נשירת שיער עונתית: למה זה קורה? איך מטפלים בזה? המדריך המלא

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

במאמר הזה נדבר על נשירת שיער עונתית. למרות שזה הגיוני שצמיחה ונשירה של שיער הקרקפת תתרחש בתבנית קבועה שניתן לחזות מראש, ייתכן שחדי העין מכם הבחינו בדפוס הידלדלות שיער אישי משלהם שקשור לחילופי עונות השנה.

אם אתם חושבים שיש לכם נשירת שיער עונתית – אז סביר להניח שזה נכון. כמה מחקרים מדעיים הוכיחו כי נשירת שיער עונתית היא בהחלט תופעה קיימת שקשורה לכמות אור השמש שאליו אנחנו נחשפים (שעולה ויורד בהתאם לעונה).

אז בעוד שנשירת העלים מהעצים הצבועים בגווני השלכת הזהובים יכולה להיות מראה מרהיב ועוצר נשימה, כמות חריגה של שערות שממלאות את הכרית והמקלחת היא מראה הרבה פחות פסטורלי.

אבל ממש לא צריך להילחץ ולהגיב בהיסטריה, החדשות הטובות הן שניתן להילחם בנשירת שיער עונתית ולהקל עליה.

גם אם לא ניתן להקפיא את האביב הנעים ולעצור את הזמן בעונה המועדפת עליכם, יש כמה דרכים יעילות לטפל בתופעה המטרידה. במאמר הזה, אנחנו נבחן מקרוב את הנושא המרתק של נשירת שיער עונתית וננסה להבין את הקשר בין עוצמת קרני השמש והשינויים במזג האוויר לשיער דליל ונושר.

תקראו את המאמר עד הסוף, כדי לא לפספס את הטיפים השימושיים והמועילים שיעזרו לכם להתמודד עם נשירת שיער עונתית.

המדע מאחורי מלטונין ונשירת שיער עונתית

נשירת שיער עונתית בדרך כלל תוקפת את רוב הסובלים ממנה בתחילת הסתיו, בחודשים ספטמבר ואוקטובר – זו התקופה המועדפת עליה לקפוץ לביקור.

בעוד שהתופעה בדרך כלל חוזרת על עצמה כל שנה, לא מדובר במשהו קסום, מסתורי ולא מובן, שהמדע לא הצליח להסביר. בואו ננסה להבין מהו הגורם העיקרי לנשירת השיער העונתית שיכולה לגרום לנשירה של עד כ-100 שערות ביום.

הבעיה מתחילה להתפתח כבר בחודשים יוני ויולי. ה-21 ביוני הוא היום הארוך בשנה, וחודש יולי הוא החם ביותר בדרך כלל מבחינת טמפרטורות.

בימי הקיץ הלוהטים, אנחנו נחשפים לכמות עצומה של אור שמש, מה שגורם לגוף שלנו להוריד את רמות המלטונין שהוא מייצר ולהסתפק בכמות קטנה יותר.

המלטונין הוא הורמון שמיוצר בבלוטת האצטרובל במוח שאחראית על ויסות מחזורי השינה והערנות. בעיקרון, המלטונין משוחרר בשעות הערב, לאחר שקיעת השמש, כדי לגרום לישנוניות ורצון עז לפרוש למיטה. בוודאי שמעתם על מושג השעון הביולוגי, אז למלטונין יש חלק גדול בהסדרתו.

זקיקי השיער מכילים קולטני מלטונין והם גם אחראיים על הסינתוז שלו.

החשיבות של המלטונין לצמיחת השיער ידועה למדע כבר שנים רבות, אבל מחקרים שנערכו לאחרונה כדי להבין לעומק את הקשר בין ההורמון למחזור צמיחת השיער, גילו שהוא משחק תפקיד הרבה יותר חשוב ממה שהמדענים שיערו מלכתחילה.

בזכות הממצאים החדשים, אנחנו יודעים שירידה בריכוז המלטונין גורמת לשיער לעבור משלב הצמיחה הפעילה (אנגן) לשלבי הקטגן והטלוגן – תקופת המעבר והמנוחה.

לאחר מספר חודשים, השערות מגיעות לשלב האקסוגן – שם מתרחשת נשירתן. זה מה שמתרחש מתחת לפני השטח בתקופת הסתיו שבה אפשר לראות נשירת שיער עונתית.

פרולקטין ונשירת שיער עונתית

גבר עם נשירת שיער עונתית בטיול עם הכלבים

במבט ראשוני ושטחי, נראה שהפתרון המובן מאליו הוא להימנע מחשיפה לקרני השמש. אבל, המציאות היא קצת יותר מורכבת: אור יום טבעי מועיל לבריאותנו וחשוב לתפקוד תקין ומאוזן של הגוף. אז לא רק שלסגור את כל התריסים ולא להוציא את האף החוצה במשך כל הקיץ היא משימה כמעט בלתי אפשרית לביצוע, אלא שהיא גם תשפיע באופן שלילי על בריאותכם.

חשיפה מספקת לאור השמש יכולה לעזור בהפחתת כמויות הפרולקטין שמייצר הגוף. מדובר בהורמון שמיוצר על ידי בלוטת יותרת המוח ומסיט את זקיקי השיער לשלב הקטגן – תקופת המנוחה בה נפסקת הצמיחה הפעילה של השערה.

מחקרים מדעיים גילו שעודף של פרוקלטין עשוי לפגוע בצמיחת השיער ולעצור אותה.

כל זה אומר שהשמש יכולה להועיל לשיער. למעשה, התלות שלנו באור וחום השמש מעודדת את הצורך הביולוגי להצמיח רעמת שיער שתגן על ראשכם מהקרינה העל הסגולה המזיקה: שערות עבות, שופעות וסמיכות מאפשרות לחסום חלק מקרני השמש המסוכנות יותר.

התמודדות עם נשירת שיער עונתית באמצעות תזונה בריאה

ידיים עם מגן דוד שמגישות אוכל בריא

אם אתם רוצים להתגבר על נשירת שיער עונתית שמתחילה להציק לכם בעונת סתיו, עדיף להקדים תרופה למכה ולהתחיל להתמודד עם הבעיה הצפויה כבר בתחילת הקיץ. לא צריך לחכות עד שהיא תתפרץ במלוא העוצמה עם הופעת הגשמים הראשונים, אלא צריך לדאוג להעלאת רמות המלטונין שהגוף מייצר באופן טבעי עוד לפני הגשם הראשון.

אז, איך בדיוק עושים את זה? מחקר מדעי משנת 2013 הראה שפירות טרופיים מסוימים מעלים את יכולת ייצור המלטונין בגוף האנושי. בניסוי נבדקו שישה פירות, אבל רק שלושה הביאו לעלייה בכמות המלטונין שנמדדה באמצעות בדיקת שתן. אז בואו נחשוף את הפירות האלה שחשוב לצרוך בכמות מוגברת כדי להפחית את הסיכון לנשירת שיער עונתית שתוקפת אתכם מדי שנה: מדובר באננס, בננה ותפוז. תאכלו כמה שיותר מהפירות האלה ואולי זה יעזור להיפטר מהתופעה המציקה.

שייק שיקפיץ את רמות המלטונין בגוף

שייק פירות בריא להעלאת מלטונין בגוף

הדרך הטעימה והקלה ביותר להאיץ את ייצור המלטונין בגופכם היא להכין ולשתות שייקים מרעננים מפירות טבעיים.

בחודשי הקיץ, מומלץ להכין לעצמכם את פצצת הבריאות הזאת לפחות כל יומיים. מיצי פירות יספקו לגופכם טונות של ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים שנדרשים לייצור שוטף של מלטונין.

תוכלו להכין את השייק תוך כמה דקות בבלנדר שלכם: תחתכו בננה, תפוז, וכמות אננס הנכנסת לכוס מדידה אחת. תוסיפו את הפירות החתוכים לבלנדר, תוסיפו לזה כמה קוביות קרח, תלחצו על כפתור ההפעלה וצאו לדרך. לבסוף, תמזגו את המיץ לכוס יפה, ותהנו מהמשקה המפנק.

ועוד עצה אחת חשובה: הקפידו להשתמש בפירות שלמים להכנת השייק שלכם ולא במיצים מוכנים. פירות טבעיים בצורתם המקורית עשירים הרבה יותר בנוגדי חמצון חיוניים לעומת המיץ שמאבד חלק מהערך התזונתי של הפרי שממנו הוא עשוי. רמות גבוהות יותר של נוגדי חמצון יספקו תוצאות טובות יותר מבחינה של צמיחת שיער.

הגנה על השיער מנזקי השמש

נשים עם נשירת שיער עונתית לובשות כובע בשמש

שהייה של 15 עד 20 דקות בשמש יכולה לעזור עם נשירת השיער העונתית שלכם בזכות ויסות רמת הפרולקטין בגוף ושמירה על ריכוז תקין ובריא שלו.

החשיפה לאור השמש מעניקה לגופנו את הדחיפה הנדרשת ליצירת כמות מספקת של ויטמין D, ואתם בטח כבר שמעתם שמחסור שלו עלול לגרום לשיער דליל.

אז בעוד שהסתגרות בבית ובריחה מוחלטת מקרני השמש החמימות יכולה לפגוע בצמיחת השיער, גם חשיפה לא מבוקרת לשמש ושיזוף מופרז יכולים לגרום לנזק משמעותי לזקיקי השיער. כולנו שמענו על הסכנה הגדולה של קרינה אולטרה סגולה לבריאותנו, אבל לא רבים מודעים לעובדה שהיא מסוגלת לתרום לשבירת ונשירת השערות.

אפשר לסנן את הקרינה הבעייתית הזאת ולנטרל את נזקיה באמצעות שימוש בקרם הגנה טבעי המבוסס על מינרלים ואינו מכיל כימיקלים ומלחים מזיקים. פשוט תיקחו כמות קטנה של מקדם הגנה עם אבץ ותמרחו אותה בעדינות על השיער והקרקפת בעזרת כפות הידיים, זה אמור לעשות את העבודה.

הקפידו להגן על ראשכם באמצעות כובע רחב שוליים שמספק צל גם לפנים. חשוב שהכובע יהיה עשוי מבד נוח, קליל ונושם שמנדף זיעה כמו כותנה, כדי לאוורר בצורה טובה את הקרקפת.

טיפול באמצעות שמנים לשיער

אישה צעירה עם שיער יפה ושופע

אם אתם מרגישים שלמרות כל המאמצים, השיער שלכם מתחיל להיות יבש ושברירי עקב חשיפה מתמשכת לשמש הלוהטת ואתם מתחילים לראות סימנים של הופעת נשירת שיער עונתית, כדאי להתחיל להשתמש בשמנים לחיזוק ושיפור בריאות הקרקפת והשיער: הם יחזירו את השערות הפגומות שלכם לחיים, יעטפו אותם בלחות והזנה מוגברת, ויסייעו לעורר את הזקיקים הפגומים ולעודד את צמיחתם התקינה.

שמן קוקוס יכול להיות בחירה מצוינת, אבל חשוב לרכוש מוצר אורגני איכותי, שהופק בכבישה קרה ואינו מזוקק. סוג כזה של שמן הוא הרבה יותר בריא ומזין.

גם שמן מגנזיום יכול לשפר את צמיחת השיער, אז בתקופות של נשירת שיער חזקה יותר, מומלץ לנצל את ההשפעה החיובית שלו על הקרקפת שלכם.

תהליך ההכנה ואופן השימוש הוא פשוט מאוד וכל אחד יכול להסתדר עם זה: כל מה שצריך לעשות זה להוסיף שתי כפות גדולות של שמן קוקוס וכמות זהה של שמן מגנזיום לתוך קערה. תערבבו היטב את החומרים ותשתמשו בכפות הידיים והאצבעות כדי לעסות היטב את השמן לתוך עור הקרקפת.

הגרף הבא מראה איך שמן קוקוס מפחית את איבוד החלבונים בסוגים שונים של שיער:

גרף שמראה איך שמן קוקוס מוריד את קצב איבוד החלבון בשיער

תתנו לשמן הביתי המובחר שלכם לנוח 30 דקות על ראשכם ולאחר מכן תשטפו את השיער.

זה הוא טיפול בנשירת שיער שאפשר לעשות לפי הצורך (כשאתם מרגישים שהשיער שלכם הפך ליבש ומחוספס), והקרקפת שלכם תודה לכם על זה.

נשירת שיער עונתית: סיכום ומסקנות

עלים בצבעים שונים תלויים על חוט אילוסטרציה של שינוי עונות

אם עשיתם אחד ועוד אחד, ונדמה לכם שנשירת השיער שלכם קשורה לחילופי עונות השנה ולתנודות במזג האוויר, אז אתם ממש לא טועים. נשירת שיער עונתית היא תופעה שכיחה שמטרידה אנשים רבים. אחת מהדרכים הטובות ביותר לטפל בבעיה המציקה הזאת היא להעלות את רמות הורמון המלוטנין בגופכם.

בנוסף, אל תשכחו לשהות מדי פעם תחת קרני השמש הנעימות כדי לשמור על רמות תקינות של פרולקטין. החשיפה לשמש חיונית גם לייצור ויטמין D שלוקח חלק בתהליכים ומנגנונים חשובים בגוף. כמובן, שאסור להגזים וחשוב להקפיד על כל הוראות הזהירות והבטיחות שהופיעו במאמר הזה: עודף של קרינת שמש חזקה יכול לפגוע בבריאות השיער והקרקפת ולהביא לנשירה משמעותית.

יגאל בולדינג
יגאל בולדינג

יגאל הוא דמות פיקטיבית של פרופסור מפורסם בתחום נשירת והשתלות השיער. מוחו הוא מעיין ידע לא נגמר של כל מה שקשור לנשירת שיער גברית, וגם קצת נשית. פרופסור בולדינג תמיד ישמח לענות על שאלות, לתת מענה לקוראי האתר ולפרסם מחקרים, מאמרים, טיפים וגם את הגיגיו האישיים.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo