמוד על הסיבות השכיחות ביותר לתופעה הלא נעימה, את סימני הזיהוי וההיכר שלה, וגורמים נוספים שיכולים להחמיר אותה.

כמובן, שאני לא אשאיר אתכם לבד במאבק חסר הפשרות בהתקרחות, ואתן לכם כמה טיפים יעילים שיסייעו להאיץ את צמיחת השיער ולהחזיר אותו לימי הזוהר שלו.

מחזור צמיחת השיערה

מחזור צמיחת השיערה

לפני שנתעמק בנושא של נשירת שיער זמנית, חייבים להתחיל מהיסודות ולהבין איך בכלל מתרחשת צמיחת השיער.

מחזור חיי השערה מורכב משלושה שלבים:

  1. אנגן: בשלב זה מתרחשת הצמיחה הפעילה והוא גם הארוך ביותר. הוא נמשך בין 3 ל-5 שנים.
  2. קטגן: שלב הביניים והמעבר הזה הוא הקצר ביותר. הוא אורך בסביבות עשרה יום בלבד.
  3. טלוגן: זהו שלב המנוחה שבו מתרחשת נשירת השיער. פרק הזמן המוקצב לו נע בין שבועות ספורים למספר חודשים.

לאנשים בעלי קרקפת בריאה שצמיחת השיער שלהם נמצאת במסלול הנכון, רק חלק קטן מסך כל השערות על ראשם נמצא בשלב הטלוגן בכל רגע נתון, בזמן שרוב הזקיקים נמצאים בשלב האנגן וצומחים באופן פעיל.

אבל, בזמן של נשירת שיער מסוג כלשהו, תמונת המצב משתנה לחלוטין: מספר זקיקי השיער בשלב הטלוגן עולה בצורה משמעותית והקרקפת שלכם מתכסה בשערות רדומות הנמצאות לקראת סיום חייהן.

כתוצאה מכך, היקף נשירת השיער הממוצע עומד על 80-100 שערות ביום, ועם הזמן, הכמות שלהן מצטברת ואתם מבחינים בנשירה גלויה לעין של השיער.

כשמדובר בצורות לא קבועות של התקרחות ונשירת שיער, המונח הרפואי לעודף החריג של שערות שנכנסו לשלב הטלוגן הוא Telogen Effluvium (התקרחות מפוזרת).

לא צריך להיבהל מהמילים המסובכות שנשמעות כמו סינית לאדם הממוצע, המשמעות של המושג הזה היא "זרימה" החוצה של שערות בשלב המנוחה (טלוגן) שמתנתקות לגמרי מראשכם.

הסיבות והגורמים של נשירת שיער זמנית

בדיוק כמו נשירת שיער קבועה, גם נשירת שיער זמנים נובעת מסיבה מסוימת שהביאה להתפרצותה. אני לא הולך לעייף אתכם בכל גורם אפשרי של נשירת שיער חולפת, אלא לספק רשימה תמציתית של הסיבות הנפוצות ביותר של נשירת שיער פתאומי בטווח הקצר.

נשירת שיער זמנית כתוצאה מלחץ נפשי

גבר בחולצה בורדו מחזיק את הראש עם הידיים ומדמה לחץ נפשי

לחץ גופני ונפשי מוביל למספר שינויים בגופנו. רבים מהם בעלי אופי הורמונלי (למשל עליה ברמות הקורטיזול), אבל המצוקה שאתם חווים יכולה להשאיר עקבות גם על התפקוד הפיזי שלכם.

נשירת שיער שנגרמה מחוסר איזון נפשי (תופעה הידועה בתור התקרחות מפושטת) היא מאוד שכיחה. כשמפלס הלחץ והמתח שלכם גואה והגוף שלכם מתקשה לעמוד בו, מנגנון הצמיחה של השיער שלכם משתבש, וכמות גדולה של זקיקי שיער נכנסים בטרם עת לשלב המנוחה, וצמיחתם נקטעת מוקדם מדי.

כשכמות השערות הנושרות גבוהה יותר מקצב נשירת השיער הרגיל והתקין, וכתוצאה מכך מתפתחת התקרחות ושיער דליל. כל עוד לא תטפלו בגורם הלחץ הנפשי שלכם, המסרק הולך להמשיך להתמלא בשערות.

אבל, זה עוד לא הכול. בעיות רגשיות יכולות להשפיע על הקרקפת שלכם גם בדרך נוספת: לחץ ומתח נפשי יכול לגרום לבעיה רפואית הנקראת טריכוטילומניה, שהיא הפרעת חרדה כפייתית המתבטאת בדחף בלתי נשלט לתלוש שערות מהגוף (בעיקר מהקרקפת, אבל גם מהגבות, הריסים ואזורים אחרים).

פציעה או טראומה

בחורה צעירה נותנת לגבר צעיר מכה בפנים

זעזוע והלם פיסי מתמשך וחמור של הגוף, מהסוג שחווים בעת פציעה, חבלה או טראומה חיצונית, יכול להוביל פעמים רבות לנשירת שיער זמנית.

הגורם הנפוץ ביותר מאחורי התופעה הזאת הוא ריכוז מוגבר של ההורמון קורטיזול. טראומה פיזית מכניסה את גופכם למצב חירום וזה משתקף היטב גם על שיערכם.

נשירת שיער זמנית אחרי מחלה

גבר שם ידיים על הבטן שלו

הבעיות הרפואיות שגורמות לנשירת שיער הן בדרך כלל הפרעות הורמונליות. לכן, ניתן לבלום את נשירת השיער ולהחזיר את השערות שאיבדתם באמצעות טיפול הולם בגורם לפגיעה במאזן ההורמונלי התקין בגוף. יש לשים לב למחלות כמו זאבת, תת פעילות של בלוטת התריס, ותסמונת השחלות הפוליציסטיות.

מחלה היא לא תמיד הסיבה העיקרית והמרכזית לנשירת שיער זמנית: לפעמים, דווקא הטיפול הרפואי שאתם עוברים כדי להתמודד עם בעיה בריאותית מסוימת יכול להיות הגורם לנשירה.

נשירת שיער פתאומית

נשירת שיער פתאומית יכולה להיות חוויה מאוד מטרידה ומפחידה. המחשבה שבוקר אחד אתם יכולים להתעורר ולגלות שיער בכמויות גדולות שוכב על הכרית היא סיוט עבור רבים. למרבה הצער, נשירת שיער פתאומית היא תופעה שכיחה למדי וישנן מספר סיבות אפשריות לכך:

  • מתח נפשי או טראומה
  • הפסקת נטילת גלולות למניעת הריון
  • שינויים הורמונליים לאחר לידה
  • זיהום או מחלה
  • תגובה לתרופות
  • מחסור בוויטמינים

אם אתם חווים נשירת שיער פתאומית, חשוב לפנות לרופא על מנת לאבחן את הסיבה לכך. הרופא יכול לבצע בדיקות שיעזרו לקבוע האם מדובר במצב זמני או כרוני ולהעניק לכם את הטיפול המתאים ביותר. עם זיהוי הגורם לנשירת שיער פתאומית וטיפול נכון, במקרים רבים ניתן לעצור את התהליך ואף לשקם את צמיחת השיער מחדש. חשוב לזכור: ברוב המקרים, נשירת שיער פתאומית ניתנת לטיפול אפקטיבי.

נשירת שיער קיצונית

נשירת שיער קיצונית הוא מצב מעיק המשפיע על אנשים רבים. הסיבות לכזאת נשירה יכולות להשתנות, אך חשוב להבין את הגורמים הבסיסיים התורמים לכך. גורמים כמו חוסר איזון הורמונלי, תזונה לא תקינה ומצבים רפואיים מסוימים יכולים להוביל לנשירת שיער קיצונית. לפני התחלת שימוש בתכשירים שונים שיעזרו לעצור את הנשירה, כמובן אנו ממליצים לתת מענה לסיבות שציינו. במידה והחלטתם ללכת על הטיפול התרופתי בנשירת שיער קיצונית, חשוב לזכור כי כזה טיפול דורש גישה זהירה, תוך התחשבות בגורמים כמו מצב בריאותי, שילוב הטיפול עם תרופות אחרות ועוד.

טיפול תרופתי

כדורים שונים נגד נשירת שיער זמנית

קל לראות שהורמונים הם המוטיב המרכזי פה, אבל, גם תרופות מסוימות מככבות ברשימת הגורמים השכיחים של נשירת שיער זמנית.

למרות שאובדן שיער הפך לסימן ההיכר של כימותרפיה ומקושר אליו לעתים קרובות, יש המון תרופות נפוצות אחרות שגורמות לאותה תוצאה עגומה על הקרקפת שלכם.

נוגדי דכאון, חוסמי בטא, תרופות הורמונליות, ועוד תכשירים רבים יכולים לגרום לטלוגן אפלוביום (נשירת שיער מפושטת) על רקע חוסר איזון הורמונלי.

האם הנשירה שלי היא זמנית או קבועה?

תקריב של נשירת שיער זמנית

אם אתם יכולים לסמן וי על אחד מהגורמים שפירטתי, אז ייתכן שתתעודדו לשמוע שנשירת השיער היא כנראה זמנית. עם זאת, כדי לא להתבלבל בין שני סוגי נשירת השיער, צריך לדעת על מה להסתכל וכיצד להבדיל ביניהם כבר בשלב מוקדם והתחלתי יחסית. אם תטעו בהבחנה שלכם, זה יכול לגרום לכם להיות שאננים ולהזניח את השיער שלכם כי תהיו בטוחים שהכול יחזור לקדמותו במוקדם או במאוחר, מה שעלול לעלות לכם ביוקר. לכן, חשוב להיות עם היד על הדופק ולעקוב אחר הסימנים הראשונים להתקרחות.

למה בדיוק אני מתכוון?

נשירת שיער קבועה, כמו למשל התקרחות גברית טיפוסית, מתפתחת ומתקדמת בדפוס אופייני ובולט שיחסית קל לזהות. הסיכוי להבחין בתסמינים אלה כשמדובר על נשירת שיער זמנית הוא נמוך, ולכן סימני ההיכר האלה יעזרו לכם לקבוע עד כמה נשירת השיער שלכם חמורה ורצינית ובאילו אמצעים יש לטפל בה.

אז בואו נעבור עליהם:

נסיגה של קו השיער

סימן ההיכר הבולט של התקרחות גברית טיפוסית הוא התבנית הייחודית של נשירת השיער: היא מתחילה קודם כל באזור הרקות והופכת לעמוקה יותר באזורים מסוימים. המפרצים מתחילים להופיע וההתקרחות מתפשטת לכל רחבי הקרקפת עד שנשארת רק רצועת שיער צרה בצורת פרסה מאחורי ומצדי הראש. כשתתחילו לראות את הסימנים האלה, תצטרכו להתמודד עם העובדה שאתם מתחילים להקריח.

האטה או עצירה של צמיחת השיער

אחרי שעברתם את הגל הראשון של נשירת השיער שלכם, זה יכול לקחת זמן עד שהשיער יצמח מחדר. אבל, כמה זמן זה אמור לקחת?

הדעות של הרופאים דיי חלוקות בנושא הזה. כמובן שזה לא מדע מדויק, ולכל אדם יש פרק זמן משלו שבו השערות אמורות לצאת החוצה, אבל הרבה יותר חשוב שהצמיחה בכלל תקרה מלכתחילה.

אם אתם סובלים מהתקרחות גברית טיפוסית, ונשירת השיער שלכם החמירה בגלל אירוע טראומטי נקודתי, ייתכן שהקרחות שלכם כבר לא יתמלאו בשערות חדשות, מאחר וזקיקי השיער כבר לא היו בשיא, והאירוע הטראומטי שקרה, היה הקש ששבר את גב הגמל.

לכן, באופן כללי אם השערות שאיבדתם צומחות מחדש (גם אם הן ינשרו בתהליך), זה כבר סימן טוב.

אבל, אם אתם מרגישים שהשערות החדשות בקושי מבצבצות החוצה ושמחזור הצמיחה שלהן נמשך יותר מדי זמן, אז זה הזמן להתייעץ עם רופא.

שיער דק ועדין

התקרחות מפושטת (טלוגן אפלוביום) היא סוג נשירת השיער השכיח ביותר שנובע מטראומה או לחץ נפשי. היא מובילה לנשירת שיער עודפת, אבל ברוב המקרים, מצב זה לא משפיע על מרקם השיער עצמו.

בעיקרון, השיער שלכם לא אמור להרגיש שונה. מה שכן, ייתכן שהוא יהיה טיפה יותר דק באזורים מסוימים.

לעומת זאת, כשמדובר בנשירת שיער קבועה, המצב שונה לגמרי. השערות הופכות לפגומות, שבירות וחלשות. שינוי כזה הוא תמרור אזהרה רציני שיש לקחת בחשבון.

נטייה תורשתית

שזה נוגע לנטייה תורשתית להתקרחות, יש לשאול שאלה חשובה: האם היסטוריה משפחתית של נשירת שיער אומרת שהמצב שלכם אבוד ושהנסיגה בקו השיער היא בלתי נמנעת? ממש לא. כל מה שהנתון הזה אומר לגביכם זה שאתם נמצאים בסיכון גבוה יחסית לסבול מאובדן שיער. למעשה, אם יש לכם נתונים מסוימים בקוד הגנטי שלכם, ייתכן שהסיכוי שלכם להתקרחות הוא גדול פי 7.

אבל, לא צריך להתייאש ולהרים ידיים גם אם לא התברכתם בגנים טובים במיוחד בשיער: אנחנו חיים בעידן שבו יש לא מעט פתרונות של נשירת שיער זמנית או רגילה.

כדי להשיג את המירב מהטיפולים, חשוב לא לבזבז זמן יקר ולטפל בסימפטומים מייד לאחר שהם מופיעים. עם זאת, האם העצה הזאת תקפה גם לנשירת שיער זמנית? למה בכלל להתאמץ אם אובדן השיער ייפסק מעצמו בשלב כלשהו בעתיד?

וזאת שאלה מצויינת. התשובה היא שגם אם אתם בטוחים שיש לכם נשירת שיער תקופתית שתעבור בקרוב, אני עדיין ממליץ לנקוט בצעדים שיתרמו לצמיחת שיער טובה יותר על הקרקפת.

איך להאיץ את תהליך צמיחת השיער החדש

בחורה עם שיער ארוך שצומח מהר

גם אם הנשירה שלכם היא זמנית ותיעצר בשלב מסוים, אף אחד לא רוצה להסתובב עם קרחות בשיער, גם אם מדובר בתקופה קצרה. כולנו אוהבים לקצר תהליכים, אז למה שלא נעזור לזקיקי השיער שלנו לחזור לדרך המלך ולצמוח מחדש כמה שיותר מהר? לפניכם כמה שיטות להחזיר את השיער לימים טובים יותר ולהפוך את הקרחות לזיכרון רחוק.

תשתמשו במוצרי טיפוח טבעיים ועדינים

פתרון טבעי של נשירת שיער זמנית

זה כולל שמפואים, מרככים, ג’לים, ותרסיסים: כל דבר שנוגע בקרקפת שלכם. גם אם אנחנו בטוחים ששגרת טיפוח השיער שלנו היא מושלמת, יכול להיות שבמבחן המציאות אנחנו דווקא פוגעים בשיער. לכן, חשוב להקפיד על שימוש במוצרים איכותיים ולא חזקים מדי המכילים רכיבים טבעיים שיעשו את עבודתם מבלי לפגוע בשיער להזיק לצמיחה שלו.

בעיקרון, עדיף להשתמש בתכשירי טיפוח כמה שיותר פשוטים, לכן, אני ממליץ לנסות לשטוף את השיער בחומץ סיידר תפוחים, או בשמפו ביתי שאפשר להכין לבד: הם יעשו את העבודה לא פחות טוב מהבקבוקים הנוצצים עם התוויות המפתות והרכיבים המתוחכמים שתמצאו על מדפי החנויות.

אם תוותרו על התכשירים התעשייתיים, תוכלו לחסוך לקרקפת שלכם מפגש יומיומי עם המון רעלים, תוספים מזיקים, ורכיבים מפוקפקים אחרים. יש המון מתכונים שונים שתוכלו למצוא ברחבי האינטרנט, אבל אני מציע ללכת על אלה שמשלבים כמה שיותר רכיבים שממריצים את זרימת הדם.

אז, אני מצרף לכם מתכון לשמפו שאפשר להשתמש בו על כל סוגי השיער וגם בתור שמפו נגד קשקשים.

רכיבים:

  • חומץ סיידר תפוחים (כוס אחת)
  • מים (כוס אחת)
  • רוזמרין (חופן)
  • שמן חוחובה (רבע כוס)
  • שמן מנטה (נענע חריפה) (10 טיפות)

הוראות הכנה ושימוש:

תשפכו את חופן הרוזמרין למים רותחים, ותנו למים להתקרר לגמרי. לאחר מכן תוציאו את הרוזמרין מהמים, ותשפכו את החליטה לצנצנת או לכל סוג אחר של מיכל. הוסיפו את שאר המרכיבים ותערבבו היטב.

איך משתמשים בשמפו הביתי שיצרנו? תקציפו את השמפו על שיער רטוב ותעסו אותו בעדינות לתוך הקרקפת. תאפשרו לו להיספג במשך 1-3 דקות, ולאחר מכן תשטפו ביסודיות.

גירוי קבוע של הקרקפת

עיסוי קרקרפת לטיפול בנשירת שיער

תזכרו שתהליך צמיחת השיער עובד במחזור קבוע ומעגלי. כדי שהוא ימשיך לעבוד כרגיל ללא בעיות ותקלות, חשוב להבטיח זרימת דם חופשית וטובה לקרקפת שתזין את הזקיקים בצורה מלאה ותעניק להם את כל מה שדרוש לצמיחה מהירה של שיער חזק ובריא. אבל, איך אפשר להשיג זאת? באמצעות גירוי יומיומי של הקרקפת.

זה יכול להיות פשוט ומהיר כמו עיסוי יומיומי של 5 דקות, או טכניקות מורכבות יותר כמו מזותרפיה.

המטרה של כל השיטות האלה זהה: להמריץ את אספקת הדם המגיעה לקרקפת. האפקט הזה חיוני לשיקום מהיר ויעיל יותר של השיר. אז בואו נעבור על כל אחת מהשיטות האלה ונלמד איך תוכלו לבצע אותה לגמרי בעצמכם מבלי לצאת מהבית.

עיסוי הקרקפת

בעוד שעדיף שמישהו אחר יעזור לכם עם הטיפול הזה, תוכלו לעשות אותו גם בעצמכם. כל מה שתזדקקו לו זה אביזר עיסוי לראש או פשוט להשתמש בקצות האצבעות שלכם.

אם החלטתם ללכת על עיסוי באמצעות קצות האצבעות, תעסו בתנועות מעגליות עדינות את האזור הבעייתי עם הצמיחה הדלילה. בהתחלה, יהיה קצת קשה ולא נוח לבצע את התנועות האלה, אבל אני מבטיח שאתם תשתפרו עם הזמן.

במקום האצבעות (או בנוסף), אפשר להשתמש במכשיר עיסוי לראש. תמקמו אותו מעל לאזור כתר הראש ותעסו באיטיות ובעדינות את האזור למעלה ולמטה. תפעילו לחץ מתון, אבל אל תגזימו: אם תלחצו בכוח חזק מדי, זה עלול רק להחמיר את הנשירה.

אני ממליץ לבצע את העיסוי במשך 5-10 דקות מדי יום, זה בהחלט אמור להספיק.

תרגילים לחיזוק הקרקפת

מדובר בשיטה פחות מפורסמת משיטות אחרות, אבל יעילה לא פחות מבחינת היכולת שלה להגביר את זרימת הדם לקרקפת ולעזור לנו להירגע ולהוריד לחץ.

תרגילים לחיזוק הקרקפת יכולים להיות פתרון נפלא אם נשירת השיער שלכם נובעת מלחץ גופני או נפשי, או שאתם חושבים שסטרס הוא זה שמאט את צמיחת השיער שלכם.

קיימים שני תרגילים בסיסיים שתוכלו לבצע לאורך היום כדי לשחרר ולהוריד את הלחץ ולשפר את זרימת הדם לזקיקי השיערה:

  1. הרימו את הגבות שלכם גבוה ככל האפשר.
  2. תקמטו את המצח והגבות.

נכון, מדובר בשיטה מאוד פשוטה, אבל זה ממש לא אומר שהיא לא אפקטיבית.

מזותרפיה (דיקור העור)

מדובר בשיטה קצת יותר "קיצונית" של גירוי והמרצת הדם בקרקפת. מזותרפיה היא מעין פציעה מבוקרת של העור באמצעות מחטים זעירות. למרות השם והתיאור המאיים, התהליך בקושי מורגש ולא כואב בכלל.

הרעיון מאחורי מזותרפיה הוא להפעיל את מנגנון הריפוי וההתחדשות של הגוף באזור הקרקפת, הכולל כמובן את זקיקי השיער.

אפשר לעבור טיפול בנשירת שיער באמצעות מזותרפיה במרפאה ולהפקיד את הקרקפת שלכם בידיו המקצועיות של מומחה, או להשתמש במכשיר ביתי כמו דרמה רולר לשיער שתוכלו לתפעל גם לבד. אני ממליץ לעבור את הטיפול פעם בשבוע. אם אתם מורחים תכשיר כלשהו לצמיחת שיער, תמרחו אותו אחרי הטיפול במזותרפיה (כמובן תלוי בתכשיר, ולפעמים עדיף לחכות 24 שעות בין טיפול מזותרפיה לבין שימוש בתכשירים על הקרקפת).

תשפרו את התזונה שלכם כדי לעצור נשירת שיער זמנית

בין אם נשירת השיער הזמנית שלכם נגרמה מפציעה, מחלה, או לחץ נפשי, תפריט תזונתי בריא ומאוזן ישפר את מצב הקרקפת שלכם ויקל על צמיחה מחודשת של השיער.

הצעד היעיל ביותר הוא להפחית (או להיפטר לגמרי) מכל המזונות החומציים שפוגעים בבריאותכם. על מה אני מדבר? בשר אדום, מוצרי חלב ואלכוהול הם דוגמאות טובות. בנוסף לכך, זה רעיון טוב להוסיף מאכלים עם רמת בסיסיות גבוהה, כמו שקדים, קוקוס, ברוקולי וירקות ירוקים אחרים.

אם מהפך קיצוני בהרגלי התזונה הוא לא בשבילכם, גם שינויים קטנים וצנועים עדיפים על כלום. לפני שעברתי לתפריט תזונתי בסיסי לגמרי, הוספתי שייקים טבעיים לשגרת הבוקר שלי. מדובר בדרך קלה, פשוטה וטעימה לאכול בריא יותר. מאז, מיצים טבעיים הפכו להרגל קבוע שאני שומר עליו עד היום.

נשירת שיער זמנית: סיכום ומסקנות

בחורה עם שיער שחור מגיעה למסקנות על נשירת שיער זמנית

המאבק באובדן השיער יכול להיות כאב ראש לא קטן, בין אם מדובר בהתקרחות קבועה או זמנית. אבל, בכל מקרה חשוב לא להרים ידיים ותמיד לראות את האור שבקצה המנהרה: יש מגוון רחב של שיטות ואמצעים שיעזרו לשיער לחזור לצמוח בצורה מהירה ובריאה.

יגאל בולדינג
יגאל בולדינג

יגאל הוא דמות פיקטיבית של פרופסור מפורסם בתחום נשירת והשתלות השיער. מוחו הוא מעיין ידע לא נגמר של כל מה שקשור לנשירת שיער גברית, וגם קצת נשית. פרופסור בולדינג תמיד ישמח לענות על שאלות, לתת מענה לקוראי האתר ולפרסם מחקרים, מאמרים, טיפים וגם את הגיגיו האישיים.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo