נשירת שיער והרדמה (אלחוש): האם יש קשר ביניהן?

רץ ברחבי הרשת: הנה הטיפול הכי מדובר בנשירת שיער לשנת 2024.

HRGrowth – מוצר ייחודי המסייע בחיזוק שורש השיערה ובמניעה של נשירת שיער. לחצו כאן כדי לקבל הנחה על ההזמנה הראשונה!

אם עברתם הרדמה בחודשים האחרונים, ייתכן ששמתם לב לסימפטום מטריד שאפילו לא העלתם על דעתכם שהוא יכול להתקשר לחומרי ההרדמה שקיבלתם: נשירה והתדלדלות שיער.

בעוד שצורות התקרחות רבות נגרמות ממחלה או מסיבה ספציפית אחרת החבויה מתחת לפני השטח, סוג נשירת השיער שיכול להיגרם כתוצאה מהרדמה נקרא בשפה המקצועית Telogen Effluvium (נשירת שיער עודפת) והוא קשור ללחץ נפשי או כל אירוע טראומטי אחר.

למרבה המזל, בעוד שנשירת שיער חזקה יכולה להיות תמרור אזהרה לבעיות בריאותיות חמורות יותר, מדובר גם בתופעת לוואי שכיחה שלא צריכה להדאיג אתכם יותר מדי.

במאמר זה, הייתי רוצה לדון על נשירת שיער מסוג Telogen Effluvium שנגרמת בעקבות קבלת חומרי הרדמה. בין השאר, אתם הולכים להכיר את מחזור הצמיחה של השערה, להבין כיצד ההרדמה משפיעה על גופנו, וללמוד איך לסייע לשיער הקרקפת להתאושש מהר יותר ממצב זה.

להבין את המושג Telogen Effluvium

תמונה של אישה עם שיער בלונדיני מאחורה

מדובר בסוג נפוץ של נשירת שיער (השני בשכיחותו על פי האגודה האמריקאית לנשירת שיער). ברוב המקרים, מדובר במצב זמני שמתאפיין בנשירה פתאומית בכל הקרקפת, לכאורה ללא כל סיבה נראית לעין.

כדי להבין מה עומד מאחורי סוג נשירת השיער הזאת, חשוב קודם כל להבין את מחזור הצמיחה של זקיקי השיער.

מחזור חיי השערה כולל ארבעה שלבים עיקריים:

אנגן: השלב הארוך ביותר בצמיחת השיער, נמשך בין שנתיים לשש שנים וגורם לשערה להתארך ב-15 ס"מ מדי שנה. בשלב זה, תאי הדרמל פפילה (Dermal Papilla Cells, מנגנון ההזנה בשורש הזקיק) מתחלק במהירות כדי לתמוך בצמיחה הפעילה ולהאיץ אותה.

קטגן (תקופת המעבר): משך שלב זה יכול לנוע מכמה ימים בודדים עד לשבועיים, ובמהלכו נפסקת הצמיחה הפעילה של השערה והיא מתחילה לנוע כלפי מעלה לאורך תעלת הזקיק.

טלוגן (תקופת מנוחה וחוסר פעילות): השלב הזה נמשך 3-6 חודשים ומתאפיין בפעילות מינימלית של התאים. השערה נמצאת במנוחה על פני הקרקפת. המונח "לא פעיל" יכול להטעות מעט, שכן מתחת לפני השטח, שערות חדשות בשלב האנגן מתחילות להתפתח.

אקסוגן (השלב הסופי): למרות שהשלב הזה לא תמיד נכלל במחזור צמיחת השיער ומדריכים רבים בנושא אפילו לא מזכירים אותו, הוא דווקא מהווה את החוליה המקשרת בין הטלוגן לאנגן ויש לו תפקיד מכריע במעבר התקין ביניהם. בנקודה הזאת, השיער בשלב הטלוגן מתחיל לנשור, משהו כמו 50-100 שערות ביום. את החלל שהתפנה ממלאות שערות חדשות בשלב האנגן, ומחזור הצמיחה המעגלי מתחיל מחדש.

כאשר מתרחשת נשירת שיער עודפת, משהו משתבש במנגנון צמיחת השיער וגורם לו להיכנס מוקדם מדי לשלב הטלוגן, או להיתקע פרק זמן ארוך במיוחד בשלב הזה.

על פי האגודה האמריקאית לנשירת שיער, מצב של Telogen Effluvium יכול להתבטא בשלוש דרכים:

הצורה הראשונה קשורה לזעזוע והלם חיצוני. זה יכול להיות כל דבר החל מאירוע טראומטי ועד לניתוח, שמוביל למעבר חד של זקיקי השיער משלב האנגן לשלב הטלוגן. זה מוביל להתקרחות פתאומית במהלך החודשים הבאים.

הצורה השניה הרבה יותר עדינה, והיא מתרחשת כאשר השערות שנכנסו באופן טבעי ותקין לשלב הטלוגן נשארות בו לתקופה ממושכת מדי. זה יכול להיגרם עקב מחלה, לחץ כרוני או סיבה רפואית אחרת האחראית לליקוי זה.

הצורה השלישית של Telogen Effluvium מתאפיינת בשלבי צמיחה קצרים יותר של השיער. התוצאה היא שערות קצרות וחלשות יותר שלא מימשו את מלוא פוטנציאל הגדילה שלהן, ונוטות לנשירה מוגברת ובולטת לעין.

השפעת הרדמה על השיער

נשירת שיער עודפת נובעת בעיקר מלחץ, מתח וחוסר איזון נפשי. באופן טבעי, הצורך לעבור הרדמה, בין אם מדובר בכללית או מקומית, בבית חולים גדול או במרפאה קטנה, לפני ניתוח מציל חיים או בדיקה שגרתית, יכול להיות מלחיץ מאוד.

עולם הרפואה משתמש בהרדמה כללית כבר למעלה מ-150 שנה, ולמרות שהמנגנון המדויק של ההליך הזה עדיין לא מובן וברור לגמרי, אנחנו יודעים שהוא משפיע על תפקוד מערכת העצבים ומוביל לשחרור הורמונים.

הרדמה ומערכת העצבים

מערכת העצבים

בניגוד להרדמה מקומית (שחוסמת את מעבר האותות העצביים אך ורק באזור שלתוכו הוזרקו חומרי ההרדמה), הרדמה כללית משפיעה על כל הגוף וגורמת לחוסר הכרה וחוסר מודעות לסביבה. חומרי ההרדמה הניתנים פועלים באופן דומה וחוסמים את הפעילות העצבית, אבל בקנה מידה הרבה יותר גדול (בכל הגוף).

כשזה מתרחש, התפקודים הפיזיולוגיים החיוניים כמו הנשימה וויסות לחץ הדם ממשיכים לעבוד כרגיל. עם זאת, המון תפקודים חשובים אחרים מנוטרלים, כולל מערכות העיכול והבליעה, ולכן רופא מרדים מוסמך ומיומן מנטר את כל המדדים החשובים ועוקב שהתהליך עובר ללא בעיות ותקלות.

מנגנון צמיחת השיער אינו תהליך חיוני להישרדותו של הגוף, ולכן לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין איך נשירת שיער עודפת (Telogen Effluvium) יכולה להתפתח. אחרי הכול, הרדמה כללית היא אירוע טראומטי עבורו, ובניסיון להתגבר על החוויה הלא נעימה ולהתאושש ממנה, הגוף שלנו נכנס למצב חירום ומתחיל להקריב את התפקודים הפחות חשובים שנמצאים בתחתית סולם העדיפויות שלו. בשורה התחתונה, כתוצאה מהחוויה הלא נעימה שנחתה על גופכם, שיער הראש עלול להיכנס לשלב הטלוגן (תקופת המעבר והמנוחה) בטרם עת.

הסיבה לכך נעוצה בכך שזקיקי השיער מוקפים בעצבים. כשמפלס הלחץ והחרדה בגוף מזנק, העצבים מתחילים לשלוח אותות מצוקה.

כפי שהראה מחקר על עכברי מעבדה שנערך בשנת 2003, זה יכול להשבית את שלב הצמיחה הפעילה בשערות שהיו בעיצומו של שלב זה, לפחות עד שהגורם המלחיץ יחלוף.

תוצאות מחקר של הרדמה על נשירת שיער

ניתן לסווג נשירת שיער שנגרמת מהרדמה כעל Telogen Effluvium מהסוג הראשון, על פי הצורות השונות שהסברנו קודם לכן. זה בגלל שהנשירה נגרמת כתוצאה מטראומה חיצונית, במקרה הזה הרדמה, ותוקפת את המטופל בהפתעה גמורה גם לאחר שעבר זמן מה.

הרדמה ותגובה הורמונלית

אישה צעירה עם חוסר איזון הורמונלי כותבת מכתב

כפי שאתם יכולים לתאר לעצמכם, מערכת העצבים בגופנו לא מקבלת בסבר פנים יפות ובזרועות פתוחות הפרעות מבחוץ. הגוף שלנו לא ממהר להרים ידיים והוא משיב מלחמה כנגד האיום החדש שנוצר במסגרת הליך ההרדמה. אחד מהנשקים שהוא שומר למטרה זאת הוא ההורמון קורטיזול שמשוחרר בעת חירום.

קורטיזול ידוע גם בתור "הורמון הלחץ", והתואר המחייב הזה באמת מוצדק. כשהוא מופעל, הוא גורם לשורה ארוכה של תגובות שונות בכל רחבי הגוף, שיכולות להיות פחות חיוביות ומועילות עבור צמיחת השיער.

אחד מהתסמינים העיקריים של הפרשת קורטיזול מוגברת הוא כיווץ לא רצוני של כלי הדם. על ידי כך הגוף מנסה לנטרל פגיעה אפשרית, אבל זה גם מצמצם את כמות חומרי ההזנה והחמצן שעושים את דרכם לקרקפת ולזקיקי השיער.

אבל זה רק הולך ונהיה גרוע יותר. מחקר משנת 2005, גילה שזקיקי השיער יכולים לחקות את פעילות בלוטות יותרת הכליה, שאחראיות על הפרשת הקורטיזול. כלומר, השיער מושפע ישירות מכל שחרור של ההורמון.

איך לטפל בנשירת שיער עודפת שנגרמה עקב הרדמה

ציור של נורה צהובה על מחברת שמדמה פריצת דרך

התקרחות ונשירת שיער מוגברת הקשורה ל- Telogen Effluvium יכולה להוציא אתכם מדעתכם, במיוחד כשאתם לא מבינים מאיפה זה הגיע בכלל והאירוע שלכאורה גרם לבעיה קרה לפני מספר חודשים וכבר הספקתם לשכוח ממנו. המחשבה שהמצב המפחיד יכול להתקשר להרדמה שעברתם לפני זמן די ממושך אפילו לא עוברת בראשכם.

החדשות הטובות הן, שנשירת שיער מהסוג הזה היא תופעה חולפת שאינה דורשת שום טיפול בנשירת שיער או התערבות.

כמובן, שישנם כמה צעדים שיאפשרו לכם לקצר תהליכים ולהאיץ את זמן ההתאוששות. הם יעזרו לכם לשמור על זקיקי השיער והקרקפת שלכם בריאים עד שהם לא ישתקמו במלואם ורעמת השיער שלכם תחזור לימיה הטובים.

תקחו נשימה עמוקה

אישה עושה מדיטציה עם עיניים עצומות

לחץ ממושך שלא מרפה ועובר כל גבול הגיוני, בין אם מדובר בתופעת לוואי לאחר ניתוח שעברתם או בגלל ההתקרחות עצמה, יכול להוביל לנשירה עודפת כרונית. ההחמרה במצבכם רק תגביר את הלחץ, וזה בתורו יאיץ את נשירת השיער.

כדי לשבור את מעגל הרשע הזה, אני ממליץ שתתנו סיכוי למדיטציה (או לכל טכניקת נשימה מודעת אחרת).

נשימות עמוקות ומאוזנות עם ריכוז וקשב מלא יפחיתו את רמת הלחץ שאתם שרויים בו, ויעזרו לכם לשלוט במידת המתח והלחץ שאתם מרגישים בצורה יעילה יותר גם בעתיד.

תשמרו על תזונה מאוזנת

אישה מחזיקה סל קניות עם פירות וירקות

תזונה יכולה לשחק תפקיד חשוב בנשירת השיער, גם אם הגורם הראשוני לבעיה היה לחץ נפשי או טראומה חיצונית. כדי לשפר את איכות שיערכם, ולהאיץ את תהליך צמיחתו, אני ממליץ ליצור תזונה שתתמקד בצריכה מספקת של מינרלים ורכיבים תזונתיים החיוניים לבריאותכם.

ברזל הוא אחד מהערכים התזונתיים החשובים ביותר, שכן כמה מחקרים מדעיים מצאו כי תוספי ברזל יכולים להועיל במקרה של Telogen Effluvium, אפילו אם אינכם סובלים ממחסור במינרל החיוני.

כמובן, שמומלץ שתדברו עם הרופא שלכם לפני תחילת השימוש בתוספי תזונה, שכן גם עודף ברזל יכול להפוך לסכנה ממשית שחשוב להיזהר ממנה.

מינרלים ורכיבים מזינים אחרים שבהחלט כדאי להוסיף לתפריט התזונתי שלכם כוללים ויטמין A ו-D, אבץ, סידן, וגם חומצה פולית.

ניתן לעשות זאת באמצעות נטילת תוסף תזונה מיוחד המכיל מרכיבים אלה, או להוסיף מזונות בריאים בעל ערך תזונתי גבוה לתפריט היומיומי שלכם.

תהיו סבלניים

ידיים פותרות קוביה הונגרית ומראות על סבלנות

זה נכון שנשירת שיער יכולה לגרום לכם לרגשי נחיתות ולהוריד את הביטחון העצמי שלכם לקרשים. Telogen Effluvium שיכול להוביל לנשירת כמות שיער גדולה תוך זמן קצר וללא כל סיבה הגיונית, יכול להיראות כאסון שידיר שינה מעיניכם. אבל, אני יכול להבטיח, שברוב המקרים, תוך כמה חודשים השיער שלכם יחזור לקדמותו והבעיה תחלוף. אז לא חייבים לרוץ בהיסטריה לרופא כמה שעות לאחר שהבחנתם בתופעה.

עבור חלק מהאנשים, תהליך צמיחת השיער המחודשת יכול לקחת גם שנה, אבל, עדיין תבחינו בשיפור איטי והדרגתי ותוציאו פחות ופחות שערות מהמקלחת או מהמסרק שלכם גם בחודשים הראשונים לאחר שהבעיה התעוררה.

סיכום ומסקנות

אישה שוכבת על עלי שלכת ומסיקה מסקנות על הרדמה ונשירת שיער

ללא כל קשר לסיבה העומדת מאחוריה, נשירת שיער יכולה להוציא את הרוח מהמפרשים לכל הסובלים מהבעיה. אפילו אם ידעתם שזה הולך להגיע והתכוננתם זמן רב ליום הנורא, זאת עדיין תהיה מכה לא פשוטה להערכה העצמית שלכם.

כשזה מגיע לנשירת שיער מהסוג Telogen Effluvium, אני מציע להפחית את הלחץ והמתח בחייכם ולמנוע מהם לשתק אתכם. פשוט תפסיקו לדאוג מכל דבר ולקחת הכול ללב. לחץ מתמשך ומעיק רק יאיץ את נשירת השיער שלכם, וזה יכול להוביל לנשירה עודפת כרונית, שכדי לספק לה את המענה הטוב ביותר יש לפנות לרופא המתמחה בתחום.

מעבר לעצות המופשטות והכלליות האלה, ישנם גם כמה צעדים מעשיים וספציפיים יותר שיאפשרו לכם להקל על הבעיה. תנסו קודם כל את הפתרונות הטבעיים. הם כוללים תוספי צריכה המכילים ויטמינים ומינרלים חיוניים, כמו גם אימוץ שגרת טיפוח שיער עדינה יותר.

יגאל בולדינג
יגאל בולדינג

יגאל הוא דמות פיקטיבית של פרופסור מפורסם בתחום נשירת והשתלות השיער. מוחו הוא מעיין ידע לא נגמר של כל מה שקשור לנשירת שיער גברית, וגם קצת נשית. פרופסור בולדינג תמיד ישמח לענות על שאלות, לתת מענה לקוראי האתר ולפרסם מחקרים, מאמרים, טיפים וגם את הגיגיו האישיים.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השאר תגובה

פתרון מהפכני לנשירת שיער
מגזין בולדינג
Logo